Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

 
 
Discussietools
Oud 7 september 2007, 11:10   #1
Jeroom Leuridan
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Berichten: 38
Standaard vlaming pesten in Komen

vanmorgen in de standaard :

Reportage Vlaamse school in Komen is pesterijen Franstaligen beu Een voetpad dat wordt aangelegd, behalve voor de ingang van de school, of wegwerkzaamheden die beginnen op de eerste schooldag. De Vlaamse school in Komen is het getreiter van de Franstalige burgemeester beu.
Van onze redacteur



'De tijd van het fysieke geweld is gelukkig voorbij, maar de pesterijen gaan nog altijd door. De jongste tijd nemen ze zelfs toe.' In het Henegouwse Comines (Komen), een gemeente op de taalgrens met faciliteiten voor Vlamingen, weet de Vlaamse gemeenschapsschool De Taalkoffer al langer waartoe communautair gekissebis kan leiden.

De problemen van de school - de enige Vlaamse school in Wallonië - begonnen al in 1979, toen Vlaamse ouders de oprichting van een Vlaamse school in de faciliteitengemeente wilden. De toenmalige PS-minister van Onderwijs, Jacques Hoyaux, weigerde dat, waardoor de school een zaak van nationaal belang werd.

In 1981 kwam het schooltje er dan toch, maar niet zonder slag of stoot. In ruil kreeg Wallonië de autoweg A25 Pecq-Armentières, die Komen over Vlaams grondgebied met Wallonië verbindt.

In het begin werd het Vlaamse schooltje ook verguisd door de Franstalige inwoners van Komen. 'De kinderen moesten aan de hand van hun mama's langs rijen mensen lopen die hen uitscholden. Er is nog gevochten geweest', zegt Daniël Petit, voorzitter van de vzw Knokk, Komitee voor Nederlands Onderwijs en Kultuur in het Komense, die de schoolgebouwen beheert. De kinderen van de school moesten destijds spitsroeden lopen langs 'de heksen van Komen'. Anno 2007 hebben de inwoners van Komen de school al lang aanvaard, maar gaan de pesterijen onderhuids voort.

'Vooral van de burgemeester, Gilbert Deleu (CDH), die al meer dan twintig jaar aan de macht is en onze school vijandig gezind is', zegt Petit. 'De jongste tijd nemen de pesterijen zelfs weer toe.'

'Het lijstje is eindeloos. Op de eerste schooldag begon de gemeente met straatwerken vlak voor de ingang van de school', zegt Petit. Hij toont me de greppels aan de straat. Alleen de oprit van de school is nog bereikbaar. Enkele maanden geleden werd ook een voetpad aangelegd in de straat, maar dat stopt merkwaardig genoeg links van de school en herbegint rechts van de school.

'Een Franstalige vrouw, die bij de gemeente werkt en haar kind in de Vlaamse school had ingeschreven, heeft haar kind op de eerste schooldag meteen weggehaald, uit schrik voor of onder druk van de burgemeester. Jaarlijks geeft de gemeente ook een wegenkaart uit, met alle belangrijke gebouwen erop. Alleen onze school is daarop niet terug te vinden. Een drukfout, zegt de burgemeester. Dat is geen toeval meer.'

Burgemeester Deleu ontkent de aantijgingen en is kort van stof. 'Ik antwoord niet op problemen die ik niet ken. Als de school problemen heeft, moet ze mij contacteren. De verantwoordelijken van de school geven foute informatie, en maken er alleen een politiek spelletje van extremisten van.'

'Ik heb de burgemeester al twee keer aangesproken', zegt Petit. 'Maar zijn reactie is dat onze school illegaal is en dat we onze tijd verliezen. Wij zijn flaminganten, ja. Maar in de school wappert de Vlaamse Leeuw niet. Wij zijn geen radicalen. Wij willen alleen dat de kinderen in deze regio een mooie toekomst hebben en Nederlands kunnen praten.'

Het Vlaams schooltje in Komen telt dit jaar ongeveer dertig leerlingen. De helft Nederlandstalig, de andere helft Franstalig. Volgens de directie is het potentieel veel groter. 'In het Komense wonen 250 leerlingen die in Vlaamse scholen in Wervik, Ieper of Menen hun lager onderwijs volgen. Zij kunnen evengoed naar onze school komen, maar doen dat niet omdat de ouders de politieke pesterijen beu zijn of schrik hebben van de burgemeester', zegt directeur Tom Vandermeulen.

'De kwaliteit van ons onderwijs is nochtans goed. De inspectie van de Vlaamse Gemeenschap zegt dat we goed werk leveren. Ook de Franstalige ouders zijn tevreden. Zij sturen hun kind naar onze school om Nederlands te leren, ook al weten ze dat de kans groot is dat hun kind het eerste jaar door het taalprobleem niet slaagt. Dat is een moedige beslissing en terecht, want na enkele jaren werpt dat zijn vruchten af.'

Het schooltje is ook al jaren het slachtoffer van communautair touwtrekken. In principe moet de Franse Gemeenschap de school subsidiëren, maar dat doet ze al 25 jaar niet. 'Vlaanderen financiert de Franstalige scholen in de Vlaamse Rand wel. Men zou denken dat die allemaal gouden klinken hebben. Maar wij krijgen niets. Dat is onrechtvaardig

uit de standaard




voor de volledigheid het volledige artikel, maar misschien toch ff nadenken over het feit dat Vlaanderen wel de waalse scholen subsidieerd in de faciliteitengemeenten, en Walonië al 25 jaar NIET.
Tijd voor een koekje van eigen deeg?

Laatst gewijzigd door Jeroom Leuridan : 7 september 2007 om 11:11.
Jeroom Leuridan is offline  
Oud 7 september 2007, 11:13   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Ja. Oog om oog, tand om tand. Dat werkt altijd.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 7 september 2007, 11:19   #3
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
In het begin werd het Vlaamse schooltje ook verguisd door de Franstalige inwoners van Komen. 'De kinderen moesten aan de hand van hun mama's langs rijen mensen lopen die hen uitscholden. Er is nog gevochten geweest', zegt Daniël Petit, voorzitter van de vzw Knokk, Komitee voor Nederlands Onderwijs en Kultuur in het Komense, die de schoolgebouwen beheert. De kinderen van de school moesten destijds spitsroeden lopen langs 'de heksen van Komen'.
Het leek op dat schooltje in Belfast waar de kinderen naartoe moesten lopen door een haag van agressief krijsende protestanten.



De RTBF heeft daar toen een film over gemaakt ("Les sorcières de Comines").

Laatst gewijzigd door Kortaf : 7 september 2007 om 11:20.
Kortaf is offline  
Oud 7 september 2007, 11:24   #4
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Ohja, dubbeltopic.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 7 september 2007, 11:29   #5
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
'Ik heb de burgemeester al twee keer aangesproken', zegt Petit. 'Maar zijn reactie is dat onze school illegaal is en dat we onze tijd verliezen.
Waarom illegaal?





Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ja. Oog om oog, tand om tand. Dat werkt altijd.
Jij denkt echt dat je fantastisch bent met je oneliners he. Hoe cynisch kan je zijn. Het is misschien bij mensen van jouw kliek cool om probelgië te zijn maar je moet niet antivlaams zijn he, allez..
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 7 september 2007, 11:33   #6
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Hoe cynisch kan je zijn.
Hou je vast.
In real life ben ik nog een pak erger.

Citaat:
Het is misschien bij mensen van jouw kliek cool om probelgië te zijn maar je moet niet antivlaams zijn he, allez..
Wat is 'mijn kliek'?
Ik ben btw niet anti-vlaams. Anders zou ik niet - mss - in het vnj gaan, me dunkt?

Citaat:
Jij denkt echt dat je fantastisch bent met je oneliners he.
Ik probeer de essentie van mijn teksten vaak in een minimum aan teksten te krijgen. Als je uitgebreide teksten post, dan worden ze simpelweg niet gelezen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 7 september 2007, 11:33   #7
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Ik vraag me btw ook af waarom de burgemeester zegt dat het illegaal zou zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 7 september 2007, 11:37   #8
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ja. Oog om oog, tand om tand. Dat werkt altijd.
Praten, onderhandelen en voor de rest niets doen heeft gedurende 25 jaar ook niet gewerkt. Tijd voor een andere aanpak.
Rene Artois is offline  
Oud 7 september 2007, 11:38   #9
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Is er al gepraat en geonderhandeld over dat schooltje?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 7 september 2007, 11:39   #10
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Dat schooltje vind ik trouwens bijvoorbeeld belangrijker dan BHV. Om maar een voorbeeld te geven.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 7 september 2007, 12:10   #11
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat schooltje vind ik trouwens bijvoorbeeld belangrijker dan BHV. Om maar een voorbeeld te geven.
Inderdaad. Het is gewoonweg schandalig hoe kinderen het onderwerp van politieke spelletjes worden.

Mijn maag draaide toen ik die beelden van die school in N-ierland zag. Ik zou spontaan de bereden politie op die volwassenen langs de kant loslaten om ze gewoon in de prak te kloppen, want meer verdienen ze niet.

Van kinderen blijft men af. Kinderen zijn onze toekomst.
Tavek is offline  
Oud 7 september 2007, 12:27   #12
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard

Zo zie je maar hoe verdraagzaam Franstaligen zijn. Zij zijn de echte racisten, de echte fascisten van dit kloefkappersland!
__________________
VLAANDEREN VRIJ

Laatst gewijzigd door Jong N-VA'er : 7 september 2007 om 12:27.
Jong N-VA'er is offline  
Oud 8 september 2007, 09:19   #13
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Misschien moeten ze hier het goede voorbeeld geven: faciliteiten zijn een onding; dus helaas heeft men vroeger aanvaard dat Komen in Wallonië lag.
Dus intussen zijn de Vlamingen daar aangepast of verhuisd (of overleden) en geen Vlaamse school meer

Hetzelfde eisen rond Brussel enz...

Maar we zien dat er ook bij de Vlamingen een emotionele band blijft met de "verdrukte" taalgenoten.
straatrue is offline  
Oud 8 september 2007, 11:57   #14
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Vlaanderen geeft al decennia het goede voorbeeld. Franstalig België is al die tijd hiervoor blind en doof gebleven. Tijd voor een andere aanpak dus. Geldkraan dicht.
Rene Artois is offline  
Oud 8 september 2007, 12:33   #15
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 799
Standaard

Er is geloof ik een uitvoeringsbesluit in Wallonië waarin staat dat scholen met minder dan x-aantal studenten geen subsidies krijgen.

De school in Komen heeft +/- 30 studenten, en daarom krijgen ze geen subsidies. Er was een tijd, zo'n 5 jaar geleden, dat men aan het groeien was naar de 70-80 studenten, maar toen kwam de toenmalige directeur op bij het Vlaams Belang en liep het aantal studenten op 1 schooljaar tijd heel snel terug.

Nu dit is de officiële uitleg, de achterliggende reden is natuurlijk dat het gaat om een Vlaams schooltje.

2) Er is elk jaar een gemeenteplan van de gemeente Komen-Waasten, waarop de scholen worden aangeduid, dit wordt dan verspreid om reclame te maken (ook voor schoolfeesten en dergelijke). Natuurlijk staat op dit plannetje 1 school niet aangeduid... De directeur ging vragen hoe dat kwam, de burgemeester zei: "Ah, dat zijn we dan vergeten."

3) Het schooltje ging vroeger zwemmen in een Franstalige gemeente (ik geloof Komen-Waasten zelf, maar ben niet zeker). Maar ze kregen er altijd de slechtste kleedkamers en dergelijke en mochten enkel komen als het heel druk was, dus de kinderen tussen de tientallen volwassenen moesten leren zwemmen.
Dit getreiter ging door tot de dag dat de badmeester dood leuk kwam zeggen: "Sinds deze week mogen er geen Vlamingen meer komen zwemmen." De leerkracht moest dus tegen die kinderen vertellen dat ze zich terug moesten aankleden omdat ze Vlamingen waren.

Ik ken de huidige directeur redelijk goed, ik kan zo nog 10-tallen verhalen vertellen, maar wat heeft dat nut?
__________________
Racism is a weapon of mass destruction
100% VLAMING is offline  
Oud 8 september 2007, 13:52   #16
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Er is geloof ik een uitvoeringsbesluit in Wallonië waarin staat dat scholen met minder dan x-aantal studenten geen subsidies krijgen.

De school in Komen heeft +/- 30 studenten, en daarom krijgen ze geen subsidies. Er was een tijd, zo'n 5 jaar geleden, dat men aan het groeien was naar de 70-80 studenten, maar toen kwam de toenmalige directeur op bij het Vlaams Belang en liep het aantal studenten op 1 schooljaar tijd heel snel terug.

Nu dit is de officiële uitleg, de achterliggende reden is natuurlijk dat het gaat om een Vlaams schooltje.

2) Er is elk jaar een gemeenteplan van de gemeente Komen-Waasten, waarop de scholen worden aangeduid, dit wordt dan verspreid om reclame te maken (ook voor schoolfeesten en dergelijke). Natuurlijk staat op dit plannetje 1 school niet aangeduid... De directeur ging vragen hoe dat kwam, de burgemeester zei: "Ah, dat zijn we dan vergeten."

3) Het schooltje ging vroeger zwemmen in een Franstalige gemeente (ik geloof Komen-Waasten zelf, maar ben niet zeker). Maar ze kregen er altijd de slechtste kleedkamers en dergelijke en mochten enkel komen als het heel druk was, dus de kinderen tussen de tientallen volwassenen moesten leren zwemmen.
Dit getreiter ging door tot de dag dat de badmeester dood leuk kwam zeggen: "Sinds deze week mogen er geen Vlamingen meer komen zwemmen." De leerkracht moest dus tegen die kinderen vertellen dat ze zich terug moesten aankleden omdat ze Vlamingen waren.

Ik ken de huidige directeur redelijk goed, ik kan zo nog 10-tallen verhalen vertellen, maar wat heeft dat nut?
Zoals ik al zei: Franstaligen zijn pas de ware racisten en fascisten in dit land
__________________
VLAANDEREN VRIJ
Jong N-VA'er is offline  
Oud 8 september 2007, 14:44   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Er is geloof ik een uitvoeringsbesluit in Wallonië waarin staat dat scholen met minder dan x-aantal studenten geen subsidies krijgen.
Voor faciliteitenscholen gelden deze gemeenschapsbepalingen niet, juist omdat de regeling voor die scholen nog steeds federale materie is.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 8 september 2007, 14:45   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Ik ken de huidige directeur redelijk goed, ik kan zo nog 10-tallen verhalen vertellen, maar wat heeft dat nut?
Heel veel. Bewustwording bij mensen die niet op de hoogte zijn van het dossier. Maar al te vaak is dat aan Vlaamse kant het geval, terwijl de Franstaligen dergelijke zaken altijd breed en met de nodige overdrijving uitsmeren.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 15 september 2010, 18:03   #19
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

*bump*

Wel frappant dat velen (waaronder ik) de reportage hierover ("De Heksen van Komen") nooit gezien hebben. Ze staat ook niet online. Ik ben absoluut geen opruiend persoon, maar het is wel frappant hoe passief men is.
De bewuste reportage hierover is gemaakt door de RTBF. Het is dankzij een Waal dat het bekend is, maar desondanks weet de overgrote meerderheid der Vlamingen hier niets van af. Leuk hè?

Dit maakt alle Vlamingen niet opeens engeltjes, maar gedrag als dit is vooralsnog (en hopelijk voor altijd) onbekend in Vlaanderen.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline  
Oud 5 december 2010, 22:02   #20
Thomas VDB
Partijlid
 
Thomas VDB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2009
Berichten: 261
Standaard

In deze PDF http://www.vvvg.be/assets/artikels/2...uni%202010.pdf

een héél gedetailleerd stuk over Komen-Waasten !
Thomas VDB is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be