Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 oktober 2015, 20:06   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is niets nieuws. Dat is altijd zo in België geweest. Een schuld boven de 100% is eerder de regel dan de uitzondering. Maar voor de rest leven wij hier goed. En de Nederlanders weten dit want zij komen naar onze ziekenhuizen, naar onze scholen, ze komen lekker eten in België, kortom ze weten waar het goed is te leven.
En de Belgen gaan wonen in Zeeuws-Vlaanderen... En diezelfde Belgen gaan ook mosselen met friet eten in... Philippine.

Als we alles samenleggen, komen we dus uit bij iets wat u schijnbaar niet graag hebt, nl. dat er tussen Nederland en Vlaanderen flink wat osmose bestaat. Je moet maar eens een uurtje op het marktplein van Maldegem zitten of naar de supermarkten van Oostburg gaan: veel gemengd. Nederlandse én Belgische nummerplaten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2015, 20:35   #62
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En de Belgen gaan wonen in Zeeuws-Vlaanderen... En diezelfde Belgen gaan ook mosselen met friet eten in... Philippine.

Als we alles samenleggen, komen we dus uit bij iets wat u schijnbaar niet graag hebt, nl. dat er tussen Nederland en Vlaanderen flink wat osmose bestaat. Je moet maar eens een uurtje op het marktplein van Maldegem zitten of naar de supermarkten van Oostburg gaan: veel gemengd. Nederlandse én Belgische nummerplaten.
In Maaseik ook. Altijd geweest. In Lanaken ook. Maar dat betekent allemaal niet zoveel. Oostburg ligt bij de grens. Maldegem ook. Het is vrij normaal er een 'osmose' is op die plaatsen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 oktober 2015 om 20:35.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2015, 20:36   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In Maaseik ook. Altijd geweest. In Lanaken ook. Maar dat betekent allemaal niet zoveel. Oostburg ligt bij de grens. Maldegem ook. Dat is vrij normaal er een 'osmose' is.
Om welke reden zou een Belg, die toch volgens u in het land van melk en honing woont, naar Nederland gaan. Meer zelfs, waarom zou die er dan wel gaan wonen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2015, 20:44   #64
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om welke reden zou een Belg, die toch volgens u in het land van melk en honing woont, naar Nederland gaan. Meer zelfs, waarom zou die er dan wel gaan wonen?
Dat is een recent verschijnsel. Het Nederlandse platteland loopt blijkbaar leeg. Er was daar ook een crisis in de woningmarkt. En dan is het begrijpelijk dat mensen die een goedkope woning wensen die daar gaan zoeken. Zeker wanneer ze in die streek wonen.

Met andere woorden, de goedkope huizen zijn niet zozeer een teken dat het er iets aan de hand is in België, maar wel dat Nederland problemen heeft zijn huizen aan de man te brengen aan de eigen ingezetenen. Dus de goedkope Nederlandse woningen is in feite te wijten aan een Nederlands falen op dit vlak.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 oktober 2015 om 20:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2015, 20:50   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is een recent verschijnsel. Het Nederlandse platteland loopt blijkbaar leeg. Er was daar ook een crisis in de woningmarkt. En dan is het begrijpelijk dat mensen die een goedkope woning wensen die daar gaan zoeken. Zeker wanneer ze in die streek wonen.

Met andere woorden, de goedkope huizen zijn niet zozeer een teken dat het er iets aan de hand is in België, maar wel dat Nederland problemen heeft zijn huizen aan de man te brengen aan de eigen ingezetenen.
Juist, Belgen gaan uit pure mensenliefde aan de overkant van de grens wonen. Gewoon om de Nederlanders te helpen.

Als u dat gelooft...

Als Belgen naar het buitenland gaan wonen, dan is dat ook omdat er in België problemen zijn waarmee jonge gezinnen worstelen. Een ervan is nu eenmaal de hoge vastgoedprijzen in Vlaanderen.

Daarnaast zie ik geen reden om te verhuizen als uw visie op België correct zou zijn. Waarom zou je dat "land van melk en honing" verlaten, om te gaan wonen in een land dat, volgens u, geen eetcultuur heeft en zelfs geen cultuur in het algemeen, waar het schijnbaar niet goed leven is, enzovoort. Nederland, als een soort antithese waar België voor staat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2015, 20:55   #66
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist, Belgen gaan uit pure mensenliefde aan de overkant van de grens wonen. Gewoon om de Nederlanders te helpen.

Als u dat gelooft...

Als Belgen naar het buitenland gaan wonen, dan is dat ook omdat er in België problemen zijn waarmee jonge gezinnen worstelen. Een ervan is nu eenmaal de hoge vastgoedprijzen in Vlaanderen.

Daarnaast zie ik geen reden om te verhuizen als uw visie op België correct zou zijn. Waarom zou je dat "land van melk en honing" verlaten, om te gaan wonen in een land dat, volgens u, geen eetcultuur heeft en zelfs geen cultuur in het algemeen, waar het schijnbaar niet goed leven is, enzovoort. Nederland, als een soort antithese waar België voor staat.
Er is niet de minste aanwijzing in mijn post die ook maar 1 iota gesuggereerd heeft wat u hier nu debiteert.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2015, 20:59   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er is niet de minste aanwijzing in mijn post die ook maar 1 iota gesuggereerd heeft wat u hier nu debiteert.
Jawel, u beschrijft België als een land waar het goed leven is, waar mensen goed kunnen eten... Een soort hemel op aarde.

Om welke reden zou je dan gaan wonen in een land dat blijkbaar niets van dat alles heeft?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 10:32   #68
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er is niet de minste aanwijzing in mijn post die ook maar 1 iota gesuggereerd heeft wat u hier nu debiteert.
Maar u ontkent het ook niet.....we weten allemaal van uw visie op Nederland.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 10:37   #69
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En de Belgen gaan wonen in Zeeuws-Vlaanderen... En diezelfde Belgen gaan ook mosselen met friet eten in... Philippine.

Als we alles samenleggen, komen we dus uit bij iets wat u schijnbaar niet graag hebt, nl. dat er tussen Nederland en Vlaanderen flink wat osmose bestaat. Je moet maar eens een uurtje op het marktplein van Maldegem zitten of naar de supermarkten van Oostburg gaan: veel gemengd. Nederlandse én Belgische nummerplaten.
Tot zelfs in Rotterdam zie ik veel Belgische nummerplaten. En er werken zuiderburen hier. Ook in medische en paramedische beroepen, terwijl dit normaal afgeschermd is.
Dus is het leven dan zo slecht hier en de Nederlandse mensen zo onaardig??
Steeds meer en meer zal vermenging zal op gaan treden, misschien niet snel, maar wel zichtbaar.
Vlamingen hebben in Nederland een bevoorrechte positie door de taal ten opzichte van anderstaligen. Dat besef is langzaam aan het doordringen in zowel Nederland als Vlaanderen.

In 1830 of 1839 is er een staatsrechtelijke en juridische muur gebouwd tussen ons in. Wat mij betreft wordt die muur zo snel mogelijk afgebroken op welke democratische manier dan ook.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 oktober 2015 om 10:48.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 10:47   #70
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Tot zelfs in Rotterdam zie ik veel Belgische nummerplaten. En er werken zuiderburen hier. Ook in medische en paramedische beroepen, terwijl dit normaal afgeschermd is.
Dus is het leven dan zo slecht hier en de Nederlandse mensen zo onaardig??
Steeds meer en meer zal vermenging zal op gaan treden, misschien niet snel, maar wel zichtbaar.
Vlamingen hebben in Nederland een bevoorrechte positie door de taal ten opzichte van anderstaligen. Dat besef is langzaam aan het doordringen in zowel Nederland als Vlaanderen.
Ik ben voorstander van een goede samenwerking van Belgie met alle buurlanden. Dus ook met Nederland. Vaneiges.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 11:24   #71
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik ben voorstander van een goede samenwerking van Belgie met alle buurlanden. Dus ook met Nederland. Vaneiges.
Denk dat Walen meer richting Frankrijk zullen gaan, dat is ook logisch, voor de Duitstalige cantons geldt uiteraard Duitsland als natuurlijke werkomgeving.
Ben daarom ook voorstander van verdergaande federalisering van Europa.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 oktober 2015 om 11:28.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 20:01   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Tot zelfs in Rotterdam zie ik veel Belgische nummerplaten. En er werken zuiderburen hier. Ook in medische en paramedische beroepen, terwijl dit normaal afgeschermd is.
Dus is het leven dan zo slecht hier en de Nederlandse mensen zo onaardig??
Steeds meer en meer zal vermenging zal op gaan treden, misschien niet snel, maar wel zichtbaar.
Vlamingen hebben in Nederland een bevoorrechte positie door de taal ten opzichte van anderstaligen. Dat besef is langzaam aan het doordringen in zowel Nederland als Vlaanderen.

In 1830 of 1839 is er een staatsrechtelijke en juridische muur gebouwd tussen ons in. Wat mij betreft wordt die muur zo snel mogelijk afgebroken op welke democratische manier dan ook.
Daar we een gemeenschappelijke taal delen, is het ook belangrijk veel van elkaar te leren. We kunnen vrij snel en zonder tussenstap het goede van elkaar overnemen en wat er ergens fout liep ook vermijden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 20:03   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Denk dat Walen meer richting Frankrijk zullen gaan, dat is ook logisch, ...
Je merkt dat trouwens ook aan het nieuws. Op het RTBF-journaal, dat ik iedere dag bekijk, is er altijd veel meer tijd besteed aan zaken uit Frankrijk dan op dat van de VRT of VTM. Taal heeft nu eenmaal ook zo z'n gevolgen van nabijheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 20:15   #74
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar we een gemeenschappelijke taal delen, is het ook belangrijk veel van elkaar te leren. We kunnen vrij snel en zonder tussenstap het goede van elkaar overnemen en wat er ergens fout liep ook vermijden.
Lijkt mij logisch.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 20:29   #75
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Je merkt dat trouwens ook aan het nieuws. Op het RTBF-journaal, dat ik iedere dag bekijk, is er altijd veel meer tijd besteed aan zaken uit Frankrijk dan op dat van de VRT of VTM. Taal heeft nu eenmaal ook zo z'n gevolgen van nabijheid.
Ook een logisch gevolg van de gemeenschappelijke taal....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 21:23   #76
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.103
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is niets nieuws. Dat is altijd zo in België geweest. Een schuld boven de 100% is eerder de regel dan de uitzondering. Maar voor de rest leven wij hier goed. En de Nederlanders weten dit want zij komen naar onze ziekenhuizen, naar onze scholen, ze komen lekker eten in België, kortom ze weten waar het goed is te leven.
Dus de Belgen leven altijd boven hun stand en maar opscheppen
dat ze zo rijk zijn en dat in België alles beter is.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 21:29   #77
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dus de Belgen leven altijd boven hun stand en maar opscheppen
dat ze zo rijk zijn en dat in België alles beter is.
Volgens de Europese regels dient de staatsschuld minder dan 60% te zijn. Nederland voldoet hier met rond de 69-71% ook niet aan. Dus hand in eigen boezem en bescheiden blijven.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2015, 22:33   #78
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is een recent verschijnsel. Het Nederlandse platteland loopt blijkbaar leeg. Er was daar ook een crisis in de woningmarkt. En dan is het begrijpelijk dat mensen die een goedkope woning wensen die daar gaan zoeken. Zeker wanneer ze in die streek wonen.

Met andere woorden, de goedkope huizen zijn niet zozeer een teken dat het er iets aan de hand is in België, maar wel dat Nederland problemen heeft zijn huizen aan de man te brengen aan de eigen ingezetenen. Dus de goedkope Nederlandse woningen is in feite te wijten aan een Nederlands falen op dit vlak.
Wacht even..

wacht even... ik snap het !

als Nederlanders in België gaan wonen dan is dat omdat er in Nederland een probleem is

Als Belgen in Nederland gaan wonen dan is dat omdat er in Nederland een probleem is..

zo'n soort van logica? Ben ik warm? ben ik warm?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2015, 05:48   #79
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wacht even..

wacht even... ik snap het !

als Nederlanders in België gaan wonen dan is dat omdat er in Nederland een probleem is

Als Belgen in Nederland gaan wonen dan is dat omdat er in Nederland een probleem is..

zo'n soort van logica? Ben ik warm? ben ik warm?
Tja, de Belgicistische logica van HO is heel bijzonder.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2015, 20:10   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wacht even..

wacht even... ik snap het !

als Nederlanders in België gaan wonen dan is dat omdat er in Nederland een probleem is

Als Belgen in Nederland gaan wonen dan is dat omdat er in Nederland een probleem is..

zo'n soort van logica? Ben ik warm? ben ik warm?
Bij HO is de "logica" heel simpel en altijd zwart-wit: Nederland, slecht; België, goed. Altijd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be