Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 april 2018, 20:37   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
De prijzen die kringwinkels plakken is geen zaak van vraag en aanbod (dat is enkel op een vrije markt) maar van standaard prijslijsten die deze Overheadswinkels hanteren, ...
Dat is helemaal niet het geval. Ook wij gaan met ons gezin regelmatig eens naar een kringwinkel. Dan merk je heel opvallend prijsverschillen tussen de winkels zelf.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2018, 20:38   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Zaken die ze op deze manier te hoog prijzen om verkocht te krijgen, gooien ze eerder in hun grote afvalcontainers dan dat ze afwijken van hun prijslijsten. Heb ik al talloze malen gezien... zaken die ik eerder in hun rekken heb zien liggen, in een afvalcontainer, en ik heb ook al vaak mensen daaruit zien graaien, aan 0 euro.
Ook dit is pure onzin. Eens per jaar organiseren kringloopwinkels verkoopdagen waarbij men dan zaken aan dumpingprijzen verkoopt die al een hele tijd zijn blijven liggen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2018, 20:47   #103
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.466
Standaard

Gisteren en vandaag gezien in 2 kringwinkels (verschillende "verenigingen zonder winstdoeleinden ) : stapelbare bruine kunststof flessenrekken.
Gisteren 11 gezien in kringwinkel 1, individueel geprijsd 0.25 euro.
Vandaag 4 precies dezelfde gezien in kringwinkel 2, individueel geprijsd 2.5 euro.
Die van gisteren heb ik gekocht, ga die gebruiken als rek voor andere zaken.
Die van vandaag heb ik uiteraard laten staan. Over enige maanden zullen ze die wel wegens niet verkocht in hun container kunnen kloppen.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2018, 20:53   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Er is geen winst door te storten... kringwinkels maken dat ze geen winst hebben, door hun kassa-kost naar 0 te brengen via het kost deel...
U blijft winst met BTW verwarren. Zelfs anderen hebben het hier al uitgelegd, maar u wil het blijkbaar niet begrijpen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2018, 20:54   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Gisteren en vandaag gezien in 2 kringwinkels (verschillende "verenigingen zonder winstdoeleinden ) : stapelbare bruine kunststof flessenrekken.
Gisteren 11 gezien in kringwinkel 1, individueel geprijsd 0.25 euro.
Vandaag 4 precies dezelfde gezien in kringwinkel 2, individueel geprijsd 2.5 euro.
Die van gisteren heb ik gekocht, ga die gebruiken als rek voor andere zaken.
Die van vandaag heb ik uiteraard laten staan. Over enige maanden zullen ze die wel wegens niet verkocht in hun container kunnen kloppen.
U hebt niets gezien. U fantaseert hier zaken door elkaar. Ik kan wel concrete zaken aangeven: vergelijk de prijs van de boeken in de kringloopwinkel van Deinze met die van bijvoorbeeld Tielt. Heel opvallend verschil. In Deinze hanteren ze heel lage prijzen in vergelijking met Tielt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2018, 20:55   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Die van vandaag heb ik uiteraard laten staan. Over enige maanden zullen ze die wel wegens niet verkocht in hun container kunnen kloppen.
Neem een foto. En contacteer de plaatselijke pers.

Alleen weet ik nu al dat er geen foto komt, want er valt niets van die aard te fotograferen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2018, 21:11   #107
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook dit is pure onzin. Eens per jaar organiseren kringloopwinkels verkoopdagen waarbij men dan zaken aan dumpingprijzen verkoopt die al een hele tijd zijn blijven liggen.
Zin en onzin is enkel relevant bij argumentatie/uitleg, niet bij feiten.
Hier is enkel waarheid of leugen van toepassing.

De enige "solden" die ze hebben zijn...wekelijkse, zijnde bij de ene vzw (bvb vzw Een Open Plaats) 1 euro voor kledij, en bij de andere (bvb vzw Ateljee) 0.40 euro.
Tot voor enkele jaren was dat voor alle kledij bij elke vzw, nu hanteren ze hier en daar -50%, met als maatstaf voor dit verschil de originele prijs die ze hanteerden, een vrij simpele maatstaf, zijnde alles boven de 5 euro -50%, en alles eronder 0.40 euro.
Diegenen die suggereren dat ik hier leugens zit te vertellen hoeven maar zelf te gaan kijken (kringwinkels Gent, Deinze, Nazareth, Sleidinge,...)
Hint: momenteel (verandert al wel eens) is maandag de soldendag van de week, dus als je op een zaterdag gaat kijken zie je bij de 0.40 euro's enkel nog de prul liggen die niemand wil.

Hetgeen kringwinkels "jaarlijks" organiseren heeft niks te maken met solden, wel met opsparen (de waar werd niet eerder in de rekken gelegd, en zelfs bij de voorbereiding van de dagen zetten ze er hekkens rond om "te vroege" potentiele klanten tegen te houden) van bepaalde groepen waar, die dan vanaf een bepaalde dag worden verkocht. Bvb gisteren vrijdag was er in kringwinkel aan Pierkespark in Gent zo een verkoop van opgespaarde waar, meer bepaald kampeermateriaal (tenten, grondzeilen, luchtmatrassen, ...).

Voor de rest hoef je enkel af en toe eens in hun afvalcontainers te piepen....
Wat ze wel soms doen is zaken die niet verkocht raken aan hun prijslijst-prijzen, rondsturen naar andere kringwinkels (zelfs ook andere vzw's). Enkele voorbeelden, in de kringwinkel aan Vlaamse Kaai Gent staat er nu een witblauwe koersfiets aan 350 euro. Die heeft wel een jaar gestaan in de kringwinkel in de Brugsesteenweg in Mariakerke Gent, aan diezelfde 350 euro. Dus in orde zijnde koersfietsen kloppen ze niet in hun afvalcontainers
Ander voorbeeld: valiezen, op de oude locatie van de kringwinkel te Deinze (Slachthuisstraat) heb ik een enige keren valiezen gekocht aan een halve euro / stuk. Hoe dat: een personeelslid kwam valiezen in de winkel te koop zetten, maar nam soms een valies terug mee. Op een dag vroeg ik waarom en het antwoord was dat er schade aan was en daarom onverkoopbaar en daarom in container. Ik vroeg of ik ze niet mocht hebben, dat ik ze misschien kon herstellen, en ze zei dat dat niet mocht, maar dat ze wel een symbolische prijs (bleek dus die 0.50) kon plakken.
Het is ook te merken aan andere elementen, je ziet dat hun afvalcontainers populair zijn.
Er zijn dus kopers genoeg voor die weggegooide zaken, alleen niet aan de prijs die ze hanteren, en ze gooien nog liever weg dan dat ze verlagen.

Edit - nog een voorbeeld: enige jaren terug heb ik enkele tientallen grondzeilen gekocht, aan prijzen van 0.50 tot 1 euro te Deinze, oude locatie Slachthuisstraat. Datzelfde soort/model zeilen stond gisteren te koop in Gent Pierkespark kringwinkel, aan 6 euro. Ook in de nieuwe locatie van Deinze (Tolpoortstraat) kosten ze nu zoiets.
Ja, ze werden nogal duurder. Vereniging Zonder Winst FOEI - Winstmaximalisatie
Ze materialiseren en ...verextrapersoneelsen die winst wel. Bvb Brugsesteenweg Mariakerke, nabij Dampoort Pijndersstraat, Vlaamse Kaai, Kortrijkse Poortstraat, nieuwere winkel aan Sint Pietersstation, volop verbouwingen, nieuwe rekken, enzovoort enzoverder. Bvb enige oude rekken stonden vorige week te koop in de Pijndersstraat, aan 25 euro per stuk. In Sleidinge stonden ze eind vorig jaar aan 15 euro per stuk, krak dezelfde, en aan Vlaamse Kaai was het 50 euro.

Blijkbaar spreken ze hun prijzen nog niet af.... err... "harmoniseren" ze hun prijslijsten (nog) niet.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 28 april 2018 om 21:21.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2018, 21:14   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Zin en onzin is enkel relevant bij argumentatie/uitleg, niet bij feiten.
Hier is enkel waarheid of leugen van toepassing.
Foto, beste, foto. En licht de plaatselijke pers in. Ze zullen smullen van uw verhaal. Als er iets van waar is. Als.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2018, 21:25   #109
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neem een foto. En contacteer de plaatselijke pers.

Alleen weet ik nu al dat er geen foto komt, want er valt niets van die aard te fotograferen.
Banee, ik som vanaf mijn competoeterke hier op dit forumke gewoon deze zaken op, en diegenen die willen weten wat er van aan is hoeven maar zelf te gaan zien...
Foto's nemen... pers contacteren... lol... waarom zou ik, van mij mogen ze gerust A L L E S in hun containers gooien, dan kan ik (en anderen) shoppen op elk moment van de week aan 0 euro haha.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2018, 21:27   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Banee, ik som vanaf mijn competoeterke hier op dit forumke gewoon deze zaken op, en diegenen die willen weten wat er van aan is hoeven maar zelf te gaan zien...
Foto's nemen... pers contacteren... lol... waarom zou ik, van mij mogen ze gerust A L L E S in hun containers gooien, dan kan ik (en anderen) shoppen op elk moment van de week aan 0 euro haha.
Dan is er geen noodzaak noch reden tot al dat geklaag van u op dit forum over de kringwinkels.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2018, 21:32   #111
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is helemaal niet het geval. Ook wij gaan met ons gezin regelmatig eens naar een kringwinkel. Dan merk je heel opvallend prijsverschillen tussen de winkels zelf.
Ik zei niet standaardprijslijsten met "standaard" over alle vzw's.
Ik zei net het omgekeerde... dat dezelfde koopwaar absurd verschillend wordt geprijsd TUSSEN vzw's en zelfs tussen kringwinkels van dezelfde vzw, en zelfs in een en dezelfde enkele kringwinkel, alsof andere prijslijsten worden gehanteerd, of andere personen de prijzen bepalen, dan ervoor, of erna ...
Een mogelijke verklaring hiervoor is dat kringwinkels/vzw's elkaars personeelsleden wisselen, en dat die "uit het hoofd" de prijzen plakken die ze op hun eerdere locatie hanteerden. En ik ben inderdaad al vaak dezelfden tegengekomen, in andere winkels en ook andere vzw's.
Bvb in Mariakerke Gent zijn de valiezen vorig jaar een paar maanden lang quasi dubbel zo duur geprijsd geweest. Om dan plots terug de oudere prijzen te zien.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2018, 21:42   #112
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan is er geen noodzaak noch reden tot al dat geklaag van u op dit forum over de kringwinkels.
Wat ik hier doe, is ervaringen... publiceren, voor diegenen die eens 't veld willen horen achter de blinkende reclamepanelen.
Inclusief de leuke opportuniteiten om aan een habbekratsje (incluis 0 euro uit het "vuilbakrek" ) iets te kunnen kopen.
Je moet wel opletten met hun solden, bvb de schoenen die de Pierkespark winkel in 1 euro solden plaatst, hebben van de eerste tot de laatste schade die ze quasi ondraagbaar maakt (losse hakken, doorgesleten of losgekomen buitenzolen, verfrommelde binnenzolen, afpellend polyurethaan-"leder".
Ik koop ze wel vaak, omdat 1 van mijn hobbies reparatie van schoenen is. Maar in die winkel moet ik me minder haasten om andere soldenjagers voor te zijn.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2018, 21:56   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Wat ik hier doe, is ervaringen... publiceren, voor diegenen die eens 't veld willen horen achter de blinkende reclamepanelen.
Inclusief de leuke opportuniteiten om aan een habbekratsje (incluis 0 euro uit het "vuilbakrek" ) iets te kunnen kopen.
Je moet wel opletten met hun solden, bvb de schoenen die de Pierkespark winkel in 1 euro solden plaatst, hebben van de eerste tot de laatste schade die ze quasi ondraagbaar maakt (losse hakken, doorgesleten of losgekomen buitenzolen, verfrommelde binnenzolen, afpellend polyurethaan-"leder".
Ik koop ze wel vaak, omdat 1 van mijn hobbies reparatie van schoenen is. Maar in die winkel moet ik me minder haasten om andere soldenjagers voor te zijn.
Het forum als bezigheidstherapie dus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2018, 09:14   #114
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het forum als bezigheidstherapie dus.
Ik zei:
"Wat ik hier doe, is ervaringen... publiceren, voor diegenen die eens 't veld willen horen achter de blinkende reclamepanelen."

Het is duidelijk dat u die minder leuk vindt.
Het spijt u zeker dat u geen censuur gom te hanteren heeft?
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2018, 09:24   #115
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U hebt niets gezien. U fantaseert hier zaken door elkaar. Ik kan wel concrete zaken aangeven: vergelijk de prijs van de boeken in de kringloopwinkel van Deinze met die van bijvoorbeeld Tielt. Heel opvallend verschil. In Deinze hanteren ze heel lage prijzen in vergelijking met Tielt.
Ik heb vrijdag 11 van die flessenrekken gekocht aan 0,25 euro 't stuk.
Zaterdag heb ik 4 net dezelfde gezien in een andere kringwinkel, 2,5 euro 't stuk.
De eerste staan bij mij.
De laatste staan in de kringwinkel met adres Tarbotstraat 21 Gent, dat is vlakbij Vlaamse Kaai (waar een 2de kringwinkel enkel textiel/kledij van dezelfde vzw is).
Als je binnenkomt kom je in een sas terecht. Automatische schuifdeur open, linksaf, onmiddelijk rechtsaf en almaar rechtdoor zover je kan. Dan ben je in een doe-het-zelf ed afdeling, links op de grond en op een tafel ene bende valiezen, en recht voor je op een andere tafel 4 bruine taaie kunststof flessenrekken. 2,5 euro / stuk. Haasten ieonnodig want aan die prijs zullen ze wat minder rap verkocht raken dan de 0,25 euro van de Pierkespark winkel.
Net zoals in mijn eerdere posts... concrete zaken, en direct relevant MET elkaar in plaats van DOOR elkaar...
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2018, 09:29   #116
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U blijft winst met BTW verwarren. Zelfs anderen hebben het hier al uitgelegd, maar u wil het blijkbaar niet begrijpen.
Er staat geen BTW op de kassa tickets van kringwinkels...
De vent die indertijd 1 euro betaalde per gloeilamp betaalde daarmee dezelfde prijs als in een winkel incluis BTW (want het is die taks die gloeilampen zo duur maakte, meer bepaald een verveelvoudiging van de prijs, een ruwe maal 6).
De kringwinkels hebben dus ook uw zogenaamde "BTW" niet door te storten.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2018, 12:01   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Er staat geen BTW op de kassa tickets van kringwinkels...
De vent die indertijd 1 euro betaalde per gloeilamp betaalde daarmee dezelfde prijs als in een winkel incluis BTW (want het is die taks die gloeilampen zo duur maakte, meer bepaald een verveelvoudiging van de prijs, een ruwe maal 6).
De kringwinkels hebben dus ook uw zogenaamde "BTW" niet door te storten.
Fout. Het is nu al meermaals (ook door anderen) aangetoond dat kringwinkels net zo BTW-plichtig zijn als elke andere firma in dit land.

Op het kasticket van onze lokale drankenhandel staat ook geen BTW. Wettelijk hoeft dat ook niet. Bij mijn weten is die uitsplitsing enkel voorgeschreven in Nederland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2018, 19:02   #118
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fout. Het is nu al meermaals (ook door anderen) aangetoond dat kringwinkels net zo BTW-plichtig zijn als elke andere firma in dit land.

Op het kasticket van onze lokale drankenhandel staat ook geen BTW. Wettelijk hoeft dat ook niet. Bij mijn weten is die uitsplitsing enkel voorgeschreven in Nederland.
Herhaling.
Ze maken dat er geen "winst" als dusdanig is - er wordt niks betaald aan personeel behalve lonen, en de kassa inhoud minus de kosten wordt daar (extra loon door extra personeel) "geherinvesteerd".
Uw "BTW-plichtig" is een dode mus, dood want het "tarief" is 0.17%
https://financien.belgium.be/nl/vzws...op_de_vzw_s#q5 en een barema in verschillende behandelingen (vrijgesteld) is een flut van 500 euro.

Terug naar de stelling: die vent die 1 euro betaalde per gloeilamp, die betaalde dezelfde prijs als deze in de privé, opgeblazen door een 100'en % taks in de privé, maar daar de kringwinkel vzw dus geen (flut) taks moet betalen/doorstorten, werd dat geld gewoon via een (extra personeels) loon opgesoupeerd. Uw argument was, en blijft flut, uw ontkenning een dode mus.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2018, 19:11   #119
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Gisteren en vandaag gezien in 2 kringwinkels (verschillende "verenigingen zonder winstdoeleinden ) : stapelbare bruine kunststof flessenrekken.
Gisteren 11 gezien in kringwinkel 1, individueel geprijsd 0.25 euro.
Vandaag 4 precies dezelfde gezien in kringwinkel 2, individueel geprijsd 2.5 euro.
Die van gisteren heb ik gekocht, ga die gebruiken als rek voor andere zaken.
Die van vandaag heb ik uiteraard laten staan. Over enige maanden zullen ze die wel wegens niet verkocht in hun container kunnen kloppen.
Vandaag ook in een derde kringwinkel 3 precies dezelfde flessenrekken gezien, geprijsd aan 0.75 / stuk.

Dus samenvatting, 3 kringwinkels, zelfde stad (Gent), 2 vzw's (Ateljee en Een Open Plaats), 3 verschillende prijzen voor krak hetzelfde: 0.25 euro, 0.75 euro en 2.50 euro.

Even verschillend als die vaak voorkomende marmer bladen van allerhande meubelen die ze slopen, in de ene kringwinkel gaan de prijzen van 0.50 tot 5 euro, in de andere van 5 tot 25 (zelfs al 50 gezien) euro.

Maar ze leren nu en dan wel bij, bvb er stond vorig jaar eens een grote (2 meter breed en 1 hoog, als een letter D met de rechte streep beneden, zware spiegel te koop voor 5 euro. Vorige maand heb ik krak dezelfde gezien, in even goede staat als de eerste, maar kostte nu 25 euro. Raar genoeg heeft deze van vorig jaar er enkele weken gestaan vooraleer verkocht te raken aan die 5 euro, terwijl deze van vorige maand er maar 1 week stond. Fenomeen in die specifieke kringwinkel herkenbaar: de prijs is zo verdacht laag dat veel mensen denken dat er zaken aan mankeren.

Nog iets: soms zijn zaken zodanig omwikkeld met plakband dat er geen beginnen aan is om eens te piepen naar de inhoud. Daar blijf je dus best vanaf, want alle keren dat ik het me riskeerde om te kopen bleek er vanalles te ontbreken, zelfs als ze "Compleet" hebben geschreven op de verpakking (geval vrijdag, een hobby doos met parels en apparaat om ze op draad te rijgen in motiefjes, vanalles ontbrak, er zaten veel "vreemde" spullen in (andere parels en bazar) en de doos was wel helemaal rondgeplakt maar de onderkant hadden ze dus niet afgeplakt-aan de kassa merkte ik dat ik met parels aan het strooien was).
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 2 mei 2018 om 19:29.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2018, 19:27   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Herhaling.
Ze maken dat er geen "winst" als dusdanig is - er wordt niks betaald aan personeel behalve lonen, en de kassa inhoud minus de kosten wordt daar (extra loon door extra personeel) "geherinvesteerd".
Uw "BTW-plichtig" is een dode mus, dood want het "tarief" is 0.17%
https://financien.belgium.be/nl/vzws...op_de_vzw_s#q5 en een barema in verschillende behandelingen (vrijgesteld) is een flut van 500 euro.
Nu snapt blijkbaar nog steeds niet wat BTW is. Ik zal het daarom nog eens herhalen: het heeft niets met winst of verlies te maken. Iedere BTW-plichtige onderneming (waartoe ook de kringwinkels behoren) moeten op geregelde tijdstippen de BTW doorstorten. Dat staat volledig los van hun eindbalans.

Het BTW-tarief voor kringsloopwinkels is trouwens 6%.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be