Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 april 2010, 23:23   #21
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Een aspect van het succes van de linkse Baskische beweging was en is net dat er geen onderscheid gemaakt werd en wordt tussen de arbeiders en werknemers. Of ze nu Baskisch spreken of Spaans, in Baskenland geboren zijn of in Chili, het maakt niks uit. De strijd ging en gaat om gelijke rechten voor iedereen en om natie-opbouw. Het gevolg was dat redelijk wat immigranten zich actief (gingen) inzetten in de beweging.

Met het laatste staakt het vuren richtten migranten de groep "Anitzak" op, die migranten bundelde om mee te debatteren over natie-opbouw. Die groep bestaat nog steeds. Ik was uitgenodigd om er lid van te worden, maar ik heb dat nooit gedaan. Maar beeld je eens in: stel dat migranten in Vlaanderen een groep 'Meervoud' zouden oprichten om mee te debatteren over Vlaamse natie-opbouw... het zou vonken geven, maar ik zou het toejuichen.

Zelfs nu nog wordt ik soms uitgenodigd voor online debatten tussen Baskische diaspora. Terwijl ik niet eens Bask ben. Beeld je in... dat mensen die vijf jaar in Vlaanderen gewoond hebben vanuit de Vlaamse Beweging uitgenodigd worden mee te blijven praten over Vlaanderen. Ook al zijn ze er niet geboren...
Schitterend, inderdaad.

(En dringend nodig hier.)
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 23:31   #22
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Schitterend, inderdaad.

(En dringend nodig hier.)


Ik krijg krampen van heel die zever rond vlaanderen -walonie , kijk eens naar bvb Noorwegen Nynorsk sprekenden en Bökmal sprekenden leven daar probleemloos samen .... mijn ouders wonen al een jaar of drie in Namen en ik moet zeggen ik zie of merk geen verschil .... de waal is net zoals de limburger veel minder gejaagd dan bvb de antwerpenaar . Meer verschillen zie ik niet .... ik zie dan ook niet in waarom wij zouden moeten barsten.....
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 23:32   #23
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Ik krijg krampen van heel die zever rond vlaanderen -walonie , kijk eens naar bvb Noorwegen Nynorsk sprekenden en Bökmal sprekenden leven daar probleemloos samen .... mijn ouders wonen al een jaar of drie in Namen en ik moet zeggen ik zie of merk geen verschil .... de waal is net zoals de limburger veel minder gejaagd dan bvb de antwerpenaar . Meer verschillen zie ik niet .... ik zie dan ook niet in waarom wij zouden moeten barsten.....
Het is veeleer de huidige structuur die moet barsten. Voor wie het niet weet: voor mij bevinden zich de meeste problemen in de structuren, niet in de culturen.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 15 april 2010 om 23:33.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 23:36   #24
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Het is veeleer de huidige structuur die moet barsten. Voor wie het niet weet: voor mij bevinden zich de meeste problemen in de structuren, niet in de culturen.

Als Belgie barst is vlaanderen rechts en walonie links ....dan zal ik wel emigreren ...
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 23:40   #25
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Ik krijg krampen van heel die zever rond vlaanderen -walonie , kijk eens naar bvb Noorwegen Nynorsk sprekenden en Bökmal sprekenden leven daar probleemloos samen .... mijn ouders wonen al een jaar of drie in Namen en ik moet zeggen ik zie of merk geen verschil .... de waal is net zoals de limburger veel minder gejaagd dan bvb de antwerpenaar . Meer verschillen zie ik niet .... ik zie dan ook niet in waarom wij zouden moeten barsten.....
Mij is het enkel te doen om het verdwijnen van staatsstructuur, wat tegenwoordig 'België' is. Intrinsiek hebben de begrippen België, Vlaanderen, Wallonië &tc geen waarde. Het is pas wanneer ze geplaatst worden in een context van 'iets anders dan het huidige' dat ze waarde krijgen. Ik ben niet voor of tegen één van beide als dusdanig. Ik ben wel bereid ze te steunen als praktisch project-voor-iets-anders. Het is vrij duidelijk dat de links-Baskische problematiek niet opgelost zal geraken binnen de Spaanse staatsstructuur. Hetzelfde geldt voor Vlaanderen in relatie met België.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 23:56   #26
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Als Belgie barst is vlaanderen rechts en walonie links ....dan zal ik wel emigreren ...
Tuurlijk, met de PS en de MR in de regering, héél links
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 23:58   #27
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Voorts moeten we niet zitten ijlen in een of ander utopisch ideaal. Vooralsnog leven we in een neoliberale maatschappij waar 'het neerhalen van grenzen' neerkomt op de ongeremde, ongecontroleerde en onstuitbare mobiliteit van de heersende klasse. "No borders" is dan ook bullshit. Er moeten wel degelijk grenzen komen. Grenzen aan de uitbuitingsmechanismen. En dat komt niet vanuit de hemel op de aarde neerdalen, dat wordt concreet bevochten gebied per gebied en land per land.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 00:02   #28
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Mij is het enkel te doen om het verdwijnen van staatsstructuur, wat tegenwoordig 'België' is. Intrinsiek hebben de begrippen België, Vlaanderen, Wallonië &tc geen waarde. Het is pas wanneer ze geplaatst worden in een context van 'iets anders dan het huidige' dat ze waarde krijgen. Ik ben niet voor of tegen één van beide als dusdanig. Ik ben wel bereid ze te steunen als praktisch project-voor-iets-anders. Het is vrij duidelijk dat de links-Baskische problematiek niet opgelost zal geraken binnen de Spaanse staatsstructuur. Hetzelfde geldt voor Vlaanderen in relatie met België.


Ik hecht ook geen waarde aan het belgie of eender wat land , grens enz..... maar dit is uit ideologisch standpunt. De realiteit is er nu , het barsten van Belgie gaat in mijn ogen leiden tot het verdwijnen of afbouwen van ons sociaal vanget ....werkloosheidsuitkeringen enz. deze gaan onder een rechts beleid niet lang standhouden. Ook denk ik dat het van uit mijn visie en ervaring "Noorwegen" beter zou zijn als Belgie 1 regering zou hebben en zich uit de EU zou terugtrekken en het Frans en Nederlands door heel het land als officiele taal zou behandelen.

Gevolg zou zijn dat er nationaal een veel beter en vooral volwassener gevoel zou heersen .... het gekibbel en gezever leid alleen tot verbittering en het beroven van vrijheid en vooral dit laatste is iets dat ik persoonlijk koester "vrijheid en gelijkheid".
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 00:08   #29
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Voorts moeten we niet zitten ijlen in een of ander utopisch ideaal. Vooralsnog leven we in een neoliberale maatschappij waar 'het neerhalen van grenzen' neerkomt op de ongeremde, ongecontroleerde en onstuitbare mobiliteit van de heersende klasse. "No borders" is dan ook bullshit. Er moeten wel degelijk grenzen komen. Grenzen aan de uitbuitingsmechanismen. En dat komt niet vanuit de hemel op de aarde neerdalen, dat wordt concreet bevochten gebied per gebied en land per land.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Als 'links' een degelijke, praktische oplossing met zelfstandigheid van 'de arbeidersklasse' wilt (maw: exit kapitalistische uitbuiting) dan zullen zij methodes moeten ontwikkelen die kunnen omgaan met (im)migratie. Die mensen komen hier toch, one way or another.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 00:09   #30
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Ik hecht ook geen waarde aan het belgie of eender wat land , grens enz..... maar dit is uit ideologisch standpunt. De realiteit is er nu , het barsten van Belgie gaat in mijn ogen leiden tot het verdwijnen of afbouwen van ons sociaal vanget ....werkloosheidsuitkeringen enz. deze gaan onder een rechts beleid niet lang standhouden. Ook denk ik dat het van uit mijn visie en ervaring "Noorwegen" beter zou zijn als Belgie 1 regering zou hebben en zich uit de EU zou terugtrekken en het Frans en Nederlands door heel het land als officiele taal zou behandelen.

Gevolg zou zijn dat er nationaal een veel beter en vooral volwassener gevoel zou heersen .... het gekibbel en gezever leid alleen tot verbittering en het beroven van vrijheid en vooral dit laatste is iets dat ik persoonlijk koester "vrijheid en gelijkheid".
Ik vind het vrij vreemd voor een anarcho-syndicalist (toch?) om binnen staatsstructuren te denken?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 00:12   #31
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Tuurlijk, met de PS en de MR in de regering, héél links


Nee het vlaams belang en lijst dedecker ..... tuurlijk zijn de PS en de MR alles behalve ....vergeet niet dat de vakbonden in walonie meer invloed hebben op de politiek dan hier in Vlaanderenland .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 00:17   #32
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Nee het vlaams belang en lijst dedecker ..... tuurlijk zijn de PS en de MR alles behalve ....vergeet niet dat de vakbonden in walonie meer invloed hebben op de politiek dan hier in Vlaanderenland .
Het sociaal-economisch programma van het VB verschilt niet fundamenteel met dat van de PS.
De invloed van de vakbonden in Wallonië is overigens zwaar overroepen, tenzij je natuurlijk de invloed van de vakbondstop bedoelt die de strijd binnen de sociaal-democratische beperkingen te houden.
Vlaanderen is trouwens redelijk strijdvaardig.

Uw verhaaltje van het rechtse Vlaanderen versus het linkse Wallonië is op niks gebaseerd (en overigens redelijk racistisch van aard). En moest het wel op iets gebaseerd zijn, dan is dat een reden te meer om Wallonië te verlossen van het rechtse Vlaamse blok aan het been.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 00:18   #33
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Ik hecht ook geen waarde aan het belgie of eender wat land , grens enz..... maar dit is uit ideologisch standpunt. De realiteit is er nu , het barsten van Belgie gaat in mijn ogen leiden tot het verdwijnen of afbouwen van ons sociaal vanget ....werkloosheidsuitkeringen enz. deze gaan onder een rechts beleid niet lang standhouden. Ook denk ik dat het van uit mijn visie en ervaring "Noorwegen" beter zou zijn als Belgie 1 regering zou hebben en zich uit de EU zou terugtrekken en het Frans en Nederlands door heel het land als officiele taal zou behandelen.

Gevolg zou zijn dat er nationaal een veel beter en vooral volwassener gevoel zou heersen .... het gekibbel en gezever leid alleen tot verbittering en het beroven van vrijheid en vooral dit laatste is iets dat ik persoonlijk koester "vrijheid en gelijkheid".
Die tweetaligheid werkt nergens ter wereld, er komt altijd één taal in de verdrukking. Uw noorse voorbeeld slaat overigens nergens op want het verschil tussen nieuw-Noors en Bokmal is ongeveer even groot als het verschil tussen Zuid en Noord-Nederlands. Het gaat vooral om een geschreven norm.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 00:21   #34
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ik vind het vrij vreemd voor een anarcho-syndicalist (toch?) om binnen staatsstructuren te denken?

Mss wel maar hoe kan je anders iets bereiken ..... klein beginnen he... door nog meer staten te vormen "en dan vooral rechts in hun kaarten te spelen" ga je geen zak bereiken. De staat is er niet voor ons maar ik denk dat het beter is om het te beletten dat er nog meer grenzen komen.



Vakbonden moeten meer op internationaal vlak samenwerken dat is iets waar we zeker in de toekomst nog van gaan horen .... denk maar aan de dokwerkers staking in strasbourg en de betere samenwerkingen bij opel ....
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 00:33   #35
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Die tweetaligheid werkt nergens ter wereld, er komt altijd één taal in de verdrukking. Uw noorse voorbeeld slaat overigens nergens op want het verschil tussen nieuw-Noors en Bokmal is ongeveer even groot als het verschil tussen Zuid en Noord-Nederlands. Het gaat vooral om een geschreven norm.

Het verschil tussen Bökmal en Nynorsk is iets anders .... Bökmal komt voort uit het deens terwijl het Nynorsk voortkomt uit het oud Noors .... ik geef toe dat er heel veel overeenkomstigheden zijn maar hoe komen deze denk je .?


De dialecten zijn naar elkaar gegroeid omdat ze door elkaar gesproken werden als je weet hoeveel vertakkingen er in het Noors zijn geweest kan je dit volgen .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 00:38   #36
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Die tweetaligheid werkt nergens ter wereld, er komt altijd één taal in de verdrukking. Uw noorse voorbeeld slaat overigens nergens op want het verschil tussen nieuw-Noors en Bokmal is ongeveer even groot als het verschil tussen Zuid en Noord-Nederlands. Het gaat vooral om een geschreven norm.

Taal is alleen communicatiemiddel niet meer niet minder , als het niet werkt zijn er altijd woordeboeken of taalcd'kes , zo leer je nog wat bij .

Als er met al dit vlaanderen vs walonie gezever een iemand in verdrukking komt zijn het de arbeiders , zij die er rijker van worden zijn de regering en hun aanhang. Doe zo verder zou ik zeggen ...
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 00:42   #37
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het sociaal-economisch programma van het VB verschilt niet fundamenteel met dat van de PS.
De invloed van de vakbonden in Wallonië is overigens zwaar overroepen, tenzij je natuurlijk de invloed van de vakbondstop bedoelt die de strijd binnen de sociaal-democratische beperkingen te houden.
Vlaanderen is trouwens redelijk strijdvaardig.

Uw verhaaltje van het rechtse Vlaanderen versus het linkse Wallonië is op niks gebaseerd (en overigens redelijk racistisch van aard). En moest het wel op iets gebaseerd zijn, dan is dat een reden te meer om Wallonië te verlossen van het rechtse Vlaamse blok aan het been.

In de PS zitten nog redelijke mensen "alleen niet op de juiste plaats" in het VB ... niemand ok ....

Overroepen "leg uit"?

Vlaanderen strijdvaardig juist ja met hun strijd naar rechts.

Mijn verhaal racistisch ...
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 00:48   #38
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Taal is alleen communicatiemiddel niet meer niet minder ,
Da's nogal ferm onjuist. De taal die men hanteert heeft weerslag op de denkpatronen van de hersenen. Wat niet wil zeggen dat mensen die verschillende talen spreken niet kunnen samenleven, uiteraard kunnen zij dat wel, maar taal is wel degelijk meer dan alleen een communicatiemiddel.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 00:50   #39
Pølle
Minister-President
 
Pølle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De Wever's recente kritiek op het neoliberale kosmopolitisme van Verhofstadt was op dat vlak alleszins een schot in de roos én in wezen veel linkser dan het wereldburgergezwam van Verhofstadt en zijn volgelingen.
Linkje of zo?
__________________
Tout va bien.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2010, 00:55   #40
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Da's nogal ferm onjuist. De taal die men hanteert heeft weerslag op de denkpatronen van de hersenen. Wat niet wil zeggen dat mensen die verschillende talen spreken niet kunnen samenleven, uiteraard kunnen zij dat wel, maar taal is wel degelijk meer dan alleen een communicatiemiddel.
Wat is taal dan wel ?

Taal is een middel om te communiceren, om iemand iets duidelijk te maken. Er zijn twee soorten communicatie: verbale- en non-verbale communicatie. Bij verbale communicatie wordt gesproken en bij non-verbale communicatie niet. Over de hele wereld zijn er ongeveer 5000 talen.

Laatst gewijzigd door Wisord : 16 april 2010 om 00:56.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be