Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 december 2007, 13:51   #81
barfo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 mei 2007
Berichten: 517
Standaard

nul tollerantie en 10 * meer controles
zwaardere boetes
NOG zwaardere boetes voor overtreders met volwassen passagiers
NOG VEEEEl zwaardere boetes voor overtreders met kinderen in auto

etc....
barfo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 18:07   #82
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barfo Bekijk bericht
nul tollerantie en 10 * meer controles
zwaardere boetes
NOG zwaardere boetes voor overtreders met volwassen passagiers
NOG VEEEEl zwaardere boetes voor overtreders met kinderen in auto

etc....
Nog veel zwaardere boetes voor wie in kronkels rijdt en nog véél zwaardere boetes voor wie op twee wielen rijdt, ipv vier, etc...

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 december 2007 om 18:08.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 18:23   #83
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barfo Bekijk bericht
nul tollerantie en 10 * meer controles
zwaardere boetes
NOG zwaardere boetes voor overtreders met volwassen passagiers
NOG VEEEEl zwaardere boetes voor overtreders met kinderen in auto

etc....
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 23:10   #84
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Twee keer levenslang voor hardnekkig blijven rijden onder invloed (USA)
http://traffic.outbrain.com/network/...Z8AKOB8THx&v=2

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bron: traffic.outbrain.com / HLN.be
Tien keer dronken achter het stuur en agenten en hun familieleden bedreigen met de dood is een Texaan duur komen te staan.
Lees verder , zie link !!
En terecht als ik het artikel hier lees !!
Die zal hoogstwaarschijnlijk nooit meer op de openbare weg rijden !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2015, 09:33   #85
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
En dan? Onnozle testjes bewijzen niets. Anticiperen is meer dan op tijd remmen (als je fel moet remmen dan ben je niet aan het anticiperen). Anticiperen is vlot rijden en het verkeer op voorhand inschatten.
Ik kan je niet helemaal ongelijk geven.Ik herinner me dat ik als jongeling wegging met Tanteke en Nonkel....Nonkel was een prima chauffeur....zelfs na enkele pinten....Een enkele keer moest toch tante rijden hij voelde zich niet goed....tante die dronk alleen spa citroen.....man man .....om schrik te krijgen hoe houterig en paniekerig dat mens reed.....De volgende keren herinner ik me dat ik altijd heel blij was dat nonkel reed ...ondanks de pintjes die hij ophad.

Maar goed ik geef graag toe dat dat wel erg zal afhangen van persoon tot persoon.....alleszin ben ik er van overtuigd dat een ervaren rally piloot nog altijd beter een auto in de hand zal hebben na 5 pinten dan een doorsnee oud vrouwtje of meneertje met een hoedje en een sigaartje.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 februari 2015 om 09:34.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2015, 09:35   #86
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De zoveelste keer dat de verkeersveilige nacht gehouden werd. Iedereen wist ervan dat er veel kontroles gingen gebeuren.
Maar zelfs dan nog laten zoveel mensen zich pakken.

Voor mijn part is er geen pardon voor dronken sturen.
Dit betekent niet dat voor één glas teveel, er rijbewijzen langer dan voor 6 uren ingetrokken moeten worden, maar toch.
De pakkans moet inderdaad verhogen, en de strafmaat moet flink omhoog.
De straffen moeten ook met meer inventiviteit. Voorbeeld: alleen nog een kleinere auto met beperkt vermogen, en dan nog alleen nog voor woon-werk-verkeer voor een periode van 5 jaar, in plaats van blind rijverbod van drie maanden.

Wie heeft nog ideeën?





zondag 09 december 2007 | Bron: belga
Rijbewijzen ingetrokken in West- en Oost-Vlaanderen

Tijdens de Verkeersveilige Nacht in West-Vlaanderen zijn in vannacht 23 rijbewijzen ingetrokken. In Oost-Vlaanderen waren er dat 64.
De politiediensten onderschepten verschillende chauffeurs die met een te hoog alcoholgehalte achter het stuur zaten. Opvallend is dat op de autosnelwegen procentueel meer positieve alcoholcontroles werden genoteerd.

Na een verdubbeling van het aantal snelheidscontroles werd een te hoge snelheid vastgesteld bij 10% van de voertuigen. Vorig jaar was dat 11% en twee jaar geleden 8,5 %. Pakkans verhogen

De Verkeersveilige Nacht werd al voor de elfde keer georganiseerd om de BOB-campagne van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid in te leiden. De actie moet weggebruikers bewust maken van de reële pakkans bij te snel rijden of rijden onder invloed. rbo
Verplicht alcoholslot plaatsen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2015, 09:38   #87
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
het gaan em niet om zat zijn of niet zat zijn. Het gaat em om de invloed die alcohol heeft op oa. de reactietijd, naast de andere negatieve effecten. Ook al ben je een geoefend drinker.

Het verkeer is al hectisch genoeg, ik prefereer dan ook de weg niet te delen met iemand die, al is het maar 1 pint, alcohol gedronken heeft en zo een potentieel (en vooral een te vermijden) risico is
Uit alle test blijkt sowieso dat de reactiesnelheid van vrouwen gemiddeld veel trager is dan die van mannen.Dus zouden in weze vrouwen minder goede chauffeurs zijn.In veel gevallen zal een licht beschonken man nog altijd sneller reageren dan een bloednuchter vrouw.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 februari 2015 om 09:44.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 08:38   #88
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In veel gevallen zal een licht beschonken man nog altijd sneller reageren dan een bloednuchter vrouw.
en dit soort flutreacties toont waarom een Belg het zat rijden nooit zal afleren
een man reageert sneller als een vrouw en dus mag hij met een paar duvels in zijn frak rondrijden
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 08:47   #89
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
en dit soort flutreacties toont waarom een Belg het zat rijden nooit zal afleren
een man reageert sneller als een vrouw en dus mag hij met een paar duvels in zijn frak rondrijden
Dat laatste zijn uw woorden.Het ging puur en alleen over de reactiesnelheid.Die is duidelijk verschillend bij bijvoorbeeld een 85 jarig vrouwtje dan bij een sportieve kerel van 30.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 09:28   #90
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat laatste zijn uw woorden.Het ging puur en alleen over de reactiesnelheid.Die is duidelijk verschillend bij bijvoorbeeld een 85 jarig vrouwtje dan bij een sportieve kerel van 30.
en? op welke manier keurt dat beschonken/zat rijden rond?
wat is de revelantie met het onderwerp?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 09:33   #91
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
en? op welke manier keurt dat beschonken/zat rijden rond?
wat is de revelantie met het onderwerp?
Als je een 30 jarige man niet laat rijden met 3 pinten op omwille van verminderde reactiesnelheid, moet je een oud besje van 85 ook niet meer laten rijden...
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 09:41   #92
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als je een 30 jarige man niet laat rijden met 3 pinten op omwille van verminderde reactiesnelheid, moet je een oud besje van 85 ook niet meer laten rijden...
Zo zou je het inderdaad kunnen stellen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 13:46   #93
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als je een 30 jarige man niet laat rijden met 3 pinten op omwille van verminderde reactiesnelheid, moet je een oud besje van 85 ook niet meer laten rijden...
en zo wordt de eigen verantwoordelijkheid afgeschoven en zie je weer waarom de Belg het niet kan afleren om halfzt achter het stuur te kruipen
elk excuus is goed en al die doden ligt natuurlijk aan da putteke in de weg en die 85j

maar ik wil uw logica volgen
gaan we het levenslange rijbewijs afschaffen en alle 10j de mensen zowel theorie en praktijk laten herdoen + lichamelijke test (reactie/zicht)?
ik vrees dat ge niet veel voorstanders vindt
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 16:44   #94
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
en zo wordt de eigen verantwoordelijkheid afgeschoven en zie je weer waarom de Belg het niet kan afleren om halfzt achter het stuur te kruipen
elk excuus is goed en al die doden ligt natuurlijk aan da putteke in de weg en die 85j

maar ik wil uw logica volgen
gaan we het levenslange rijbewijs afschaffen en alle 10j de mensen zowel theorie en praktijk laten herdoen + lichamelijke test (reactie/zicht)?
ik vrees dat ge niet veel voorstanders vindt
Het is niet mijn logica. Ik heb gewoon iets uitgelegd wat jij niet verstond.

Een 85 jarige heeft uiteraard een mindere reactiesnelheid. Die 85 jarige weet dat en anticipeert door trager te rijden en meer afstand te houden. Alcohol heeft op veel mensen nog een ander effect dan verminderde reactiesnelheid, namelijk euforie en een roes van onverwinnelijkheid. Ze gaan er dus roekelozer door rijden. Dat is wat alcohol gevaarlijk maakt, roekeloos rijgedrag gecombineerd met een verminderde reactiesnelheid. Als je wat gedronken hebt en vervolgens rij je als een oud besje van 85 jaar dan zal er maar weinig mislopen, het probleem is dat velen dat niet doen en dat is de reden waarom men de laatste decennia alcohol uit het verkeer tracht te halen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 17 februari 2015 om 16:47.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 19:09   #95
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
en zo wordt de eigen verantwoordelijkheid afgeschoven en zie je weer waarom de Belg het niet kan afleren om halfzt achter het stuur te kruipen
elk excuus is goed en al die doden ligt natuurlijk aan da putteke in de weg en die 85j

maar ik wil uw logica volgen
gaan we het levenslange rijbewijs afschaffen en alle 10j de mensen zowel theorie en praktijk laten herdoen + lichamelijke test (reactie/zicht)?
ik vrees dat ge niet veel voorstanders vindt
In sommige landen is dat effectief zo.En in feite niet meer dan logisch.....maar zoals je zegt niet direct populair.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 februari 2015 om 19:10.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 20:00   #96
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als je wat gedronken hebt en vervolgens rij je als een oud besje van 85 jaar dan zal er maar weinig mislopen,.
Dus jij beweert echt dat je probleemloos kunt zuipen? gewoon voorzichtig rijden nadien en kan er weinig gebeuren

geloof je dat nu echt zelf? dom, flutexcuses, jezelf blaasjes wijsmaken,...
kies zelf maar
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 20:30   #97
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Dus jij beweert echt dat je probleemloos kunt zuipen? gewoon voorzichtig rijden nadien en kan er weinig gebeuren

geloof je dat nu echt zelf? dom, flutexcuses, jezelf blaasjes wijsmaken,...
kies zelf maar
Ik begrijp je ongenoegen.Toch ben ik er van overtuigd dat het heel veel afhangt van persoon tot persoon.

Iets gedronken hebben (wat fox beweert) is ook niet altijd hetzelfde als bezopen zijn.Trouwens zelfs bij het testen zie je een verschil van persoon tot persoon.Een dikke man van 100 kilo zal na het drinken van een zekere hoeveelheid Alcohol negatief worden getest terwijl een meisje van 48 kilo die dezelfde eenheden alcohol consumeerde wel positief zal blazen(dat werd al meerdere malen getest en bewezen)
En ook geloof ik best dat sommige goede bestuurders zelfs na vijf pinten nog beter zullen kunnen rijden anticiperen en of reageren als anderen die maar 2 pinten dronken.....Dat zal altijd persoonsgebonden blijven.Verschillende onderzoeken hebben dit trouwens reeds bewezen
Iedereen kent wel een tante die niet meer op haar benen kan staan na 1 glas cava en een nonkel aan wie je amper iets merkt na een ganse fles.

Dus theoretisch kan het maar practisch gezien moet men ergens de grens trekken en die moet voor iedereen gelijk zijn.
En voor je me begint uit te maken voor rotte vis....Ik ben tegen gebruik van alcohol en andere drugs in het verkeer.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 februari 2015 om 20:37.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 21:04   #98
Rikm
Lokaal Raadslid
 
Rikm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2008
Berichten: 369
Standaard

Los van de vraag wat de tolerantie mag of moet zijn, blijf ik nog steeds met de vraag zitten wat de statistische relatie is tussen alcoholgebruik en ongevallen.

- bij hoeveel ongevallen waarbij alcohol betrokken is, is de alcohol de oorzaak van het ongeval?

- wanneer alcohol bij een ongeval betrokken is en vastgesteld wordt dat alcohol de oorzaak is van het ongeval, wat was dan de intoxicatiegraad?

- hoeveel ongevallen waar alcohol bij betrokken is en de oorzaak van het ongeval werden veroorzaakt door een percentage van 0,05%, van 0,08%, van 0,15%... (de oude promilles even opnieuw bovengehaald).

Voor zover ik links en rechts al verscheidene keren gegoogled heb, worden die relaties nergens gedocumenteerd, waardoor het er m.i. soms op lijkt dat men een klopjacht organiseert op mensen die gewoon gezellig een paar pilsjes drinken of een paar glaasjes wijn bij hun eten drinken. Een wijd verspreide paranoïa is het gevolg. Het lijkt er sterk op dat onze overheid er baat bij heeft dat de burger voortdurend een zekere onrust voelt, zelfs als hij geacht wordt te ontspannen op een terrasje...

Het zou het eenvoudigste zijn, dat iemand hier voor eens en voor altijd bewijst dat ik dwaal, aan de hand van harde cijfers.
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2015, 08:28   #99
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Dus jij beweert echt dat je probleemloos kunt zuipen? gewoon voorzichtig rijden nadien en kan er weinig gebeuren

geloof je dat nu echt zelf? dom, flutexcuses, jezelf blaasjes wijsmaken,...
kies zelf maar
Iets drinken is niet hetzelfde als gezopen hebben. Maar ja, als ik met pakweg 0,8 promille (in mijn geval 6 pinten op 2 uur) rij als een oud besje, dan gaat er mij niet veel gebeuren. Als ik mij echter Freddy Loix waan dan is het wachten op een ongeval. Ik kan het ook niet helpen dat je niet verder raakt dan wat zwart-wit denken hoor. O ja, ik rij nooit als ik gedronken heb. Dus laat uw belerend toontje maar achterwege.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2015, 10:23   #100
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Iets drinken is niet hetzelfde als gezopen hebben. Maar ja, als ik met pakweg 0,8 promille (in mijn geval 6 pinten op 2 uur) rij als een oud besje, dan gaat er mij niet veel gebeuren.
vanaf 0,5 kun je niet meer veilig aan het verkeer deelnemen
jij denkt dus dat je met je 6 pinten perfect veilig kunt rijden, als je dat echt gelooft kan niemand u helpen.

maar jij bewijst, je instelling en excuseszoeken, waarom Belgie wereldtop is op vlak van verkeersslachtoffers.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be