Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Politieke uitspraken prins Filip
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Politieke uitspraken prins Filip Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen terecht i.v.m. de politieke uitspraken van prins Filip in het weekblad Story.

Bekijk resultaten enquête: Welke wet verbiedt de kroonprins uitspraken te doen?
Geen, uiteraard 33 70,21%
De Grondwet, ik ben een domme separatist 6 12,77%
Een wet, ik ben immers een domme flamingant 1 2,13%
Ik ben zielig en ik haat België, maar ik weet het niet 7 14,89%
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête

 
 
Discussietools
Oud 1 december 2004, 00:08   #21
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Ja en dan? De troon is niet onbezet. Ik zie hier de relevantie niet van.
Hans1 is offline  
Oud 1 december 2004, 01:09   #22
BELGIAN WARRIOR
Banneling
 
 
BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Berichten: 629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
Het lijkt mij nogal duidelijk dat de Grondwet bepaalt dat Filip gehouden is aan het naleven van de onschendbaarheid en dus alleen uitspraken mag doen op politiek gebied wanneer hij daarbij door een minsiter gedekt wordt.
-Filip mag trouwen met de vrouw van zijn keuze maar hij kan zijn rechten op de troon alleen behouden wanneer zijn bruid de instemming van de Koning (lees regering) krijgt.(art.85)
-Filip kan geen minister worden (art.98) en dit enkel en alleen omdat hij lid is van de Koninklijke familie. Reden: hij zou zelf de daden van zijn vader kunnen dekken terwijl dat alleen kan door een lid van de regering die de politieke verantwoordelijkheid voor de daden van de Koning op zich neemt.
-Filip is van rechtswege senator: dat is een afwijking van het principe dat senatoren verkozen worden door het volk en die afwijking wordt alleen verantwoord door het feit dat hij lid is van de koninklijke familie.
-De persoon van de Koning is onschendbaar; zijn ministers zijn verantwoordelijk (art.88) Dit houdt in dat er voor politieke uitspraken een voorafgaandelijke toestemming is van een minister.
-De civiele lijst (art.89) De civiele lijst wordt door de wet vastgelegd voor de duur van de regering van de Koning.
Bij het vastleggen van de civiele lijst kregen volgende personen een dotatie tijdens de regering van Albert II (wet van 16.11.1993): Albert II, de weduwe van de vorige Koning (Fabiola) en de troonopvolger Filip. Het is duidelijk dat zij daardoor allemaal onder de ministeriële verantwoordelijkheid vallen: "De civiele lijst vormt het geheel van middelen die de Natie ter beschikking stelt van het Staatshoofd om Hem toe te laten in volledige morele en meteriële onafhankelijkheid gestalte te geven aan de koninklijke functie, zowel in het binnen- als in het buitenland. Ze bestaat enerzijds uit een éénmalig vast te stellen doatatie en anderzijds uit het recht op gebruik van de koninklijke woningen, teneinde Hem toe te laten met passende waardigheid en uitstraling de continue vertegenwoordiging van het Land te verzekeren (kamer 1992-1993 nr. 1155/1,1)

Het is dus duidelijk dat Filip zich moet houden aan dezelfde regels als de Koning vermits hij dezelfde prerogatieven krijgt (dotatie en bewoning van Laken)
Nergens staat er iets in over 'prinselijke onschendbaarheid'
BELGIAN WARRIOR is offline  
Oud 1 december 2004, 10:07   #23
obiwan
Banneling
 
 
obiwan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2004
Locatie: Dietsland
Berichten: 307
Standaard

Geen enkele wet verbiedt het ! Daarom is België ook zo'n middeleeuws apenland !
obiwan is offline  
Oud 1 december 2004, 10:10   #24
Karel Hendrik
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 november 2003
Berichten: 1.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BELGIAN WARRIOR
Nergens staat er iets in over 'prinselijke onschendbaarheid'
Het lijkt mij nogal logisch dat als Filip binnen de civiele lijst geld krijgt om mee te draaien in de Koninklijke functie, hij ook gehouden is aan de andere bepalingen over de Koning, zoals de onverantwoordelijkheid.

Of wil monseigneur alleen de lusten en niet de lasten?
__________________
Leterme: het splitsen van BHV kost vijf minuten politieke moed. Wat zit achter die uitspraak? Antwoord op 21 juli 2008.
Karel Hendrik is offline  
Oud 1 december 2004, 11:24   #25
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
Aan het taalgebruik te zien is Belgian Warrior ongetwijfeld Bob Vangeel, alias patriot
het kan ook zijn kloon zijn, ofwel is het kroonjanet Philippe die hier incognito komt piepen (maar door het gebrek aan spelfouten kan dat niet)
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline  
Oud 1 december 2004, 11:40   #26
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Geen enkele, het is enkel de Koning die geen dergelijke uitspraken mag doen.
Uw nazistische partij beweert nochtans het tegendeel. Wie kan mij volgen in het chaotisch denken van de Vlaams-nazisten?:

- Siegfried Verbeke is een revisionist. Dat is bij wet verboden, maar hij mag zijn mening verkondigen, want dat valt onder de noemer van de vrije meningsuiting!

- VB werd veroordeeld voor racisme, hetgeen in Cassatie bevestigd werd. Maar racisme valt onder de noemer van de vrije meningsuiting!

- Prins Filip is geen Koning, maar hij heeft zijn gedacht gezegd over separatisten in Vlaanderen. Dat wordt door geen enkele wet verboden. MAAR HIJ MOET ZWIJGEN!

Wie kan hier nog aan uit? Het onbreekt de Vlaams-nazisten aan consequentie.
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'

Laatst gewijzigd door Yann : 1 december 2004 om 11:41.
Yann is offline  
Oud 1 december 2004, 12:06   #27
obiwan
Banneling
 
 
obiwan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2004
Locatie: Dietsland
Berichten: 307
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Uw nazistische partij beweert nochtans het tegendeel. Wie kan mij volgen in het chaotisch denken van de Vlaams-nazisten?:

- Siegfried Verbeke is een revisionist. Dat is bij wet verboden, maar hij mag zijn mening verkondigen, want dat valt onder de noemer van de vrije meningsuiting!

- VB werd veroordeeld voor racisme, hetgeen in Cassatie bevestigd werd. Maar racisme valt onder de noemer van de vrije meningsuiting!

- Prins Filip is geen Koning, maar hij heeft zijn gedacht gezegd over separatisten in Vlaanderen. Dat wordt door geen enkele wet verboden. MAAR HIJ MOET ZWIJGEN!

Wie kan hier nog aan uit? Het onbreekt de Vlaams-nazisten aan consequentie.
Uw racismewetten zijn deze van het corrupte franskiljonne regime, die wil het Vlaams Belang vernietigen. Wat is er mis met het aanpassen of terugkeer programma dat al in vele andere landen wordt toegepast ?? Dit is geen racisme. Men probeert gewoon een democratisch verkozen partij langs juridische weg te vervolgen en uiteindelijk uit te schakelen.

Prins Filip is geen koning, maar wordt wel koning. Gaat hij van de ene op de andere dag politiek neutraal worden als hij op zijn troon terechtkomt!
Deze verdoken vorm van Ancien Regime moet dringend aangepakt worden door een wijziging van de grondwet, die reeds dateert uit 1830!!. Deze mens heeft trouwens politiek niets te willen, want hij heeft geen enkele stem achter zijn naam staan. Voor mij GEEN VRIJEMENINGSUITING voor de koning, de konigin, de kroonprins en de echtgenote van de kroonprins, wegens hun huidige of toekomstige niet democratische rol ! Wel vrijemeningsuiting voor de andere prinsen, want hun functie heeft politiek toch niets te betekenen. Daarom mag hun dotatie in feite zowieso worden afgeschaft, want zij hebben toch geen functie. Enkel dotatie voor koning/koningin, kroonprins en kroonprinses, maar dan geen vrije meningsuiting. De rest krijgt dan geen dotatie maar wel vrije meningsuiting.

De kroonprins heeft zich dus niet aan die vrije meningsregel gehouden en de koning heeft geen afstand genomen van de uitspraken van zijn zoon. Dus zwijgen is toestemmen van onze "neutrale" koning. Dus mag men voor mij een referendum houden over het voortbestaan monarchie en dit zo snel mogelijk.

Die revisonist maakt geen deel uit van het Vlaams BELANG. Overigens waarom mag deze man geen objectief onderzoek doen naar de geschiedenis tijdens WO II. Er is een groot verschil tussen REVIONISME en NEGATIONISME ! Objectief revionisme mag voor mij, een negatie echter van de massamoorden van den Dolf mag voor mij niet !

Laatst gewijzigd door obiwan : 1 december 2004 om 12:14.
obiwan is offline  
Oud 1 december 2004, 12:18   #28
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door obiwan
Uw racismewetten zijn deze van het corrupte franskiljonne regime, die wil het Vlaams Belang vernietigen. Wat is er mis met het aanpassen of terugkeer programma dat al in vele andere landen wordt toegepast ?? Dit is geen racisme. Men probeert gewoon een democratisch verkozen partij langs juridische weg te vervolgen en uiteindelijk uit te schakelen.

Prins Filip is geen koning, maar wordt wel koning. Gaat hij van de ene op de andere dag politiek neutraal worden als hij op zijn troon terechtkomt!
Deze verdoken vorm van Ancien Regime moet dringend aangepakt worden door een wijziging van de grondwet, die reeds dateert uit 1830!!. Deze mens heeft trouwens politiek niets te willen, want hij heeft geen enkele stem achter zijn naam staan. Voor mij GEEN VRIJEMENINGSUITING voor de koning, de konigin, de kroonprins en de echtgenote van de kroonprins, wegens hun huidige of toekomstige niet democratische rol ! Wel vrijemeningsuiting voor de andere prinsen, want hun functie heeft politiek toch niets te betekenen. Daarom mag hun dotatie in feite zowieso worden afgeschaft, want zij hebben toch geen functie. Enkel dotatie voor koning/koningin, kroonprins en kroonprinses, maar dan geen vrije meningsuiting. De rest krijgt dan geen dotatie maar wel vrije meningsuiting.

De kroonprins heeft zich dus niet aan die vrije meningsregel gehouden en de koning heeft geen afstand genomen van de uitspraken van zijn zoon. Dus zwijgen is toestemmen van onze "neutrale" koning. Dus mag men voor mij een referendum houden over het voortbestaan monarchie en dit zo snel mogelijk.

Die revisonist maakt geen deel uit van het Vlaams BELANG. Overigens waarom mag deze man geen objectief onderzoek doen naar de geschiedenis tijdens WO II. Er is een groot verschil tussen REVIONISME en NEGATIONISME ! Objectief revionisme mag voor mij, een negatie echter van de massamoorden van den Dolf mag voor mij niet !
Wat voor u mag en niet mag, is niet van belang. De wetten moeten gerespecteerd worden. En daarmee is alles gezegd.
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline  
Oud 1 december 2004, 12:19   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BELGIAN WARRIOR
Nergens staat er iets in over 'prinselijke onschendbaarheid'
De regering is enkel verantwoordelijk voor uitspraken van de koning, dat klopt.

Daarom was Verhofstadt er niet als de kippen bij om de toekomstige roi op zijn nummer te zetten...
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 1 december 2004 om 12:20.
Knuppel is offline  
Oud 1 december 2004, 12:20   #30
Pieter de Coninck
Banneling
 
 
Pieter de Coninck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.014
Standaard

Yanneke, ga sterven voor de koning.

Laatst gewijzigd door Pieter de Coninck : 1 december 2004 om 12:20.
Pieter de Coninck is offline  
Oud 1 december 2004, 12:22   #31
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
Yanneke, ga sterven voor de koning.
Waarom zou ik. Er is nog geen enkele paljas die het aandurft om ons Koningshuis fysiek aan te vallen.
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline  
Oud 1 december 2004, 12:22   #32
Pieter de Coninck
Banneling
 
 
Pieter de Coninck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.014
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Wat voor u mag en niet mag, is niet van belang. De wetten moeten gerespecteerd worden. En daarmee is alles gezegd.
anders wordt er wel een voorzitter van een Lionsclub gezocht
.
Pieter de Coninck is offline  
Oud 1 december 2004, 12:23   #33
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Wat voor u mag en niet mag, is niet van belang. De wetten moeten gerespecteerd worden. En daarmee is alles gezegd.
Vooral de wetten waarmee het Belgisch regime zichzelf bestendigt, zeker?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 1 december 2004, 12:28   #34
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Waarom zou ik. Er is nog geen enkele paljas die het aandurft om ons Koningshuis fysiek aan te vallen.
Op de toren die jij virtueel nog eens wilde opblazen staat niet voor niets: ' Nooit meer oorlog', Yann.

WIJ begonnen geen burgeroorlog voor het behoud van LeopoldIII en zullen er nog minder aan beginnen om een debiele onbenul van zijn 'rechtmatige' Belzieke oppergaaientroon af te houden.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 1 december 2004 om 12:43.
Knuppel is offline  
Oud 1 december 2004, 12:37   #35
benji
Provinciaal Gedeputeerde
 
benji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 maart 2004
Berichten: 838
Standaard

Met deze domme uitspraken van fluppe ,komt mijn stelling wat ik altijd al gedacht heb steeds duidelijker naar voor .
Namelijk dat de Vlaamse partijen niet MOGEN samenwerken met het Vlaams belang onder DRUK van de franstaligen én die poppenkast van Laken .
En men heeft ALLES al geprobeert om Vlaams belang te muilkorven,cordon ,doodzwijgen in media,wetten veranderen (zelfs de grondwet ) om ze via zogezegd "racisme" te doen verbieden .
Ik zeg u ,en ik blijf dit zeggen ,de ECHTE reden waarom het Vlaams belang moet verdwijnen is omdat vb voor een ONAFHANKELIJK VLAANDEREN is !!
Hun centjes en die van onze walen komen in gevaar en DAT is de reden .
Met deze uitspraken van de fluppe ,wordt het NOG duidelijker !!!

ps: wat een belachelijke antwoorden op die poll.......ALS HET MOET, STERVEN VOOR DE KONING!.......lopen er nu echt nog zo'n debielen rond???
__________________

Laatst gewijzigd door benji : 1 december 2004 om 12:41.
benji is offline  
Oud 1 december 2004, 12:46   #36
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
de ECHTE reden waarom het Vlaams belang moet verdwijnen is omdat vb voor een ONAFHANKELIJK VLAANDEREN is !!
Hun centjes en die van onze Walen komen in gevaar en DAT is de reden.
Daar komt het idd op neer.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 1 december 2004, 12:52   #37
Ernesto
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2004
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benji
ALS HET MOET, STERVEN VOOR DE KONING!.......lopen er nu echt nog zo'n debielen rond???
Is even dwaas als "sterven voor vlaanderen"
Ernesto is offline  
Oud 1 december 2004, 12:55   #38
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernesto
Is even dwaas als "sterven voor vlaanderen"
Wat bedoel jij eigenlijk met 'Hasta la victoria siempre'?

De overwinning op wat en wie en hoe?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 1 december 2004, 13:09   #39
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfbtkm2
art. 93 grondwet Indien de Koning in de onmogelijkheid verkeert te regeren, roepen de ministers, na deze onmogelijkheid te hebben laten vaststellen, de Kamers dadelijk bijeen. Door de verenigde Kamers wordt in de voogdij en in het regentschap voorzien.

Gebrek aan neutraliteit zou hier ook onder kunnen vallen (de abortuswet is met dit artikel toch goedgekeurt).
In het geval van koning Boudewijn en de abortuswet is er een kunstgreep gebeurd waarbij de grondwet op een flagrante manier verkracht werd. De enige juiste oplossing was toen dat Boudewijn zijn troon zou afstaan aan zijn opvolger, maar dat wou hij helemaal niet. Hij wou duidelijk van twee walletjes eten door enerzijds aan zijn plicht al koning te verzaken en anderzijds vast te houden aan zijn troon. Wat er toen gebeurde, is een regelrechte schande!

Prins Filip komt niet in de onmogelijkheid te regeren omdat hij zijn mening uit. Er staat nergens in de grondwet of in om het even welke wet dat de koning of een lid van de koninklijke familie neutraal MOET zijn; dat is alleen uit traditie zo gegroeid. Met artikel 93 raak je dus geen stap vooruit!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 1 december 2004, 13:11   #40
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
@Raf

Art.95 stelt duidelijk dat de Kamers een Koning kunnen aanduiden indien de troon onbezet is.
Maar de troon is niet onbezet: er zijn verschillende troonsopvolgers.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be