Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 september 2017, 14:17   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard Doodstraf verleidt helft Vlamingen

Doodstraf verleidt helft Vlamingen

Citaat:
54% van de Vlamingen vindt dat moordenaars de doodstraf moeten krijgen. Is dat een absurd hoog cijfer dat we moeten weganalyseren, of een barometer die aangeeft dat het gevoel van onveiligheid in de straten onze morele normen verlegt?
Misschien klinkt de titel van het kranten artikel iets te fanatiek in de oren.

Ik sta volledig achter het idee om in bepaalde gevallen de doodstraf terug in te voeren.

Met 'bepaalde gevallen' bedoel ik dan weer, daders die het moorden niet kunnen laten en waar het meer dan 250% van bewezen is dat ze ook daadwerkelijk de dader(s) zijn dan zie ik niet in waarom wij als brave belastingbetalers die nog kost en inwoon moeten verschaffen.

Natuurlijk zijn er ook situaties die anders moeten bekeken worden en waar het ook enorm moeilijk ligt om dan maar tot doodstraf over te gaan.

Familiedrama's, moegetergde mensen ...

p.s. Vergat ik nog melding te maken van bepaalde landen die hun gangsters niet in eigen gevangenissen weten onder te brengen maar die snel doorsturen naar andere landen met de boodschap: trek er uw plan mee wij zijn er vanaf.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 25 september 2017 om 14:38.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 14:30   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Ik schrok wel toen ik dit hoorde. We gaan helemaal de foute kant op
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 14:31   #3
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Doodstraf verleidt helft Vlamingen



Misschien klinkt de titel van het kranten artikel iets te fanatiek in de oren.

Ik sta volledig achter het idee om in bepaalde gevallen de doodstraf terug in te voeren.

Met 'bepaalde gevallen' bedoel ik dan weer, daders die het moorden niet kunnen laten en waar het meer dan 250% van bewezen is dat ze ook daadwerkelijk de dader(s) zijn dan zie ik niet in waarom wij als brave belastingbetalers die nog kost en inwoon moeten verschaffen.

Natuurlijk zijn er ook situaties die anders moeten bekeken worden en waar het ook enorm moeilijk ligt om dan maar tot doodstraf over te gaan.

Familiedrama's, moegetergde mensen ...
En natuurlijk ook de lijfstraffen er gelijk bij?
Een beetje marteling mag toch wel?
Een paar jaar of maanden op hun doodstraf laten wachten is ook best leuk!🤔
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 september 2017 om 14:31.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 14:36   #4
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Doodstraf verleidt helft Vlamingen



Misschien klinkt de titel van het kranten artikel iets te fanatiek in de oren.

Ik sta volledig achter het idee om in bepaalde gevallen de doodstraf terug in te voeren.

Met 'bepaalde gevallen' bedoel ik dan weer, daders die het moorden niet kunnen laten en waar het meer dan 250% van bewezen is dat ze ook daadwerkelijk de dader(s) zijn dan zie ik niet in waarom wij als brave belastingbetalers die nog kost en inwoon moeten verschaffen.

Natuurlijk zijn er ook situaties die anders moeten bekeken worden en waar het ook enorm moeilijk ligt om dan maar tot doodstraf over te gaan.

Familiedrama's, moegetergde mensen ...
Het probleem is dat men nooit een duidelijke grens kan bepalen voor welke zaken 'voldoende bewezen' zijn.

In principe zou twijfel altijd tot vrijspraak moeten leiden...
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 14:40   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De doodstraf voor moordenaars vind ik er ook over. Iemand die zijn ex doodmept, een passionele moord, moet gestraft worden, maar om zelf dood gemaakt te worden....dat is wat er over.

Ik heb ook zo mijn bedenkingen over de doodstraf als "straf". Volgens mijn werkt dat niet.

Iemand ter dood veroordelen als bescherming voor de maatschappij kan dan wel weer voor mij. Een recidiverende pedofiel, een massamoordenaar, enz...mensen die je echt permanent uit de maatschappij moet verwijderen omwille van erg ongewenst gedrag.

Ik spreek hier over de Dutroux's, de Ronald Janssens....mannen die geen geweten hebben en een werkelijk gevaar zijn voor de medemens.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 14:41   #6
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het probleem is dat men nooit een duidelijke grens kan bepalen voor welke zaken 'voldoende bewezen' zijn.

In principe zou twijfel altijd tot vrijspraak moeten leiden...
Dat het in bepaalde gevallen zeker géén gemakkelijke opdracht is, de juiste grens bepalen, ik denk dat iedereen daar wel akkoord met gaat.

Maar in de gevallen van iemand die zomaar lukraak 4 �* 5 mensen vermoord, dan is die doodstraf, misschien juist wel een mogelijke oplossing.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 14:46   #7
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dat het in bepaalde gevallen zeker géén gemakkelijke opdracht is, de juiste grens bepalen, ik denk dat iedereen daar wel akkoord met gaat.

Maar in de gevallen van iemand die zomaar lukraak 4 �* 5 mensen vermoord, dan is die doodstraf, misschien juist wel een mogelijke oplossing.
Het probleem is dat men die grens gewoon juridisch/logisch gezien niet kan trekken. Iemand bij wie het namelijk niet 100% zeker is dat hij schuldig is, zou helemaal niet mogen schuldig worden verklaard!

Er kan dus, in theorie, geen groep bestaan van zeer gewelddadige mensen die wél een gevangenisstraf krijgen, maar geen doodstraf omwille van 'onvoldoende zekerheid'.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 14:48   #8
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dat het in bepaalde gevallen zeker géén gemakkelijke opdracht is, de juiste grens bepalen, ik denk dat iedereen daar wel akkoord met gaat.

Maar in de gevallen van iemand die zomaar lukraak 4 �* 5 mensen vermoord, dan is die doodstraf, misschien juist wel een mogelijke oplossing.
Te snel of dronken rijden. De doodstraf.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 15:03   #9
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het probleem is dat men nooit een duidelijke grens kan bepalen voor welke zaken 'voldoende bewezen' zijn.

In principe zou twijfel altijd tot vrijspraak moeten leiden...
Inderdaad, er is geen '250%' zekerheid.

Er zijn genoeg gevallen bekend van 'absoluut zekere' schuldigen, die na DNA onderzoek toch onschuldig bleken.

Andres Pandy is volgens mij een goed voorbeeld. Iedereen is er '250%' zeker van is dat hij schuldig is, maar vreemd genoeg is er géén enkel materieel bewijs, en is hij enkel en alleen veroordeeld op basis van 1 getuigenis (van zijn dochter), een getuigenis is op bepaalde gevallen leugenachtig bleek. Die man had altijd vrijgesproken moeten worden.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 15:05   #10
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Ik ben 100% tegen de doodstraf, maar het genie dat het groen licht op 2 seconden heeft gezet hier in Antwerpen verdient die toch, en mag er 20 jaar op wachten.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 15:07   #11
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik ben 100% tegen de doodstraf, maar het genie dat het groen licht op 2 seconden heeft gezet hier in Antwerpen verdient die toch, en mag er 20 jaar op wachten.
Welk licht ?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 15:16   #12
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Inderdaad, er is geen '250%' zekerheid.

Er zijn genoeg gevallen bekend van 'absoluut zekere' schuldigen, die na DNA onderzoek toch onschuldig bleken.

Andres Pandy is volgens mij een goed voorbeeld. Iedereen is er '250%' zeker van is dat hij schuldig is, maar vreemd genoeg is er géén enkel materieel bewijs, en is hij enkel en alleen veroordeeld op basis van 1 getuigenis (van zijn dochter), een getuigenis is op bepaalde gevallen leugenachtig bleek. Die man had altijd vrijgesproken moeten worden.
Die dan nog debiel (de psychiatrische term) was ook.

Leve Belgisch recht...
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 15:38   #13
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Lang leve de doodstraf. Zou een bijzonder goede zaak zijn moest dit ingevoerd worden. Helaas in onze politiek correcte en hypocriete maatschappij is de kans zowat nihil dat dit er ooit doorkomt.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 25 september 2017 om 15:38.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 15:59   #14
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik schrok wel toen ik dit hoorde. We gaan helemaal de foute kant op
Neen, je moet moordenaars, zoals sommige monsters die nu vastzitten, roofmoordenaars, gewelddadige verkrachters met de dood tot gevolg, recidieve pedofielen.... na een paar jaar weer op de maatschappij loslaten.

Niks van aan, spuitje en opgekuist.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 16:32   #15
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Te snel of dronken rijden. De doodstraf.
Als het gevolg van die acties, te snel en dronken rijden, een dodelijk ongeval veroorzaakt heeft misschien wel?

Een onschuldige voetganger/fietser/andere nietsvermoedende weggebruiker(ster), laat het een kindje of een volwassene zijn, van zijn leven beroven omdat de dronken bestuurder(ster) op dat ogenblik één van de volgende acties ondernomen heeft te snel rijden, medicatie, drugs, verkeersreglement aan zijn/haar laars lappen.

Dan vraag je u af, hoort daar de doodstraf ook bij als strafmaat?

Het ging mij meer om pure moordenaars uit ons land of uit een ander land, zij waar duidelijk van bewezen is dat ze mensenlevens zomaar lukraak beëindigden, zomaar voor de fun of onder de noemer 'oorlogsdaad' in bepaalde gevallen.

Zo nodigt men op huidig ogenblik ook de Syrië-strijders ook weer uit las ik ergens ten velde.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 16:34   #16
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Neen, je moet moordenaars, zoals sommige monsters die nu vastzitten, roofmoordenaars, gewelddadige verkrachters met de dood tot gevolg, recidieve pedofielen.... na een paar jaar weer op de maatschappij loslaten.

Niks van aan, spuitje en opgekuist.
Het dramatische van de zaak is in véél gevallen dat die na dat jaar (paar jaar) probatie vrij snel hervallen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 17:17   #17
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Neen, je moet moordenaars, zoals sommige monsters die nu vastzitten, roofmoordenaars, gewelddadige verkrachters met de dood tot gevolg, recidieve pedofielen.... na een paar jaar weer op de maatschappij loslaten.

Niks van aan, spuitje en opgekuist.
Het fundamentele van de kwestie is dat de doodstraf ook moord met voorbedachte rade is.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 17:18   #18
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik schrok wel toen ik dit hoorde. We gaan helemaal de foute kant op
Wat heb jij tegen de doodstraf?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 17:20   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Wat heb jij tegen de doodstraf?
Het antwoord staat boven jouw post
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2017, 17:21   #20
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

geen enkel zinnig mens met wat verstand in zijn hoofd is pro doodstraf.
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be