Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 januari 2008, 00:42   #41
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
man man, al te lachwekkend.

Ik vraag me af hoe die gasten het bestaan van dino-botten verklaren. Mss hebben tegenstanders die wel stiekum in de grond gestopt.
serieus, dat verklaren als volgt : God heeft die daar speciaal 'neergepland' als een testcase om de ware gelovigen te onderscheiden van de rest
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 00:52   #42
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onlangs stond er een heel artikel hierover in het tijdschrift "Leviathan". Daarin werd verwezen naar archeologische vindplaatsen in Texas waar men menselijke artefacten en dinosaurusresten in eenzelfde aardlaag had gevonden. Ook heeft men afdrukken gevonden van mens en dinosaurus op eenzelfde plaats.
jaja.... dat zal weer erg wetenschappelijk geweest zijn, net als bij de Meister voetstappen

meer van dat fraais lees je hier
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 00:57   #43
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
serieus, dat verklaren als volgt : God heeft die daar speciaal 'neergepland' als een testcase om de ware gelovigen te onderscheiden van de rest
Dan werkt het in ieder geval. Des te zotter, des te meer belang aan puur geloof, des te meer "ware gelovigen".

Als god is het dan vrij makkelijk om dom - dommer - domst te onderscheiden.

Niet slecht gezien.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 01:04   #44
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie niet in wat dit met mijn geloof te maken heeft: in geen enkele geloofsbelijdenis van het oecumenisch aangenomen geloof staat te lezen dat een gelovige dit of dat jaartal zou moeten aannemen. Ook over de dagen van de schepping is er niets dogmatisch vastgelegd. Bijgevolg zou ik hoegenaamd niet weten waarom u hier mee komt aanzetten.
Naast de kwestie, zoals system schrijft.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 09:18   #45
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Volgens de Bijbel ook




Nitpick, maar voor zulke oude fosielen gebruikt men helemaal geen C-14 metingen, omdat die slechts tot 60000 jaar nauwkeurig zijn. Natuurlijk gaat die meting dan niet accuraat zijn als je een bot van een paar miljoen jaar wilt gaan meten. Voor zulke oude botten moet men andere isotopen gebruiken, maar dat is iets wat de creationisten niet (willen) weten
Inderdaad, zelfs de radiometrische metingen wuiven de creationisten weg zoals u zegt. Hun motto is vaak: credo quia absurdum.

Laatst gewijzigd door system : 26 januari 2008 om 09:19.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 09:24   #46
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie niet in wat dit met mijn geloof te maken heeft: in geen enkele geloofsbelijdenis van het oecumenisch aangenomen geloof staat te lezen dat een gelovige dit of dat jaartal zou moeten aannemen. Ook over de dagen van de schepping is er niets dogmatisch vastgelegd. Bijgevolg zou ik hoegenaamd niet weten waarom u hier mee komt aanzetten.

En wat neemt u dan wel aan voor wat betreft het tijdstip van het ontstaan van de aarde?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 16:03   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En wat neemt u dan wel aan voor wat betreft het tijdstip van het ontstaan van de aarde?
Niets in het geheel van de discussielijn, daar dat totaal onbelangrijk is in relatie tot het christelijk geloof.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 16:08   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Naast de kwestie, zoals system schrijft.
System heeft dat helemaal niet geschreven. U snapt waarschijnlijk ook niet de ondertoon van het desbetreffend bericht: ik onderstreepte nl. dat de zoektocht van bepaalden naar allerlei tijdstippen en dateringen eigenlijk buiten het geloof staat. Zelfs in de oude tijden van het christendom bestonden er reeds verschillende opinies over de interpretatie van het scheppingsverhaal. Als gelovige neem ik slechts dit aan, nl. dat God de schepper is van het heelal en deze wereld. Hoe dat nu is gebeurd, is grotendeels bespiegeling en gissing. En dat staat buiten het christelijk geloof.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 16:41   #49
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niets in het geheel van de discussielijn, daar dat totaal onbelangrijk is in relatie tot het christelijk geloof.
Misschien wel, maar u hebt toch een mening in dat verband neem ik aan.

Laatst gewijzigd door system : 26 januari 2008 om 16:41.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 19:53   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Misschien wel, maar u hebt toch een mening in dat verband neem ik aan.
Eigenlijk niet, omdat ik al zoveel hierover heb gelezen waaruit blijkt dat men over die materie geen onwrikbaar vast besluit kan puren. Daarnaast heeft het ook geen enkel belang voor het geloof.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 20:25   #51
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk niet, omdat ik al zoveel hierover heb gelezen waaruit blijkt dat men over die materie geen onwrikbaar vast besluit kan puren. Daarnaast heeft het ook geen enkel belang voor het geloof.
Ik begrijp het nog steeds niet. Christenen halen te pas en te onpas het Oude Testament aan. Maar zij zijn het onderling blijkbaar niet eens hoe nu de wereld geschapen werd en of we nu de schepping van Adam al dan niet letterlijk moeten nemen. Wat we nu figuurlijk moeten nemen en wat niet, weten ze nog steeds niet. Zelfs de kerkvaders hadden verschillende meningen dienomtrent. Voor mijn part mag men alles uit het O.T. symbolisch nemen. Dat laat zeer ruime interpretatie toe. Maar heel veel christenen nemen de bijbel letterlijk helaas.

Laatst gewijzigd door system : 26 januari 2008 om 20:26.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 21:08   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik begrijp het nog steeds niet. Christenen halen te pas en te onpas het Oude Testament aan. Maar zij zijn het onderling blijkbaar niet eens hoe nu de wereld geschapen werd en of we nu de schepping van Adam al dan niet letterlijk moeten nemen. Wat we nu figuurlijk moeten nemen en wat niet, weten ze nog steeds niet. Zelfs de kerkvaders hadden verschillende meningen dienomtrent. Voor mijn part mag men alles uit het O.T. symbolisch nemen. Dat laat zeer ruime interpretatie toe. Maar heel veel christenen nemen de bijbel letterlijk helaas.
En wat begrijpt u daar nu niet van?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 21:18   #53
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Dubbel.

Laatst gewijzigd door system : 26 januari 2008 om 21:19.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 21:18   #54
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En wat begrijpt u daar nu niet van?
Hoe kan het O.T. nu een morele leidraad zijn, wanneer we niet weten of datgene wat er wordt verteld, wel degelijk is verteld geworden, laat staan dat het de waarheid is.

Laatst gewijzigd door system : 26 januari 2008 om 21:20.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 21:31   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hoe kan het O.T. nu een morele leidraad zijn, wanneer we niet weten of datgene wat er wordt verteld, wel degelijk is verteld geworden, laat staan dat het de waarheid is.
U maakt vreemde sprongen: ik merk op dat de kerkvaders niet unaniem waren over de interpretatie van het woord "dag" in het scheppingsverhaal, en plotseling vergroot u dit tot het hele OT...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 21:33   #56
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U maakt vreemde sprongen: ik merk op dat de kerkvaders niet unaniem waren over de interpretatie van het woord "dag" in het scheppingsverhaal, en plotseling vergroot u dit tot het hele OT...
Maar hoe weten we dan precies wat letterlijk en niet letterlijk op te vatten is?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 21:35   #57
ElFlamencoLoco
Minister
 
ElFlamencoLoco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hoe kan het O.T. nu een morele leidraad zijn, wanneer we niet weten of datgene wat er wordt verteld, wel degelijk is verteld geworden, laat staan dat het de waarheid is.
Een morele leidraad is nog gans wat anders dan een wetenschappelijk essay. Heb jij het er moeilijk mee dat iets dat géén wetenschappelijke basis heeft (of hoeft te hebben zoals Jan VdB terecht suggereert), toch een goede basis kan zijn voor een moraal die mensen oproept in vrede samen te leven?

Zo ja, dan zijn er nog wel meer ethieken die je naar de prullenmand kan verwijzen. Of dacht je dat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens ook op wetenschap baseert?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
El Flamenco Loco is niet dom, en toch diepgelovig.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 21:37   #58
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk niet, omdat ik al zoveel hierover heb gelezen waaruit blijkt dat men over die materie geen onwrikbaar vast besluit kan puren. Daarnaast heeft het ook geen enkel belang voor het geloof.
volgens mij heb je wel ergens een bepaald 'idee'... anders zou je toch niet meteen met dit :"En inderdaad, er bestaat ook archeologisch materiaal waarbij men menselijke resten samen met die van dinosaurussen heeft gevonden, wat dan weer vragen oproept bij de standaardtheorie hierover."
afkomen zonder dat even kritisch na te gaan ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 21:40   #59
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U maakt vreemde sprongen: ik merk op dat de kerkvaders niet unaniem waren over de interpretatie van het woord "dag" in het scheppingsverhaal, en plotseling vergroot u dit tot het hele OT...
die 'dag' naar welbelieven interpreteren zet al het één en 't ander in een totaal ander kader
laat staan dan de andere zaken waarover de kerkvaders het niet eens met elkaar zijn
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 21:42   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Maar hoe weten we dan precies wat letterlijk en niet letterlijk op te vatten is?
De twee hoofdrichtingen van het oude christendom, nl. katholicisme en orthodoxie, geloven dat men slechts vanuit de traditie (waaronder de zogenaamde "consensus patri") tot een correcte lezing van de bijbel komt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be