Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Rechts
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Rechts Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond rechtse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Bekijk resultaten enquête: 32-uren week voor mensen met gezinnen?
Ja, ik ben voorstander voor deze eis 16 66,67%
Neen, ik wil dat mensen met gezinnen toch langer moeten werken 8 33,33%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 november 2007, 17:48   #21
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Werkweek verkorten met loonsbehoud komt neer op een verhoging van de minimumlonen, ergo verhoging van de werkloosheid voor de minst productieven in de samenleving.
Waarom? (Sorry, k ken de balle van (uwen ) economie.)

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 4 november 2007 om 17:48.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 17:48   #22
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
In elk land. We weten dat je nog steeds problemen hebt met de werkelijkheid. Maar probeer het eens.
De werkelijkheid is een menselijk product. Ik zie geen contradictie met mijn uitspraak over libertariërland.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 17:52   #23
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
De werkelijkheid is een menselijk product. Ik zie geen contradictie met mijn uitspraak over libertariërland.
Tenzij je een andere menselijke werkelijkheid heeft die stelt dat mensen niet handelen en geen doelen nastreven, stel ik me vragen.

Enfin, het kan perfect hoor, dat een verhoging van het minimumloon zal zorgen voor meer werkgelegenheid. Maar dat zal dan toch wel zijn door ofwel mensen die verlies willen maken, ofwel mensen die duurdere producten ook denken te verkopen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 17:57   #24
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Tenzij je een andere menselijke werkelijkheid heeft die stelt dat mensen niet handelen en geen doelen nastreven, stel ik me vragen.

Enfin, het kan perfect hoor, dat een verhoging van het minimumloon zal zorgen voor meer werkgelegenheid. Maar dat zal dan toch wel zijn door ofwel mensen die verlies willen maken, ofwel mensen die duurdere producten ook denken te verkopen.
En jouw pakket van handelen is zuiver westers en zeer tijdelijk van aard. We kunnen niet allemaal handelen van de veronderstelling dat bepaalde economische modellen goed doen voor iedereen. Dat zijn jouw ideologische premissen, en die deel ik niet.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 18:04   #25
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
En jouw pakket van handelen is zuiver westers en zeer tijdelijk van aard.
Dus. Er is een moment in de tijd geweest dat mensen niet handelen, dat mensen niet hun doelen nastreefden? Het staat je vrij me daarop te wijzen.

Daar is niets 'Westers' aan. Het is universeel. Mensen handelen. Punt.

Citaat:
We kunnen niet allemaal handelen van de veronderstelling dat bepaalde economische modellen goed doen voor iedereen. Dat zijn jouw ideologische premissen, en die deel ik niet.
Dit gaat niet over 'modellen', je weet even goed als ik dat je daarvoor bij de Neo-Klassieken moet zijn.
Dit gaat over welvaart en het feit dat individueel is en dat niemand weet wat 'goed' is voor iemand anders. Daar gaat het over. En dat is universeel.

Het feit dat jouw kritiek nooit het feit van meta-kritiek overstijgt, zegt veel over de inhoud daarvan. Ik verwacht dat je binnenkort gaat beginnen met linguïstieke kritiek, genre de TLP.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 18:09   #26
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dus. Er is een moment in de tijd geweest dat mensen niet handelen, dat mensen niet hun doelen nastreefden? Het staat je vrij me daarop te wijzen.

Daar is niets 'Westers' aan. Het is universeel. Mensen handelen. Punt.



Dit gaat niet over 'modellen', je weet even goed als ik dat je daarvoor bij de Neo-Klassieken moet zijn.
Dit gaat over welvaart en het feit dat individueel is en dat niemand weet wat 'goed' is voor iemand anders. Daar gaat het over. En dat is universeel.

Het feit dat jouw kritiek nooit het feit van meta-kritiek overstijgt, zegt veel over de inhoud daarvan. Ik verwacht dat je binnenkort gaat beginnen met linguïstieke kritiek, genre de TLP.
Mensen handelden volgens een andere logica dan deze van jouw marginalisme. Dat is blijkbaar onmogelijk om te begrijpen, zie ik. Mensen kunnen ook handelen volgens hun visie op god, de natuur, een bepaald deïstisch principe, etc... en best gelukkig zijn en niets anders wensen.

Dat is in het geheel niet universeel, maar eerder een gedachteconstructie die afstamt uit de opkomst van het modernisme en nu een radicalisering kent in de postmoderne tijd. En dit idee zal verdwijnen, net zoals andere ideeën verdwenen. Jouw libertarische opvattingen zijn in het licht van de tijd even vluchtig als een andere gedachtegang.

Jij hebt idd een discours, net zoals ik er 1 heb. Dat is volgens mij niet zo moeilijk om te bevatten.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 18:15   #27
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Mensen handelden volgens een andere logica dan deze van jouw marginalisme. Dat is blijkbaar onmogelijk om te begrijpen, zie ik.
Dan heb je simpelweg nog niet begrijpen wát voor de Oostenrijkse economie handelen is. Jammer, want Percy heeft het toch al vaak geprobeerd.

Citaat:
Mensen kunnen ook handelen volgens hun visie op god, de natuur, een bepaald deïstisch principe, etc... en best gelukkig zijn en niets anders wensen.
Daar ga ik 100% mee akkoord. Maar hoe handelen ze dan?
Stel nu. Iemand die gaat bidden, 5 keer per dag.
Dat is 5 keer een bepaalde tijd dat hij niét kan gebruiken voor iets anders. Maar waarom bidt hij dan toch, ook al, lijkt hij, geen extra welvaart te creeëren (fysieke goederen dan)? Omdat hij, persoonlijk, vindt dat hij een groter voordeel haalt uit het feit dat hij bidt, dan dat hij zou krijgen als hij werkt.

Voila. Hij heeft een doel en heeft gehandeld.
Geef eens een casus die niét te verklaren zou zijn? Die compleet tegen de Oostenrijkse principes zou indruisen? Ik ben benieuwd.

Zelfs iemand die zijn hele leven niets wilt, maar zuiver arbeid, handelt 'Oostenrijks'.

Citaat:
Dat is in het geheel niet universeel, maar eerder een gedachteconstructie die afstamt uit de opkomst van het modernisme en nu een radicalisering kent in de postmoderne tijd. En dit idee zal verdwijnen, net zoals andere ideeën verdwenen.
Oh, dat is goed mogelijk. Maar dat betekent nog niet dat ze niet waar zijn. Ze zijn waar. Probeer maar een versie van het tegendeel te vinden.

Citaat:
Jouw libertarische opvattingen zijn in het licht van de tijd even vluchtig als een andere gedachtegang.
Maar ze blijven waar. Dat is het essentiele verschil. Zelfs als iedereen volkomen altruïstisch leeft, blijft het Oostenrijkse gedachtegoed overeind. Dat is evident.

Citaat:
Jij hebt idd een discours, net zoals ik er 1 heb. Dat is volgens mij niet zo moeilijk om te bevatten.
Ik wacht nog altijd op een alternatief. Daar mis ik het wle een beetje. Het zijn vooral Percy en de anderen die vanalles moeten uitleggen tegen een stel keikoppen in. Het alternatief blijft uit.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 18:20   #28
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Dat moeten die mensen maar voor hun eigen uitmaken. Het zou wel dwaas zijn om die mensen te verbieden om meer dan 32 uur per week te werken.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 18:23   #29
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dan heb je simpelweg nog niet begrijpen wát voor de Oostenrijkse economie handelen is. Jammer, want Percy heeft het toch al vaak geprobeerd.



Daar ga ik 100% mee akkoord. Maar hoe handelen ze dan?
Stel nu. Iemand die gaat bidden, 5 keer per dag.
Dat is 5 keer een bepaalde tijd dat hij niét kan gebruiken voor iets anders. Maar waarom bidt hij dan toch, ook al, lijkt hij, geen extra welvaart te creeëren (fysieke goederen dan)? Omdat hij, persoonlijk, vindt dat hij een groter voordeel haalt uit het feit dat hij bidt, dan dat hij zou krijgen als hij werkt.

Voila. Hij heeft een doel en heeft gehandeld.
Geef eens een casus die niét te verklaren zou zijn? Die compleet tegen de Oostenrijkse principes zou indruisen? Ik ben benieuwd.

Zelfs iemand die zijn hele leven niets wilt, maar zuiver arbeid, handelt 'Oostenrijks'.



Oh, dat is goed mogelijk. Maar dat betekent nog niet dat ze niet waar zijn. Ze zijn waar. Probeer maar een versie van het tegendeel te vinden.



Maar ze blijven waar. Dat is het essentiele verschil. Zelfs als iedereen volkomen altruïstisch leeft, blijft het Oostenrijkse gedachtegoed overeind. Dat is evident.



Ik wacht nog altijd op een alternatief. Daar mis ik het wle een beetje. Het zijn vooral Percy en de anderen die vanalles moeten uitleggen tegen een stel keikoppen in. Het alternatief blijft uit.
En blijkbaar strookt mijn handelen niet dat van Percy. Als iedereen dacht zoals Percy, dan zouden we in een libertarische "samenleving" leven, nietwaar.

Nee, gewoon omdat bidden het ondergaan van gods bedoelingen zijn. Daar zit geen doel achter, contemplatieve houding aannemen is juist alle verlangens negeren en in de spirituele wereld treden. Zoals gezegd, jij bent te westers om dat te begrijpen.

Ze zijn waar in de zin dat ze momenteel denkbaar zijn. En ooit komt een dag dat niemand ze meer zal denken, en dus niet zal behoren tot het bestaan van de "waarheid".
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 18:29   #30
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
En blijkbaar strookt mijn handelen niet dat van Percy. Als iedereen dacht zoals Percy, dan zouden we in een libertarische "samenleving" leven, nietwaar.
Voila. Dat is het punt. Handelen verschilt, want doelen verschillen. Daarom moet je dat niet gaan centraliseren en uniformiseren bij een overheid. Ik ben blij dat je het al wat begint te begrijpen.

Oostenrijkse economie zegt - op geen enkel moment - wélk handelen juist is, net zomin dat ze zegt dat iedereen hetzelfde zou moeten handelen. Dat zou absurd zijn en daar gaat het ook niet over.

Citaat:
Nee, gewoon omdat bidden het ondergaan van gods bedoelingen zijn. Daar zit geen doel achter, contemplatieve houding aannemen is juist alle verlangens negeren en in de spirituele wereld treden. Zoals gezegd, jij bent te westers om dat te begrijpen.
Neen, eigenlijk niet. Omdat je het niet snapt. Die persoon ondergaat Gods bedoelingen, zonder meer. Waarom? Toch niet - dat lijkt me straf - omdat hij een complete Westerse atheïst is, die daar helemaal niet in gelooft en dat eigenlijk helemaal niet wilt doen? Neen, die wilt dat, om welke reden dan ook. Ook 'zelfdwang', net zozeer als 'sociale dwang' kan een reden zijn, natuurlijk. Zelfs geweldsdwang kan een reden zijn om iets te w�*llen. (Maar hier komt het normatief-ethische aspect aan te pas, dat zegt dat dreigen met geweld onrechtmatig is en daarom niet mag.)

Enfin, tenzij je gaat zeggen dat mensen per ongeluk contemplatief worden, zonder enige vorm van dat te 'willen', lijkt me dat wel sterk. Mensen handelen. Die man heeft zijn handelen gericht op het contemplatieve. Zo moeilijk is dat toch niet?

Citaat:
Ze zijn waar in de zin dat ze momenteel denkbaar zijn. En ooit komt een dag dat niemand ze meer zal denken, en dus niet zal behoren tot het bestaan van de "waarheid".
Alweer die meta-kritiek. Maar sofist die ik ben moet ik je wel gelijk geven.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 18:35   #31
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Werkelijk? Misschien in libertariërland.
Ik zat gewoon te wachten op 'n uitspraak zoals deze.

Maar goed, omdat je er nu eenmaal om vraagt: waarom genoegen nemen met een 32-urenwerkweek als je ook een 2-urenwerkweek met loonsbehoud zou kunnen afdwingen? Als je maar lang genoeg staakt, is dat perfect mogelijk, toch? Waarom dus al die micro-maatregelen als je ook meteen kan ijveren voor een minimumloon van 12.000 euro per maand en een 2-urenwerkweek met 8 maanden betaald verlof?

Of oei, zou dat misschien net iéts te duidelijk aantonen dat je niet ongestraft de economische werkelijkheid kunt negeren?
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 18:37   #32
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Bwa, als die werkt bij mensen met langdurige ziektes, zal die ook wel werken met mensen met een gezin.
De doorsnee communitarist zal je graag uitleggen dat het federale programma's zoals de Sociale Zekerheid zijn geweest die her en der familiale banden en gemeenschapsbanden gebroken hebben.

Als we dan toch zo goed op dreef zijn om totalitaire elementen uit te roeien en Het Gezin Te Beschermen, kunnen we maar beter het werk meteen goéd doen, he.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 18:37   #33
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Voila. Dat is het punt. Handelen verschilt, want doelen verschillen. Daarom moet je dat niet gaan centraliseren en uniformiseren bij een overheid. Ik ben blij dat je het al wat begint te begrijpen.

Oostenrijkse economie zegt - op geen enkel moment - wélk handelen juist is, net zomin dat ze zegt dat iedereen hetzelfde zou moeten handelen. Dat zou absurd zijn en daar gaat het ook niet over.



Neen, eigenlijk niet. Omdat je het niet snapt. Die persoon ondergaat Gods bedoelingen, zonder meer. Waarom? Toch niet - dat lijkt me straf - omdat hij een complete Westerse atheïst is, die daar helemaal niet in gelooft en dat eigenlijk helemaal niet wilt doen? Neen, die wilt dat, om welke reden dan ook. Ook 'zelfdwang', net zozeer als 'sociale dwang' kan een reden zijn, natuurlijk. Zelfs geweldsdwang kan een reden zijn om iets te w�*llen. (Maar hier komt het normatief-ethische aspect aan te pas, dat zegt dat dreigen met geweld onrechtmatig is en daarom niet mag.)

Enfin, tenzij je gaat zeggen dat mensen per ongeluk contemplatief worden, zonder enige vorm van dat te 'willen', lijkt me dat wel sterk. Mensen handelen. Die man heeft zijn handelen gericht op het contemplatieve. Zo moeilijk is dat toch niet?



Alweer die meta-kritiek. Maar sofist die ik ben moet ik je wel gelijk geven.
Je moet eerst de notie van doelmatigheid kennen om het handelen op die manier te kunnen beschrijven. En dat is ook niet altijd het geval.
Het kapitalisme uniformiseert evengoed, jouw libertarische samenleving zal ook een bepaald handelingspakket opleggen aan anderen. Zo werkt nu de samenleving eenmaal, daarvoor hoef je idd geen staat te hebben.

En tegelijk spreken ze over vraag en aanbod als kern van de maatschappeijke essentie? Dat lijkt mij dan wel hoogst contradictorisch.

Hij transcendeert omdat hij in gods invloed leeft, en dat zal dan te maken hebben met een bepaalde gedachteconstructie. Jouw praxeologische kijk is een perspectief, een tijdelijke constructie als verklaringsmodel wat er gebeurt.

Dat is geen meta-kritiek, dat is gewoon wat kennis is.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 18:39   #34
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ik zat gewoon te wachten op 'n uitspraak zoals deze.

Maar goed, omdat je er nu eenmaal om vraagt: waarom genoegen nemen met een 32-urenwerkweek als je ook een 2-urenwerkweek met loonsbehoud zou kunnen afdwingen? Als je maar lang genoeg staakt, is dat perfect mogelijk, toch? Waarom dus al die micro-maatregelen als je ook meteen kan ijveren voor een minimumloon van 12.000 euro per maand en een 2-urenwerkweek met 8 maanden betaald verlof?

Of oei, zou dat misschien net iéts te duidelijk aantonen dat je niet ongestraft de economische werkelijkheid kunt negeren?
Sfax was je al voor, sorry.

Wiens economische werkelijkheid? Om over een werkelijkheid te spreken, moet je ook het perspectief aanduiden. Er bestaat niet iets als een onbezoedelde gang van zaken, alles is afhankelijk van de interpretatie.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 18:40   #35
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
De doorsnee communitarist zal je graag uitleggen dat het federale programma's zoals de Sociale Zekerheid zijn geweest die her en der familiale banden en gemeenschapsbanden gebroken hebben.

Als we dan toch zo goed op dreef zijn om totalitaire elementen uit te roeien en Het Gezin Te Beschermen, kunnen we maar beter het werk meteen goéd doen, he.
Dan zal dat toch niet Etzioni zijn.

Bwa, we kunnen niet allemaal geloven dat in het kapitalisme er zoiets bestaat als liefdadigheid om mensen in nood te helpen. Dat kan je alleen een complete libertariër wijsmaken.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 18:44   #36
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Waarom? (Sorry, k ken de balle van (uwen ) economie.)
Een arbeidsduurvermindering met loonsbehoud komt neer op een loonsverhoging per arbeidsuur.

Een loonsverhoging per arbeidsuur heeft hetzelfde effect als een verhoging van het minimum(maand)loon bij gelijke arbeidsduur.

Het effect van een verhoging van een minimumprijs (die zich boven de marktprijs bevindt) is dat het aanbod toeneemt terwijl de vraag afneemt.

Je kan dat het best begrijpen met een kleine 'reductio ad absurdum'. Stel dat het niét zo zou zijn dat een verhoging van het minimumloon tot werkloosheid leidt. Wat belet ons dan om, zoals ik daarnet schreef, een minimumloon van 12.000 euro per maand te eisen, en een werkweek van 2 uur per week?

Praktische bezwaren kunnen het alleszins niet zijn. Geen enkele indoctrinatie door werkgevers kan een leger werknemers tegenhouden, zeker niet als die meute de 2-urenwerkweek met loonsverhoging tot 12.000 euro per maand als beloning tegemoet ziet...

De werkelijkheid is dat in een monetaire economie elk productieproces begint met een werkgever die een bepaald startkapitaal uitgeeft. Met dat startkapitaal gaat hij grondstoffen, gebouwen, arbeid... kopen of huren. Na afloop van het productieproces verkoopt hij het product.

Nu: als je lonen vertienduizendvoudigt, dan is het nogal logisch dat eender welke ondernemer die met een nieuw project wil beginnen, tienduizend keer minder arbeid kan kopen voor hetzelfde geld. En er is ook niet echt een reden waarom die werkgever plots vrolijk méér geld zou beginnen uitgeven aan het kopen van arbeid denk ik.

Het tegendeel lijkt waarschijnlijker: als de loonkost zo belachelijk hoog is, zullen redelijk wat ondernemers hun startkapitaal liever opconsumeren dan het te investeren.

Je mag gerust Percalion een doctrinaire Rothbardiaanse klootzak vinden; maar zo "libertarisch" is die opvatting heus niet.

Mocht ik ongelijk hebben, dan zou er natuurlijk niets op tegen zijn om een vertienduizendvoudiging van de lonen te eisen.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 18:46   #37
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Wiens economische werkelijkheid? Om over een werkelijkheid te spreken, moet je ook het perspectief aanduiden. Er bestaat niet iets als een onbezoedelde gang van zaken, alles is afhankelijk van de interpretatie.
Om even Sokal te parafraseren: u mag gerust bij mij op mijn apartement op de twintigste verdieping uit het raam springen en kijken hoe afhankelijk die werkelijkheid nu precies is van interpretatie.

Ik dacht toch dat de heer Marx destijds ook claimde om algemeen 'ware' uitspraken over de wereld te verrichten met zijn economische theorie. Of zal ik nu plots moeten besluiten dat al die werken over diefstal van meerwaarde, winstvoeten, arbeidswaarde... eigenlijk alleen maar een perspectief zijn en dus niet ernstig te nemen als uitspraken over een werkelijkheid?
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 18:47   #38
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Ik stel anders voor dat je eens, euh, iets leest over praxeologie.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 18:56   #39
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ik dacht toch dat de heer Marx destijds ook claimde om algemeen 'ware' uitspraken over de wereld te verrichten met zijn economische theorie. Of zal ik nu plots moeten besluiten dat al die werken over diefstal van meerwaarde, winstvoeten, arbeidswaarde... eigenlijk alleen maar een perspectief zijn en dus niet ernstig te nemen als uitspraken over een werkelijkheid?
Vliegdekschip geraakt
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 19:28   #40
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Om even Sokal te parafraseren: u mag gerust bij mij op mijn apartement op de twintigste verdieping uit het raam springen en kijken hoe afhankelijk die werkelijkheid nu precies is van interpretatie.

Ik dacht toch dat de heer Marx destijds ook claimde om algemeen 'ware' uitspraken over de wereld te verrichten met zijn economische theorie. Of zal ik nu plots moeten besluiten dat al die werken over diefstal van meerwaarde, winstvoeten, arbeidswaarde... eigenlijk alleen maar een perspectief zijn en dus niet ernstig te nemen als uitspraken over een werkelijkheid?
Alles is perspectivistisch, ook de kijk van Sokal op het postmodernisme. De taal denkt voor ons, het zijn de elementen van een discours. De resultaten van een bepaald discours kan je ook via een bepaald perspectief beoordelen, en 1 ervan is bv. dat de constructie zwaartekracht een mens kan doden. Helaas was Sokal niet zover geraakt, hij bleef te samen met zijn maatje steken in gebral over de gevaren van de irrationele vijand. Iets zegt mij dat jij ook zo ver te drijven bent.
__________________

Laatst gewijzigd door Praetorian : 4 november 2007 om 19:32.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be