Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

 
 
Discussietools
Oud 21 april 2012, 16:05   #1
KatrienLP
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 april 2012
Berichten: 4
Standaard Stemmen in je studentenstad

Ik woon bij mijn ouders in de buurt van Mechelen,
maar woon/studeer het grootste deel van mijn tijd in Antwerpen,

Waarom kan een student niet stemmen in zijn studentenstad...?
Het studentenbeleid hier belangt ons toch ook.

Zijn er nog mensen die deze mening delen?
KatrienLP is offline  
Oud 21 april 2012, 16:22   #2
Perzik
Parlementsvoorzitter
 
Perzik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2010
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.166
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KatrienLP Bekijk bericht
Ik woon bij mijn ouders in de buurt van Mechelen,
maar woon/studeer het grootste deel van mijn tijd in Antwerpen,

Waarom kan een student niet stemmen in zijn studentenstad...?
Het studentenbeleid hier belangt ons toch ook.

Zijn er nog mensen die deze mening delen?
Omdat ge daar geen belastingen betaald
__________________
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline  
Oud 21 april 2012, 16:27   #3
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KatrienLP Bekijk bericht
Ik woon bij mijn ouders in de buurt van Mechelen,
maar woon/studeer het grootste deel van mijn tijd in Antwerpen,

Waarom kan een student niet stemmen in zijn studentenstad...?
Het studentenbeleid hier belangt ons toch ook.

Zijn er nog mensen die deze mening delen?
En na je studies?
Koenraad Noël is offline  
Oud 21 april 2012, 16:27   #4
KatrienLP
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 april 2012
Berichten: 4
Standaard

Ja, maar dat vind ik ook niet helemaal juist, indien ik voldoende verdiende
zou ik ook gemeentebelastingen betalen in het dorp van mijn ouders,
terwijl ik meestal in Antwerpen ben.
KatrienLP is offline  
Oud 21 april 2012, 16:44   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Zouden dan al die (Vlaamse) pendelaars naar Brussel ook niet daar moeten/mogen stemmen ?

Non !!
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 21 april 2012, 16:47   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KatrienLP Bekijk bericht
Ja, maar dat vind ik ook niet helemaal juist, indien ik voldoende verdiende
zou ik ook gemeentebelastingen betalen in het dorp van mijn ouders,
terwijl ik meestal in Antwerpen ben.
Alleen als ge een tweede zit hebt.
Anders zit ge zeker al drie maanden grote vakantie niet in Antwerpen ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 21 april 2012, 16:56   #7
KatrienLP
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 april 2012
Berichten: 4
Standaard

das waar, ik ben misschien mis, maar voel me wel echt thuis in mijn studentenstad, en met die verkiezingen denk je dan, ik ben hier toch echt een groot aantal dagen, maar dit is op papier mijn stad niet, en dus kan ik geen invloed hebben op het openbaar vervoer, verkeersinrichting, en veel meer beleid.
KatrienLP is offline  
Oud 21 april 2012, 17:02   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KatrienLP Bekijk bericht
das waar, ik ben misschien mis, maar voel me wel echt thuis in mijn studentenstad, en met die verkiezingen denk je dan, ik ben hier toch echt een groot aantal dagen, maar dit is op papier mijn stad niet, en dus kan ik geen invloed hebben op het openbaar vervoer, verkeersinrichting, en veel meer beleid.
Studenten zijn de toekomst.
Jullie zullen het moeten maken, binnen twee drie decennia.

Nu voorlopig nog wel "leren" dat jullie nog niets hebben bijgedragen, noch aan de stad of het dorp, noch aan de gemeenschap of het gewest.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 21 april 2012, 17:05   #9
KatrienLP
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 april 2012
Berichten: 4
Standaard

Da weten de studenten al wel denk ik, ik alvast, maar moet je da effectief altijd betalen als je een bijdrage in ideeën/ standpunten wil leveren? oké dan!
KatrienLP is offline  
Oud 21 april 2012, 17:37   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KatrienLP Bekijk bericht
Da weten de studenten al wel denk ik, ik alvast, maar moet je da effectief altijd betalen als je een bijdrage in ideeën/ standpunten wil leveren? oké dan!
http://www.n-va.be/polls

Je kan zelfs lid worden, van de nva of van de nva-jongeren ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 21 april 2012, 18:10   #11
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Studenten zijn de toekomst.
Jullie zullen het moeten maken, binnen twee drie decennia.

Nu voorlopig nog wel "leren" dat jullie nog niets hebben bijgedragen, noch aan de stad of het dorp, noch aan de gemeenschap of het gewest.
Alsof dat jij iets hebt bijgedragen. Hoeveel miljoen euro heb jij bijgedragen aan de gemeenschap?
DucDEnghien is offline  
Oud 21 april 2012, 18:45   #12
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zouden dan al die (Vlaamse) pendelaars naar Brussel ook niet daar moeten/mogen stemmen ?

Non !!
Als studenten in hun studenstad zouden mogen stemmen, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat pendelaars ook in hun werkstad zouden mogen stemmen.

In Gent heeft Daniël Termont het ook al eens voorgesteld. Uiteraard omwille van opportunistische redenen. Hij verwacht namelijk dat heel wat studenten op de SP.a stemmen.
stropdrager is offline  
Oud 21 april 2012, 19:14   #13
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

De hele week in een stad wonen is toch nog iets anders dan er dagelijks gaan werken. Ik heb hetzelfde met Leuven.

Indien de Leuvense studenten daar zouden mogen stemmen, zou dat vrees ik slecht uitdraaien voor de keizer.
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline  
Oud 21 april 2012, 20:44   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Alsof dat jij iets hebt bijgedragen. Hoeveel miljoen euro heb jij bijgedragen aan de gemeenschap?
Dat is niet in cijfers weer te geven, zoveel !! En nog twee miljoen meer.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 21 april 2012, 20:49   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Als studenten in hun studenstad zouden mogen stemmen, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat pendelaars ook in hun werkstad zouden mogen stemmen.

In Gent heeft Daniël Termont het ook al eens voorgesteld. Uiteraard omwille van opportunistische redenen. Hij verwacht namelijk dat heel wat studenten op de SP.a stemmen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
De hele week in een stad wonen is toch nog iets anders dan er dagelijks gaan werken. Ik heb hetzelfde met Leuven.

Indien de Leuvense studenten daar zouden mogen stemmen, zou dat vrees ik slecht uitdraaien voor de keizer.
Dat weten we nog niet zo erg zeker.
Als het kiespubliek dermate wijzigt, dan gaat het beleid daar ook naar plooien !

Nu richten de burgemeesters zich op
- zij die er wonen (stemmen), liefst in hun eigen huis (langer wonen, belastingen), eventueel in een sociale woning (binding aan ...)
- zij die geld binnen brengen: toeristen, handelaren, creatie van werkgelegenheid ...
samengevat: mensen die er echt belangen hebben.

In de andere hypothese gaat het amusementsleven waarschijnlijker wat breder, luidruchtiger ... ten nadele van de inwoners ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 21 april 2012, 21:02   #16
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is niet in cijfers weer te geven, zoveel !! En nog twee miljoen meer.
Doe niet alsof, sukkels zoals jij hebben geen geld.
DucDEnghien is offline  
Oud 21 april 2012, 21:42   #17
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Nee, want je bent daar weg na vier of vijf jaar. Als je er echt wilt kunnen stemmen is het simpel: laat je er domiciliëren.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 21 april 2012, 21:57   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Doe niet alsof, sukkels zoals jij hebben geen geld.
Ik zeg helemaal niet dat ik dat geld zou hebben ! Herlees de teksten eens.
Als ambtenaar, nooit anders geweest, ben ik inderdaad een armoezaaier.

Maar voor de maatschappij, heb ik bijgedragen. In geld of in goud niet uit te drukken !
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 22 april 2012, 00:31   #19
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Ik vind het eigenlijk geen slecht idee. Maar als je er dan voor kiest om in je studentenstad te kiezen, dan wel enkel in je studentenstad. Het één of het ander. Eén stem per persoon.

Ik zou denk ook liever in mijn studentenstad kiezen dan in mijn gemeente, met liberalen, sociaaldemocraten en CD&V'ers die gevaarlijke verkeerssituaties creëren om het centrum mooier te maken, met Groen die als enige aan de fietsers denkt maar waarschijnlijk nul zetels haalt wegens geen populaire kandidaten en met de N-VA die met de lachwekkende boodschap "We willen hier de Vlaamse identiteit bevorderen." komt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Studenten zijn de toekomst.
Jullie zullen het moeten maken, binnen twee drie decennia.

Nu voorlopig nog wel "leren" dat jullie nog niets hebben bijgedragen, noch aan de stad of het dorp, noch aan de gemeenschap of het gewest.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
http://www.n-va.be/polls

Je kan zelfs lid worden, van de nva of van de nva-jongeren ...
Dit is trouwens een typische houding van dat zootje nationalistisch bij de N-VA. Geen al te democratische ingesteldheid, op iedereen neerkijken, maar als je hun goddelijke trouw aan de partij overneemt (zeggen wat ze willen dat je zegt) willen ze wel rekening houden met wat je te vertellen hebt.

Geef dergelijke sujetten een meerderheid als je wilt dat studenten en doppers geen stemrecht meer hebben. En gepensioneerden eigenlijk ook niet, want als de N-VA alles voor het zeggen had, bestond dat niet meer, gepensioneerd zijn. (Maar goed, stemrecht en pensioen, ik denk niet dat dat bevoegdheden van de gemeenten zijn.)
Robinus V is offline  
Oud 22 april 2012, 08:37   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht

....


Dit is trouwens een typische houding van dat zootje nationalistisch bij de N-VA. Geen al te democratische ingesteldheid, op iedereen neerkijken, maar als je hun goddelijke trouw aan de partij overneemt (zeggen wat ze willen dat je zegt) willen ze wel rekening houden met wat je te vertellen hebt.

Geef dergelijke sujetten een meerderheid als je wilt dat studenten en doppers geen stemrecht meer hebben. En gepensioneerden eigenlijk ook niet, want als de N-VA alles voor het zeggen had, bestond dat niet meer, gepensioneerd zijn. (Maar goed, stemrecht en pensioen, ik denk niet dat dat bevoegdheden van de gemeenten zijn.)
Wat een fantasie, wat een drek gooien op mensen die jouw mening niet delen en daar dan maar leugens over vertellen ...

De nva kijkt niet neer op mensen, maar kijkt vooral op naar die mensen die werken, ondernemen en sparen.
En ik veronderstel dat geen enkele, maar dan ook geen enkele student studeert met de bedoeling om levenslang te doppen.


Voor de rest doe je me wel verschieten. Ik ben met pensioen, en ik zou dus mezelf het stemrecht willen ontzeggen, volgens jou.
Ik weet wel dat ik veel te goed ben; en veel te goed is half gek. Maar heel gek ben ik nog niet hoor.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 22 april 2012 om 08:37.
De schoofzak is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be