Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 januari 2008, 09:10   #41
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou ik daar "een woord over moeten reppen"? Ik zie immers het probleem niet.
Aha, je ziet het probleem niet.

OK dan, we kunen deze discussie op een heel eenvoudige manier beëindigen.

Geloof jij al dan niet het onderstaande :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht

- de horden van Beëzelbub zijn onder ons
- de chief exorcist is aangesteld op rechtstreekse voorspraak van de madonna
- de duivel himself regelmatig verbaal in contact treedt met die chief exorcist
- de paus beschermd wordt door een legioen engelen
- dat "Ze" onder ons zijn, alleen zie je "Ze" niet....
- ................
Misschien nuttig om je er even aan te herinneren dat dit gequoteerde citaten - ik zuig deze stellingen dus niet uit mijn duim - zijn van de leiding van de kerk die jij aanhangt, dus kom niet af met ellenlange verhandelingen in de aard van " ja, maar je dient dit zus of zo te interpreteren..."

Een simpel ja of neen volstaat.
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 10:07   #42
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Aansluitend op mijn post hierboven, nog even deze vraag herhalen.

De kans dat er weer heel toevallig overheen wordt gekeken is bij deze wat verkleind.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vraagje: gelooft u echt dan dat mensen bezeten kunnen worden ?
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 10:11   #43
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Aansluitend op mijn post hierboven, nog even deze vraag herhalen.

De kans dat er weer heel toevallig overheen wordt gekeken is bij deze wat verkleind.
Een technisch aspect wordt vaak over het hoofd gezien.

Hoe kan nu een niet-materiële geest, huizen in een materieel iets?
Hierover zou ik nu eens de uitleg willen horen van een deskundige terzake.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2008 om 10:15.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 10:28   #44
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een technisch aspect wordt vaak over het hoofd gezien.

Hoe kan nu een niet-materiële geest, huizen in een materieel iets?
Hierover zou ik nu eens de uitleg willen horen van een deskundige terzake.
Er zijn geen criteria om zichzelf als deskundige te beschouwen in kwakzalverij. Er kan daar vast wel een uitleg aan worden gegeven maar of deze geloofwaardig is, is een andere zaak.

Goede vraag, maar ik stel mij ook nog steeds de vraag hoe, waar en wanneer de madonna die bepaalde bisschop heeft benaderd om die bepaalde priester aan te bevelen als chief exorcist en op basis van welke criteria.

Tevens stel ik mij nog steeds de vraag hoe, waar en wanneer de duivel himself contact heeft opgenomen met die chief exorcist om hem eventjes mede te delen dat die laatste onaantastbaar is. Blijkbaar heeft de duivel niets anders te doen...

Zijn de madonna en de duivel gematerialiseerd om deze aankondigingen te doen of zijn ze verschenen "in een visioen" zoals gebruikelijk?

Raadsels, raadsels...
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 13:17   #45
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Er zijn geen criteria om zichzelf als deskundige te beschouwen in kwakzalverij. Er kan daar vast wel een uitleg aan worden gegeven maar of deze geloofwaardig is, is een andere zaak.

Goede vraag, maar ik stel mij ook nog steeds de vraag hoe, waar en wanneer de madonna die bepaalde bisschop heeft benaderd om die bepaalde priester aan te bevelen als chief exorcist en op basis van welke criteria.

Tevens stel ik mij nog steeds de vraag hoe, waar en wanneer de duivel himself contact heeft opgenomen met die chief exorcist om hem eventjes mede te delen dat die laatste onaantastbaar is. Blijkbaar heeft de duivel niets anders te doen...

Zijn de madonna en de duivel gematerialiseerd om deze aankondigingen te doen of zijn ze verschenen "in een visioen" zoals gebruikelijk?

Raadsels, raadsels...

Etienne Vermeersch -die ook maar een sterfelijk mens is- had het daar ook over in een gesprek op Canvas met R. Torfs. Het ging toen wel over Bernadette en de verschijningen in Lourdes. Volgens hem is het een vorm van hysterie. Toen Torfs hem vroeg wat hij zou doen moest de maagd hem verschijnen, zei hij: naar een psychiater gaan. Misschien is het een optie voor de 'chief' excorcist. Maar... ik kan me vergissen natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2008 om 13:18.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 14:19   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Neen? Niet gevonden? Nogal wiedes, want ik heb zoiets nooit beweerd. Ik heb er mij eenvoudigweg toe beperkt om quotes van de kerkleiding te citeren. Je kent toch de betekenis van 'sic', neem ik aan...?

M.a.w. gebakken lucht die je hier komt verkopen. Wat zei je ook al weer over het "trekken van verkeerde conclusies"?



Mijjn kaars en bril functioneren uitstekend, dank u wel. Ze functioneren zelfs zó goed dat ik niet zomaar blindelings aanneem dat (sic):

- de horden van Beëzelbub zijn onder ons
- de chief exorcist is aangesteld op rechtstreekse voorspraak van de madonna
- de duivel himself regelmatig verbaal in contact treedt met die chief exorcist
- de paus beschermd wordt door een legioen engelen
- dat "Ze" onder ons zijn, alleen zie je "Ze" niet....
- ................

Toevallig allemaal zaken die jij gemakshalve links laat liggen. Neen, je beperkt je er toe om constant de nadruk te leggen op 2 verschillende soorten exorcismen, iets waar jouw kerkleiding zelfs met geen wóórd over rept...

Maar het is best begrijpelijk dat je die taktiek aanwendt. Het is inderdaad ongelofelijke onzin van een dergelijke hoge graad dat het door de grond zakken van schaamte de beste zoniet de enige oplossing is.

Probeer nog eens.

???

Ik zie nog altijd niet wat het probleem is met de door u aangehaalde uitspraken van de "kerkleiding". Bijgevolg zou ik niet weten wat er voor mij hierop aan te brengen is.

Wel heb ik onderstreept dat men bij "exorcisme" niet onmiddellijk moet denken aan scènes uit "The Exorcist". Heel veel exorcismen leiden niet tot spectaculaire bovennatuurlijke verschijnselen. Daarom ook heeft de Kerk twee vormen van exorcismen uitgewerkt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 14:20   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Aha, je ziet het probleem niet.

OK dan, we kunen deze discussie op een heel eenvoudige manier beëindigen.

Geloof jij al dan niet het onderstaande :



Misschien nuttig om je er even aan te herinneren dat dit gequoteerde citaten - ik zuig deze stellingen dus niet uit mijn duim - zijn van de leiding van de kerk die jij aanhangt, dus kom niet af met ellenlange verhandelingen in de aard van " ja, maar je dient dit zus of zo te interpreteren..."

Een simpel ja of neen volstaat.
Waarom zouden bovenstaande uitspraken problematisch zijn? Als gelovige nemen we immers aan dat er weldegelijk negatieve, geestelijke krachten bestaan die men met de naam "duivel" of "demon" aanduidt en die een spirituele strijd met de mens voeren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 14:21   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Aansluitend op mijn post hierboven, nog even deze vraag herhalen.

De kans dat er weer heel toevallig overheen wordt gekeken is bij deze wat verkleind.
Ik zie nog steeds niet waarom u daar zo bij kronkelt. Een mens kan inderdaad bezeten worden door het kwaad.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 17:07   #49
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zouden bovenstaande uitspraken problematisch zijn? Als gelovige nemen we immers aan dat er weldegelijk negatieve, geestelijke krachten bestaan die men met de naam "duivel" of "demon" aanduidt en die een spirituele strijd met de mens voeren.
Dus als ik goed begrijp, dan gelooft u, net zoals de islamieten (of omgekeerd) in djinns die de mensen volkomen kunnen 'possederen'.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 17:48   #50
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zouden bovenstaande uitspraken problematisch zijn? Als gelovige nemen we immers aan dat er weldegelijk negatieve, geestelijke krachten bestaan die men met de naam "duivel" of "demon" aanduidt en die een spirituele strijd met de mens voeren.
OK. Fair enough. Ik mag dus aannemen dat je volmondig "ja" antwoordt. Het gaat hier dus om het rationele tegenover het geloof. Eens temeer is klaar en duidelijk gebleken dat die twee onverzoenbaar met elkaar zijn. En daarmee kunnen we bijgevolg de discussie beëindigen.

Evenwel uit nieuwsgierigheid, enig idee hoe de duivel in contact is getreden met de opperexorcist om hem mede te delen dat die in principe onaantastbaar is of op welke manier de Madonna haar voorkeur heeft bekend gemaakt? Dit vind ik toch behoorlijk fascinerend...
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 21:45   #51
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
???

Ik zie nog altijd niet wat het probleem is met de door u aangehaalde uitspraken van de "kerkleiding". Bijgevolg zou ik niet weten wat er voor mij hierop aan te brengen is.

Wel heb ik onderstreept dat men bij "exorcisme" niet onmiddellijk moet denken aan scènes uit "The Exorcist". Heel veel exorcismen leiden niet tot spectaculaire bovennatuurlijke verschijnselen. Daarom ook heeft de Kerk twee vormen van exorcismen uitgewerkt.
dát kan allemaal wel best zijn... maar zoals je eerder vertelde zijn beiden wel het werk van die demonen... anders zou de naam exorcisme ook niet al te gepast zijn uiteraard
dus bedenk ik me wel waar precies die psychologie voor nodig waren gezien de ontzettend hoge getallen van uitdrijvingen die één man op z'n naam heeft staan
kan je daar eens wat meer over kwijt hoe bv bij die mildere vormen waar niet meteen bovennatuurlijke phenomenen met gepaard gaan men toch besluit dat het het vakgebied van de psychologie overstijgt wegens er bovennatuurlijke zaken met de menselijke psyche rotzooien ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 22:27   #52
Bolsjewiek
Minister
 
Bolsjewiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Limburg
Berichten: 3.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
*dramatische muziek*



Nobody expects the Spanish Inquisition
__________________
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen"
Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 01:17   #53
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Nobody expects the Spanish Inquisition
die middelste heb ik zo precies al eens voor een klaslokaal weten staan...
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 10:26   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
OK. Fair enough. Ik mag dus aannemen dat je volmondig "ja" antwoordt. Het gaat hier dus om het rationele tegenover het geloof. Eens temeer is klaar en duidelijk gebleken dat die twee onverzoenbaar met elkaar zijn. En daarmee kunnen we bijgevolg de discussie beëindigen.

Evenwel uit nieuwsgierigheid, enig idee hoe de duivel in contact is getreden met de opperexorcist om hem mede te delen dat die in principe onaantastbaar is of op welke manier de Madonna haar voorkeur heeft bekend gemaakt? Dit vind ik toch behoorlijk fascinerend...
Ik kan niet oordelen over welbepaalde gebeurtenissen. Bijgevolg zult u die vraag moeten richten aan de desbetreffende persoon.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 10:28   #55
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou ik daar "een woord over moeten reppen"? Ik zie immers het probleem niet.

Wel ziet u fout met uw conclusies: u meent immers, onterecht, dat alle exorcismen samengaan met uitzonderlijke verschijnselen. Dat is evenwel niet zo. Net zoals de aanwezigheid van demonen niet onmiddellijk leidt tot buitengewone zaken. Daarom ook dat de Kerk een onderscheid maakt tussen die twee exorcismen.

Maar ja, wat baten, bij u, kaars en bril...
er zijn geen demonen, dat is bijgeloof. Het Christendom stelt dat er éen duivel is
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 10:28   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
dát kan allemaal wel best zijn... maar zoals je eerder vertelde zijn beiden wel het werk van die demonen... anders zou de naam exorcisme ook niet al te gepast zijn uiteraard
dus bedenk ik me wel waar precies die psychologie voor nodig waren gezien de ontzettend hoge getallen van uitdrijvingen die één man op z'n naam heeft staan
kan je daar eens wat meer over kwijt hoe bv bij die mildere vormen waar niet meteen bovennatuurlijke phenomenen met gepaard gaan men toch besluit dat het het vakgebied van de psychologie overstijgt wegens er bovennatuurlijke zaken met de menselijke psyche rotzooien ?
Vroeger heb ik contact gehad met père Antoine uit het Franse bisdom Besançon. Dat was een pater karmeliet die vaak aangezocht werd door mensen die met soms medisch onverklare zaken werden geconfronteerd. Een van die zaken - naar hij mij vertelde - vormde een man die aan slapeloosheid leed. Dokters stonden voor een raadsel; lichamelijk was er niets aan de hand, naar de man vertelde worstelde hij ook niet emotionele of psychische problemen en, bovenal, slaappillen hielpen gewoon niet. Na maanden sukkelen kwam de man uiteindelijk bij père Antoine terecht. Na wat indringende vragen bleek dat de man zich in een recent verleden bezig had gehouden met zwarte magie. Daarop heeft père Antoine het klein exorcisme gebeden, waarna de slapeloosheid ophield.

Iedereen mag over die gebeurtenis het zijne denken, maar hoogstwaarschijnlijk was hier sprake van demonische invloed.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 21 januari 2008 om 10:31.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 10:32   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
er zijn geen demonen, dat is bijgeloof. Het Christendom stelt dat er éen duivel is
Dan weet u niet al teveel van het christendom: Lucifer en zijn talrijke gevallen broeder-demonen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 10:33   #58
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan weet u niet al teveel van het christendom: Lucifer en zijn talrijke gevallen broeder-demonen...
ik weet er genoeg van, soms te veel denk ik
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 10:35   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ik weet er genoeg van, soms te veel denk ik
Ook in de evangeliën wordt verhaald dat Jezus "demonen" (meervoud) uitdreef.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2008, 11:13   #60
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook in de evangeliën wordt verhaald dat Jezus "demonen" (meervoud) uitdreef.
Ja, maar u moet ook alles zeggen. In die tijd dacht men dat ziekten veroorzaakt werden door 'kwade geesten' of 'demonen'. Trouwens dat denkt men nu nog, maar dan in Congo of zo.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2008 om 11:26.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be