Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 december 2023, 10:39   #21
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.271
Standaard

In de week 2 cappucino's smorgens in de auto. In het weekend drink ik geen koffie.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2023, 10:42   #22
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.983
Standaard

Dit is ook best lekkere koffie: https://www.koffiekan.be/nl/ Voor mij hangt er zelfs nog een flinke dosis jeugdsentiment aan vast.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2023, 10:57   #23
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Ik ben Hamac en ik ben koffieverslaafd.
Ik drink gemiddeld 6 tot 10 heel sterke grote espresso's per dag en de laatste is soms net voor ik in bed kruip.

Ik heb tientallen verschillende merken/soorten geprobeerd en ik kom iedere keer terug naar de Dessert bonen van Douwe Egberts.
Als je die zak opentrekt en uw neus daar insteekt is wat mij betreft met niets te vergelijken.

Maar mijn beste anonieme koffie slurpers, ik moet een toegeving doen. Ik ben er niet trots op, maar sinds enkele maanden is onze volautomatische espressomachine naar de bonenhemel gegaan en sinds onze keuken volgend jaar vernieuwd wordt en we er nog niet uit zijn om de volgende espressomachine in te bouwen of niet, moet ik het voorlopig stellen met .... oploskoffie. Echt waar. Daar gaat het hart van de doorsnee koffieliefhebber van bloeden.

Ik heb het nog even geprobeerd met zelf bonen te malen in combinatie met zo'n Italiaanse percolator. Ook al komt dat nog het dichtst in de buurt van een goede espresso, het is wel een gedoe.
Filterkoffie is wat mij betreft niet te zuipen en ligt op mijn maag (volgens een goede koffiekenner komt dit door extra stoffen die vrijkomen bij het trager proces van koffiezetten).

Nu dus, oploskoffie. Ook hier verschillende merken geprobeerd en buiten om mokka ijs of milkshake mee te maken zijn de meeste simpelweg niet te zuipen.
Maar de Espresso van Nescafe is echt wel OK en zelfs beter dan echte espresso's die je in
sommige tavernes voorgeschoteld krijgt.

Dus een goede tip voor wie in nood .. nood heeft aan een makkelijke en aanvaardbare koffie (bv op trip), is deze echt wel nog te doen.



In tegenstelling tot de meeste andere oploskoffies wordt deze niet gevriesdroogd maar wordt deze droog geblazen wat een fijn poeder oplevert.

Zijn jullie koffieverslaafd? Zo ja, hoeveel drinken jullie er per dag?
Hoe zetten jullie je koffie?
Welk merk? Waarom? Smaak?
nog nooit van ne french press gehoord ?

ge keilt uw koffie daarin, kapt er heet water over, duwen op het staafje eh voilla echte koffie,

of de cafe buzze, dit vereist meer tijd, ge moet ook een goeie buzze vinden.

of opgieten in een porseleinen of metalen filter, (pas op leg een beetje op en ge hebt voor dezelfde prijs een nespresso machientje)

Ik heb ne kofiemolen, electrische en handmatige peugeot, maar dat doe ik nog zelden.

Ik gebruik ofwel mijn machine, (nespresso) al heb ik ook een machine staan waar losse koffie in kan, of de french press. opgieten is al een tijdje geleden wegens te lang duren.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2023, 10:59   #24
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ik drink ook heel graag espresso-koffie, maar ben wel niet verslaafd.
Voorkeuren zijn Lavazza, Illy en Segafredo Zanetti.
Zet hem voornamelijk met ofwel ESE-Pads of Nespresso Compatible capsules.
Aangezien espresso-koffie redelijk tot erg sterk is, stop ik er wel mee vanaf 18h00.
ik heb ne russel hobs ook staan en die gaat ook met die ESE pads denk ik , ik moet dat eens bekijken, werkt ook met losse koffie, maar dat is een heel geknoei natuurlijk om dat dan weer proper te krijgen voor de volgende shot.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2023, 11:03   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ga ik zeker eens proberen. Zulk illustere merknaam kan zich niet permiteren van rommel op de markt te brengen

https://www.kaffekapslen.be/lamborgh...RoClGYQAvD_BwE
die prijs valt ook nog mee.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2023, 11:08   #26
StV
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 16 december 2020
Berichten: 863
Standaard

Wen er maar aan, als plebs, van minder koffie te drinken.

https://www.pickx.be/nl/2406944/moge...pa-vanaf-2025#

De planeet moet gered worden
StV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2023, 11:22   #27
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Volledig akkoord. De Italiaanse koffie is zéér goed. Hier gebruiken we reeds sedert jaren Lavazza gemalen koffie. Illy is eveneens uitstekend. Mijn indruk is dat de Italianen hun koffie minder hard branden.
Illy is goed maar ik weiger die te kopen wegens echt overdreven belachelijk duur... €25á30/kg kan ik echt niet aan koffie geven.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2023, 11:23   #28
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ik heb ne russel hobs ook staan en die gaat ook met die ESE pads denk ik , ik moet dat eens bekijken, werkt ook met losse koffie, maar dat is een heel geknoei natuurlijk om dat dan weer proper te krijgen voor de volgende shot.
klopt, iedere keer dat "papke" daar uit krijgen is een heel gedoe
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2023, 11:40   #29
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
De moor op de houtkachel en zodra er warm water is koffie malen en in de koffiebezze, water opgieten, klaar
Ja, wijlen mijn schoonmoeder maakte elke dag de koffie op deze manier klaar.
Ze stond op -zelfs toen ze al hoogbejaard was- elke dag om 5u30.

Dan zette ze haar moor op de stoof. Dat was nog zo'n Leuvense stoof.
Terwijl de moor warmde maalde ze de koffiebonen in zo'n koffiemolen, handmatig.
Toen de moor fluitte (floot?) dat het water kookte goot ze de gemalen koffie in de "kaffeibeuze" en goot ze dat kokend water erbij. Ze deed dat héél secuur en dat duurde zo'n 10 minuten. Volgens haar werd de smaak intenser als ze dat water met kleine slokjes tegelijk in de "kaffeibeuze" goot.

Volgens al haar kinderen en schoonkinderen was dat de lekkerste koffie!
Ook mijnen Albeir ging indertijd eerst zijn koffie daar drinken vooraleer hij naar zijn werk vertrok.

Zelf lust ik helemaal geen koffie. Sterker nog; ik word misselijk van de geur.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2023, 12:11   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Ik heb koffie gezopen dat het niet om aan te zien was.
Maar mijn maag begon op te spelen.
Afbouwen dus: eerst een hele periode dat de laatste koffie na het middagmaal was. (maar 's ochtends en in de voormiddag nog altijd sloten)
dan afbouwen tot enkel het ontbijt. Vier tot vijf tassen.

Als ik nu nog moet afbouwen, onderteken ik mijn euthanasie-aanvraag.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2023, 14:25   #31
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb koffie gezopen dat het niet om aan te zien was.
Maar mijn maag begon op te spelen.
Afbouwen dus: eerst een hele periode dat de laatste koffie na het middagmaal was. (maar 's ochtends en in de voormiddag nog altijd sloten)
dan afbouwen tot enkel het ontbijt. Vier tot vijf tassen.

Als ik nu nog moet afbouwen, onderteken ik mijn euthanasie-aanvraag.
Ik herinner mij in den tijd als ambetantenaar dat ik of ne collega als eerste op het kantoor toekwamen. Hij was nen echten communist van de puurste soort. maar we kwamen overeen in het zetten van dien eerste pot koffie.

Zo straf dat ge er uwe lepel in kon recht zetten.

Dat is intussen toch ook veel geminderd.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2023, 16:07   #32
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.681
Standaard

Hoe ik koffie het liefst dronk maar het was me meestal teveel werk: zelf de bonen kapot stampen, niet malen, stampen. Heet water in een gewone koffiefilter met de kapotgestampte bonen gieten. Dan had ik echt slechte zeer zwakke koffie, amper te zuipen, afwaswater. Maar een minuutje nadat de koffie uit was begon de nasmaak op te komen en daar kon ik nog gemakkelijk een heel uur van genieten.

__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2023, 16:21   #33
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.850
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
J
Toen de moor fluitte (floot?) dat het water kookte goot ze de gemalen koffie in de "kaffeibeuze" en goot ze dat kokend water erbij. Ze deed dat héél secuur en dat duurde zo'n 10 minuten. Volgens haar werd de smaak intenser als ze dat water met kleine slokjes tegelijk in de "kaffeibeuze" goot.
Ze vergat het belangrijkste. De koffie die je in de filterzak doet die moet je goed aanstampen. Het water loopt er dan automatisch trager (moeilijker) door waardoor het meer koffie oppakt.

Dat de manier waarop onze grootmoeders kookten de allebeste was klopt in heel veel gevallen niet. Op grootmoeders wijze klinkt mooi maar is niet meer dan een cliche.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 7 december 2023 om 16:25.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2023, 16:32   #34
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Illy is goed maar ik weiger die te kopen wegens echt overdreven belachelijk duur... €25á30/kg kan ik echt niet aan koffie geven.
maar blijkbaar wel meer dan 1000€ aan een espresso-machine om koffie te zetten

https://www.google.be/search?q=Jura+...t=gws-wiz-serp
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2023, 18:04   #35
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.681
Standaard

Decaf giet ik ook nog op grootmoeders wijze. Eens alle koffiegruis nat is kan je alle heet water er gewoon bovenop gieten. Dan trekt dat trager door voor meer smaak. En nog een scheutje whiskey erbij vandaag, morgen vrij. Mmm.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2023, 09:37   #36
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
maar blijkbaar wel meer dan 1000€ aan een espresso-machine om koffie te zetten

https://www.google.be/search?q=Jura+...t=gws-wiz-serp

Maar da's een investering die we normaal over een jaar of 10 kunnen afschrijven. Met onze vorige (Melitta) hebben we ook 8 a 10 jaar gedaan.

__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2023, 10:07   #37
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Ik ben Hamac en ik ben koffieverslaafd.
Ik drink gemiddeld 6 tot 10 heel sterke grote espresso's per dag en de laatste is soms net voor ik in bed kruip.

Ik heb tientallen verschillende merken/soorten geprobeerd en ik kom iedere keer terug naar de Dessert bonen van Douwe Egberts.
Als je die zak opentrekt en uw neus daar insteekt is wat mij betreft met niets te vergelijken.

Maar mijn beste anonieme koffie slurpers, ik moet een toegeving doen. Ik ben er niet trots op, maar sinds enkele maanden is onze volautomatische espressomachine naar de bonenhemel gegaan en sinds onze keuken volgend jaar vernieuwd wordt en we er nog niet uit zijn om de volgende espressomachine in te bouwen of niet, moet ik het voorlopig stellen met .... oploskoffie. Echt waar. Daar gaat het hart van de doorsnee koffieliefhebber van bloeden.

Ik heb het nog even geprobeerd met zelf bonen te malen in combinatie met zo'n Italiaanse percolator. Ook al komt dat nog het dichtst in de buurt van een goede espresso, het is wel een gedoe.
Filterkoffie is wat mij betreft niet te zuipen en ligt op mijn maag (volgens een goede koffiekenner komt dit door extra stoffen die vrijkomen bij het trager proces van koffiezetten).

Nu dus, oploskoffie. Ook hier verschillende merken geprobeerd en buiten om mokka ijs of milkshake mee te maken zijn de meeste simpelweg niet te zuipen.
Maar de Espresso van Nescafe is echt wel OK en zelfs beter dan echte espresso's die je in
sommige tavernes voorgeschoteld krijgt.

Dus een goede tip voor wie in nood .. nood heeft aan een makkelijke en aanvaardbare koffie (bv op trip), is deze echt wel nog te doen.



In tegenstelling tot de meeste andere oploskoffies wordt deze niet gevriesdroogd maar wordt deze droog geblazen wat een fijn poeder oplevert.

Zijn jullie koffieverslaafd? Zo ja, hoeveel drinken jullie er per dag?
Hoe zetten jullie je koffie?
Welk merk? Waarom? Smaak?
Probeer die van den Delhaize met chicorei eens. Ik koop die alleen omdat hem zo goedkoop is . Maar nog steeds beter dan de oploskoffie van andere winkels.
Anders verse koffiebonen van de markt, Colombian Java. Dat mixt ook goed met geroosterde bonen.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!

Laatst gewijzigd door CUFI : 8 december 2023 om 10:08.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2023, 10:39   #38
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.681
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StV Bekijk bericht
Wen er maar aan, als plebs, van minder koffie te drinken.

https://www.pickx.be/nl/2406944/moge...pa-vanaf-2025#

De planeet moet gered worden
We gaan nog veel tekorten zien als alle Europese plannen worden doorgedrukt. Fruit bijvoorbeeld als insecticiden niet meer gebruikt gaan mogen worden.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 8 december 2023 om 10:39.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2023, 11:07   #39
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.475
Standaard

Jamaican Bleu Mountain.....
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2023, 11:20   #40
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Jamaican Bleu Mountain.....
Daar heb ik ooit 5kg van meegebracht van een reis door Jamaica.
Wij zaten daar in de Blue Mountains en bij de massaal aanwezige kleine boerkes kon je gewoon koffie kopen. Die dan in een roestig vat boven een vuur gebrand werd.

Iedereen vertelde daar dat dat 'de beste koffie ter wereld' was en dachten alletwee "Jaja, dat zeggen ze vast overal.' Wij kenden toen absoluut niets van koffie.

Thuisgekomen hebben wij die gewoon als dagdagelijkse koffie opgedronken, zonder een flauw idee te hebben dat dat inderdaad één der betere koffies ter wereld is.

Aan hedendaagse prijzen hebben wij toen nietsvermoedend ongeveer €1250 a €1500 aan koffie opgezopen... €25 a €30 per 100gr is geen uitzondering tegenwoordig.

Wel lekkere koffie, dat wel!!
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be