Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vlaanderen komt er!
Een onafhankelijk Vlaanderen komt er, het is gewoon een kwestie van tijd. 65 77,38%
Ik ben belgicist en geloof dat België altijd zal blijven bestaan. 18 21,43%
Ik ben Belgicist maar ik weet dat het een verloren strijd is. 1 1,19%
Aantal stemmers: 84. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 januari 2003, 21:21   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
De Unitaire Staat wordt hersteld en de mensen zien dat het zo ook kan. België geraakt als land volkomen geïntegreerd in de EU en de mensen vinden het - terecht - onnozel om nog op Vlaams-nationalisten te stemmen.
Juist de geschiedenis leert ons dat de unitaire Belgische staat nooit naar behoren en op een democratische wijze heeft gewerkt (zolang de Vlamingen in een derderangsrol werden geduwd ging het wel...). En in heel Europa stelt men de omgekeerde beweging: steeds meer staten besluiten/besloten tot een schuchtere of verregaande regionalisering. Zelfs in Frankrijk en Griekenland - dé twee meest unitaire staten van heel Europa - deed men al enkele zeer schuchtere pogingen tot regionalisering. Wie nu naar een unitaire staat wil terugkeren, heeft de tekenen des tijds niet gezien of niet begrepen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 13:05   #42
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Volgens zeer betrouwbare enquêtes (ondere andere verschenen in de Standaard): Voelt 68% van de 'Vlamingen' zich Belg, bijna 30% voelt zich Vlaming en iets meer dan 2% identificeert zich met zijn/haar provincie!

als een Vlaming iemand is die zich zo voelt, waarom bestaat dit Vlaanderen dan nog, dat voor 68% Belgen bevat (eventjes ter verduidelijking: 70% van de 'Vlamingen' noemt zich uitdrukkelijk NIET-Vlaming!)
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 13:35   #43
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Volgens zeer betrouwbare enquêtes (ondere andere verschenen in de Standaard)
Is deze enquête niet al eens aangehaald geweest als 'bewijsmateriaal'? Ze blijkt zich te vermenigvuldigen ???? -> van een betrouware enquête naar betrouwbare enquêtes

Citaat:
: Voelt 68% van de 'Vlamingen' zich Belg, bijna 30% voelt zich Vlaming en iets meer dan 2% identificeert zich met zijn/haar provincie!
als een Vlaming iemand is die zich zo voelt, waarom bestaat dit Vlaanderen dan nog, dat voor 68% Belgen bevat (eventjes ter verduidelijking: 70% van de 'Vlamingen' noemt zich uitdrukkelijk NIET-Vlaming!)
Heeft u misschien een kopietje van deze befaamde enquête? Gezien ze zo vaak wordt aangehaald zou ik ze wel is graag zien. Kwestie van te weten hoe de vraagstelling was opgebouwd, of de invullers ergens een verantwoording bij hun antwoord moesten schrijven, was het een systeem met bolletjes kleuren dat door de computer werd verwerkt of werd ze afgenomen in uw plaatselijke supermarkt, mss dat ook de plaatsen waar ze overal is afgenomen kan tellen, ... .
Kwestie van een beetje kritisch te kunnen zijn dus.

Tss haakjes, 70% van de Vlamingen??? Ik woon in Vlaanderen (geboren en getogen dus ik neem dat ik mezelf Vlaming mag noemen), maar heb de befaamde enquête tot mijn grote spijt niet mogen invullen.
Ik vraag mij trouwens af, wie hier wel ... .
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 15:16   #44
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Ik in alle geval niet.

Het zal er wel ongeveer aan toe zijn gegaan zoals de BRT dat bijv. doet in de zevende dag. Toen Frieda Brepoels in de 7de dag 'mocht' om haar standpunt te komen verdedigen betreffende het ontnemen van de bevoegdheden van de koning en hem een zuiver protocolaire functie te geven, liet een medewerker van de staatsomroep haar achter hoek en kant weten dat het publiek voor die uitzending zorgvuldig werd uitgekozen en dat het zelfs met een bus werd aangebracht. Geen wonder dat de vijandschap er vingerdik oplag. Zo'n publiek kan je wel met een gerust, Belgisch hart laten stemmen, nietwaar?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 15:29   #45
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

U twijfelt wel aan meerdere betrouwbare enquetes, uitgevoerd door eerbiedwaardige universiteiten; maar als een of ander buitenlandse rioolblaadje TWEE mensen interviewt (en waarom zouden ze Belgischgezinden interviewen, dat is toch niet sensationeel?!) die tegen België zijn beschouwt u dat bijna als het Heilig Schrift.

Twee maten en gewichten?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 17:03   #46
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Volgens zeer betrouwbare enquêtes (ondere andere verschenen in de Standaard): Voelt 68% van de 'Vlamingen' zich Belg, bijna 30% voelt zich Vlaming en iets meer dan 2% identificeert zich met zijn/haar provincie!
Tot het eerste het beste communautair probleem opduikt...
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 18:18   #47
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Patriot,

Gelooft u dan alles wat ze u vertellen via kranten en televisie?
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 08:26   #48
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fredje
Patriot,

Gelooft u dan alles wat ze u vertellen via kranten en televisie?
Zeker, als het in de belgicistische kraam te pas komt.
Helemaal niet als het niet in dezelfde kraam past.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 14:42   #49
stoffel
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 2 januari 2003
Locatie: St. Niklaas
Berichten: 28
Standaard

Wanneer u spreekt over Vlaanderen, hebt u het dan over Nederlandstalig België of over het oorspronkelijke Vlaanderen=Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, Zeeuws-Vlaanderen en Artesië ? Is het eigenlijk niet een grote contradictie in het Vlaamse eenheidsgevoel dat hedendaags Vlaanderen ook is samengesteld uit (grotendeels) Vlaanderen, Antwerpen (ooit een regio van Brabant) en Limburg ? Wie noemt u dan Vlaming ? Als ik hierin verkeerd ben, geef me dan even de historische feiten, als u wilt ?
stoffel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 14:51   #50
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Stoffel, je moet nu ook niet belachelijk gaan doen he. Ik denk dat iedereen wel weet over wie dat we het hebben als we over Vlaanderen spreken. Ik veronderstel dat we de Middeleeuwen al wel eventjes zijn ontgroeit.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 15:23   #51
stoffel
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 2 januari 2003
Locatie: St. Niklaas
Berichten: 28
Standaard

Citaat:
Stoffel, je moet nu ook niet belachelijk gaan doen he. Ik denk dat iedereen wel weet over wie dat we het hebben als we over Vlaanderen spreken. Ik veronderstel dat we de Middeleeuwen al wel eventjes zijn ontgroeit.
Mmm, 170 jaar geleden is dan blijkbaar nog een te korte tijd om te ontgroeien, aangezien België ook is samengesteld. Iedere flamingant verwijst altijd naar Vlaanderens roemrijk verleden als volk.

Op zich niet slecht. Maar dan kan je vervolgens ook stellen dat het pas opgericht België de verscheidene regio's van Vlaanderen voor het eerst onder één "zelfbestuur" heeft samengebracht, mits nog een paar franstalige provincies erbij. Ik wou gewoon een ding duidelijk stellen dat het Vlaamse eenheidsgevoel zich bevindt in de taal en niet het verleden. Daar zitten we dan met onze Vlaamse feestdag 11 juli.

Om verder te gaan zullen wij, de Belgische nederlandstaligen, ons het etiket Vlaming (sommige terecht, andere weer niet) opplakken om zo de communautaire problemen uit te vechten. Als men het zo bekijkt zijn we op dat vlak geen haar beter dan Wallonnië.

Wat zitten wij, als Vlamingen, dan te 'memmen' over het feit dat Vlaanderen en Wallonnië niets gemeen hebben en dat ook als argument gebruiken voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen (gehoord uit de mond van vlaams-nationalisten) ? Dit terwijl ik als Oost-Vlaming misschien meer verwant ben met Artésische inwoners dan Limburgers. Ow ja, Artésië is franstalig en Limburg nederlandstalig.

Natuurlijk kent iedereen Vlaanderen nu wel als gemeenschap, dit dankzij België (en misschien ook de Spanjaarden/ Oostenrijkers/ ... die ons afscheidden van Nederland). We zijn de ME inderdaad al lang voorbij, ook al heb ik het gevoel dat we soms nogal ouderwets bezig zijn.

Kortom was dan eigenlijk m'n vraag waarom men dit dan als argument gebruikt ?
stoffel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 15:44   #52
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Ik wil maar zeggen dat we niet naar het verleden moeten kijken maar naar de toekomst. En als we in Belgie zo veel last blijven hebben tussen Walonie en Vlaanderen. En die last is er zeker.(FN, Francorchamp,...) Dat we dan maar eens deftig moeten nadenken over een eventuele grotere bevoegdheid voor de gewesten en misschien wel een splitsing.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 16:14   #53
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Gelooft u dan alles wat ze u vertellen via kranten en televisie?
Neen. IK geloof enkel wat ik zie en hoor. Maar wat er in de kranten en op televisie komt beschouw ik als een bevestiging van mijn vermoeden: de Belgen voelen zich Belg.
De Vlaamsch-nationalen daarentegen beschouwen een onnozel artikeltje in een Amerikaans rioolblaadje als ontegensprekelijke waarheid.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 16:16   #54
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
En die last is er zeker.(FN, Francorchamp,...)
In een Unitaire Staat zou geen van die problemen, gecreëerd door regionalistische politici, geen enkele levensvatbaarheid hebben!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 16:32   #55
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Geloof maar wat je graag gelooft, Patriot.
Eens zien of de feiten je ook gelijk geven met de verkiezingen, want als ik jou zo hoor halen jullie probleemloos de volstrekte meerderheid.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 16:39   #56
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Wat we van de N-VA niet kunnen zeggen.

En inderdaad, BUB zal het beter doen dan verwacht. Of je dat nu gelooft of niet maakt ons niet uit; [size=7]WIJ GAAN DOOR![/size]
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 17:01   #57
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Hier moet ik toch even op reageren. Ik denk dat de NVA net wel of net niet de kiesdrempel zal halen maar van de BUB ben ik wel zeker dat ze dat niet zullen doen, want wie heeft ooit al gehoord van de BUB? Niemand denk ik, bestaat die partij eigenlijk wel of is dit maar een soort van bezigheidje zo vlak voor de verkiezingen? En als de BUB dan werkelijk bestaat waarom merk ik dat dan niet? Ik had nog nooit van de BUB gehoord behalve in dit forum.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 17:04   #58
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
En inderdaad, BUB zal het beter doen dan verwacht

We zullen zien hoeveel Belgen zich zozeer Belg voelen dat ze terug willen naar een unitaire staat.

Hopelijk zijn het er 100 meer dan de 1000 die je verwacht...

Je hoeft het trouwens niet te posten als het zover is.
Ik lees wel in de krant hoeveel Belgen jullie BUB-droom delen.

Oeps, zou ik die wel durven geloven indien de cijfers wat laag uitvallen?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 17:14   #59
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Wat we van de N-VA niet kunnen zeggen.

En inderdaad, BUB zal het beter doen dan verwacht. Of je dat nu gelooft of niet maakt ons niet uit; [size=7]WIJ GAAN DOOR![/size]
U voert wel een [size=7]AGRESSIEVE [/size] campagne
althans op dit forum.
Geen schrik om kiezers weg te jagen?

Nog een kleine vraag: Wat hebben N-VA en VB u misdaan????
__________________
Reality is merely an illusion, be it a very persistent one.
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 17:48   #60
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Neen. IK geloof enkel wat ik zie en hoor. Maar wat er in de kranten en op televisie komt beschouw ik als een bevestiging van mijn vermoeden: de Belgen voelen zich Belg.
Vandaar dat BUB zo bekende is

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
... want wie heeft ooit al gehoord van de BUB? Niemand denk ik, bestaat die partij eigenlijk wel of is dit maar een soort van bezigheidje zo vlak voor de verkiezingen? En als de BUB dan werkelijk bestaat waarom merk ik dat dan niet? Ik had nog nooit van de BUB gehoord behalve in dit forum.
Als we De Standaard een onderzoek laten doen naar 'Wie weet wat BUB is' gelooft u de resultaten dan wel?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
De Vlaamsch-nationalen daarentegen beschouwen een onnozel artikeltje in een Amerikaans rioolblaadje als ontegensprekelijke waarheid.
En euh ... wat u hiermee bedoelt begrijp ik echt niet??? Over welk onnozel artikeltje en Amerikaans rioolblaadje heeft u het?
__________________
Reality is merely an illusion, be it a very persistent one.
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be