Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 februari 2016, 21:10   #1
Eric007
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 februari 2016
Berichten: 3
Standaard Welke Partij?

Verder ik weet het niet N-VA of Vlaams Belang,
Welke vande twee heeft het meeste kans om Vlaamse Onafhankelijkheid
te bereiken?

Laatst gewijzigd door Eric007 : 22 februari 2016 om 21:28.
Eric007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 06:32   #2
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eric007 Bekijk bericht
Verder ik weet het niet N-VA of Vlaams Belang,
Welke van de twee heeft het meeste kans om Vlaamse Onafhankelijkheid
te bereiken?
Geen van beiden, zolang ze geen gelijkwaardige dialoog aangaan met alle partijen van de "overkant".
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 08:22   #3
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Geen van beiden, zolang ze geen gelijkwaardige dialoog aangaan met alle partijen van de "overkant".
Als je stelling klopt dan heeft het belang zelfs geen kans want de "overkant" weigert dialoog daarmee. Dan is het logische antwoord dat het enkel mogelijk is met de NVA.
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 08:31   #4
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Als je stelling klopt dan heeft het belang zelfs geen kans want de "overkant" weigert dialoog daarmee.
Citaat:
Dan is het logische antwoord dat het enkel mogelijk is met de NVA.
Ja dan mogen de mensen nog eerst honderd jaar wachten dan ....
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 09:01   #5
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Ja dan mogen de mensen nog eerst honderd jaar wachten dan ....
Kijk, ik trek gewoon logische conclusies op basis van zijn premisse. Ik ben er niet van overtuigd dat die klopt, maar dat is een andere discussie.
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 09:16   #6
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Als je stelling klopt dan heeft het belang zelfs geen kans want de "overkant" weigert dialoog daarmee. Dan is het logische antwoord dat het enkel mogelijk is met de NVA.
Nee, die werken omgekeerd, die maken van Vlamingen Belgen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 09:30   #7
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Nee, die werken omgekeerd, die maken van Vlamingen Belgen.
Newsflash: Vlamingen ZIJN Belgen. Of je dat nu wilt of niet.

Wat je waarschijnlijk wilde zeggen is dat de NVA België aan het redden is. Maar je beseft niet dat de staatsschuld moet dalen alvorens een ordentelijke splitsing hoegenaamd mogelijk is. Wallonië moet na de splitsing en schuldsaldo hebben dat haalbaar is tov hun BNP. Dus ofwel nemen wij het leeuwendeel (pun intended), ofwel brengen we de staatsschuld op een haalbaar niveau. Ik denk dat de tweede optie de goede is.
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 09:34   #8
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Geen van beiden, zolang ze geen gelijkwaardige dialoog aangaan met alle partijen van de "overkant".
de overkant heeft er niks mee te maken, de wil en een meerderheid aan de eigen kant volstaat ruimschoots.

maar als Vlamingen nationalisten al niet door dezelfde deur kunnen ... en dan spreek ik nog niet over bondgenoten vinden bij de traditionele kleurpartijen aan de eigen kant.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 10:02   #9
vrijzinnige
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2015
Berichten: 6.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de overkant heeft er niks mee te maken, de wil en een meerderheid aan de eigen kant volstaat ruimschoots.

maar als Vlamingen nationalisten al niet door dezelfde deur kunnen ... en dan spreek ik nog niet over bondgenoten vinden bij de traditionele kleurpartijen aan de eigen kant.
Dat klopt volledig ! Maar voor wie de analyse van Bart Maddens de dag NA de verkiezingen van 2014 heeft gelezen zou dit geen geheim meer mogen zijn.

‘Vlaanderen nu of nooit’. Dat was de slogan van Bert Coenen, Bart De Wevers fictieve alter ego in de VTM-serie ‘Deadline 25/05’. Maar het had ook écht de slogan van de N-VA kunnen zijn. Vele Vlaams-nationalisten hoopten immers heimelijk dat de N-VA onmisbaar zou worden in de Vlaamse regering en op die manier een historische kans zou krijgen om het confederalisme af te dwingen, desnoods buiten de Grondwet om. Maar de N-VA heeft haar rendez-vous met de geschiedenis gemist: het is ‘nooit’ geworden…

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/op...inie/1.1980518

Laatst gewijzigd door vrijzinnige : 23 februari 2016 om 10:03.
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 10:13   #10
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Newsflash: Vlamingen ZIJN Belgen. Of je dat nu wilt of niet.

Wat je waarschijnlijk wilde zeggen is dat de NVA België aan het redden is. Maar je beseft niet dat de staatsschuld moet dalen alvorens een ordentelijke splitsing hoegenaamd mogelijk is. Wallonië moet na de splitsing en schuldsaldo hebben dat haalbaar is tov hun BNP. Dus ofwel nemen wij het leeuwendeel (pun intended), ofwel brengen we de staatsschuld op een haalbaar niveau. Ik denk dat de tweede optie de goede is.
Ik weet dat, maar zijzelf blijkbaar niet.

Ze zijn goed bezig, staatsschuld omhoog, Vlaamse (staat)schuld omhoog, bevolking verarmd, het komt goed.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 10:18   #11
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.798
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Dat klopt volledig ! Maar voor wie de analyse van Bart Maddens de dag NA de verkiezingen van 2014 heeft gelezen zou dit geen geheim meer mogen zijn.

‘Vlaanderen nu of nooit’. Dat was de slogan van Bert Coenen, Bart De Wevers fictieve alter ego in de VTM-serie ‘Deadline 25/05’. Maar het had ook écht de slogan van de N-VA kunnen zijn. Vele Vlaams-nationalisten hoopten immers heimelijk dat de N-VA onmisbaar zou worden in de Vlaamse regering en op die manier een historische kans zou krijgen om het confederalisme af te dwingen, desnoods buiten de Grondwet om. Maar de N-VA heeft haar rendez-vous met de geschiedenis gemist: het is ‘nooit’ geworden…

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/op...inie/1.1980518
Ik ben daar nog niet zo zeker van.
Er zijn verschillende scenario's mogelijk waarbij het ineens in een stroomversnelling kan gaan.
Als CD&V bij één van de komende verkiezingen een pandoering krijgt en onder de 15% duikt (ongeacht de uitslag van N-VA), dan kunnen ze daar wel eens heel zenuwachtig worden.
En zodra ze daar doorhebben dat hun invloed verder kan reiken binnen de entiteit Vlaanderen dan de belziek, ....

Wie durft er zijn hand in het vuur steken voor de toekomst van Europa?
Meer en meer stemmen gaan op voor een Europa in twee snelheden.
Hoe gaan de best presterende landen aanzien tegen de belziek met een schuldratio van 107%?
Als dat geen probleem is, dan kunnen ze Portugal, Spanje en Italië er ook weer bij nemen. Wat is het nut dan nog?
Maar indien de plannen voor een Europa in twee snelheden echt naar een volgende fase zouden gaan, kan één van de rijkste regio's het zich permitteren om de boot te missen en zich blijven vastklampen en zijn lot verbinden aan de belziek?
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 10:26   #12
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Ik weet dat, maar zijzelf blijkbaar niet.

Ze zijn goed bezig, staatsschuld omhoog, Vlaamse (staat)schuld omhoog, bevolking verarmd, het komt goed.
Dat ze nog steeds geen begroting in evenwicht kunnen maken baart me inderdaad zorgen. Na zoveel geroep aan de zijlijn blijkt dat toch een grotere uitdaging dan gedacht als ze zelf aan het roer staan. Fin, we zijn nog niet aan het eide van de rit he.
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 10:36   #13
vrijzinnige
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2015
Berichten: 6.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Ik ben daar nog niet zo zeker van.
Er zijn verschillende scenario's mogelijk waarbij het ineens in een stroomversnelling kan gaan.
Als CD&V bij één van de komende verkiezingen een pandoering krijgt en onder de 15% duikt (ongeacht de uitslag van N-VA), dan kunnen ze daar wel eens heel zenuwachtig worden.
En zodra ze daar doorhebben dat hun invloed verder kan reiken binnen de entiteit Vlaanderen dan de belziek, ....

Wie durft er zijn hand in het vuur steken voor de toekomst van Europa?
Meer en meer stemmen gaan op voor een Europa in twee snelheden.
Hoe gaan de best presterende landen aanzien tegen de belziek met een schuldratio van 107%?
Als dat geen probleem is, dan kunnen ze Portugal, Spanje en Italië er ook weer bij nemen. Wat is het nut dan nog?
Maar indien de plannen voor een Europa in twee snelheden echt naar een volgende fase zouden gaan, kan één van de rijkste regio's het zich permitteren om de boot te missen en zich blijven vastklampen en zijn lot verbinden aan de belziek?
Alles is inderdaad mogelijk, maar ik wil er wel op wijzen dat dit de woorden zijn van de huisideoloog van de NVA, nl: Bart Maddens.
En wat de CD&V betreft: met tsjeven is inderdaad alles mogelijk, en dan is alles ook gezegd over die partij
Maar......alles draait nog steeds over een Vlaamse meerderheid, die PRO onafhankelijkheid is, want confederalisme kan pas als er volledige onafhankelijke staten zijn. !
Ook heb ik grote vragen bij de NVA zelf ! Want als de geruchten kloppen blijkt dat er binnen de "eigen rangen" GEEN meerderheid te bestaan die voor een onafhankelijk Vlaanderen is. Maw de analyse van Anna klopt volledig dat de Vlaamse nationalisten niet door één deur kunnen.
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 10:41   #14
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Dat ze nog steeds geen begroting in evenwicht kunnen maken baart me inderdaad zorgen. Na zoveel geroep aan de zijlijn blijkt dat toch een grotere uitdaging dan gedacht als ze zelf aan het roer staan. Fin, we zijn nog niet aan het eide van de rit he.
het einde van de rit is den afgrond ..... dan ben ik wel heel zekers
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 11:14   #15
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Alles is inderdaad mogelijk, maar ik wil er wel op wijzen dat dit de woorden zijn van de huisideoloog van de NVA, nl: Bart Maddens.
En wat de CD&V betreft: met tsjeven is inderdaad alles mogelijk, en dan is alles ook gezegd over die partij
Maar......alles draait nog steeds over een Vlaamse meerderheid, die PRO onafhankelijkheid is, want confederalisme kan pas als er volledige onafhankelijke staten zijn. !
Ook heb ik grote vragen bij de NVA zelf ! Want als de geruchten kloppen blijkt dat er binnen de "eigen rangen" GEEN meerderheid te bestaan die voor een onafhankelijk Vlaanderen is. Maw de analyse van Anna klopt volledig dat de Vlaamse nationalisten niet door één deur kunnen.
Veel mensen maken de fout van de NVA te zien als enkel en alleen een Vlaams Nationalistische partij.

Ikzelf (en ik denk velen met mij) nemen dat nationalitische kantje er wel bij, maar stemmen voor NVA om andere redenen. Op zich mag onafhankelijkheid geen doel op zich zijn, maar het is wel een mogelijk eindstadium waar de Waalse PS-stem niet mijn rechtsere stem domineert. Wat ik wil is gewoon een rechtser beleid en afbouw van de SZ.
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 11:24   #16
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Dat klopt volledig ! Maar voor wie de analyse van Bart Maddens de dag NA de verkiezingen van 2014 heeft gelezen zou dit geen geheim meer mogen zijn.

‘Vlaanderen nu of nooit’. Dat was de slogan van Bert Coenen, Bart De Wevers fictieve alter ego in de VTM-serie ‘Deadline 25/05’. Maar het had ook écht de slogan van de N-VA kunnen zijn. Vele Vlaams-nationalisten hoopten immers heimelijk dat de N-VA onmisbaar zou worden in de Vlaamse regering en op die manier een historische kans zou krijgen om het confederalisme af te dwingen, desnoods buiten de Grondwet om. Maar de N-VA heeft haar rendez-vous met de geschiedenis gemist: het is ‘nooit’ geworden…

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/op...inie/1.1980518
dat zal de toekomst uitwijzen natuurlijk. maar m.i. zou N-VA idd wat meer mogen focussen op bruggen bouwen met alle andere Vl partijen ...

mja, op een bepaald moment vormt het bereiken van de eigen doelstelling nl Vl onafhankelijkheid een belangenconflict met het voortbestaan van de partij als instelling ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 23 februari 2016 om 11:24.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 11:31   #17
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat zal de toekomst uitwijzen natuurlijk. maar m.i. zou N-VA idd wat meer mogen focussen op bruggen bouwen met alle andere Vl partijen ...

mja, op een bepaald moment vormt het bereiken van de eigen doelstelling nl Vl onafhankelijkheid een belangenconflict met het voortbestaan van de partij als instelling ...
Bwa, NVA teert op het conflict-model he. Wij-tegen-zij kan enkel als er een vijand gemaakt wordt. Ik denk dat dit een bewuste strategie is vanuit de NVA.

Dan kan de achterban ook zeggen dat de NVA wel wou, maar dat de anderen niet mee wilden. Het lijkt me dat het te vaak gebeurt en dat het dus gaat om een bewuste strategie. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 13:34   #18
vrijzinnige
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2015
Berichten: 6.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Veel mensen maken de fout van de NVA te zien als enkel en alleen een Vlaams Nationalistische partij.

Ikzelf (en ik denk velen met mij) nemen dat nationalitische kantje er wel bij, maar stemmen voor NVA om andere redenen. Op zich mag onafhankelijkheid geen doel op zich zijn, maar het is wel een mogelijk eindstadium waar de Waalse PS-stem niet mijn rechtsere stem domineert. Wat ik wil is gewoon een rechtser beleid en afbouw van de SZ.
Ook hier ben ik volledig mee akkoord, maar de vraag is en blijft hoelang die verschillende keuzes met elkaar verzoenbaar blijven.
Want: als de facturen en de begrotingsmaatregelen op kruissnelheid komen, dan wil ik nog wel eens zien WELKE NVA kiezer voor zijn principes ipv zijn portemonnee zal kiezen! Want ook de zelfstandigen ontsnappen niet aan die neoliberale voorstellen van de NVA, ook al denk jij dat dit ENKEL je profiterende klanten zal treffen door de afschaffing van de SZ.
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 14:25   #19
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Ook hier ben ik volledig mee akkoord, maar de vraag is en blijft hoelang die verschillende keuzes met elkaar verzoenbaar blijven.
Want: als de facturen en de begrotingsmaatregelen op kruissnelheid komen, dan wil ik nog wel eens zien WELKE NVA kiezer voor zijn principes ipv zijn portemonnee zal kiezen! Want ook de zelfstandigen ontsnappen niet aan die neoliberale voorstellen van de NVA, ook al denk jij dat dit ENKEL je profiterende klanten zal treffen door de afschaffing van de SZ.
Voor dat klein pensioentje als zelfstandige moet ik het ni doen zenne... Ik zal nooit veel trekken van de SZ. Ik heb een verzekering voor een gewaarborgd inkomen, dus zelfs al wordt ik ziek, dan nog zal ik niet parasiteren. Ik heb de SZ voor niets nodig, integendeel, het kost me stukken van mensen.
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 14:45   #20
vrijzinnige
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2015
Berichten: 6.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Voor dat klein pensioentje als zelfstandige moet ik het ni doen zenne... Ik zal nooit veel trekken van de SZ. Ik heb een verzekering voor een gewaarborgd inkomen, dus zelfs al wordt ik ziek, dan nog zal ik niet parasiteren. Ik heb de SZ voor niets nodig, integendeel, het kost me stukken van mensen.
Iedereen zijn "eigen mening" maar....je kleine zelfstandige pensioentje staat wel in verhouding met je "eigen" bijdrage aan die SZ.
Maw, zij die NU een hoger pensioen hebben dan jij hebben ook hun ganse leven meer bijgedragen aan die SZ i.p.v. hun geld naar de bank te dragen, en daarvoor nu ook nog van LIQUIDATIEBONUSSEN kunnen en mogen genieten.
Bovendien zal jou verzekering voor een gewaarborgd inkomen ook niet gratis zijn en....onderworpen aan strenge medische controles.

Maar zoals ik eerder al schreef: ieder zijn "eigen" mening en "eigen" waarheid.
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be