Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 januari 2008, 14:24   #1
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard De paus draait nu het publiek nog de rug toe ook!

(Belga) Paus Benedictus XVI heeft zondag voor de eerste keer in het openbaar een mis opgedragen met de rug naar de gelovigen zoals dat gedaan werd in de oude liturgie, die door hem zes maanden geleden werd gerehabiliteerd.


© BELGA
De paus droeg de mis op in de Sixtijnse kapel. Tijdens de viering werden 13 kinderen van bedienden van het Vaticaan gedoopt. Benedictus XVI gebruikte wel het gewone missaal, dat door Paulus VI werd ingevoerd na Vaticanum II. Hij droeg de mis op in het Italiaans en niet in het Latijn. In juli vorig jaar besliste de paus het opdragen van de Latijnse mis volgens het missaal van Pius V veralgemeend toe te laten, tot grote voldoening van de traditionalisten.

link: http://nieuws.skynet.be/index.html?l...tail&id=312142

Allé het Vatikaan is goed bezig ! We zien ze niet meer en verstaan ze niet meer, allé goed dan hé. Zo zullen de kerken nog sneller leeglopen, ze doen er alles aan om wereldvreemd te worden, kzou zeggen doe zo verder!
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 14:54   #2
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Men mag er toch alleszins van uitgaan dat diegenen die naar die mis gaan Italiaans verstaan, niet?

Ik vind een priester die met de rug naar de mensen staat symbolisch trouwens beter kloppen. Zo plaatst de priester zich minder in het centrale aandachtspunt van de kerkdienst en richt die zich tot dezelfde richting als de rest van de aanwezigen.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 15:08   #3
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard

Geen slechte zet. Zijn afschuwlijke smoel jaagt toch enkel gelovigen weg van de kerk.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 15:13   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Men mag er toch alleszins van uitgaan dat diegenen die naar die mis gaan Italiaans verstaan, niet?

Ik vind een priester die met de rug naar de mensen staat symbolisch trouwens beter kloppen. Zo plaatst de priester zich minder in het centrale aandachtspunt van de kerkdienst en richt die zich tot dezelfde richting als de rest van de aanwezigen.
²

en bij dat Latijn heb ik de bedenking dat het 'het mystieke' aspect van 'geloven' enkel maar kan versterken ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 15:20   #5
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Geen slechte zet. Zijn afschuwlijke smoel jaagt toch enkel gelovigen weg van de kerk.
Dat hij zich dan maar vlug terug draaid.
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 15:23   #6
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Dat hij zich dan maar vlug terug draaid.
?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 15:30   #7
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
²

en bij dat Latijn heb ik de bedenking dat het 'het mystieke' aspect van 'geloven' enkel maar kan versterken ...
Latijn is toch een taal die niet veel meer courant gebruikt word in Europa. Stel je voor dat ze overal in het Latijn zullen beginnen predikken, ik zeg nu maar wat in een kerkje in Heist-op-den-Berg.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 15:39   #8
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Latijn is toch een taal die niet veel meer courant gebruikt word in Europa. Stel je voor dat ze overal in het Latijn zullen beginnen predikken, ik zeg nu maar wat in een kerkje in Heist-op-den-Berg.
In regio's waar daar geen vraag naar is, zal men dat hoogstwaarschijnlijk ook niet gaan doen. Of hooguit als een eenmalig experiment of pakweg een dienst per maand ofzo voor diegenen waarbij een mis in het latijn wel een meerwaarde biedt.

Ik zie het probleem eigenlijk niet echt: het is niet zo dat Latijn nu verplicht wordt, het is enkel de mogelijkheid ertoe die wordt aangeboden.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 15:46   #9
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Heerlijk! Binnekort opnieuw een investituurstrijd?
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 15:48   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Latijn is toch een taal die niet veel meer courant gebruikt word in Europa. Stel je voor dat ze overal in het Latijn zullen beginnen predikken, ik zeg nu maar wat in een kerkje in Heist-op-den-Berg.
prediken ?!
waar haal je het uit

dat Latijn is bestemd voor de delen van de rythus ... toch niet voor een preek of bijbellezing ?! (ik heb nog nooit een Latijnse mis meegemaakt, maar zo ver ken ik mijn geschiedenis toch nog wel hoor)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 16:08   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Allé het Vatikaan is goed bezig ! We zien ze niet meer en verstaan ze niet meer, allé goed dan hé. Zo zullen de kerken nog sneller leeglopen, ze doen er alles aan om wereldvreemd te worden, kzou zeggen doe zo verder!
Als u niets afweet of begrijpt van liturgie en liturgische oriëntatie, is het beter dat u zwijgt.

De liturgische oriëntatie oost- of altaarwaarts is heel betekenisvol en is diepgeworteld in alle christelijke belijdenissen (en zelfs daarbuiten). De omkering van het altaar is heel recent en is een uiting gebleken van een verkeerd begrepen liturgisch aanvoelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 16:10   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Ik vind een priester die met de rug naar de mensen staat symbolisch trouwens beter kloppen. Zo plaatst de priester zich minder in het centrale aandachtspunt van de kerkdienst en richt die zich tot dezelfde richting als de rest van de aanwezigen.
Inderdaad, bij het omgekeerde altaar wordt de priester een soort showfiguur die een animatie moet leiden, daar waar de priester altaargericht een "voorganger" in de echte betekenis wordt: hij leidt het volk in het gebed en in het offer. Ook symbolisch is het heel sterk: de priester is als Jezus die de kudde leidt naar de Vader.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 16:11   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Latijn is toch een taal die niet veel meer courant gebruikt word in Europa. Stel je voor dat ze overal in het Latijn zullen beginnen predikken, ik zeg nu maar wat in een kerkje in Heist-op-den-Berg.
U begrijpt het overduidelijk niet. In een Latijnse mis wordt helemaal niet in het Latijn gepredikt. Slechts de liturgische gebeden zijn er in het Latijn alsook eventueel de lezingen. De preek wordt, traditiegetrouw, in de volkstaal gehouden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 16:14   #14
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u niets afweet of begrijpt van liturgie en liturgische oriëntatie, is het beter dat u zwijgt.

De liturgische oriëntatie oost- of altaarwaarts is heel betekenisvol en is diepgeworteld in alle christelijke belijdenissen (en zelfs daarbuiten). De omkering van het altaar is heel recent en is een uiting gebleken van een verkeerd begrepen liturgisch aanvoelen.
Maar een vraag zou wel kunnen zijn: waarom staat het altaar nu eenmaal altijd in het oosten? Het is niet mijn bedoeling daar een uitgebreide discussie over te beginnen, maar ik stel toch de vraag. Meer niet.

Laatst gewijzigd door system : 14 januari 2008 om 16:17.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 16:16   #15
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Wie kan het in feite schelen welke kant van zichzelf die de paus toonde tijdens een misviering waar vermoedelijk niemand van ons bij was?

Een dirigent staat toch ook met zijn rug naar het publiek?
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 16:16   #16
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar een vraag zou wel kunnen zijn: waarom staat het altaar nu eenmaal altijd in het oosten?
Oosten, zonsopgang, nieuw leven, hoop, verrijzenis. Denk ik toch.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 16:18   #17
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Oosten, zonsopgang, nieuw leven, hoop, verrijzenis. Denk ik toch.
wat een heidens natuurcentralisme, denk ik dan ?!

ik zou verwachten dat we tot t graf van Kristus bidden toch, niet ?

waah existentiële twijfel !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 16:19   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar een vraag zou wel kunnen zijn: waarom staat het altaar nu eenmaal altijd in het oosten?
'n Altaar staat niet altijd naar het oosten; in verschillende Romeinse basilieken is de absis westwaarts gericht. Alleen is de meest voorkomende oriëntatie in oost als west de oostelijke. Hiermee verwijst men naar de rijke symboliek van de opkomende zon. Ook bij andere godsdiensten keert men zich trouwens naar het oosten. Oorspronkelijk baden de joden ook oostwaarts, maar zijn daar na de vernieting van Jeruzalem van afgestapt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 16:20   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wat een heidens natuurcentralisme, denk ik dan ?!

ik zou verwachten dat we tot t graf van Kristus bidden toch, niet ?

waah existentiële twijfel !
Jawel, er lijkt me niets op tegen te zijn sterke symbolen over te nemen. In plaats dat we echter de zon aanbidden, wordt de zon nu slechts een symbool voor iets hogers, nl. Jezus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 16:20   #20
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Wie kan het in feite schelen welke kant van zichzelf die de paus toonde tijdens een misviering waar vermoedelijk niemand van ons bij was?

Een dirigent staat toch ook met zijn rug naar het publiek?
de paus en Willy Claes, één strijd !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be