Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 december 2016, 11:43   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard Sophie Dutordoir: "Vande Lanotte weigerde prijsverlaging Electrabel"

Ik begin de nmbs-baas sympathiek te vinden ...

Welke schande !! En dan dat bedrog met de tijdelijke verlaging van de BTW !!

titel: Sophie Dutordoir: "Vande Lanotte weigerde prijsverlaging Electrabel"
http://www.demorgen.be/interviewrepo...ababfa/13foQw/

Citaat:
Electrabel mocht de prijzen niet verlagen van minister Johan Vande Lanotte (sp.a). Dat zegt Sophie Dutordoir, oud-CEO van Electrabel in de zesde aflevering van de interviewreeks 'Het Monster van de Macht'. Vande Lanotte bevestigt dat hij haar voorstel van 'prijsverlaging in ruil voor belastingverlaging' destijds geweigerd heeft.
Johan Vande Lanotte en Sophie Dutordoir ©PHOTO_NEWS

Sophie Dutordoir stapte op 1 januari 2014 op als CEO bij energiebedrijf Electrabel. Ze opende vervolgens een delicatessenwinkel in haar woonplaats Overijse. In het uitgebreide interview komt Dutordoir terug op haar moeilijke relatie met voogdijminister Johan Vande Lanotte, bevoegd voor Consumentenzaken in de vorige federale regering. Een fragment:

Sophie Dutordoir: "Ik ben gebleven tot er geen enkele klant meer wegging, en tot het marktaandeel gestabiliseerd was. Natuurlijk waren er veel klanten vertrokken, maar dat kwam omdat ik de prijzen niet mocht verlagen van 'Oostende'."

Johan Vande Lanotte verbood u de prijzen te verlagen?
"Ik zweer dat het zo gegaan is. Energie is een complexe sector die om historische redenen in het verleden niet belast is geweest. Dan is er een forfaitaire belasting gekomen en een vennotschapsbelasting die is uitgemond in het debat over de nucleaire rente. Op een bepaald moment is die taks geweldige proporties gaan aannemen, terwijl de winst juist aan het dalen was."

"Ik heb toen voorgesteld aan Vande Lanotte om die 550 miljoen aan taks te vertalen in prijsverlagingen voor alle klanten, in plaats van die miljoenen in de algemene kas van de federale regering te steken. Antwoord: 'Vergeet het. Als je dat doet, is er geen concurrentie meer mogelijk op de Belgische markt.'"

Hij wilde het wellicht allebei: de prijsverlagingen en de taks.
(schamper) "Je kunt van alles willen, hè."

Was Johan Vande Lanotte uw felste tegenstander?
"Ach, er is een verschil tussen wat politici in het openbaar zeggen en wat er onder elkaar gezegd wordt."

Vande Lanotte was vooral in de krant scherp?
"Hij kan nog altijd geen drie woorden zeggen zonder dat Electrabel erbij zit. (lacht) Ik heb hem ooit gezegd dat ik zou verderdoen tot ik een Electrabel-straat heb in Oostende."

"Hij is tegen mij altijd oprecht geweest. 'Electrabel is voor mij een politiek thema', zei hij me. Ik heb hem toen geantwoord: het heeft jouw partij in ieder geval geen stemmen opgeleverd. (lacht) Mijn geheugen is feilloos. Ik herinner mij nog perfect de situatie waarin hij me dat zei. Hij mag het me kwalijk nemen dat ik hem daarop citeer. Ik vind dat eigenlijk nog leuk, ook."
Monopoliepositie

Share

'Als ik een prijsverlaging in ruil voor belastingverlaging had toegestaan, had Electrabel weer zijn monopoliepositie kunnen verwerven'
Johan Vande Lanotte, toenmalig minister van Economie

Dat hij een voorstel tot prijsverlaging geweigerd heeft, ontkent Johan Vande Lanotte, op vraag van De Morgen, niet. "Als ik een prijsverlaging in ruil voor belastingverlaging had toegestaan, had Electrabel weer zijn monopoliepositie kunnen verwerven om vervolgens de prijzen weer te verhogen. Dan stonden we nergens. Electrabel heeft de (verhoogde) taks moeten betalen en ze hebben hun prijzen finaal begin 2013 met goed 10 procent moeten zakken en de concurrentie is sterk toegenomen. Ik ben dus blij dat ik op haar aanbod niet ben ingegaan."

Dat Vande Lanotte de strijd tegen Electrabel politiek gemaakt heeft, bevestigt hij ook. "Was het een politieke kwestie? Zeker! Het ging er om dat de liberalisering moest ten goede komen aan de gebruikers en niet aan de leveranciers. Dat dit ook gelukt is, daar ben ik trots op."

Het volledige interview met Sophie Dutordoir leest u nu al in onze pluszone of morgen in Zeno in de weekendkrant van De Morgen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2016, 15:33   #2
strijkijzer
Gouverneur
 
Geregistreerd: 27 februari 2016
Berichten: 1.030
Standaard

Hopelijk doet deze tsjeef het pakken beter dan tsjeef schoeppe want dat was een complete en corrupte ramp. Erger dan Cornu kan alvast niet.
strijkijzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2016, 15:37   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door strijkijzer Bekijk bericht
Hopelijk doet deze tsjeef het pakken beter dan tsjeef schoeppe want dat was een complete en corrupte ramp. Erger dan Cornu kan alvast niet.
Vraag is of ze vakbondsbestendig is.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2016, 15:38   #4
strijkijzer
Gouverneur
 
Geregistreerd: 27 februari 2016
Berichten: 1.030
Standaard

Wat het artikel betreft. De titel is nogal misleidend. Goed gedaan van vandelanotte. Dat kan niet dikwijls gezegd worden.

Laatst gewijzigd door strijkijzer : 17 december 2016 om 15:39.
strijkijzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2016, 15:40   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door strijkijzer Bekijk bericht
Wat het artikel betreft. De titel is nogal misleidend. Goed gedaan van vandelanotte. Dat kan niet dikwijls gezegd worden.
Goed gedaan???
Ik denk het niet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2016, 16:44   #6
strijkijzer
Gouverneur
 
Geregistreerd: 27 februari 2016
Berichten: 1.030
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Goed gedaan???
Ik denk het niet.
Herlees het artikel nog eens zou ik zeggen en hou in het achterhoofd dat de kerncentrales zijn betaald door de héle bevolking en niet enkel door de toenmalige electrabelklanten.
strijkijzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2016, 20:36   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Vandelanotte had gelijk.

Als je met afgeschreven en eigenlijk kompleet verouderde kerncentrales de prijs laag houdt, ga je iedere nieuwe investering de markt uit prijzen.

Windenergie, zonne energie, enz....zijn allemaal niet rendabel als je ze vergelijkt met de pure draaikost van een kerncentrale.

Echter als je een nieuwe neerzet, verandert het plaatje compleet en is kernenergie vrij duur.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2016, 09:41   #8
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Alles het gevolg van deeltijds werken.

De kerncentrales werken ook maar deeltijds en je wil toch niet dat ze dan nog hetzelfde loon krijgen als een voltijdse?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2016, 10:26   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Alles het gevolg van deeltijds werken.

De kerncentrales werken ook maar deeltijds en je wil toch niet dat ze dan nog hetzelfde loon krijgen als een voltijdse?
Er zijn er zelfs die met full time slapen een vette pree zouden willen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2016, 15:12   #10
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Zou Schoof eigenlijk nog maar half begrijpen wat er in dat artikel staat?

Of zou hij echt geloven dat het beter zou zijn voor de consument als Electrabel geen belastingen meer moet betalen?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2016, 15:38   #11
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

operatie Dutordoir beschadigen is blijkbaar al begonnen...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2016, 16:44   #12
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
operatie Dutordoir beschadigen is blijkbaar al begonnen...
Insinueer je nu dat ze twee maanden geleden bij De Morgen een interview bij mekaar gelogen hebben, in een gecoördineerde actie met de NVA die het een tijdje nadien zou laten verspreiden door haar apparatsjiks en nep-accounts, voor het geval ze ergens een postje zou krijgen?

Lijkt me nogal vergezocht
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be