Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 mei 2007, 11:50   #1
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard Filip Dewinter tijdens actualiteitsdebat over lijsttrekkersschap Leterme

Filip Dewinter tijdens actualiteitsdebat over lijsttrekkersschap Leterme - 09/05/07

Toespraak Filip Dewinter tijdens het actualiteitsdebat i.v.m. de aankondiging van minister-president Leterme na.v. zijn lijsttrekkerschap van de CD&V-senaatslijst en de gevolgen voor het functioneren van de Vlaamse regering.

Mijnheer minister-president,
Collega’s,
Ik ben ontgoocheld! Ik ben ontgoocheld in deze meerderheid; ik ben ontgoocheld in deze regering; ik ben vooral ontgoocheld in de Vlaamse minister-president, in u! Ondanks alle beloftes van goed bestuur; ondanks de plechtige eed die u gezworen hebt (en ik citeer): “In mijn partij is afgesproken dat de drie mensen (Leterme, Peeters, Vervotte) de rit uitdoen en ten hoogste in een ondersteunende rol kandidaat zullen zijn bij andere verkiezingen”; ondanks de belofte om het anders en beter te doen dan de vorige paarse Vlaamse regering, doet u uiteindelijk net hetzelfde dan de door CD&V toen zo bekritiseerde Patrick Dewael. U gebruikt, wat zeg ik, misbruikt de Vlaamse regering en het ambt van Vlaams minister-president als springplank om federaal eerste minister te kunnen worden.
Mijnheer de minister-president,
U hebt de Vlaamse bevolking voorgelogen toen u bijna drie jaar geleden beloofde om op post te blijven en deze regering samen met uw CD&V-ministers gedurende een volledige legislatuur te leiden. U offert de Vlaamse regering op om uw eigen ambities te realiseren. U pleegt woordbreuk. U verraadt de Vlaamse kiezers die u hun vertrouwen hebben gegeven als Vlaams minister-president!
Mijnheer de minister-president,
Mag ik terzake CD&V-oppositiefractieleider Eric Van Rompuy citeren toen op 16 mei 2003
Vlaams minister-president Patrick Dewael aankondigde de Vlaamse regering te verlaten om federaal minister van Binnenlandse Zaken te worden: “Dit parlement is een schaakbord geworden van het federale niveau (…) Tot wat heeft het gediend dat er generaties lang is gevochten voor een eigen Vlaamse instelling met rechtstreekse verkiezingen, als de minister-president het schip verlaat op een ogenblik dat het in zijn eigen belang is? Dat is pure carrièreplanning en heeft niets meer te maken met het algemeen belang. Wat hebben de mensen daaraan? De indruk leeft dat het Vlaamse niveau niet meer belangrijk is (…) Welk signaal geeft u, mijnheer de minister-president, wanneer u niet langer uw werk wil verder zetten inzake onderwijs, werkgelegenheid, welzijn, leefmilieu en u blijkbaar andere taken belangrijker vindt? ”

In de officiële CD&V-persmededeling werd deze overstap een “manifeste minachting voor de Vlaamse instellingen” genoemd. Toen heette de overstap van Dewael en co naar de federale regering een “nooit geziene stoelendans, waardoor het Vlaamse niveau de speelbal wordt van de strategie in een aantal partijhoofdkwartieren. De Vlaamse regering wordt verlamd tot de federale regeringsvorming achter de rug is. Dit toont duidelijk aan dat het Vlaamse niveau ondergeschikt is aan het federale”. Vandaag doet u net hetzelfde als Patrick Dewael vier jaar geleden. De CD&V is misschien wel van naam veranderd maar zeker niet van streken. Het zijn en blijven tsjeven die zonder enige schroom bochten van 180° maken, liegen en bedriegen en vandaag aanbidden wat ze gisteren verbrandden.
Mijnheer de minister-president,
Gedurende meer dan een jaar was u een crypto-kandidaat (officieel was u geen kandidaat maar iedereen wist dat u het wel was),¬ vandaag bent u een woordbreukkandidaat. En wie weet bent u na 10 juni misschien wel een schijnkandidaat, want als u het op 10 juni niet schopt tot federaal minister zult u ons wellicht komen vertellen dat het allemaal – zoals uw optreden bij Debby en Nancy – om te lachen was. Crypto-kandidaat, nepkandidaat, woordbreukkandidaat, schijnkandidaat,…. zelden heb ik een politicus zo zien draaien, keren en kronkelen en zich in bochten wringen om zichzelf en zijn brandende ambitie toch maar verkocht te krijgen aan de publieke opinie.
Mijnheer de minister-president, leg het mij nu eens uit, bent u nu kandidaat-premier of bent u het niet? Gaat u als CD&V-lijsttrekker na de verkiezingen van 10 juni de eventuele regeringsonderhandelingen leiden? Blijft u ook na 10 juni Vlaams minister-president, ook tijdens eventuele regeringsonderhandelingen? Waarom neemt u niet onmiddellijk ontslag als Vlaams minister-president?
Mijnheer de minister-president,
Samen met Inge Vervotte verlamt u de werking van de Vlaamse regering, meer nog, u gijzelt de Vlaamse regering. Sinds u een jaar geleden uw verdoken campagne bent begonnen met het businessplan ,,Vlaanderen in actie’’ – uw eerste campagneactie – uitgerekend in de zoo van Antwerpen – de locatie kon niet symbolischer gekozen zijn – gaat het met deze Vlaamse regering van kwaad naar erger. Niemand gunt mekaar in deze Vlaamse regering nog het licht in de ogen. Sinds iedereen weet dat Leterme de ambitie heeft om als CD&V-lijsttrekker de doodgraver van paars te worden, boycotten SP.a, en VLD het regeringsbeleid. Van het wegenvignet tot het nieuwe mestactieplan, van het wegwerken van de wachtlijsten tot de ruzies over het woningbouwprogramma van minister Keulen. Rien ne va plus! Alles zit muurvast. Vandaag lezen we in de krant zelfs dat er afspraken moeten gemaakt zijn tussen de regeringspartijen om bepaalde dringende ontwerpen van decreet (het decreet over het volwassenenonderwijs, maatschappelijk verantwoord ondernemen en preventief bedrijfsbeleid) niet meer te bespreken voor de installatie van de nieuwe federale regering.
Mijnheer de minister-president,
U beweert dat u met uw kandidatuur op federaal vlak bijkomende Vlaamse bevoegdheden wil doordrukken maar nog nooit, ik herhaal nog nooit was de Vlaamse regering zo ondergeschikt aan het federale niveau!
Mijnheer de minister-president,
De Vlaamse regering is geen regering van lopende zaken, het is een regering van aflopende zaken. Meer dan ooit is de Vlaamse regering de reservebank geworden van de federale regering. Maar er is meer! Ik heb de indruk dat u schrik hebt van het oordeel van de kiezer op 13 juni 2009 naar aanleiding van de Vlaamse verkiezingen. Inderdaad, de ratten verlaten het zinkende schip! Het bilan van de Vlaamse regering is allesbehalve schitterend! De Vlaamse regering is een zakenkabinet geworden waar geen enkele bezieling of enthousiasme meer van uitgaat. De wachtlijsten in de zorg waren de prioriteiten der prioriteiten van het kartel CD&V-N-VA naar aanleiding van de verkiezingen in 2004. Wat heeft minister Vervotte terzake uiteindelijk kunnen realiseren? De wachtlijsten in de gehandicaptensector nemen toe, de sector van de kinderopvang klaagt over een tekort aan plaatsen en middelen, in rust- en ziekenhuizen is een aanzienlijk plaatsgebrek, er is ook een schrijnend gebrek aan opvang voor jonge drugverslaafden en nu werd de minister op de koop toe zelfs gedagvaard omdat ze er niet in slaagt om voldoende opvangplaatsen te vinden voor slachtoffers van interfamiliaal geweld.
Collega’s,
Inge Vervotte doet in de beste Katholieke traditie aan politieke coïtus interuptus. Voor het zingen de kerk uit. De wachtlijsten blijven maar Inge Vervotte is weg!
Mijnheer de minister-president,
Er zijn drie belangrijke redenen waarom ik de huidige gang van zaken betreur:
Opnieuw wordt van de politiek een beeld opgehangen als zou het enkel en alleen gaan om macht, profijt en carrière. Het is spijtig te moeten vaststellen dat uitgerekend het Vlaams Parlement en de Vlaamse regering, hiervan de dupe zijn!
De Vlaamse regering maakt zich weeral eens ondergeschikt aan de federale regering.
Uw goed “bestuurverhaal” is uiteindelijk niet meer gebleken dan een verkiezingsslogan. De Vlaamse regering ligt op apegapen en zal de komende maanden en jaren wegzakken in lethargie. Spijtig is dat de Vlamingen die meer en beter verdienen hiervan het slachtoffer zullen worden.
Mijnheer de minister-president,
Ik moet u iets bekennen, heel even heeft onze fractie na de Vlaamse verkiezingen van 2004 overwogen om u bij uw aantreden als Vlaams minister-president vanuit de oppositie te steunen. Heel even leek het erop dat Yves Leterme als Vlaams minister-president – niet gehinderd door een partij die deel uitmaakt van de federale regering en meerderheid – voluit de Vlaamse belangen zou verdedigen en misschien zelfs het breekijzer zou kunnen geweest zijn in de onzalige Belgische constructie. Na amper een paar maanden hadden we al door dat u nooit de Vlaamse Vaclav Havel zou worden. Vandaag bevestigt u dat u een middelmatig carrièrepoliticus bent die de postjes en de macht ontzettend veel belangrijker vindt dan het gegeven woord en de principes. Indien u echt een man van uw woord zou zijn, indien u echt een man van principes zou zijn, dan zou u hier en nu vandaag uw ontslag geven als Vlaams minister-president. U hebt echter niet de moed van uw overtuiging en u weifelt, draait en keert, klampt u vast aan uw mandaat van minister-president en meer nog dan dat, u sleurt de Vlaamse regering mee in een verkiezingscampagne en wellicht ook in een regeringsvorming die het beleid van de Vlaamse regering voor maanden en misschien zelfs voor jaren zal verlammen.
Mijnheer de minister-president,
Tijdens de komende maanden en ook na de verkiezingen van 10 juni as. naar aanleiding van de communautaire gesprekken die er zullen zijn over een nieuwe staatshervorming zal de Vlaamse regering niet kunnen wegen op de onderhandelingen. De Vlaamse minister-president zal op dat moment een ordinaire kandidaat en lijsttrekker zijn die niet namens de Vlaamse regering maar wel namens de CD&V het woord zal voeren. Het communautaire luik vervat in uw regeerakkoord, zal dode letter blijven want de Vlaamse regering en het Vlaams Parlement zal omwille van uw electoralisme niet eens een gesprekspartner zijn aan de onderhandelingstafel; geen enkele druk kunnen uitoefenen tijdens de komende federale regeringsonderhandelingen. Ook daarom vragen wij u ten laatste op 10 mei ontslag te nemen.
Mijnheer de minister-president,
Naar alle waarschijnlijkheid zal uw partij op 10 juni naar aanleiding van de federale verkiezingen succesvol zijn. U offert hiervoor de Vlaamse regering op. Het zij zo!
Wij hebben lange tanden en tijd van wachten. Weet dat wij u hiervoor de rekening zullen presenteren naar aanleiding van de Vlaamse verkiezingen van 13 juni 2009

bron Webstek FDW

Wat eigenlijk nog belangrijker is is het feit dat leterme voor de zoveelste keer woordbreuk pleegt. nooit in een regering als b-h-v... 5 minuten moed. Wij blijven 5 jaar op post etc.

De echte reden is dat de cdenv het federale niveau VEEL belangrijker vindt dan het vlaamse enhj daarvoor ook vervotte naar daar stuurt. Omdat de federale macht zoveel belangrijker is voor hen.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2007, 20:26   #2
Bolter
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: Zonhoven
Berichten: 1.087
Standaard

Ik veronderstel dus dat Filip Dewinter zich ook niet kandidaat gaat stellen voor de verkiezingen in juni......
Bolter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2007, 22:40   #3
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Mooie tekst van Dewinten, ik heb hem met veel interesse gelezen.

En hij heeft natuurlijk gelijk: Leterme toont hier dat het Vlaamse niveau ondergeschikt is aan het federale.

Een spijtige zaak voor Vlaanderen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 08:07   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolter Bekijk bericht
Ik veronderstel dus dat Filip Dewinter zich ook niet kandidaat gaat stellen voor de verkiezingen in juni......
Wat onhandig! Dit gaat over de leugen van Leterme en u begint over iets anders. Heeft Leterme iets beloofd? Ja of neen?

Zijn woorden waren immers:

Citaat:
In mijn partij is afgesproken dat de drie mensen (Leterme, Peeters, Vervotte) de rit uitdoen en ten hoogste in een ondersteunende rol kandidaat zullen zijn bij andere verkiezingen.
Nu gaat de man als hoofdkandidaat voor de federale verkiezingen! Leterme, symbool dat de CD&V nog altijd de oude machtsgeile CVP is die geen enkele waarde hecht aan beloftes, principes of afspraken. Enkel de macht om de macht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 10:04   #5
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Dewinter heeft ook geen functie in de Vlaamse regering. Hij kan die dan ook moeilijk in de steek laten

Persoonlijk vind ik wel dat hij ontzettend goed werk verricht in het Vlaamse parlement. Ik zou het jammer vinden dat hij zou overstappen naar federaal. Maar dat is mijn persoonlijke mening: hij laat tenminste geen regering in de steek, hij laat tenminste geen beleid achter.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 10:33   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Mooie tekst van Dewinten, ik heb hem met veel interesse gelezen.

En hij heeft natuurlijk gelijk: Leterme toont hier dat het Vlaamse niveau ondergeschikt is aan het federale.

Een spijtige zaak voor Vlaanderen.

F.Dewinter zal nu,voor de zoveelste keer,mogen ondervinden dat er een verschil is tussen "gelijk hebben",en "gelijk krijgen"...

In de politiek is dat verschil bijwijlen onmetelijk.De oppositie lonkt alweer....

Ondertussen,zo voel ik het toch aan,WIL een meerderheid van kiesgerechtigde Vlamingen "Yves" in die premierstoel helpen hijsen...



Er is een soort "verschuivingetje" bezig in de politiek,ik begin te geloven dat CD&V op de juiste golf zit

Toespraak van Filip,maar ja....

Voor diegenen die vrezen dat Belgie "kapot" gaat,we kunnen alleen maar vaststellen dat zowel aan Vlaamse als aan Waalse kant de stoel direkt opgegeven wordt zodra er een kans bestaat om Federaal te gaan zetelen.berg dus de "tricolore" nog maar niet op
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 11:30   #7
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Voor diegenen die vrezen dat Belgie "kapot" gaat,we kunnen alleen maar vaststellen dat zowel aan Vlaamse als aan Waalse kant de stoel direkt opgegeven wordt zodra er een kans bestaat om Federaal te gaan zetelen.berg dus de "tricolore" nog maar niet op
Het is wel op het federale niveau waar je Vlaanderen nieuwe bevoegdheden kan geven.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 20:38   #8
Bolter
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: Zonhoven
Berichten: 1.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat onhandig! Dit gaat over de leugen van Leterme en u begint over iets anders. Heeft Leterme iets beloofd? Ja of neen?

Zijn woorden waren immers:



Nu gaat de man als hoofdkandidaat voor de federale verkiezingen! Leterme, symbool dat de CD&V nog altijd de oude machtsgeile CVP is die geen enkele waarde hecht aan beloftes, principes of afspraken. Enkel de macht om de macht.
Iets anders !!
Wat gaat Dewinter doen als hij verkozen wordt...
Dit is als lijstduwer meer dan waarschijnlijk.
Als het Vlaams parlement voor hem zo belangrijk is moet hij zich ook niet kandidaat stellen voor het federale niveau...

Ik ben er zeker van dat zowel het Belang als de Open VLd zo tekeer gaan omdat Leterme een echte bedreiging vormt voor hun resultaat.
De SPa zal hier minder de gevolgen van dragen en reageert bijgevolg amper. Zij daarentegen trachten Groen! uit te melken.
Ieder zijn strategie natuurlijk. Politiek blijft, spijtig genoeg, dikwijls een taktisch spel waar de mens in de straat niet onmiddellijk beter van wordt.
Bolter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 20:42   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolter Bekijk bericht
Iets anders !!
Waarom "iets anders"?

Dit gaat over Leterme, en men probeert toch maar die hete aardappel voor zich uit te schuiven. Daarom al die krampachtige pogingen de discussie over iets anders te laten lopen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 07:22   #10
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolter Bekijk bericht
Ik veronderstel dus dat Filip Dewinter zich ook niet kandidaat gaat stellen voor de verkiezingen in juni......
Effectieve kandidaten Antwerpen niet...

enkel bij de senaatslijst duwt hij...



http://www.vlaamsbelang.be/60/1
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.

Laatst gewijzigd door ancapa : 14 mei 2007 om 07:23.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 07:25   #11
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolter Bekijk bericht
Iets anders !!
Wat gaat Dewinter doen als hij verkozen wordt...
Dit is als lijstduwer meer dan waarschijnlijk.
Als het Vlaams parlement voor hem zo belangrijk is moet hij zich ook niet kandidaat stellen voor het federale niveau...

Ik ben er zeker van dat zowel het Belang als de Open VLd zo tekeer gaan omdat Leterme een echte bedreiging vormt voor hun resultaat.
De SPa zal hier minder de gevolgen van dragen en reageert bijgevolg amper. Zij daarentegen trachten Groen! uit te melken.
Ieder zijn strategie natuurlijk. Politiek blijft, spijtig genoeg, dikwijls een taktisch spel waar de mens in de straat niet onmiddellijk beter van wordt.
een lijst duwen is niet effectief gaan om verkozen te worden, als eerste opvolger is men wel kandidaat...
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 09:38   #12
el_duvel
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2007
Berichten: 359
Standaard

tuurlijk hebben ze schrik... Ze hebben schrik dat het CD&V nog meer stemmen zal halen. De mensen zijn de paarse klungelaars beu en willen weer een degelijke regering zoals ten tijde van Dehaene.
Het VB heeft gewoon iets aangegrepen om ruzie te stoken... Maar waarom dan. Ze willen Leterme dwingen tot uitspraken maar hij is slimmer dan dat en gaat er niet op in.
el_duvel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 09:57   #13
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door el_duvel Bekijk bericht
Ze willen Leterme dwingen tot uitspraken maar hij is slimmer dan dat en gaat er niet op in.
Slimmer misschien. Maar in deze is Leterme toch een deel van zijn geloofwaardigheid kwijt. Niet vergeten dat Leterme zich aanvankelijk verkochte als iemand die het anders (lees:fatsoenlijker) zou doen. Wat er hier duidelijk word gemaakt is dat de CD&V een partij is als een ander.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 10:05   #14
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Okey tijd voor de pillekes voor wie terug naar de tijd van Dehaene wilt.

Verhofstadt heeft op bijna alle vlakken verbeteringen doorgevoerd. Men kan dan wel debatteren over de manier waarop, maar paars heeft Vlaanderen terug uit de "slaap" gehaald na het desastreuze beleid van Dehaene om toch maar de maastricht normen te halen.

Willen groeien door te besparen... . Ik zou nog liever stemmen voor dat gehate paars als het zou vermijden dat er terug "nen loodgieter" als premier zou komen.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!

Laatst gewijzigd door Raven : 14 mei 2007 om 10:07.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 10:35   #15
el_duvel
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2007
Berichten: 359
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Okey tijd voor de pillekes voor wie terug naar de tijd van Dehaene wilt.

Verhofstadt heeft op bijna alle vlakken verbeteringen doorgevoerd. Men kan dan wel debatteren over de manier waarop, maar paars heeft Vlaanderen terug uit de "slaap" gehaald na het desastreuze beleid van Dehaene om toch maar de maastricht normen te halen.

Willen groeien door te besparen... . Ik zou nog liever stemmen voor dat gehate paars als het zou vermijden dat er terug "nen loodgieter" als premier zou komen.
Verhofstadt heeft het zo goed gedaan dat na 2 regeringsperiodes merendeel van hem vanaf wil...
Het begrotingsoverschot dat CD&V voordien had opgebouwd is weggewerkt door de gratispolitiek dat tot op heden niets heeft opgebracht, meer nog 4 jaar gelden was belgie in een economisch dal gesukkeld of zijt ge dat al vergeten ?
Met als gevolg dat we bij de volgende regering weer zullen moeten besparen om de pensioenen en dergelijke meer te kunnen blijven betalen...
De volgende legislatuur is geen bedankje maar het is wel nodig om dit Vlaanderen uit zijn nachtmerrie te halen waarin het beland is. Dan toch liever de slaap waar je zo naar refereert.
Het feit dat de begroting in orde is, is verwezenlijkt door de Vlaamse Regering en rararara welke partij zit daar achter
el_duvel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 10:50   #16
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Onder Dehaene moest er hard bespaard worden omdat de opeenvolgende regeringen, niet in het minst door de wafelijzerpolitiek, de verantwoordelijkheid doorgeschoven hadden naar "later" (lees: de volgende generatie).
Verhofstadt heeft de oogst van dat bezuinigingsbeleid enkel en alleen voor machtsbehoud uitgedeeld en de rekening terug naar de volgende generatie doorgeschoven.
Dat nog in het één nog in het andere beleid ook maar een zweem van verantwoordelijkheid werd gelegd naar de deelstaten hebben de walen in beide regeringsploegen niets anders moeten doen dan deze beleidsdoelen voor veel geld te verkopen terwijl zij van hun kant alle strategische sleutelposities die een einde aan deze geldstromen zouden kunnen betekenen konden blijven bemannen.
Daar er nu niets meer te verkopen is (cfr bijvoorbeeld de bruidsschat van vrhfstdt ivm het waalse onderwijs als onderhandelingsonderpand) zitten de vlamingen, die dat alles enkel voor de tijdelijke macht hebben toegestaan, natuurlijk in een patstelling.
Je kan het de waalse machtshebbers bijgevolg niet kwamijk nemen dat ze bij het zien van zoveel machtsgeilheid, zwakte en strathegisch geklungel eens goed lachen nu die vlamingen plotseling aan de fundamenten van hun gesubsidieerde macht willen komen prutsen zonder bijkomende financiële of territoriale tegemoetkomingen.
Het enige argument dat het amechtige vlaanderen blijkbaar blijft is dan ook hun reeds lang ondergraven argument van "goed bestuur".
Laf politiek Vlaanderen.
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 11:11   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Slimmer misschien. Maar in deze is Leterme toch een deel van zijn geloofwaardigheid kwijt. Niet vergeten dat Leterme zich aanvankelijk verkochte als iemand die het anders (lees:fatsoenlijker) zou doen. Wat er hier duidelijk word gemaakt is dat de CD&V een partij is als een ander.
Je hebt gelijk als je zegt dat Leterme een deel van zijn geloofwaardigheid kwijt is. Het grootste deel van het CD&V-N-VA kiesvee zal dat echter worst wezen. Je hoeft maar naar de reacties op dit forum te kijken (toch de meer politiek geïnteresseerde kiezer?) om vast te kunnen stellen hoe fanatiek veler ogen gesloten wordt voor wat er in werkelijkheid te zien is.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 11:16   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler
Laf politiek Vlaanderen.
Waar anders heeft Belgique zijn overleving al 177 jaar aan te danken?
En nog schamen een hoop 'Vlamingen' zich niet dood voor dergelijke politici. Integendeel. Ze zijn er nog altijd van overtuigd dat deze verbelziekte lafaards tot een verlichte elite behoren.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 14 mei 2007 om 11:17.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 11:19   #19
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Tot wat heeft het gediend dat er generaties lang is gevochten voor een eigen Vlaamse instelling met rechtstreekse verkiezingen, als de minister-president het schip verlaat op een ogenblik dat het in zijn eigen belang is?
Een instelling waarvoor men indertijd zelfs vrijwillig zijn numerieke meerderheid in dit land versjacherd heeft.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 11:32   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Tot wat heeft het gediend dat er generaties lang is gevochten voor een eigen Vlaamse instelling met rechtstreekse verkiezingen, als de minister-president het schip verlaat op een ogenblik dat het in zijn eigen belang is?
Patrick Dewael deed precies hetzelfde. En elke verbelziekte 'Vlaming' zal dat blijven doen tot het onmogelijk nog langer kan.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be