Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 augustus 2017, 10:14   #81
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

of het teveel aan Franstalige federale ambtenaren :

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170821_03027297



mooie illustratie ook van het laatste mediatiek en politiek taboe ...


de woorden ambtenaar en teveel in één zin

Laatst gewijzigd door Anna List : 21 augustus 2017 om 10:41.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2017, 11:01   #82
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Als ik het artiekel lees, is de huidige verdeling gebaseerd op oudere regels. Ik kan mij inbeelden dat je niet zomaar duizenden ambtenaren buitensmijt en er vlamingen in de plaats voor pakt.

Tzal via natuurlijke afvloeiingen moeten gebeuren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2017, 11:42   #83
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Vreemd, zeer vreemd. Niemand moet in Vlaanderen Engels praten. Ben je zeker dat je niet in Engeland woont?
In Vlaanderen moet niemand Frans praten. Waarom staat de wegenpolitie Fransen dan te woord in het Frans ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2017, 11:42   #84
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Vreemd, zeer vreemd. Niemand moet in Vlaanderen Engels praten. Ben je zeker dat je niet in Engeland woont?
In Vlaanderen moet niemand Frans praten. Waarom staat de wegpolitie Fransen dan te woord in het Frans ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2017, 11:58   #85
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ik het artiekel lees, is de huidige verdeling gebaseerd op oudere regels. Ik kan mij inbeelden dat je niet zomaar duizenden ambtenaren buitensmijt en er vlamingen in de plaats voor pakt.

Tzal via natuurlijke afvloeiingen moeten gebeuren.
bij mijn weten zijn de laatste wettelijke wijzigingen daaraan gebeurd in 1966 en 1970 ... iemand andere info daarover mss?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2017, 12:35   #86
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het is dan aan de wetgever om er voor te zorgen dat men wetten niet naast zich kan neerleggen.
Natuurlijk; maar de wetgever doet het niet.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2017, 10:02   #87
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Je zegt precies hetzelfde als ik maar anders gedraaid. Dus een Franse ober kan probleemloos zijn beroep uitoefenen in een ééntalig onafhankelijk Vlaanderen ? En dat kan blijkbaar zonder al te veel problemen of zelfs helemaal geen. Ga jij dat als Vlaming dan eens doen in een Franse taverne nog maar 150 metertjes over de grens ....Ga jij daar als ober eens die Fransen aanspreken in het Nederlands....Begin je een beetje te begrijpen wat ik bedoel met taalbewustzijn ? En dat een onafhankelijk Vlaanderen niets zal veranderen aan het taalgebruik. Voor zover ik weet is Frankrijk onafhankelijk van Vlaanderen.
Verder worden Fransen daar netjes bediend en geholpen in hun taal door alle Vlaamse obers.
Zouden die ééntalige Franse obers ook kunnen hun job doen in Duitsland denk je of in Dover ?

Ik ben er niet bij maar als ik naar TV kijk dan zie ik de grenspolitie (overheid) in Vlaanderen op Vlaams grondgebied Frans schorremorie controleren die braafjes in hun taal worden te woord gestaan ?? Ik denk niet dat die daar worden toe verplicht die mannen moeten niet tweetalig zijn. Is dat ook zo als ik in Frankrijk wordt staande gehouden denk je ?
De laatste keer tijdens een controle in Duitsland had ik niet de indruk dat die mannen iets anders zouden hebben gepraat dan Duits.....nicht verstehen shade fur dich papiere bitte

Maa ik zal de zaken verdraaien
Wat had je anders verwacht met een eeuwenlange francofiele overheid waar woorden als Vlaams en Nederlands eerder gezien worden als schandwoorden???
Mijn moeder ging naar school om het huishouden te leren en om Frans te leren...
Nichten van mij werden naar een franstalige kostschool gestuurd in Voeren...
Mijn vader, mijn oom en zovele andere werden in Wallonië naar franstalige kostscholen gestuurd en mijn vader heeft in Gent zijn universiteitsstudies nog in het Frans gedaan...
De hogere burgerij sprak Frans en de lagere klasse die omhoog wou zag dat enkel gebeuren door Frans te spreken...
De Belgische clerus, en Vlaanderen was heel gelovig, zag het Frans als meerwaardig aan het Nederlands... de taal van de arme boerkes...

En zelfs nu nog zijn de franstaligen er heilig van overtuigd dat zij heel verdraagzaam zijn zelfs als ze weigeren om ook maar één woord Nederlands te praten... Het is hun geboorterecht met de ogen gericht op het 'grote' Frankrijk hun moederland...
Voor hen is het Nederlands niets meer dan een ana-chronisme, een taal die binnen de korste tijd zal uitsterven en men kan van hen toch niet verwachten dat zij daar nog moeite voor en tijd in zouden besteden...

Hele staten zijn moslim geworden door de druk van boven uit en jij komt hier doen dat de Vlamingen achterlijk zijn terwijl zij al eeuwenlang door een francofiele overheid worden geregeerd en vooral misgeregeerd...

La Belgique is gewoon het gevolg van een zuiver francofoon kolonisatiefenomeen... en dat schudt je niet van je af zoals een hond zijn vlooien...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2017, 13:27   #88
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Wat had je anders verwacht met een eeuwenlange francofiele overheid waar woorden als Vlaams en Nederlands eerder gezien worden als schandwoorden???
Mijn moeder ging naar school om het huishouden te leren en om Frans te leren...
Nichten van mij werden naar een franstalige kostschool gestuurd in Voeren...
Mijn vader, mijn oom en zovele andere werden in Wallonië naar franstalige kostscholen gestuurd en mijn vader heeft in Gent zijn universiteitsstudies nog in het Frans gedaan...
De hogere burgerij sprak Frans en de lagere klasse die omhoog wou zag dat enkel gebeuren door Frans te spreken...
De Belgische clerus, en Vlaanderen was heel gelovig, zag het Frans als meerwaardig aan het Nederlands... de taal van de arme boerkes...

En zelfs nu nog zijn de franstaligen er heilig van overtuigd dat zij heel verdraagzaam zijn zelfs als ze weigeren om ook maar één woord Nederlands te praten... Het is hun geboorterecht met de ogen gericht op het 'grote' Frankrijk hun moederland...
Voor hen is het Nederlands niets meer dan een ana-chronisme, een taal die binnen de korste tijd zal uitsterven en men kan van hen toch niet verwachten dat zij daar nog moeite voor en tijd in zouden besteden...

Hele staten zijn moslim geworden door de druk van boven uit en jij komt hier doen dat de Vlamingen achterlijk zijn terwijl zij al eeuwenlang door een francofiele overheid worden geregeerd en vooral misgeregeerd...

La Belgique is gewoon het gevolg van een zuiver francofoon kolonisatiefenomeen... en dat schudt je niet van je af zoals een hond zijn vlooien...
Et tout cela ne nous rendra pas le Congo!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2017, 13:30   #89
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Et tout cela ne nous rendra pas le Congo!
dat scheelt m ook al gauw enkele nieuwe standbeelden ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2017, 13:42   #90
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat scheelt m ook al gauw enkele nieuwe standbeelden ...
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2017, 13:54   #91
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Wat had je anders verwacht met een eeuwenlange francofiele overheid waar woorden als Vlaams en Nederlands eerder gezien worden als schandwoorden???
Mijn moeder ging naar school om het huishouden te leren en om Frans te leren...
Nichten van mij werden naar een franstalige kostschool gestuurd in Voeren...
Mijn vader, mijn oom en zovele andere werden in Wallonië naar franstalige kostscholen gestuurd en mijn vader heeft in Gent zijn universiteitsstudies nog in het Frans gedaan...
De hogere burgerij sprak Frans en de lagere klasse die omhoog wou zag dat enkel gebeuren door Frans te spreken...
De Belgische clerus, en Vlaanderen was heel gelovig, zag het Frans als meerwaardig aan het Nederlands... de taal van de arme boerkes...

En zelfs nu nog zijn de franstaligen er heilig van overtuigd dat zij heel verdraagzaam zijn zelfs als ze weigeren om ook maar één woord Nederlands te praten... Het is hun geboorterecht met de ogen gericht op het 'grote' Frankrijk hun moederland...
Voor hen is het Nederlands niets meer dan een ana-chronisme, een taal die binnen de korste tijd zal uitsterven en men kan van hen toch niet verwachten dat zij daar nog moeite voor en tijd in zouden besteden...

Hele staten zijn moslim geworden door de druk van boven uit en jij komt hier doen dat de Vlamingen achterlijk zijn terwijl zij al eeuwenlang door een francofiele overheid worden geregeerd en vooral misgeregeerd...

La Belgique is gewoon het gevolg van een zuiver francofoon kolonisatiefenomeen... en dat schudt je niet van je af zoals een hond zijn vlooien...
Arme Vlamingen. Zelfs een halve eeuw later spreken Vlaamse bazen nog Frans tegen hun Franstalige poetsvrouwen..de schrik zit er echt wel ingebakken
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2017, 14:13   #92
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/08...s-vluchteling/

daar is niet iedereen het mee eens!

edit de omschrijving 'stanbeelden' in de link is van de VRT, niet van mij.

Laatst gewijzigd door Anna List : 22 augustus 2017 om 14:14.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2017, 15:14   #93
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Arme Vlamingen. Zelfs een halve eeuw later spreken Vlaamse bazen nog Frans tegen hun Franstalige poetsvrouwen..de schrik zit er echt wel ingebakken
Vroeger sprak mijnheer de baron ook "keuken -Vlaams" tegen zijn meid.

De rollen zijn nu blijkbaar omgekeerd
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2017, 19:35   #94
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Vroeger sprak mijnheer de baron ook "keuken -Vlaams" tegen zijn meid.

De rollen zijn nu blijkbaar omgekeerd


Wiens brood men eet wiens taal men spreekt gaat duidelijk niet op voor de Vlamingen he Witte

Deze draad ging toch over taalwetten nee ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 augustus 2017 om 19:36.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2017, 20:11   #95
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wiens brood men eet wiens taal men spreekt gaat duidelijk niet op voor de Vlamingen he Witte

Deze draad ging toch over taalwetten nee ?
Bij de mijnheer de Baron dan toch ook niet ,Fred.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2017, 20:42   #96
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Bij de mijnheer de Baron dan toch ook niet ,Fred.
De officieren in het Belgisch leger iets minder maar goed hier geef je zelf het bewijs dat Franstaligen wel graag Nederlands spreken...zelfs en vooral tegen Jan met de Pet . Misschien is dat de reden dat ik weinig of geen problemen ondervind
Weer een reden om Vlaanderen afhankelijk te laten blijven van wallo-brux
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2017, 20:47   #97
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
De officieren in het Belgisch leger iets minder maar goed hier geef je zelf het bewijs dat Franstaligen wel graag Nederlands spreken...zelfs en vooral tegen Jan met de Pet . Misschien is dat de reden dat ik weinig of geen problemen ondervind
Weer een reden om Vlaanderen afhankelijk te laten blijven van wallo-brux
Als de Franstaligen dan toch zo graag Nederlands zouden spreken

,waarom eisen zij dan faciliteiten in de Vlaamse Rand

en Franstalige rechters in Vlaams Brabant ?
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2017, 08:49   #98
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Als de Franstaligen dan toch zo graag Nederlands zouden spreken, waarom eisen zij dan faciliteiten in de Vlaamse Rand en Franstalige rechters in Vlaams Brabant ?
Om hun meertaligheid te bewijzen?
Neen, in feite denk ik om de Vlamingen hun meertaligheid verder te laten oefenen. Dat is het!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2017, 10:11   #99
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.585
Standaard

Gek, al die discussies over frans-nederlands, terwijl men ons verwijt dat we geen hooggeschoolde migranten kunnen aantrekken, omdat we te weinig bedreven zijn in het engels.
Maar laat ons troosten. Zolang we goed frans kunnen praten, kunnen we nog altijd laaggeschoolde migranten aantrekken (maar die zouden we waarschijnlijk ook wel aantrekken, zelfs als we chinees zouden praten).

Laatst gewijzigd door Bob : 23 augustus 2017 om 10:15.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2017, 11:28   #100
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
of het teveel aan Franstalige federale ambtenaren :

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170821_03027297



mooie illustratie ook van het laatste mediatiek en politiek taboe ...


de woorden ambtenaar en teveel in één zin
Het probleem zit hem op alle niveau's. Probeer in een Brussels ziekenhuis eens een dokter te vinden die Nederlands verstaat. Ben eens een ambulance voor een dringende zaak. Comprend pas Monsieur.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be