Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 juli 2022, 10:59   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.421
Standaard Beroepsziekte

Iemand ervaring mee?

Het laten erkennen van een ziekte als beroepsziekte?

Ik werk al 20 jaar met een 'gevaarlijk product' dat op de lijst van Fedris (Federaal Agentschap voor Beroepsziektes) staat en heb nu de diagnose gekregen waarvan geweten is dat dat product deze ziekte veroorzaakt.

Ik ga nu dus, samen met de arts, zo'n aanvraag indienen maar ik weet niet echt wat te verwachten.

Iemand hier die dat ooit heeft gedaan en al dan niet klaar heeft gekregen?

Merci.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 11:03   #2
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.421
Standaard

Vooraleer iemand begint te mekkeren waarom ik in godsnaam 20 jaar met zo'n product heb gewerkt:

Ik wist ten eerste niet dat die stof gebruikt werd in de producten waarmee ik werkte.
En ten tweede wist ik dus ook niet welke ziekte die stof kan veroorzaken.

Mij is daar nooit iets van verteld (bij 3 werkgevers waar ik met dat spul werkte) en ook bij de medische testen op het werk is mij daar nooit iets over gezegd.

Maar nu zit ik wel met de shit.
En ja, zonder specifiek te worden, het is echt shit. Ik heb gisteren, na twee weken wachten, pas te horen gekregen dat ik het ga overleven maar wel met de nodige ongemakken achteraf.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 1 juli 2022 om 11:03.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 11:21   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Vooraleer iemand begint te mekkeren waarom ik in godsnaam 20 jaar met zo'n product heb gewerkt:

Ik wist ten eerste niet dat die stof gebruikt werd in de producten waarmee ik werkte.
En ten tweede wist ik dus ook niet welke ziekte die stof kan veroorzaken.

Mij is daar nooit iets van verteld (bij 3 werkgevers waar ik met dat spul werkte) en ook bij de medische testen op het werk is mij daar nooit iets over gezegd.

Maar nu zit ik wel met de shit.
En ja, zonder specifiek te worden, het is echt shit. Ik heb gisteren, na twee weken wachten, pas te horen gekregen dat ik het ga overleven maar wel met de nodige ongemakken achteraf.
Bedrijf is strafbaar als u dat niet wist.
In ons bedrijf (waar ik vroeger werkte), had ieder product een pvk (is product veiligheids kaart).
dat ging van de klont zeep die je gebruikte tot de grootste chemische brol.

Zo'n PVK moest opgesteld worden en dyuidelijk zichtbaar zijn voor iedere gebruiker.
Op verplaatsing hadden we een kaft met PVK's, dan werd een vermelding gemaakt waar de pvk's te vinden waren.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 12:18   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.619
Standaard

Veel beterschap !
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 12:57   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.626
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Dat is verrek irritant.

Maar zo ziet u maar, onwetendheid kan pijnlijk zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 13:04   #6
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.037
Standaard

Ik heb er ervaring mee.
Ik kan hier niet veel over zeggen omdat het wat privé is (het betreft mezelf niet).

Bij Beroepsziekte - nu Fedris- werken ze met open en gesloten lijsten.
Degene waar ik het over heb stond op de 'gesloten' lijst; dit wil zeggen dat zijn/ haar ziekte niet erkend werd door Fedris. Omdat de ziekte niet in hun lijst voorkwam.
Toch heeft deze persoon doorgezet, HIJ/ZIJ moest wel bewijzen dat hij/ zij effectief ziek geworden is door het werk.

De procedure werd in gang gezet.
Aanvraag gedaan bij Fedris dus.

Ik kan hier niet alles schrijven maar: de persoon werd door de rechtbank in het gelijk gesteld en ontvangt nu maandelijks een bedrag van Fedris.
Onbelast!
Hier moet hij/ zij dus geen belastingen over betalen.
Wanneer de persoon met pensioen gaat wordt dat bedrag gehalveerd maar het is levenslang.
Aangezien jij op de 'open' lijst staat (erkende beroepsziekte) is de kans héél groot dat je recht krijgt op een maandelijkse uitkering!
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 14:20   #7
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Wel ja, vandaar dat men altijd preventief te werk moet gaan en gebruik of contact met allerhande kunstmatige, chemische middelen best zoveel mogelijk tracht te mijden.

Veel mensen hanteren echter de omgekeerde methode, doen maar op, het kan allemaal geen kwaad tot het omgekeerde bewezen is.

Ook kiezen velen op liever voor het geld, tot ze ziek worden natuurlijk.

Onwetendheid, onvoorzichtigheid, dommigheid en vooral ook verkeerde prioriteiten stellen, eigenschappen die helaas inherent zijn aan de mens.

Zonder mij uit te spreken over uw specifiek geval.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 14:39   #8
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.037
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wel ja, vandaar dat men altijd preventief te werk moet gaan en gebruik of contact met allerhande kunstmatige, chemische middelen best zoveel mogelijk tracht te mijden.

Veel mensen hanteren echter de omgekeerde methode, doen maar op, het kan allemaal geen kwaad tot het omgekeerde bewezen is.

Ook kiezen velen op liever voor het geld, tot ze ziek worden natuurlijk.

Onwetendheid, onvoorzichtigheid, dommigheid en vooral ook verkeerde prioriteiten stellen, eigenschappen die helaas inherent zijn aan de mens.

Zonder mij uit te spreken over uw specifiek geval.
Dat laatste klopt niet met de rest van hetgeen u gepost heeft! Want: u veroordeelt TO op voorhand.
"Veel mensen", "velen".....die volgens u allemaal onwetend, dom, onvoorzichtig zijn en geen prioriteiten weten te stellen. Straf hoor!
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 14:39   #9
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.037
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wel ja, vandaar dat men altijd preventief te werk moet gaan en gebruik of contact met allerhande kunstmatige, chemische middelen best zoveel mogelijk tracht te mijden.

Veel mensen hanteren echter de omgekeerde methode, doen maar op, het kan allemaal geen kwaad tot het omgekeerde bewezen is.

Ook kiezen velen op liever voor het geld, tot ze ziek worden natuurlijk.

Onwetendheid, onvoorzichtigheid, dommigheid en vooral ook verkeerde prioriteiten stellen, eigenschappen die helaas inherent zijn aan de mens.

Zonder mij uit te spreken over uw specifiek geval.
Dat laatste klopt niet met de rest van hetgeen u gepost heeft! Want: u veroordeelt TO op voorhand.
"Veel mensen", "velen".....die volgens u allemaal onwetend, dom, onvoorzichtig zijn en geen prioriteiten weten te stellen. Straf hoor!
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 14:45   #10
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.037
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wel ja, vandaar dat men altijd preventief te werk moet gaan en gebruik of contact met allerhande kunstmatige, chemische middelen best zoveel mogelijk tracht te mijden.

Veel mensen hanteren echter de omgekeerde methode, doen maar op, het kan allemaal geen kwaad tot het omgekeerde bewezen is.

Ook kiezen velen op liever voor het geld, tot ze ziek worden natuurlijk.

Onwetendheid, onvoorzichtigheid, dommigheid en vooral ook verkeerde prioriteiten stellen, eigenschappen die helaas inherent zijn aan de mens.

Zonder mij uit te spreken over uw specifiek geval.
Ok. Laten we dan bv al het poetspersoneel, schilders, tandartsen, verpleegkundigen enz gewoon ontslaan.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 14:49   #11
jad°relen°ir
Staatssecretaris
 
jad°relen°ir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 2.831
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wel ja, vandaar dat men altijd preventief te werk moet gaan en gebruik of contact met allerhande kunstmatige, chemische middelen best zoveel mogelijk tracht te mijden.

Veel mensen hanteren echter de omgekeerde methode, doen maar op, het kan allemaal geen kwaad tot het omgekeerde bewezen is.
(...)
Al doende leert men eh Blue Sky.. al doende..
Maar ge hebt wel gelijk natuurlijk.. beter preventief afstand houden tot bewijs geleverd is.. vandaar dat ik ook niet begreep dat er zoveel mensen waren die problemen hadden met mensen die zich niet wilden laten vaccineren tegen covid..

Feit blijft wel dat in sommige sectoren het niet anders kan dan in contact te komen met schadelijk materiaal.. en dan moogt ge hopen dat men u eerlijk vertelt waarmee ge in contact komt, zodat ge weet waar ge aan begint en waar ge kunt eindigen.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 14:53   #12
jad°relen°ir
Staatssecretaris
 
jad°relen°ir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 2.831
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
(...)
Aangezien jij op de 'open' lijst staat (erkende beroepsziekte) is de kans héél groot dat je recht krijgt op een maandelijkse uitkering!
Inderdaad.
Al zullen ze wel onderzoeken in welke mate hij last heeft van zijn beroepsziekte.
Ik herinner mij dat ik geen recht had op die uitkering omdat ik 'genezen' was (dankzij operatie & nabehandeling) en dus geen hinder meer ondervond van mijn beroepsziekte. Moest ik bijvoorbeeld wel nog beroep moeten doen op pakweg huishoudhulp omdat ik dat zelf niet meer zou kunnen, dan was 't een ander verhaal.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 14:55   #13
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.037
Standaard

Blue Sky laat uitschijnen dat mensen die 30-35-40j in een ongezonde omgeving gewerkt hebben er zelf schuld aan hebben.

En ja, daar reageer ik nogal fel op.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 15:12   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.626
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Dat laatste klopt niet met de rest van hetgeen u gepost heeft! Want: u veroordeelt TO op voorhand.
Nope, dat heeft BigF zelf gedaan, door te schrijven dat ie het gewoon niet wist.
Citaat:
"Veel mensen", "velen".....die volgens u allemaal onwetend, dom, onvoorzichtig zijn en geen prioriteiten weten te stellen. Straf hoor!
Toch heeft Blue Sky overschot van gelijk.
De grootste hoop mensen is gewoon kiesvee.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 15:25   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.626
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Blue Sky laat uitschijnen dat mensen die 30-35-40j in een ongezonde omgeving gewerkt hebben er zelf schuld aan hebben.
Ja en neen.
Ja, ze hebben er zelf schuld aan, niet weten waarmee men bezig is een goeie reden om een Darwin Award te krijgen.
Neen, als men moet kiezen tussen een "vuile" job, of oneervol gaan doppen/profiteren, awel, 50-40-30 jaar geleden was gaan doppen een schande, geen recht. Normaal gezien bent u en uwe Albeir kinderen van die tijden.
Ik huppel in de staart van die generatie.
De keuze was toen snel gemaakt. Voor iemand als ik was het zeer normaal te beginnen als lashulp in de ketelmakerij van de De Naeyer, Granges Grever, of de Boelwerf. Of als draaier/frezer bij de Boomse Metaalwerken. Den Ammoniak was toen al gesloten. Maar ik heb Imerys Graphite en Carbon nog weten starten op die site.
Citaat:
En ja, daar reageer ik nogal fel op.
Zonde van de moeite.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 17:01   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Er zijn er al vele getroffen door allerlei beroepen.
Schilders met de loodziekte want vroeger zat er lood in de verf. Nu niet meer.
Bakkers door de gist.
Lassers door de dampen en de straling.
Enz...

Vaak wisten de mensen dat wel maar kozen voor het wat hoger loon.

En even vaak wisten ze het niet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 juli 2022 om 17:03.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 17:03   #17
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ja en neen.
Ja, ze hebben er zelf schuld aan, niet weten waarmee men bezig is een goeie reden om een Darwin Award te krijgen.
Neen, als men moet kiezen tussen een "vuile" job, of oneervol gaan doppen/profiteren, awel, 50-40-30 jaar geleden was gaan doppen een schande, geen recht. Normaal gezien bent u en uwe Albeir kinderen van die tijden.
Ik huppel in de staart van die generatie.
De keuze was toen snel gemaakt. Voor iemand als ik was het zeer normaal te beginnen als lashulp in de ketelmakerij van de De Naeyer, Granges Grever, of de Boelwerf. Of als draaier/frezer bij de Boomse Metaalwerken. Den Ammoniak was toen al gesloten. Maar ik heb Imerys Graphite en Carbon nog weten starten op die site.

Zonde van de moeite.
Bureau'tje hé. Een papieren tijger.

Kuisen en vakwerk wordt gedaan door ? De migranten zeker?

De sedentaire levensstijl. Daar doet 75% van de maatschappij toch aan ofzo.

Rijden - Zitten - Rijden - Slapen.

Al dat andere is "aan de rand".

Je moet "meedoen" hé.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 17:15   #18
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.097
Standaard

Tegenwoordig staan er zelfs in de frituur Chinezen.

Je kan wat appelen plukken voor 2 cent per uur bij de boer.

Het mobiliseren van de migrant? Zoals in Belgisch Congo zeker? "Les Evolues". Na een zeer strikt examen werden ze geassimileerd. Dat was dan 5% van de migranten poel.

Al de rest? .... Verdwenen in het systeem hé.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 17:41   #19
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.097
Standaard

Spartacus vergelijkbaar met communisme?

Een opstand die uiteindelijk werd neergeslagen door een professioneel leger. 1 miljoen gekruizigden langs de Via Blabla. Het moest worden neergeslagen.

En dan 1 of andere tiran/ sterke man die het overneemt na de "mayhem". De horror...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2022, 17:59   #20
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.938
Standaard

Om even terug te gaan naar het onderwerp (en het lijdend voorwerp).

Gelukkig (nog) geen ervaring mee.

Het zal wel interessant zijn te horen of er ook mensen aansprakelijk gesteld gaan worden.
De bedrijfsleiding.
De (externe)geneeskundige dienst die er blijkbaar in slaagt al die jaren iemand te controleren en ,zo te horen,de risiscofactoren eigen aan de bedrijfsvoering niet opvolgt of opmerkt...

En natuurlijk in het algemeen de arbeidsinspectie,veiligheidsadviseur,personeelsver antwoordelijke,afdelingsverantwoordelijke.....enfi n....al die mensen die rondom het putteke staan waarin de zwoeger bezig is om laatstgenoemde te "omkaderen"....
(onnodig het bekende prentje te posten,we KENNEN het wel )

Laatst gewijzigd door kelt : 1 juli 2022 om 18:02.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be