Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 december 2014, 22:29   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht

Ten tweede is de toestand van de zigeuner weeskinderen (daar gaat het over) sindsdien veel slechter geworden.
Dat klopt, maar onder de communisten hadden de zigeuners het ook niet naar hun zin. In Slovakije bijvoorbeeld werden de zigeuners in allerlei woonblokken gestopt, iets wat ze helemaal niet wilden. Het werd hen evenwel met de mes op de keel opgedragen. Nu wonen ze nog in die blokken, maar er bekommert zich niemand meer om hen. In communistische tijden wou men echter de zigeuners gewoon weggommen.

En dat is ook niet gelukt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:32   #22
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik denk niet dat alle Roemenen bevraagd werden. Of kunt u het omgekeerde aantonen?
Het is een opiniepeiling, met een foutenmarge van 5%.
Alle opiniepeilingen geven trouwens min of meer hetzelfde resultaat.

Laatst gewijzigd door tomm : 26 december 2014 om 22:33.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:35   #23
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat klopt, maar onder de communisten hadden de zigeuners het ook niet naar hun zin. In Slovakije bijvoorbeeld werden de zigeuners in allerlei woonblokken gestopt, iets wat ze helemaal niet wilden. Het werd hen evenwel met de mes op de keel opgedragen. Nu wonen ze nog in die blokken, maar er bekommert zich niemand meer om hen. In communistische tijden wou men echter de zigeuners gewoon weggommen.

En dat is ook niet gelukt.
Nu worden ze weggegomd, ze zijn nergens welkom en leven in hun krottige dorpen en wijken. De communisten probeerden ze tenminste nog een fantsoenlijke woonst te geven en werk, probeerden hen te integreren. Dat is niet gelukt, maar nu gebeurt er niets.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:35   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het is een opiniepeiling, met een foutenmarge van 5%.
Alle opiniepeilingen geven trouwens min of meer hetzelfde resultaat.
Opiniepeilingen hebben in mijn ogen geen enkele waarde. Ook voor onze binnenlandse politiek heb ik er nog nooit enig belang aan gehecht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:37   #25
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Af en toe eens boven komen om te ademen Tomm. Ik ken niemand die zover zijn kop in het zand steekt om de wantoestanden niet te zien, gewoon omdat het niet strookt met zijn politieke wensen. Negationisme heet dat.
Dus U bent zodanig geïntoctrineerd dat U het beter denkt te weten dan de gemiddelde Roemeen die in die tijd geleefd heeft? Dat is straf...
Westerse hersenspoeling is zo sterk dat zelfs met de neus op de feiten gedrukt men nog steeds overtuigt blijft van wat hen jarenlang verteld is geweest.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:37   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nu worden ze weggegomd, ze zijn nergens welkom en leven in hun krottige dorpen en wijken. De communisten probeerden ze tenminste nog een fantsoenlijke woonst te geven en werk, probeerden hen te integreren. Dat is niet gelukt, maar nu gebeurt er niets.
In de communistische tijd werden ze ook weggegomd: hun identiteit mocht eigenlijk niet bestaan. Onder het communisme, toch in Slovakije en Hongarije, werden ze trouwens ook nooit volwaardige burgers.

Het is een enorm historisch probleem dat geen enkele ideologie naar behoren heeft weten op te lossen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:37   #27
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb dat inderdaad ook gezien bij onze laatste vakantie in Slovakije. Sommige mensen denken terug aan de goede dingen, maar toch willen ze er echt niet naar terug. Daarom ook haalt de communistische partij in Slovakije nauwelijks stemmen. Er is een verschil tussen nostalgie en de werkelijkheid.
In Tsjechië haalt die wel veel stemmen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:39   #28
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O jawel, op de propagandafoto's moest het onberispelijk lijken. Weet u, als esperantist, heb ik heel wat publicaties ontvangen uit het voormalig Oostblok. Ik vond het altijd heel grappig: in al die boekjes en brochures, allemaal perfecte plaatjes. Lachende gezichten, verzorgde en gezonde mensen, mooie huizen en appartementen, schitterende tuintjes...
Is dat in het Westen soms anders?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:40   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
In Tsjechië haalt die wel veel stemmen.
Het is ook een uiting van een verlangen naar Tsjechische dominantie. Juist dit verklaart waarom de communisten in Slovakije hun gram niet weten te halen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:40   #30
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Ik ken Roemenen en ik hoor wat ze zeggen. En ik zoek helemaal geen mensen op die gaan zeggen wat ik wil horen.

Ik ken (ex)DDR-mensen, ik heb er zelf in de korte familie (aangetrouwd). En er is inderdaad zoiets als 'Ostalgie' maar echt terug naar die tijd en toestand. NJET, niemand!
De voormalige eenheidspartij haalt er wel een kwart van de stemmen.

Ik ken ook Roemenen, en de meeste zeggen dat het beter was onder Ceausescu.
In RoemeniË zelf leeft dat gevoel nog veel sterker, wat je weerziet in de opiniepeilingen.
Volledig terug kan niet, maar men wel de positieve aspecten van vroeger terug: vooral de jobzekerheid, gesubsidieerde basisproducten en levensbehoeften, gratis gezondheidszorg, onderwijs, crèches, etc. net als in alle ex-communistische landen is dat wat men het meeste mist.

Laatst gewijzigd door tomm : 26 december 2014 om 22:43.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:41   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Is dat in het Westen soms anders?
Ja. Sla een dagblad open en je wordt met alles geconfronteerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 22:51   #32
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Natuurlijk vindt de meerderheid in de meeste ex-oostbloklanden dat hun leven beter was onder het communisme (uitzonderingen zijn Oost-Duitsland, Polen, Tsjechië en Slovakije, hoewel bvb. in Tsjechië en Oost-Duitsland de communistische partij bijna een kwart van de stemmen haalt) maar Roemenië is toch uitzonderlijk omdat Ceausescu in de westerse pers voorgesteld werd als een soort Dracula. (niettegenstaande dat hij daarvoor erg welkom was in het Westen, omdat hij een onafhankelijk beleid had ten opzichte van de Sovjet-Unie )
Hoe verklaar je die omslag?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 23:07   #33
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ten eerste waren veel van die beelden propaganda, net zoals de gouden kranen en de doden. (waren uit het mortuarium van een onderzoekscentrum van de universiteit van Timisoara gehaald, dat verhaal haalde wel de westerse pers maar pas op de achterpagina van de krant, herinner ik mij...)
Ten tweede is de toestand van de zigeuner weeskinderen (daar gaat het over) sindsdien veel slechter geworden.
Je hebt het nu over zigeuners, maar veel van die kinderen die in weeshuizen terechtkwamen waren 'overschotjes' ten gevolge van de geboortepolitiek van het Genie: door contraceptie radicaal te bestrijden (niet uit religieuze overwegingen, maar om demografische) werden er talloze ongewenste kinderen geboren waarvoor de ouders eigenlijk niet konden instaan.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 23:30   #34
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Westerse hersenspoeling is zo sterk dat zelfs met de neus op de feiten gedrukt men nog steeds overtuigt blijft van wat hen jarenlang verteld is geweest.
Knettergek. Zowat elk geschiedenisboek is het erover eens dat hij een dictator was met tal van politieke moorden op z'n kerfstok. Je moet al stekeblind zijn om dat nog te gaan ontkennen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 23:31   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Knettergek. Zowat elk geschiedenisboek is het erover eens dat hij een dictator was met tal van politieke moorden op z'n kerfstok. Je moet al stekeblind zijn om dat nog te gaan ontkennen.
Van Tomm kan je niet anders verwachten. Hij doet ook bijna lyrisch als Stalin ter sprake komt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 23:39   #36
Stoute Jos
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Berichten: 595
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Af en toe eens boven komen om te ademen Tomm. Ik ken niemand die zover zijn kop in het zand steekt om de wantoestanden niet te zien, gewoon omdat het niet strookt met zijn politieke wensen. Negationisme heet dat.
Ik houd het eerder op symptomen van een psychopaat wat hij hier uitkraamd.
Stoute Jos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2014, 23:54   #37
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stoute Jos Bekijk bericht
Ik houd het eerder op symptomen van een psychopaat wat hij hier uitkraamd.
Het is veel simpeler en een gekend internetfenomeen.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Art+of+Trolling.+TL+DR_5a9949_3553216.jpg‎
Bekeken: 37
Grootte:  44,9 KB
ID: 96626  

Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 00:03   #38
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ten eerste waren veel van die beelden propaganda, net zoals de gouden kranen en de doden. (waren uit het mortuarium van een onderzoekscentrum van de universiteit van Timisoara gehaald, dat verhaal haalde wel de westerse pers maar pas op de achterpagina van de krant, herinner ik mij...)
Ten tweede is de toestand van de zigeuner weeskinderen (daar gaat het over) sindsdien veel slechter geworden.
Ach ja, had ik het niet gedacht dat je met die standaard-smoes zou afkomen!



Citaat:
Veel zigeuners vertrekken tegenwoordig naar West-europa, dat is volgens de meeste Roemenen een van de weinige positieve gevolgen van hun EU-lidmaatschap.
Wat heeft dat in godesnaam te maken met de verheerlijking van Ceaucescu die je hier primair wou verkopen?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 04:20   #39
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dus U bent zodanig geïntoctrineerd dat U het beter denkt te weten dan de gemiddelde Roemeen die in die tijd geleefd heeft? Dat is straf...
Westerse hersenspoeling is zo sterk dat zelfs met de neus op de feiten gedrukt men nog steeds overtuigt blijft van wat hen jarenlang verteld is geweest.
Tom, uw nickpic zegt genoeg van wie je een natte onderbroek krijgt.
Ben er drie weken geweest als jonge twintiger op vakantie want 't was goedkoop toen. (1974 if memory serves me well). Logeerde in een of ander komplex aan de kust, naast een villa van 't genie der Karpaten. De kustweg rondom was afgeleid om zijn rust niet te verstoren. Miradors rond hele kustlijn. We werden handtastelijk ge-body-searched na landing. Vrouwen rechtse rij, mannen linkse rij met soldaten rondom, geweer in aanslag.
Streng verboden mensen in hun huis te bezoeken. Bij trip naar monding Donau konstant door hun gestapo beloerd.
Uit armoe een trip (superduur via lokaal agentschap) van paar dagen naar Istanbul gemaakt om toch effe uit dat klereregime klimaat weg te zijn.
Voorwaar een memorabele vakantie.

(Oh, en hun politiediensten durfden niet te volgen in de donau-delta daar de lokale bevolking (vissers meestal) ze in dat labyrinth een kopje kleiner zou hebben gemaakt. Dat was denkelijk de enige min of meer vrijere plaats in dat land toen).
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 07:41   #40
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja. Sla een dagblad open en je wordt met alles geconfronteerd.
In Oost-Europese dagbladen werd je ook met alles geconfronteerd. Maar sla gelijk wel reclame- of publiciteitsblad open en je wordt enkel met lachende, gezonde, welvarende mensen geconfronteerd.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be