Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 januari 2008, 16:25   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hans Kuysten, een radicaal protestant:

Nu ben ik Protestantsch opgevoed en het Protestantisme zit me in merg en been. Voor ons is toch het geweten het hoogste wat er bestaat."
Waarin "radicaal"?

En de geloofsbelijdenis staat weldegelijk centraal bij de protestants: de 16e eeuwse geloofsbelijdenis en de Dordrechtse leerregel zijn nog steeds de hoeksteen voor de orthodoxe protestanten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2008, 16:32   #42
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarin "radicaal"?

En de geloofsbelijdenis staat weldegelijk centraal bij de protestants: de 16e eeuwse geloofsbelijdenis en de Dordrechtse leerregel zijn nog steeds de hoeksteen voor de orthodoxe protestanten.
Ik haal maar aan wat een zeer overtuigd protestant zegt over het belang van het geweten bij de protestanten. Ik herhaal nog even de laatste zin:

Voor ons (protestanten) is toch het geweten het hoogste wat er bestaat."

Laatst gewijzigd door system : 24 januari 2008 om 16:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2008, 16:38   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik haal maar aan wat een zeer overtuigd protestant zegt over het belang van het geweten bij de protestanten. Ik herhaal nog even de laatste zin:

Voor ons (protestanten) is toch het geweten het hoogste wat er bestaat."
't Kan best zijn dat die man dat zo ziet, maar mijn wederwoord ging over uw stelling dat u een tegenstelling meent te kunnen uittekenen tussen dogma bij de RKK en geweten bij het protestantisme, net alsof er geen dogma's in het protestantisme zouden bestaan die de absolute voorwaarde vormen voor het geloof. Dat is onjuist. 't Protestants geloof steunt nu eenmaal op een aantal formulieren die men hoort aan te nemen. Omdat er evenwel geen centraal bestuur is, scheuren mensen die deze of bepaalde zaken niet aannemen zich gemakkelijker los en beginnen een eigen Kerk. Daarom ook ziet men hoe het Nederlands protestantisme zo versplinterd is waarbij iedereen op de een of andere wijze toch weer refereert naar een aantal basis geloofsbelijdenissen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2008, 16:39   #44
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik haal maar aan wat een zeer overtuigd protestant zegt over het belang van het geweten bij de protestanten. Ik herhaal nog even de laatste zin:

Voor ons (protestanten) is toch het geweten het hoogste wat er bestaat."
Dit wordt toch ook bevestigd door Luther.

Het geweten is iets, dat groter is dan hemel en aarde. Het wordt door de zonde gedood en opgewekt door het Woord van Christus.

Voor Luther is het geweten de plaats waar eeuwige beslissingen vallen. Volgens hem moet men dus geen beroep doen op Rome maar op zijn geweten en dit toetsen aan de Schrift.

Laatst gewijzigd door system : 24 januari 2008 om 16:41.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2008, 17:54   #45
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Kan best zijn dat die man dat zo ziet, maar mijn wederwoord ging over uw stelling dat u een tegenstelling meent te kunnen uittekenen tussen dogma bij de RKK en geweten bij het protestantisme, net alsof er geen dogma's in het protestantisme zouden bestaan die de absolute voorwaarde vormen voor het geloof. Dat is onjuist. 't Protestants geloof steunt nu eenmaal op een aantal formulieren die men hoort aan te nemen. Omdat er evenwel geen centraal bestuur is, scheuren mensen die deze of bepaalde zaken niet aannemen zich gemakkelijker los en beginnen een eigen Kerk. Daarom ook ziet men hoe het Nederlands protestantisme zo versplinterd is waarbij iedereen op de een of andere wijze toch weer refereert naar een aantal basis geloofsbelijdenissen.
Ja en zij beginnen vaak een eigen kerk omdat zij, op grond van hun geweten menen, dat bepaalde dingen wèl geoorloofd zijn (of niet). Bij de protestanten is er geen echte tussenschakel tussen God en de mens. Bij de katholieken wel: er is de kerk zelf, er zijn de heiligen, de maagd Maria. Dit alles kent de protestant niet of veel minder of heel vaag. Door de aard van zijn 'kerk' is hij vaak genoodzaakt terug te vallen op zijn geweten en dit in overeenstemming te brengen met het 'woord van de Here'.

Laatst gewijzigd door system : 24 januari 2008 om 17:56.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2008, 21:21   #46
Neptunus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 28 mei 2006
Berichten: 1.046
Standaard

Het opleggen van islamitische wetten, waarbij de rechten en vrijheden van anderen worden beknot gaat steeds verder en verder.

Zo ver dat zelfs BENNO BARNARD protesteerde tegen het feit dat in de multiculturele kleuterschool van zijn kinderen in Antwerpen, iedere verklaring van Kerstmis als het geboortefeest van Jezus VERBODEN werd, terwijl het suikerfeest wel werd gevierd. Toen hij daartegen protesteerde werd hij door de directrice met de verkeerde partij geassocieerd. (zie KNACK 22/08/07).

In het Brusselse justitiepaleis werd de kerstversiering verwijderd, om toch maar de moslimpjes niet voor het hoofd te stoten...

Een gedeelte van een tentoonstelling in een groot Londons museum, werd niet opgesteld onder druk van fundamentalistische moslims.

Een Turkse advocaat wil dat de UEFA maatregelen neemt tegen het T-shirt dat Inter Milaan draagt, omdat er op het shirt een sint-Joriskruis staat. Het moet weg omdat dit beledigend en kwetsend zou zijn voor moslims. Het sint-Joriskruis maakt deel uit van het wapenschild van Milaan. Ook wil hij het T-shirt van FC Barcelona verbieden, want daarin staat ook een sint-Joriskruis, dat gewoon deel uitmaakt van het stadswapen van Barcelona.

In een Engelse luchthaven werd een baliebediende onstagen omdat ze een halsketting met een kruisje draagt, terwijl baliebedienden er wel opvallende hoofddoeken mogen dragen.

In Antwerpen weigeren moslimmoeders soms om hun kind uit te kleden voor onderzoek bij Kind en Gezin.
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be