Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 april 2019, 14:17   #1
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.779
Standaard juwelen kopen voor een eerlijke prijs

Ben nu 2 keer bij een juwelier langs geweest. Nog niet voor een trouwring, maar voor een juweel dat ik wil laten ontwerpen. Soort amulet waarin een foto wordt geplaatst.

Het mag wat kosten, dus liefst in goud.
Het heeft een tijd geduurd voor ik een juwelier vond die aanbiedt wat ik zoek. Maar ik vond er 1 en ging persoonlijk langs.

Ik vroeg naar een link (internet) met meer info over wat ze aanbood, maar het werd enkel op papier uitgetekend binnen 1 minuut. Ze zei dat het stukje 5 gram goud bevatte, en ze wilde er 500 euro voor zonder de ketting. Moest die ook nog in goud, dan kwam het natuurlijk een pak duurder uit.

Nu check ik online de goudprijs, die bedraagt zo'n 40 euro per gram. Dan kost 5 gram - en dan hebben we het over 24 karaat puur goud - dus 200 euro. Wat zij aanbood was waarschijnlijk nog 18 karaat. Natuurlijk heeft de creatie van het juweel ook nog een prijs, en er zal BTW over betaald worden. Maar ik heb toch het gevoel dat ik opgelicht word vooral omdat ik niks zwart op wit krijg en omdat de eindprijs meer dan het dubbel is van de goudprijs.

Iemand een idee hoe ik het best aanpak, en niet opgelicht word?
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2019, 14:47   #2
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

In het buitenland (zo'n zogezegd 'ontwikkelingsland') zou je je zaak kunnen bespreken met een juwelier. Die skill bestaat in zowat heel de wereld.

Ik denk op het eerste zicht dat je voor België niet te veel zou betalen met die offerte.

Laatst gewijzigd door Bach : 12 april 2019 om 14:50.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2019, 15:18   #3
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
In het buitenland (zo'n zogezegd 'ontwikkelingsland') zou je je zaak kunnen bespreken met een juwelier. Die skill bestaat in zowat heel de wereld.
Heb ik al gedaan. Ik zag de vorm die ik wilde, wel vervaardigd uit een goedkoper materiaal. Vervolgens probeert de verkoper me een ander juweel aan te smeren. Wilde er omgerekend 500 euro voor, en als ik dan vraag hoeveel goud het bevat klinkt het van "Ik weet het niet, 2 of 3 gram"

Als ik iets koop zal het van een erkende, betrouwbare handelaar zijn. In niet - Europese landen zien ze je als een wandelende geldautomaat en proberen ze je op te lichten
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2019, 16:17   #4
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Voor een gediplomeerde goudsmid mag je rekenen op 50 euro per werkuur (excl. BTW). Aan een medaillon is behoorlijk wat meer werk dan een ring, dus zo absurd hoog lijkt die prijs niet.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2019, 16:21   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ben nu 2 keer bij een juwelier langs geweest. Nog niet voor een trouwring, maar voor een juweel dat ik wil laten ontwerpen. Soort amulet waarin een foto wordt geplaatst.

Het mag wat kosten, dus liefst in goud.
Het heeft een tijd geduurd voor ik een juwelier vond die aanbiedt wat ik zoek. Maar ik vond er 1 en ging persoonlijk langs.

Ik vroeg naar een link (internet) met meer info over wat ze aanbood, maar het werd enkel op papier uitgetekend binnen 1 minuut. Ze zei dat het stukje 5 gram goud bevatte, en ze wilde er 500 euro voor zonder de ketting. Moest die ook nog in goud, dan kwam het natuurlijk een pak duurder uit.

Nu check ik online de goudprijs, die bedraagt zo'n 40 euro per gram. Dan kost 5 gram - en dan hebben we het over 24 karaat puur goud - dus 200 euro. Wat zij aanbood was waarschijnlijk nog 18 karaat. Natuurlijk heeft de creatie van het juweel ook nog een prijs, en er zal BTW over betaald worden. Maar ik heb toch het gevoel dat ik opgelicht word vooral omdat ik niks zwart op wit krijg en omdat de eindprijs meer dan het dubbel is van de goudprijs.

Iemand een idee hoe ik het best aanpak, en niet opgelicht word?
Dat is spotgoedkoop.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2019, 16:25   #6
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Er zijn altijd mensen die eisen dat anderen gratis werken. Als iets dergelijks van henzelf geëist wordt dan staat het kot op stelten.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2019, 16:36   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.790
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Valt goed mee voor een uniek juweel op maat gemaakt.

De goudprijs is maar een deeltje van het totaalpakket.

Al eens gedacht hoe het gemaakt moet worden? Zonder een tekening kan ik zelf geen goeie inschatting maken.
De meest gebruikte en minst verspillende methode is gieten en polijsten.

Gieten, eerst een positieve wassen mal maken. Kan met 3D printen, maar dan zit iemand een tijd achter een computer de tekeningen te maken in een cad-cam programma (interessant voor massaproductie). Gewoon boetseren en uitsnijden voor 1 modelleke kan ook gewoon met de hand.

Dan de negatieve gietmal maken, uitharden en dan uitstoken. Het goud smelten en gieten, de gietvoet en ontluchtingskanalen verwijderen en recycleren(goud smelten kost een hoop elektriciteit)

Vervolgens polijsten en al dan niet zetten van de edelstenen bij.

Gaat u er aan beginnen? Ik niet, mijn sterkte zit op het maken van de gereedschappen voor dit soort van werk.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2019, 20:06   #8
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

schijtgoedkoop
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2019, 20:38   #9
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Boe, afzetterij!

Koop uw juwelen in de VAE.
Ik koop ze ook in Pakistan, scheelt zeker in prijs.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2019, 21:58   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.790
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Boe, afzetterij!

Koop uw juwelen in de VAE.
Ik koop ze ook in Pakistan, scheelt zeker in prijs.
Ik ben verschillende keren in de goudsouk van Dubai geweest. Heb er zelfs een "bruidsschat" voor mijn petekindje gekocht.

Ook daar is de internationale goudprijs de standaard voor het materiaal, en de juwelier die het stuk maakt, die kan beslissen dat ie meer of minder geld voor zijn uren werk gaat krijgen.

Hoe het in Pakistan gaat weet ik niet, maar als ik zie hoe Pakistani's reputatie besmeurd is door bijvoorbeeld de massa-verkrachtingen/prostitutie in de UK , dan kan ik me voorstellen dat een Pakistani juwelier niet veel zal moeten betalen voor het goud.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2019, 07:31   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Boe, afzetterij!

Koop uw juwelen in de VAE.
Ik koop ze ook in Pakistan, scheelt zeker in prijs.
Ga ginds wonen, dan zijn wij van u af
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2019, 11:00   #12
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Denk dat een loodgieter die even veel uren werkt als juwelier een pak meer kost.
Handwerk bij een goudsmid kost geld punt uit. Vroeger veel ringen verkocht ten tijde als diamantbewerker en als klant iets wilde veranderen aan een standaard juweel was het altijd teveel, dus laat staan volledig ontwerp bij goudsmid.

Laatst gewijzigd door Deo : 13 april 2019 om 11:01.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2019, 11:31   #13
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

http://www.gerdadevrij.be

Heel content van.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2019, 11:32   #14
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ben nu 2 keer bij een juwelier langs geweest. Nog niet voor een trouwring, maar voor een juweel dat ik wil laten ontwerpen. Soort amulet waarin een foto wordt geplaatst.

Het mag wat kosten, dus liefst in goud.
Het heeft een tijd geduurd voor ik een juwelier vond die aanbiedt wat ik zoek. Maar ik vond er 1 en ging persoonlijk langs.

Ik vroeg naar een link (internet) met meer info over wat ze aanbood, maar het werd enkel op papier uitgetekend binnen 1 minuut. Ze zei dat het stukje 5 gram goud bevatte, en ze wilde er 500 euro voor zonder de ketting. Moest die ook nog in goud, dan kwam het natuurlijk een pak duurder uit.

Nu check ik online de goudprijs, die bedraagt zo'n 40 euro per gram. Dan kost 5 gram - en dan hebben we het over 24 karaat puur goud - dus 200 euro. Wat zij aanbood was waarschijnlijk nog 18 karaat. Natuurlijk heeft de creatie van het juweel ook nog een prijs, en er zal BTW over betaald worden. Maar ik heb toch het gevoel dat ik opgelicht word vooral omdat ik niks zwart op wit krijg en omdat de eindprijs meer dan het dubbel is van de goudprijs.

Iemand een idee hoe ik het best aanpak, en niet opgelicht word?
Voor wie is het eigenlijk?

Romantiek en krenterig gaat niet goed samen hé...je wil net zeggen dat ze het waard is toch eigenlijk hé.
Of twijfel je nog?

Laatst gewijzigd door Anna List : 13 april 2019 om 11:33.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2019, 13:40   #15
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Valt goed mee voor een uniek juweel op maat gemaakt.

De goudprijs is maar een deeltje van het totaalpakket.

Al eens gedacht hoe het gemaakt moet worden? Zonder een tekening kan ik zelf geen goeie inschatting maken.
De meest gebruikte en minst verspillende methode is gieten en polijsten.

Gieten, eerst een positieve wassen mal maken. Kan met 3D printen, maar dan zit iemand een tijd achter een computer de tekeningen te maken in een cad-cam programma (interessant voor massaproductie). Gewoon boetseren en uitsnijden voor 1 modelleke kan ook gewoon met de hand.

Dan de negatieve gietmal maken, uitharden en dan uitstoken. Het goud smelten en gieten, de gietvoet en ontluchtingskanalen verwijderen en recycleren(goud smelten kost een hoop elektriciteit)

Vervolgens polijsten en al dan niet zetten van de edelstenen bij.

Gaat u er aan beginnen? Ik niet, mijn sterkte zit op het maken van de gereedschappen voor dit soort van werk.
Bedoeling was om het op maat te laten maken, maar die juwelier had al liggen wat ik zocht. Een hartvormig amuletje waar enkel een foto in moest worden gezet. Er zijn dus geen werkuren gegaan naar het maken van wat ik specifiek vroeg.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2019, 13:41   #16
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Voor wie is het eigenlijk?

Romantiek en krenterig gaat niet goed samen hé...je wil net zeggen dat ze het waard is toch eigenlijk hé.
Of twijfel je nog?
Vriendin. Ik heb er helemaal geen moeite mee om geld uit te geven. Het mag ook meer zijn. Maar het moet wel een correcte prijs zijn.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2019, 14:15   #17
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Vriendin. Ik heb er helemaal geen moeite mee om geld uit te geven. Het mag ook meer zijn. Maar het moet wel een correcte prijs zijn.
Over het algemeen weten veel vrouwen niet waar geld vandaan komt. Belastingen en al die zever verstaan ze niet.

Ze houden gewoon van de fun die geld met zich meebrengt. Een warm bed, comfort e.d. maar het technische aspect verstaan ze niets van.

Je moet inderdaad gewoon correct zijn en af en toe eens iets kleins geven. Veelal het gebaar. Of jij nu in een kostuum of joggingbroek komt aankakken, dat boeit vrouwen geen fuck. Ze willen alleen maar wat fun met je en jij moet ze entertainen...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2019, 02:19   #18
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Over het algemeen weten veel vrouwen niet waar geld vandaan komt. Belastingen en al die zever verstaan ze niet.
Je loopt niet heel hoog op met het IQ van vrouwen he? Klinkt als iemand die meer dan 1 mislukte relaties achter de rug heeft. No offence though. Ik krijg chronische diarree van 90% van de vrouwen in onze maatschappij.

Citaat:
Je moet inderdaad gewoon correct zijn en af en toe eens iets kleins geven. Veelal het gebaar. Of jij nu in een kostuum of joggingbroek komt aankakken, dat boeit vrouwen geen fuck. Ze willen alleen maar wat fun met je en jij moet ze entertainen...
Ieder zijn eigen filosofie. We weten van elkaar welke dingen we mooi vinden of appreciëren. Ik wil de mensen die haar nauw aan het hart liggen laten vastleggen in een amulet. Met een foto, of laten graveren.. Ik denk dat een foto achter glas toch net iets meer karakter heeft. Het mooie is dat het zo tijdloos is
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2019, 06:47   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.790
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Bedoeling was om het op maat te laten maken, maar die juwelier had al liggen wat ik zocht. Een hartvormig amuletje waar enkel een foto in moest worden gezet. Er zijn dus geen werkuren gegaan naar het maken van wat ik specifiek vroeg.
Dan is het een ander verhaal nietwaar.
Maar waarom zouden er geen werkuren gegaan zijn in het amuletje dat daar toch al lag?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2019, 11:40   #20
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dan is het een ander verhaal nietwaar.
Maar waarom zouden er geen werkuren gegaan zijn in het amuletje dat daar toch al lag?
Jullie zijn zo simpel: hartvertoverend, in feite!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be