Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juni 2017, 19:52   #241
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet. Ik stip gewoon aan dat de Groot-Nederlandse gedachte niet spontaan vanuit het volk in het Zuiden kwam maar van... de Duitsers. En van de Duitsers als bezetters nog wel! Het kan verkeren.
En wat ik aanstipte - het wordt tijd dat we efkes de puntjes op de i zetten - is dat weliswaar in de literatuur de "Groot-Nederlandse gedachte/idee", onder die naam voor het eerst naar voren kwam in de jaren 1920.
Maar idee zelf en een streven naar hereniging met het noorden bestaat echter al van sinds de scheiding der Nederlanden, zelfs van voordat de Nederlanden officieel gescheiden werden in 1648.

Ik verwijs daarvoor naar bijvb.:

- het verdelingsplan van Van Den Bergh en de graaf van Warfusée uit 1632 waarbij de Nederlandssprekende Zuidelijke -Nederlanden zich herenigen met het noorden, en dat met waarborging van privilegiën en godsdienst, en de Frans-sprekende Zuidelijke Nederlanden zich verenigen met Frankrijk.

- Van Der Noot die omstreeks 1790 aansluiting zocht met het noorden.

- het Algemeen Nederlands Verbond dat werd opgericht in 1895.

- Dietsland is tenslotte een in het midden 19e eeuw ontstane cultuurhistorische benaming van het Nederlands taalgebied binnen de Nederlanden. De onvolprezen Constant Hansen, die de term (vermoedelijk) introduceerde, meende dat Dietsland ook echt objectief 'bestond', maar alleen niet staatkundig verenigd was, maar dat wel moest worden. Hij rekende naast VL en NL ook Noord-Duitsland daartoe; dus het ganse gebied waar de Nederduitse dialekten worden/werden gesproken. ( Een op taalkundig vlak zeer zinvol uitgangspunt trouwens; nu zijn helaas de Nederduitsers in het noorden van Duitsland verhoogduitst.)
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 8 juni 2017 om 19:59.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2017, 20:41   #242
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet. Ik stip gewoon aan dat de Groot-Nederlandse gedachte niet spontaan vanuit het volk in het Zuiden kwam maar van... de Duitsers. En van de Duitsers als bezetters nog wel! Het kan verkeren.
Ideeën komen soms uit onverwachte hoek. Weet u dat de Griekse opstand grotendeels bedacht werd door Grieken die al enkele generaties buiten het Ottomaanse Rijk woonden en vaak niet veel meer voeling hadden met de Grieken in dat Rijk?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 14:40   #243
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En wat ik aanstipte - het wordt tijd dat we efkes de puntjes op de i zetten - is dat weliswaar in de literatuur de "Groot-Nederlandse gedachte/idee", onder die naam voor het eerst naar voren kwam in de jaren 1920.
Maar idee zelf en een streven naar hereniging met het noorden bestaat echter al van sinds de scheiding der Nederlanden, zelfs van voordat de Nederlanden officieel gescheiden werden in 1648.

Ik verwijs daarvoor naar bijvb.:

- het verdelingsplan van Van Den Bergh en de graaf van Warfusée uit 1632 waarbij de Nederlandssprekende Zuidelijke -Nederlanden zich herenigen met het noorden, en dat met waarborging van privilegiën en godsdienst, en de Frans-sprekende Zuidelijke Nederlanden zich verenigen met Frankrijk.

- Van Der Noot die omstreeks 1790 aansluiting zocht met het noorden.

- het Algemeen Nederlands Verbond dat werd opgericht in 1895.

- Dietsland is tenslotte een in het midden 19e eeuw ontstane cultuurhistorische benaming van het Nederlands taalgebied binnen de Nederlanden. De onvolprezen Constant Hansen, die de term (vermoedelijk) introduceerde, meende dat Dietsland ook echt objectief 'bestond', maar alleen niet staatkundig verenigd was, maar dat wel moest worden. Hij rekende naast VL en NL ook Noord-Duitsland daartoe; dus het ganse gebied waar de Nederduitse dialekten worden/werden gesproken. ( Een op taalkundig vlak zeer zinvol uitgangspunt trouwens; nu zijn helaas de Nederduitsers in het noorden van Duitsland verhoogduitst.)
Ik denk dat u zich vergist. Eerst en vooral de zogenaamde Lage Landen hebben niet lang genoeg bestaan om een natie te vormen, laat staan één volk. U moet niet vergeten dat het pas onder Karel V was dat de laatste delen grondgebied werden toegevoegd aan wat wij nu de Lage Landen noemen. Natievorming kon in zo’n korte tijd dan ook niet tot stand komen. Wat later brak de Tachtigjarige Oorlog uit en werden Noord en Zuid voor lange tijd gescheiden. Er kon dus geen natie meer uit groeien. Meer nog, de twee gebieden groeiden uit mekaar (o.m. door die 80-jarige Oorlog). De fout die u en uw geestesgenoten vaak maken is te denken dat wanneer mensen ongeveer dezelfde taal spreken, dat ze zich dan ook nauw verwant moeten voelen. Dat is in ieder geval niet zo tussen Nederlanders en Nederlandsprekende Belgen. Nederlanders blijven in grote mate vreemden voor ons en vice versa zoals onlangs nog stond te lezen in de krant De Standaard en waaruit ik recentelijk een uittreksel postte.

Zie ook mijn post #39873 in de langste draad van dit forum.

Ook in de 18de of zelfs in 19de was er maar weinig cultureel contact tussen Noord en Zuid. Integendeel zelfs. Zo schrijft historicus Lode Wils:
“Met het al niet zo denderende Nederlandstalige cultuurleven in Holland hadden de Vlamingen bijna geen contact. Ook de flaminganten wilden een eigen Vlaamse literatuur opbouwen, ja een eigen Vlaamse cultuur. Ze kenden Holland niet, want het Verenigd Koninkrijk had de kloof in de gemoederen eerder verbreed dan versmald. Hollandse boeken waren trouwens erg duur voor de Belgen. In de latere flamingantistische geschiedschrijving –die zoals elke mythologie haar dromen naar het verleden projecteerde- werden de Nederlandse Taal en Letterkundige Congressen, die vanaf 1849 beurtelings in Noord en Zuid werden gehouden, enorm opgeblazen. Maar dat waren afwisselende Vlaamse en Hollandse congressen waarop enkele bezoekers van over de grens aanwezig waren. De voornaamste vrucht van die congressen is de eenmaking van de spelling in de jaren 1860, door toedoen van Vuylsteke en andere liberale jongeren. Dat gebeurde op basis van het stelsel dat de Hollandse filologen De Vries en Te Winkel hadden aangenomen voor hun groot Woordenboek der Nederlandsche Taal, en dat ze enigszins hadden gewijzigd op verzoek van een Belgische ministeriële commissie . Bij koninklijk besluit van 21 november 1864 werd het in België officieel aanvaard, tegen het verzet van oudere flaminganten als Jan David en Dominique Sleeckx, die dit als een aantasting van onze nationaliteit zagen.

De eeuwenoude kloof bleef bestaan, al groeide er bij de liberale Vlaamsgezinden enige belangstelling voor Nederland, en bleef bij de katholieke Nederlanders hun traditionele oriëntering op België doorwerken. Het antipapisme dat het Hollandse nationaal bewustzijn doordrong, leidde tot de afwijzing van de klerikale Vlaams beweging, zelfs door literatoren en historici als Bakhuizen van den Brink, Potgieter en Busken Huet. Nog in 1881 gaf Allard Pierson zijn ontslag uit het Amsterdamse comité voor de hulde aan Hendrik Conscience, omdat de gevierde het eredoctoraat aanvaardde van de Katholieke Universiteit Leuven.”

Dit is maar een voorbeeld van de grote culturele kloof die bleef bestaan tussen tussen Noord en Zuid toen. En nu nog steeds. Zoals het artikel in De Standaard (waarnaar ik refereerde) zeer juist stelde: Vlaanderen is voor de Nederlanders die hier komen studeren echt ‘het buitenland’. Nederlandse studenten zijn dan ook (onaangenaam) verrast dat er zo’n grote culturele verschil bestaat tussen het Zuiden en het Noorden . Want, zeggen ze, ‘we spreken toch dezelfde taal??’. Wel, dat denken ze dan maar. Dezelfde (of ongeveer) taal is dus blijkbaar niet altijd gelijk aan ‘hetzelfde volk’! Dit in tegenstelling tot wat sommigen hardnekkig en tegen beter weten in blijven beweren.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 juni 2017 om 15:02.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 20:23   #244
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

-
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik denk dat u zich vergist.
IK vergis mij helemaal niet. Ik poneerde hier doodnuchter enkele FEITEN, en dat is heel wat anders dan uw MENINGEN.
Citaat:
Eerst en vooral de zogenaamde Lage Landen hebben niet lang genoeg bestaan om een natie te vormen, laat staan één volk.
Dat is dus uw mening waarbij ge weeral tegen windmolens vecht omdat ik nergens het tegendeel heb beweerd.Maar anderzijds ik geef u daarin ook geen gelijk. IK stelde hier al herhaaldelijk dat "volk" een konsept is, voer voor psycholgen en sociologen, iets waarin ik mij niet wens te verliezen omdat het nutteloos is, en nergens toe leidt, omdat dat een diskussie is zonder begin en zonder einde. Als ge wilt diskussiëren over "volk" zijt ge bij mij aan het verkeerde adres. Ik fokus op een taalgemeenschap en dat ik een hard gegeven, dat niet vatbaar voor diskussie is.
Citaat:
U moet niet vergeten dat het pas onder Karel V was dat de laatste delen grondgebied werden toegevoegd aan wat wij nu de Lage Landen noemen. Natievorming kon in zo’n korte tijd dan ook niet tot stand komen. Wat later brak de Tachtigjarige Oorlog uit en werden Noord en Zuid voor lange tijd gescheiden. Er kon dus geen natie meer uit groeien. Meer nog, de twee gebieden groeiden uit mekaar (o.m. door die 80-jarige Oorlog).
Tot dusver uw totaal irrelevante, want aanvechtbare, mening. Huizinga bijvb. denkt daar anders over; die zag reeds een natievorming en samenhorigheidsgevoel in de Bourgondische tijd.
Maar nogmaals: dat interesseert mij niet !

Citaat:
De fout die u en uw geestesgenoten vaak maken is te denken dat wanneer mensen ongeveer dezelfde taal spreken, dat ze zich dan ook nauw verwant moeten voelen. Dat is in ieder geval niet zo tussen Nederlanders en Nederlandsprekende Belgen.
Ge vecht weer tegen windmolens! Die fout maak ik NIET ! IK heb dat nergens beweert. Ge legt mij weeral woorden in de mond om die nadien te bestrijden; gaat ge dat nu nooit afleren...? Gij zijt hier diegene die een identifikatie aangaat op grond van een buikgevoel; ik op grond van een weten.
Ik heb hier al herhaaldelijk gefulmineerd tegen dat wollige "voelen".

Citaat:
Nederlanders blijven in grote mate vreemden voor ons en vice versa zoals onlangs nog stond te lezen in de krant De Standaard en waaruit ik recentelijk een uittreksel postte.
Dat is weeral niet meer dan een mening, maar goed, ik voel mij niet geroepen om dat te bevestigen of te ontkennen.
Het Dietsland dat ik voorsta moet natuurlijk geen gestroomlijnde kulturele eenheidworst zijn; ik heb hoegenaamd niets tegen kulturele verscheidenheid als die er zou zijn.

Citaat:
Dit is maar een voorbeeld van de grote culturele kloof die bleef bestaan tussen tussen Noord en Zuid toen. En nu nog steeds. Zoals het artikel in De Standaard (waarnaar ik refereerde) zeer juist stelde: Vlaanderen is voor de Nederlanders die hier komen studeren echt ‘het buitenland’. Nederlandse studenten zijn dan ook (onaangenaam) verrast dat er zo’n grote culturele verschil bestaat tussen het Zuiden en het Noorden . Want, zeggen ze, ‘we spreken toch dezelfde taal??’. Wel, dat denken ze dan maar. Dezelfde (of ongeveer) taal is dus blijkbaar niet altijd gelijk aan ‘hetzelfde volk’! Dit in tegenstelling tot wat sommigen hardnekkig en tegen beter weten in blijven beweren.
Nogmaals, voor völkische diskussies ben ik geen partner.
Maar...Vlamingen Walen die zijn natuurlijk wel hetzelfde volk. Hahaha !
Onlangs begon bij ons te Brussel op het kantoor een nieuwe vrouwelijke kollega die mij bij wijze van begroeting spontaan een kusbereide wang toekeerde. Ik heb gedaan of ik het niet zag, maar ik had gewoon moeten zeggen dat ik het nu eenmaal niet gewoon ben van kollega's te kussen en het daar ook ga bij houden. Was dat effe een kultuurschok. Waalse mannen kussen zelfs mekaar !

Citaat:
Ook in de 18de of zelfs in 19de was er maar weinig cultureel contact tussen Noord en Zuid. Integendeel zelfs. Zo schrijft historicus Lode Wils:.../...
De eeuwenoude kloof bleef bestaan, al groeide er bij de liberale Vlaamsgezinden enige belangstelling voor Nederland, en bleef bij de katholieke Nederlanders hun traditionele oriëntering op België doorwerken. Het antipapisme dat het Hollandse nationaal bewustzijn doordrong, leidde tot de afwijzing van de klerikale Vlaams beweging, zelfs door literatoren en historici als Bakhuizen van den Brink, Potgieter en Busken Huet. Nog in 1881 gaf Allard Pierson zijn ontslag uit het Amsterdamse comité voor de hulde aan Hendrik Conscience, omdat de gevierde het eredoctoraat aanvaardde van de Katholieke Universiteit Leuven.”
IK denk dat er intussen misschien iets is veranderd...?
Maar goed, wat ge tussen te lijnen pleegt te willen zeggen is dat ge Dietsland afwijst omdat het geen eeuwenlang kan bogen op "een zich verwant voelen".
Dan kan ik alleen maar zeggen, om de onzin daarvan aan te tonen: ge moest eens weten hoe groot het verschil tussen mij en mijn vriendin is en toch zijn we al zo lang samen.

Citaat:
[/i]Dit is maar een voorbeeld van de grote culturele kloof die bleef bestaan tussen tussen Noord en Zuid toen. En nu nog steeds. Zoals het artikel in De Standaard (waarnaar ik refereerde) zeer juist stelde: Vlaanderen is voor de Nederlanders die hier komen studeren echt ‘het buitenland’. Nederlandse studenten zijn dan ook (onaangenaam) verrast dat er zo’n grote culturele verschil bestaat tussen het Zuiden en het Noorden . Want, zeggen ze, ‘we spreken toch dezelfde taal??’. Wel, dat denken ze dan maar. Dezelfde (of ongeveer) taal is dus blijkbaar niet altijd gelijk aan ‘hetzelfde volk’! Dit in tegenstelling tot wat sommigen hardnekkig en tegen beter weten in blijven beweren.
Nogmaals, in het Dietsland dat ik voorsta moet de kulturele diversiteit niet genivelleerd worden. Integendeel: weg met het Jacobijnse centralisme zoals we dat kennen bij onze erfvijand.

Haal dus andere, geopolitieke !, kontra-argumenten aan ipv sentimenteel gezwets over voelen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 juni 2017 om 20:32.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2017, 01:02   #245
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wanneer gaan we eens stoppen met de historisch onjuiste voorstelling van een "protestants Nederland" versus een "katholiek België"?
Katholiek, Franstalig, Zuidelijke Liberalen in het VKN waren verenigd in de opstand tegen het VKN. De elite in het Noorden was traditioneel Protestants, de Katholieke Emancipatie in Nederland duurde tot 1960, de positie van Katholieken was in het Zuiden veel dominanter. Liberalen had je in het hele VKN. Geloof speelde wel degelijk een rol, al was het maar in de mate van vertrouwen onderling; jullie opstand was niet goed voor het vertrouwen, dat Protestanten hadden in hun Katholieken landgenoten (zeker niet die in het zuiden) in Nederland (het romp VKN).
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2017, 17:53   #246
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Katholiek, Franstalig, Zuidelijke Liberalen in het VKN waren verenigd in de opstand tegen het VKN. De elite in het Noorden was traditioneel Protestants, de Katholieke Emancipatie in Nederland duurde tot 1960, de positie van Katholieken was in het Zuiden veel dominanter. Liberalen had je in het hele VKN. Geloof speelde wel degelijk een rol, al was het maar in de mate van vertrouwen onderling; jullie opstand was niet goed voor het vertrouwen, dat Protestanten hadden in hun Katholieken landgenoten (zeker niet die in het zuiden) in Nederland (het romp VKN).
De terreur in 1830 kreeg nauwelijks tegenstand omdat er maar weinig politie en ordetroepen waren in het zuiden, pas met de tiendaagse veldtocht bleek de ware grootte van de zogenaamde opstand, nogal marginaal. Het was dat de Fransen de terreur voltooide in zuiden met 40.000 manschappen achter de hand. De protestantse machthebbers zagen dat het wel erg kostbaar zou worden om tegen de Fransen te gaan vechten, bovendien was in het noorden niet iedere gezaghebbende protestant gecharmeerd van het katholieke zuiden. Dat is de kwestie, de rest is romantiek.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 11 juni 2017 om 18:08.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2017, 19:59   #247
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
[/i]Dit is maar een voorbeeld van de grote culturele kloof die bleef bestaan tussen tussen Noord en Zuid toen. En nu nog steeds. Zoals het artikel in De Standaard (waarnaar ik refereerde) zeer juist stelde: Vlaanderen is voor de Nederlanders die hier komen studeren echt ‘het buitenland’. Nederlandse studenten zijn dan ook (onaangenaam) verrast dat er zo’n grote culturele verschil bestaat tussen het Zuiden en het Noorden . Want, zeggen ze, ‘we spreken toch dezelfde taal??’. Wel, dat denken ze dan maar. Dezelfde (of ongeveer) taal is dus blijkbaar niet altijd gelijk aan ‘hetzelfde volk’! Dit in tegenstelling tot wat sommigen hardnekkig en tegen beter weten in blijven beweren.
Lees ik nu goed, beste HO? Er is dus een bijna onoverbrugbare culturele kloof tussen Nederlands- en Belgisch-Limburg?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2017, 20:01   #248
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik denk dat u zich vergist. Eerst en vooral de zogenaamde Lage Landen hebben niet lang genoeg bestaan om een natie te vormen, laat staan één volk.
Volgens uw logica bestaat er dus geen Duits volk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2017, 20:08   #249
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De terreur in 1830 kreeg nauwelijks tegenstand omdat er maar weinig politie en ordetroepen waren in het zuiden, pas met de tiendaagse veldtocht bleek de ware grootte van de zogenaamde opstand, nogal marginaal. Het was dat de Fransen de terreur voltooide in zuiden met 40.000 manschappen achter de hand. De protestantse machthebbers zagen dat het wel erg kostbaar zou worden om tegen de Fransen te gaan vechten, bovendien was in het noorden niet iedere gezaghebbende protestant gecharmeerd van het katholieke zuiden. Dat is de kwestie, de rest is romantiek.
Moest Willen 2 in de begindagen wat doortastender geweest zijn, het was rap gedaan geweest met de 'opstand'.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2017, 20:54   #250
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Volgens uw logica bestaat er dus geen Duits volk.
Goed opgemerkt. Duitsland bestaat slechts sedert 1871, plechtig uitgeroepen in de spiegelzaal in het kasteel van Versailles. Dus veertig jaar nadat franstalige herrie schoppende separatisten de Verenigde Nederlanden hebben stuk gemaakt.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2017, 21:39   #251
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Moest Willen 2 in de begindagen wat doortastender geweest zijn, het was rap gedaan geweest met de 'opstand'.
Koning Willem I was een koning die vooral vanachter het bureau regeerde en vooral bezig was met de koopman uit te hangen. Hij wilde geen tegenstand was op het laatst vooral omgeven door ja-knikkers van het ergste soort. Kortom, hij wist niet meer wat er gaande was. Zijn zoon Willem II wist veel meer maar was onvoorzichtig en liet zich snel ringeloren. Bovendien ontsloeg koning Willem I zijn zoon en was het water en vuur. Dus de rest kun je wel invullen. Klopt dus dat Willem I te laat ingreep, het terroristische Franse zaad was al geplant.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2017, 01:04   #252
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Goed opgemerkt. Duitsland bestaat slechts sedert 1871, plechtig uitgeroepen in de spiegelzaal in het kasteel van Versailles. Dus veertig jaar nadat franstalige herrie schoppende separatisten de Verenigde Nederlanden hebben stuk gemaakt.
Ja en nee, het idee van Duitsland ofwel het land van de Duitsers is veel ouder dan 1871, dat gaat in wezen terug tot Oost-Francië.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2017, 08:09   #253
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Goed opgemerkt. Duitsland bestaat slechts sedert 1871, plechtig uitgeroepen in de spiegelzaal in het kasteel van Versailles. Dus veertig jaar nadat franstalige herrie schoppende separatisten de Verenigde Nederlanden hebben stuk gemaakt.
Slecht opgemerkt zult u bedoelen.. Het Duitsland van Bismarck was gewoon de voortzetting en de verankering van iets dat al lang bestond: Het 'Heilig Roomse Rijk der Duitse Natie '. De naam van deze federatie werd reeds op het einde van de 15 eeuw: 'Nationis Germaniae (van de Duitse Natie, Duits: Deutscher of Teutscher Nation).

Een losse federatie van vorstendommen met één vorst: de keizer. Later verdween het woord 'heilig 'en werd het gewoon Deutsches Reich. Vanaf de 16de eeuw had het Duitse deel al gemeenschappelijke instellingen: een Rijksdag, het Reichskammersgericht en Kreitsen.

Bij ons waren Noord en Zuid eeuwen gescheiden. Niks te federatie.


Besluit: zeer slechte opmerking dus van Van den Berghe.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 juni 2017 om 08:19.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2017, 13:04   #254
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Volgens uw logica bestaat er dus geen Duits volk.
Zie #253 .
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2017, 13:14   #255
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Slecht opgemerkt zult u bedoelen.. Het Duitsland van Bismarck was gewoon de voortzetting en de verankering van iets dat al lang bestond: Het 'Heilig Roomse Rijk der Duitse Natie '. De naam van deze federatie werd reeds op het einde van de 15 eeuw: 'Nationis Germaniae (van de Duitse Natie, Duits: Deutscher of Teutscher Nation).

Een losse federatie van vorstendommen met één vorst: de keizer. Later verdween het woord 'heilig 'en werd het gewoon Deutsches Reich. Vanaf de 16de eeuw had het Duitse deel al gemeenschappelijke instellingen: een Rijksdag, het Reichskammersgericht en Kreitsen.
Diverse delen van de huidige Bondsrepubliek Duitsland waren geen continue voortzetting van de HRR, ook tussen sommige delen zat er aanzienlijke tijd tussen. Dus in feite is de de BRD voortgekomen uit een lappendeken, net als de twee Lage Landen nu, maar dit mag geen probleem zijn tot hereniging bij de Nederlanden. Net als in Duitsland is vooral de taal bindend, niet de locale cultuur. De cultuurverschillen zijn in Duitsland tussen de delen nog veel groter dan hier.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 12 juni 2017 om 13:17.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2017, 13:41   #256
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Diverse delen van de huidige Bondsrepubliek Duitsland waren geen continue voortzetting van de HRR, ook tussen sommige delen zat er aanzienlijke tijd tussen. Dus in feite is de de BRD voortgekomen uit een lappendeken, net als de twee Lage Landen nu, maar dit mag geen probleem zijn tot hereniging bij de Nederlanden. Net als in Duitsland is vooral de taal bindend, niet de locale cultuur. De cultuurverschillen zijn in Duitsland tussen de delen nog veel groter dan hier.

Een taal is niet altijd bindend. Maar het helpt wel.

Wat er ook van zij, het Duitsland van Bismarck was een concretisering van een latente eenheid die er al zeer lang bestond en die daarom ook de Duitse natievorming beoogd door Bismarck vrij vlot liet verlopen in 1870. Niets van dit alles in de Lage Landen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 juni 2017 om 13:50.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2017, 17:24   #257
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niets van dit alles in de Lage Landen.
Onze landen zijn de levende getuigen van een roemrijk gemeenschappelijk verleden dat teruggaat tot op de Frankische tijd. Meer dan 800 jaar zijn we samen geweest met een gemeenschappelijke taal en bestuursstructuur. En ook nu weer delen we een gemeenschappelijke bestuursstructuur, taal en open grenzen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2017, 22:30   #258
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Slecht opgemerkt zult u bedoelen.. Het Duitsland van Bismarck was gewoon de voortzetting en de verankering van iets dat al lang bestond: Het 'Heilig Roomse Rijk der Duitse Natie '. De naam van deze federatie werd reeds op het einde van de 15 eeuw: 'Nationis Germaniae (van de Duitse Natie, Duits: Deutscher of Teutscher Nation).
Bekijk eens de kaart en je ziet dat er talrijke volkeren deel uitmaakten van dat rijk. Volkeren die zich later ook niet als Duitsers zijn gaan beschouwen. U schijnt zelfs te vergeten dat de zuidelijke Nederlanden op een bepaald moment deel uitmaakten van dat rijk. Volgens uw gedachtegang moeten we dus Duitsers zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2017, 06:46   #259
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bekijk eens de kaart en je ziet dat er talrijke volkeren deel uitmaakten van dat rijk. Volkeren die zich later ook niet als Duitsers zijn gaan beschouwen. U schijnt zelfs te vergeten dat de zuidelijke Nederlanden op een bepaald moment deel uitmaakten van dat rijk. Volgens uw gedachtegang moeten we dus Duitsers zijn.
Duitsland vanuit de tijd van de HHR was vooral een gelegenheids- lappendeken van semi zelfstandige staten geweest met wisselende samenstelling. Het klopt dat ook de Nederlanden deel uitmaakten van de HHR. In die dagen was er ook geen duidelijke taalgrens tussen Nederland en Duitsland. Ik zie niet in waarom het zuiden en het noorden niet opnieuw één geheel kunnen vormen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 juni 2017 om 07:10.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2017, 12:03   #260
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Duitsland vanuit de tijd van de HHR was vooral een gelegenheids- lappendeken van semi zelfstandige staten geweest met wisselende samenstelling. Het klopt dat ook de Nederlanden deel uitmaakten van de HHR. In die dagen was er ook geen duidelijke taalgrens tussen Nederland en Duitsland. Ik zie niet in waarom het zuiden en het noorden niet opnieuw één geheel kunnen vormen.

" In 1548 kwamen, met de stichting van de Bourgondische Kreits, de Nederlanden zo goed als los van het Rijk te staan. Zij waren toen al niet meer onderhorig aan de Duitse landdag en hadden hun eigen Staten-Generaal. "
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be