Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 november 2012, 09:29   #661
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Gelovigen lijkt me nochthans ook een vorm van sentimantaliteit. Men kan het moeilijk rationeel noemen.
Ik bedoelde uiteraard 'geloven is een vorm van sentimentaliteit'
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 11:15   #662
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik bedoelde uiteraard 'geloven is een vorm van sentimentaliteit'
In realiteit zijn ze behoorlijk cynisch als het over het verminderen van het menselijke lijden gaat
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 11:27   #663
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
In realiteit zijn ze behoorlijk cynisch als het over het verminderen van het menselijke lijden gaat
Ergens begrijpelijk. Door de eeuwen heen heeft men het menselijk lijden leren aanvaarden. Om dit te kunnen doen moet men de hulp ingeroepen van een hoger doel, op deze manier kon men het lijden rechtvaardigen.

Indien echter het hoger doel vervalt vervalt ook de zin van het lijden. Vandaar dat ik, en jij ook blijkbaar, het doel hebben om het lijden zoveel mogelijk te beperken.

Persoonlijk streef ik een maximum genot en een minimaal lijden na, wetende dat er een wisselwerking is. Als ik vandaag een stuk in mijn voeten drink dan heb ik morgen een kater. Ik geniet vandaag maar ik lijd morgen.

Dit geldt ook voor de omgang met andere mensen. Ik aanvaard niet dat iemand zijn genot verhoogt door mij te doen lijden en ik zal dit dan ook niet met anderen doen.

Ik denk dat de wereld er gans anders zou uitzien indien iedereen deze redenering zou volgen.

Laatst gewijzigd door JimmyB : 30 november 2012 om 11:50.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2012, 20:33   #664
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ergens begrijpelijk. Door de eeuwen heen heeft men het menselijk lijden leren aanvaarden. Om dit te kunnen doen moet men de hulp ingeroepen van een hoger doel, op deze manier kon men het lijden rechtvaardigen.

Indien echter het hoger doel vervalt vervalt ook de zin van het lijden. Vandaar dat ik, en jij ook blijkbaar, het doel hebben om het lijden zoveel mogelijk te beperken.

Persoonlijk streef ik een maximum genot en een minimaal lijden na, wetende dat er een wisselwerking is. Als ik vandaag een stuk in mijn voeten drink dan heb ik morgen een kater. Ik geniet vandaag maar ik lijd morgen.

Dit geldt ook voor de omgang met andere mensen. Ik aanvaard niet dat iemand zijn genot verhoogt door mij te doen lijden en ik zal dit dan ook niet met anderen doen.

Ik denk dat de wereld er gans anders zou uitzien indien iedereen deze redenering zou volgen.
Epicurist?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2012, 21:19   #665
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Epicurist?
Niet helemaal. Want als ik me niet vergis keek Epicuros alleen naar het genot. Maw, het kon alleen positief zijn en het lijden werd niet in de rekening gebracht. Ik vind dat er een balans moet zijn tss het lijden en het genieten en indien deze balanse teveel naar het lijden zou overhellen moet men er een einde aan gemaakt worden.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2012, 21:26   #666
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Niet helemaal. Want als ik me niet vergis keek Epicuros alleen naar het genot. Maw, het kon alleen positief zijn en het lijden werd niet in de rekening gebracht. Ik vind dat er een balans moet zijn tss het lijden en het genieten en indien deze balanse teveel naar het lijden zou overhellen moet men er een einde aan gemaakt worden.
Citaat:
Epicurus believed that pleasure is the greatest good. But the way to attain pleasure was to live modestly and to gain knowledge of the workings of the world and the limits of one's desires. This led one to attain a state of tranquility (ataraxia) and freedom from fear, as well as absence of bodily pain (aponia). The combination of these two states is supposed to constitute happiness in its highest form. Although Epicureanism is a form of hedonism, insofar as it declares pleasure to be the sole intrinsic good, its conception of absence of pain as the greatest pleasure and its advocacy of a simple life make it different from "hedonism" as it is commonly understood.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2012, 23:04   #667
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard



Ik ben geen filosoof, ik zou het eens in detail moeten bekijken. Ik meen me wel te herinneren dat Epicurus tegen zelfmoord was omdat dit het genot dien men nog zou kunnen gehad hebben wegneemt. Daar ben ik het dus niet mee eens aangezien het leed niet in deze balans werd opgenomen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2012, 23:25   #668
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik ben geen filosoof, ik zou het eens in detail moeten bekijken. Ik meen me wel te herinneren dat Epicurus tegen zelfmoord was omdat dit het genot dien men nog zou kunnen gehad hebben wegneemt. Daar ben ik het dus niet mee eens aangezien het leed niet in deze balans werd opgenomen.
Jaja ik begrijp wat je bedoelt. Uit persoonlijke ervaring moet ik toch Epicurius gelijk geven. (in mijn geval dan, voor de rest respecteer ik zelfmoordenaars)
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 13:52   #669
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Het goedkeuren van abortus is gewoonweg hetzelfde als het goedkeuren van moord. Abortus is iets voor mensen zonder principes. Abortus moet verboden zijn, zonder uitzonderingen.

Het is werkelijk belachelijk immoreel, dat onze maatschappij er zo luchtig over doet. Maja, de meeste mensen in de politiek hebben dan ook een persoonlijkheidsstoornis. Het zouden weer eens standvastige normen en waarde in onze maatschappij moeten komen !
Andere berichten en jouw nick laten me vermoeden dat je niet echt gelovig bent. Indien dit zo is, waarom vind je abortus dan immoreel?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 13:55   #670
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Jaja ik begrijp wat je bedoelt. Uit persoonlijke ervaring moet ik toch Epicurius gelijk geven. (in mijn geval dan, voor de rest respecteer ik zelfmoordenaars)
Neem het geval van Chantal Sébire. Ik denk dat ik in haar geval ook zelfmoord zou gepleegd hebben. Maar eigenlijk vind ik het immoreel dat ze zelf deze stap heeft moeten zetten en dat haar geen euthanasie werd toegelaten.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 14:20   #671
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Neem het geval van Chantal Sébire. Ik denk dat ik in haar geval ook zelfmoord zou gepleegd hebben. Maar eigenlijk vind ik het immoreel dat ze zelf deze stap heeft moeten zetten en dat haar geen euthanasie werd toegelaten.
Bij de katholieke weirdo's geeft het ideologische extremisme van de heiligheid van het leven aanleiding tot een enorme vermeerdering van het menselijke lijden. En dat botst met de zo hoge pretentie van de liefde voor de naaste die ze zogezegd voorstaan.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be