Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 november 2008, 15:53   #61
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.223
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het "leukste" probleem dat ik met betongevulde muren heb gezien was een gebasten bewapening, de beton, die nogal vloeibaar was geleverd , liep gewoon rustig in een minder duidelijke plek.
Resultaat 5m³ beton meer mogen storten en de regenwaterput mogen afschrijven. Uiteindelijk viel dat wel mee, uitgezonderd het verlies van de regenwaterput die voorzien was, en de extra kosten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 16:57   #62
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het "leukste" probleem dat ik met betongevulde muren heb gezien was een gebasten bewapening, de beton, die nogal vloeibaar was geleverd , liep gewoon rustig in een minder duidelijke plek.
Resultaat 5m³ beton meer mogen storten en de regenwaterput mogen afschrijven. Uiteindelijk viel dat wel mee, uitgezonderd het verlies van de regenwaterput die voorzien was, en de extra kosten.
Natuurlijk moet die beton vloeibaar zijn, anders krijg je niet alles mooi gevuld met die kantjes en hoekjes. En dan krijg je dat ja... zucht
Daarenboven moet die beton vloeibar gemaakt worden met duurdere plastificeerder, in plaats van extra water, of uwen beton wordt zo sterk als een wassponske.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 18:49   #63
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.223
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Natuurlijk moet die beton vloeibaar zijn, anders krijg je niet alles mooi gevuld met die kantjes en hoekjes. En dan krijg je dat ja... zucht
Daarenboven moet die beton vloeibaar gemaakt worden met duurdere plastificeerder, in plaats van extra water, of uwen beton wordt zo sterk als een wassponske.
Hoeveel mensen weten dat allemaal over beton, als een betonboer een beetje meer winst wil maken, leverd ie gewoon te nat beton, je betaald of per m³ of per ton, en water neemt zowel ruimte, als gewicht.

Voor beton dat direct in een weg te nemen bekisting gestort word is dat een minder goed te nemen risico, want als het beton niet sterk genoeg is, valt dat redelijk snel op. Maar voor beton dat in oncontroleerbare plekjes gegoten wordt....
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 06:28   #64
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Nu bewapening van beton heb ik NOOIT weten barsten, wel de bekisting.
En de sterkte van je beton word bepaald door de hoeveelheid cement, de grote en ruwheid van de keien er in.

De reden waarom je geen water maar plastificeerder moet gebruiken voor het vloeibaar maken, is omdat de rekkracht van je beton daardoor behouden blijft en deze minder barst bij het drogen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 08:27   #65
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De reden waarom je geen water maar plastificeerder moet gebruiken voor het vloeibaar maken, is omdat de rekkracht van je beton daardoor behouden blijft en deze minder barst bij het drogen.
Deels correct he jantje. Alle kracht gaat verloren, dus ook de drukkracht, die toch wel de hoofdreden van beton is. Die barsten kan je oplossen met staafwapening (wapening= toegevoegde (t)rekkracht) of vezels.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 11:05   #66
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.223
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Sorry voor de verspreking Jantje. Het was de bekisting die dus niet ok was daar, en de bekisting... ook zo'n soort op te vullen blokken el cheapo bouwmateriaal.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 12:07   #67
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het "leukste" probleem dat ik met betongevulde muren heb gezien was een gebasten bewapening, de beton, die nogal vloeibaar was geleverd , liep gewoon rustig in een minder duidelijke plek.
Resultaat 5m³ beton meer mogen storten en de regenwaterput mogen afschrijven. Uiteindelijk viel dat wel mee, uitgezonderd het verlies van de regenwaterput die voorzien was, en de extra kosten.
Ik weet ondertussen dat je gebarsten bekisting bedoeld, veroorzaakt door te hoge druk of te weinig weerstand tegen druk door bekistingsmateriaal.
Polystyreen is ook niet echt super stevig te noemen, vandaar dat ik het ook een muur niet in één keer zou volgieten.
Op die manier heb je trouwens ook weinig controle of de beton wel helemaal tot beneden komt.
Als je echter steeds met stukken van ongeveer 1m per vulbeurt werkt, denk ik dat de genoemde bezwaren wel ondervangen kunnen worden.
Dan denk ik dat je met een tegelijk stevige en behoorlijk geïsoleerde constructie zit.
Een constructie die als bijkomend voordeel heeft zeer weinig onderhevig te zijn aan de schadelijke invloeden van vocht. Voordelen die toch wel een zeker gewicht in de schaal leggen wat mij betreft.
Ik vind het wel jammer dat beton en polystyreen nogal een slechte reputatie hebben wat het milieu betreft, maar het geheel zomaar overboord gooien, zover sta ik zeker nog niet.

Laatst gewijzigd door satiper : 20 november 2008 om 12:11.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 12:15   #68
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

beton is trouwens serieuze overkill voor een woning. De sterkte van de betonwand is vaak meer dan een tienvoud van wat effectief nodig is.
Het is vooral onzin als je die beton als muur wegsteekt. Waarom dan niet kale beton als binnenmuur?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 20 november 2008 om 12:15.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 13:00   #69
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Deels correct he jantje. Alle kracht gaat verloren, dus ook de drukkracht, die toch wel de hoofdreden van beton is. Die barsten kan je oplossen met staafwapening (wapening= toegevoegde (t)rekkracht) of vezels.
Citaat:
Beton minder gevoelig voor doorscheuren dan gedacht

4 maart 2003
De Delftse promovenda Maya Sule heeft onderzocht hoe en wanneer gewapend hogesterktebeton door oplopende spanningen tijdens verharding doorscheurt. Dat bleek verrassend minder snel te zijn dan gedacht. Door het onderzoek kunnen extra handelingen tijdens het harden vervallen. Dit leidt tot goedkoper beton. De Technologiestichting STW financierde het project.

Onderzoekers van de Technische Universiteit Delft testten stukken hogesterktebeton (beton met weinig water) in een Temperatuur-Spannings-Test-Machine (TSTM). Zulke tests geven aan hoe de spanningsontwikkeling in de stukken beton verloopt. Ook 'voorspellen' ze het moment van scheuren. Vers gestort beton geeft warmte af bij het uitharden, waardoor het uitzet. Bij het afkoelen krimpt het beton weer. Als deze zogenoemde temperatuurkrimp wordt tegengehouden, bijvoorbeeld doordat het beton op een bestaand fundament is gestort, ontstaan scheuren. In hogesterktebeton wordt de krimp nog versterkt, doordat het mengsel van binnen uitdroogt omdat het minder water in zich heeft dan gewoon beton.

Om de scheurvorming in kaart te brengen, zetten de onderzoekers ongewapende proefstukken hogesterktebeton onder spanning. Dat leidde tot één doorgaande scheur. Afhankelijk van de manier van wapenen, waren er echter ook proefstukken met ondiepe scheuren die het proefstuk niet ernstig verzwakten. Het ongewapende proefstuk met één doorgaande scheur scheurde veel sneller volledig door dan het gewapende proefstuk. Met andere woorden: gewapend hogesterktebeton is minder gevoelig voor doorscheuren dan ongewapend hogesterktebeton.

Dat betekent dat er in het droogproces van hogesterktebeton minder maatregelen tegen scheuren genomen kunnen worden. In de praktijk hoeft bij het uitharden minder gekoeld te worden. Ook hoeven minder dilatatievoegen (vangen de uitzetting op) gemaakt te worden. Dit is niet alleen kostenbesparend maar ook minder belastend voor het milieu.
bron: nwo.nl
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 13:01   #70
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Een kameraad van mij is afgestudeerd op het versterken van beton met staalvezels. Kzou daar niet teveel op hopen
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 15:40   #71
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Houtskelet, zal ook wel behoorlijk duurzaam zijn veronderstel ik als alles goed is tenminste.
Hier bestaat immers de mogelijkheid dat je hout aangetast wordt door houtworm of rot als er vocht aankomt.

Ik ben er wel nog niet echt uit wat te kiezen, dus reacties blijven welkom.
Neem eens contact met Kamp C, of ga er eens kijken. Er staat o.a. een woning met houtskelet en muren in stro/leem, verwarming met zonne-energie en cv op pellets, enz.
http://www.provant.be/leefomgeving/duurzaam_bouwen/

Laatst gewijzigd door cor : 20 november 2008 om 15:41.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 15:51   #72
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
bron: nwo.nl
Wat wil je hiermee aantonen?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 15:51   #73
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een kameraad van mij is afgestudeerd op het versterken van beton met staalvezels. Kzou daar niet teveel op hopen
idem: hoe bedoel je?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 16:55   #74
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Deels correct he jantje. Alle kracht gaat verloren, dus ook de drukkracht, die toch wel de hoofdreden van beton is. Die barsten kan je oplossen met staafwapening (wapening= toegevoegde (t)rekkracht) of vezels.
Droogbarsten ontstaan door het te snel drogen van de beton en de werking van de cement.
De ijzeren staafjes of vezelbewapingen kunnen deze barsten neit voorkomen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 16:59   #75
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Droogbarsten ontstaan door het te snel drogen van de beton en de werking van de cement.
De ijzeren staafjes of vezelbewapingen kunnen deze barsten neit voorkomen.
Ze kunnen ook niet het gebrek aan vakkundigheid opvangen natuurlijk.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 17:07   #76
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ik weet ondertussen dat je gebarsten bekisting bedoeld, veroorzaakt door te hoge druk of te weinig weerstand tegen druk door bekistingsmateriaal.
Polystyreen is ook niet echt super stevig te noemen, vandaar dat ik het ook een muur niet in één keer zou volgieten.
Op die manier heb je trouwens ook weinig controle of de beton wel helemaal tot beneden komt.
Als je echter steeds met stukken van ongeveer 1m per vulbeurt werkt, denk ik dat de genoemde bezwaren wel ondervangen kunnen worden.
Dan denk ik dat je met een tegelijk stevige en behoorlijk geïsoleerde constructie zit.
Een constructie die als bijkomend voordeel heeft zeer weinig onderhevig te zijn aan de schadelijke invloeden van vocht. Voordelen die toch wel een zeker gewicht in de schaal leggen wat mij betreft.
Het is de enige juiste manier om eender welke bekisting te vullen.
Maar de opmerking waar ik eigenlijk zat op te wachten, was deze over de vloeibare beton.
Beton mag namelijk niet vloeibaar zijn tijdens het storten, maar moet een bepaalde stijfheid hebben.

Die stijfheid is zelfs zo groot, dat een kegel van basis 20cm doorsnede en met een hoogte van 30 cm en een bovenbasis van 10cm, niet dieper mag uitzakken dan 20cm. Zakt de beton dieper uit, dan mag deze normaal zelfs niet meer gebruikt worden voor woningbouw of civile bouwwerken.(benor normen)

Om de beton uit te spreiden moet men dan ook een trilnaald gebruiken in bekisting en een trilplaat op vloeren.
Citaat:
Ik vind het wel jammer dat beton en polystyreen nogal een slechte reputatie hebben wat het milieu betreft, maar het geheel zomaar overboord gooien, zover sta ik zeker nog niet.
Beide zijn idd heel schadelijk voor het milieu, maar dat is ieder gesteente met cement in en elk product op basis van aardolie.
De huidige bouw kan echter niet meer zonder deze producten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 17:09   #77
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ze kunnen ook niet het gebrek aan vakkundigheid opvangen natuurlijk.
Betonwerken vragen idd een zeer grote en goed vakkennis, anders loopt het steeds fout.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 17:14   #78
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Betonwerken vragen idd een zeer grote en goed vakkennis, anders loopt het steeds fout.
Kennis betonwerken is achteruit aan het gaan.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 20 november 2008 om 17:15.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 17:14   #79
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
beton is trouwens serieuze overkill voor een woning. De sterkte van de betonwand is vaak meer dan een tienvoud van wat effectief nodig is.
Het is vooral onzin als je die beton als muur wegsteekt. Waarom dan niet kale beton als binnenmuur?
Als je voor iets wat 10 keer sterker is, een suk minder moet gaan betalen, lijkt me dat allesbehalve overkill of onzinnig?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2008, 17:17   #80
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Als je voor iets wat 10 keer sterker is, een suk minder moet gaan betalen, lijkt me dat allesbehalve overkill of onzinnig?
Ik geloof het gewoonweg niet.
Als men goedkoper wil bouwen, moet men ook rekening houden met de uitvoerders en hun prijs. Daarenboven moet gelijk welk systeem correct uitgevoerd worden, of het is sowieso duurder. Het zijn vooral de fabrikanten die alles mooi kennen en verkopen, maar "de domste op de werf bepaalt de uitvoering".
ken je die uitspraak?

Sismo was ook goedkoop en isolerend enzo... Tot je moet herstellen. Dan lach je niet meer.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 20 november 2008 om 17:18.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be