Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juli 2017, 19:02   #41
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Als je graag van projecties houdt (ik niet, maarbon, omdat ze inherent niet overweg kunnen met technologische stappen....bloomberg WEET niet wat er pakweg over 10 jaar gebeurt met de batterijmarkt. En kan dat ook niet weten....ergens in een donker hok is een doctorandus een nieuwe batterij aan het ontwikkelen waar pas over 3 jaar een eerste publicatie over komt en die pas over 10 jaar in productie gaat).

Maargoed: ING & Stanford:

Citaat:
Tony Seba, an economist at Stanford University in the US who has published research on the cars, said: “Our findings clearly indicate that essentially all vehicle miles travelled will be electric by 2040 [worldwide].

“The car industry faces an imminent technology disruption by AEVs [autonomous electric vehicles] in the early 2020s. Even without autonomous technology, the internal combustion engine car industry will have been long decimated by 2040.”

The flurry of electric car announcements last week, including Volvo’s electrification strategy, prompted a pushback by big oil and some analysts.
https://www.theguardian.com/environm...europe-by-2035

Waarom denk je dat Europese overheden en India durven te stellen dat in 2035 het game over is met de verkoop van ICE wagens ?

PS: De verkoop van e-wagens boomt wereldwijd, met zeer lage olieprijzen. Wat gebeurt er denk je als de olieprijzen stijgen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 19:04   #42
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Dus, wat als een vat 100 dollar kost en de benzineprijs 2,5 euro wordt en diesel 2 euro (remember cliquet systeem, verhogingen worden volledig doorgerekend maar dalingen niet) ?

Als mensen hun tank vol moeten gaan doen voor 150 euro gaan ze snel een electrische wagen kopen om die aan hun panelen te leggen....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 19:10   #43
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dus jij kan uw wagen oproepen om tot bij u te rijden door op een knopke te duwen op uw gsm ?

Neen dus.





Teslas zijn geen bussen. Waarom heeft de concurrentie dit nog niet ?



Waarom is het niet in productie ? Tesla drijft met deze zaken haar verkoopt sterk op. Het is dus iets waar de markt om staat te springen. Ik toch.


Full autopilot bijvoorbeeld. Uw wagen rijdt, jij kan een dutje doen of uw emails lezen. Status: realiteit, ik ben onlangs meegereden met een consultant van McKinsey die op de E40 opeens zijn laptop opensmeet en emails begon te doen....achter het stuur.

Raar gevoel in het begin, maar de autopilot doet dat goed.

Waarom moet ik mijn wagen oproepen om tot bij mij te rijden ?
Gaat die auto afrekenen als die op een betaalparking staat ?
Ga je wachten tot je auto een blok rondgereden is omdat je in een éénrichtingsverkeerstraat staat ?

Je hebt dus geen weet van de embedded modems die zelfs verplicht is bij de homologatie van nieuwe wagens ?

Ja en ?

Dagelijks lezen en schrijven mensen emails terwijl ze rijden, ze hebben daar geen Tesla voor nodig en het is zelfs strafbaar

Je projecteert je wensen dromen zo dat het lijkt alsof iedereen zit te wachten op die gadgets die zo superbelangrijk voor u zijn terwijl voor 99,9% van de mensen hun auto dient om van punt A naar punt B te rijden.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 19:12   #44
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dus, wat als een vat 100 dollar kost en de benzineprijs 2,5 euro wordt en diesel 2 euro (remember cliquet systeem, verhogingen worden volledig doorgerekend maar dalingen niet) ?

Als mensen hun tank vol moeten gaan doen voor 150 euro gaan ze snel een electrische wagen kopen om die aan hun panelen te leggen....
Denk eens wat verder dan uw kerktoren en cliquet systeem, erg eigenlijk dat ge als ingenieur niet verder dan wat ge kent kunt denken.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 19:14   #45
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als je graag van projecties houdt (ik niet, maarbon, omdat ze inherent niet overweg kunnen met technologische stappen....bloomberg WEET niet wat er pakweg over 10 jaar gebeurt met de batterijmarkt. En kan dat ook niet weten....ergens in een donker hok is een doctorandus een nieuwe batterij aan het ontwikkelen waar pas over 3 jaar een eerste publicatie over komt en die pas over 10 jaar in productie gaat).

Maargoed: ING & Stanford:



https://www.theguardian.com/environm...europe-by-2035

Waarom denk je dat Europese overheden en India durven te stellen dat in 2035 het game over is met de verkoop van ICE wagens ?

PS: De verkoop van e-wagens boomt wereldwijd, met zeer lage olieprijzen. Wat gebeurt er denk je als de olieprijzen stijgen ?
Moest het game-over zijn dan waren er geen verboden zoals in Engeland en Frankrijk nodig.

Maar dat is waarschijnlijk moeilijk begrijpbaar voor u.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 19:18   #46
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Waarom moet ik mijn wagen oproepen om tot bij mij te rijden ?
Gaat die auto afrekenen als die op een betaalparking staat ?
Ga je wachten tot je auto een blok rondgereden is omdat je in een éénrichtingsverkeerstraat staat ?
Als ik aan een luchthaventerminal sta, wil ik mijn wagen oproepen en tot bij mij laten rijden, ipv zelf met mijn koffers te sleuren tot op de parking.

Als ik afreken aan de betaalterminal van een Q-parking, kan ik mijn auto ook al naar mij laten rijden, scheelt me veel geloop en tijd.

Daar willen mensen voor betalen. Ik toch.




Citaat:
Je hebt dus geen weet van de embedded modems die zelfs verplicht is bij de homologatie van nieuwe wagens ?
Vinden we die functionaliteit terug in dagdagelijks gebruik ? Ik heb een recente wagen thuis. Wil ik online, is dat een heel geprul, en de wagen is daar niet op aangepast. Voor kaartupdates moet ik ook nog langs de dealer. Bij een Tesla is dat over the air, zonder dat je het weet. Opel heeft Onestar, maar de functionaliteiten zijn beperkt.


Citaat:
Ja en ?

Dagelijks lezen en schrijven mensen emails terwijl ze rijden, ze hebben daar geen Tesla voor nodig en het is zelfs strafbaar

Je projecteert je wensen dromen zo dat het lijkt alsof iedereen zit te wachten op die gadgets die zo superbelangrijk voor u zijn terwijl voor 99,9% van de mensen hun auto dient om van punt A naar punt B te rijden.
We zullen zien. Er zat ook niemand te wachten op smartphones volgens technologiegurus midden jaren 2000. Niemand had die functionaliteit nodig (serieuze mensen kijken geen fimpjes op hun gsm)....en wat nu ?

Mensen hadden hun gsm toch ook alleen maar nodig om te bellen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 19:23   #47
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Moest het game-over zijn dan waren er geen verboden zoals in Engeland en Frankrijk nodig.

Maar dat is waarschijnlijk moeilijk begrijpbaar voor u.
De verboden zijn nodig omdat Europese autofabrikanten de trein massaal aan het missen zijn.

Hoeveel batterijfabrieken heeft VW al ?

Nissan & Tesla hebben dat al geregeld. Renault, Mitshubishi en co hebben via alliantie met Nissan ook toegang. GM is ook begonnen, de productie van de bolt wordt opgedreven voor als men de verkoop in meer staten in de VS toelaat en ook de EU gaat bedienen. Volvo heeft via Geely toegang tot een hoop technologie en batterijen.

Dit is ook de reden waarom ik vermoed dat u zo krampachtig reageert. De klassieke Duitse autofabrikanten hebben zich veel te lang blindgestaard op Diesel. Tot het dieselschandaal. En nu moeten ze massaal de omschakeliing maken. Normale gang van zaken zou zijn: diesel melken tot niet meer kan, milde hybride melken, Plug in hybride melken tot niet meer kan, om dan over 40-50 jaar electrisch te rijden. Winstmaximalisatie. Ze werkt de automobielindustrie.

Tot Tesla kwam en de stok in het hoenderhok smeet.

Laatst gewijzigd door Tavek : 30 juli 2017 om 19:24.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 19:27   #48
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Denk eens wat verder dan uw kerktoren en cliquet systeem, erg eigenlijk dat ge als ingenieur niet verder dan wat ge kent kunt denken.
Moet dit een argument voorstellen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 19:33   #49
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De verboden zijn nodig omdat Europese autofabrikanten de trein massaal aan het missen zijn.
De verboden zijn er om de consument te verplichten om te schakelen niet omdat de consument dat vraagt.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 19:41   #50
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Dit is ook de reden waarom ik vermoed dat u zo krampachtig reageert. De klassieke Duitse autofabrikanten hebben zich veel te lang blindgestaard op Diesel. Tot het dieselschandaal. En nu moeten ze massaal de omschakeliing maken. Normale gang van zaken zou zijn: diesel melken tot niet meer kan, milde hybride melken, Plug in hybride melken tot niet meer kan, om dan over 40-50 jaar electrisch te rijden. Winstmaximalisatie. Ze werkt de automobielindustrie.

Tot Tesla kwam en de stok in het hoenderhok smeet.
Ik ben geen 20 meer dat ik krampachtig moet reageren op nieuwigheden, ICE wagens zullen het mijn tijd nog wel uithouden, en iedere nieuwigheid, technologie is eigenlijk jobzekerheid voor mij gezien mijn jobbeschrijving.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 19:43   #51
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
De verboden zijn er om de consument te verplichten om te schakelen niet omdat de consument dat vraagt.
500k mensen hebben 1000 euro betaald om een Tesla te bestellen waar ze buiten naam en basisprijs niks van wisten.

Volvo (de directie die ik denk beter doorheeft waar de automobielmarkt naar toe gaat dan u) gaat Volvo transformeren naar full electric bedrijf over het komende decennium.

Sure, er is geen markt....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 19:43   #52
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Moet dit een argument voorstellen ?
Ja sorry, als we over een wereldproduktie van 60.000.000 wagens aan het spreken zijn is over een cliquet systeem beginnen kerktoren mentaliteit.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 19:44   #53
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ik ben geen 20 meer dat ik krampachtig moet reageren op nieuwigheden, ICE wagens zullen het mijn tijd nog wel uithouden, en iedere nieuwigheid, technologie is eigenlijk jobzekerheid voor mij gezien mijn jobbeschrijving.
Het kan wel eens zijn dat u van werkgever zult moeten veranderen dan.

"Het zal mijne tijd wel meegaan" is iets dat niet bestaat in de technologiebusiness.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 19:44   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
PS: De verkoop van e-wagens boomt wereldwijd, met zeer lage olieprijzen. Wat gebeurt er denk je als de olieprijzen stijgen ?
Menige Europese constructeur hoopt dat dit niet gebeurd...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 19:45   #55
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ja sorry, als we over een wereldproduktie van 60.000.000 wagens aan het spreken zijn is over een cliquet systeem beginnen kerktoren mentaliteit.
Bon, ik ga het u op papier zetten.

Over 10 jaar worden er al geen 60 miljoen ICE wagens meer verkocht per jaar.

Ge moogt dit bericht over 10 jaar terughalen als dit forum dan nog bestaat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 19:55   #56
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
500k mensen hebben 1000 euro betaald om een Tesla te bestellen waar ze buiten naam en basisprijs niks van wisten.

Volvo (de directie die ik denk beter doorheeft waar de automobielmarkt naar toe gaat dan u) gaat Volvo transformeren naar full electric bedrijf over het komende decennium.

Sure, er is geen markt....
Men had al lang een richtprijs bekend gemaakt, en dat maakt gewoon deel uit van hun marketing strategie.

Ieder merk dat een wagen op de markt brengt heeft weet van de produktie aantallen die ze gaan verkopen, 500.000 wagens is voor de meeste Europese modellen 1,5 tot 2 jaar produktie.

Wat zijn die 500.000 wagens in een totaal verkoop van meer dan 150.000.000 wagens die jaarlijks verkocht worden ?





Volvo zet meer in op hybrides zonder hun ICE aanbod uit produktie te halen.

Dat ze niet meer investeren in dieselmotoren is ook marketing gezien ze zo goed als al hun dieselmotoren kopen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 19:56   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het kan wel eens zijn dat u van werkgever zult moeten veranderen dan.

"Het zal mijne tijd wel meegaan" is iets dat niet bestaat in de technologiebusiness.
Idd, en menige ICE-constructeur gaat zeggen dat het niet zo erg gaat zijn...

Maar toch gaan alleen al bij de motoren 6 op 7 jobs verdwijnen...

Rekende Daimler uit voor zijn aangepaste fabriek waar nu electrische motoren gebouwd gaan worden ipv klassieke verbrandingsmotoren.

Daarbij kan het meeste machinaal gebeuren, slechts 1 technieker blijft nodig voor een electrische motor.

Techniekers moeten omgeschoold worden, Daimler-bestuur spreekt heel voorzichtig dat 25 % van het personeel zou kunnen afgebouwd worden in de toekomst.
Duitsland staat op stelten met die uitspraken... maar natuurlijk gaan nog meer jobs wegvallen, zie tweede video:

Video (Daimler bestuur):
https://www.zdf.de/nachrichten/heute...toren-100.html

Video (BMW):
http://www.ardmediathek.de/tv/report...entId=43844468

In de Standaard stond het februari laatstleden, maar de bovenstaande mainstream en uitspraken CEO's brengt het pas echt in het nieuws.

Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170...andaard.biz%29

Duitsland vreest massaal jobverlies door elektrische auto
10/02/2017

Duitsland vreest dat de overgang van diesel en benzine naar elektrische wagens 75.000 tot 100.000 jobs zal kosten. ‘Een elektrische motor is als een wasmachine: veel minder complex en veel minder onderhoudsintensief’, zeg ook auto-expert Tony Verhelle. Maar hij waarschuwt voor overdrijving.

De opkomst van elektrische auto’s kan in Duitsland leiden tot een golf aan faillissementen in de auto- en toeleveringsindustrie. Experts houden al rekening met een verlies van 75.000 tot 100.000 banen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 20:04   #58
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Men had al lang een richtprijs bekend gemaakt, en dat maakt gewoon deel uit van hun marketing strategie.

Ieder merk dat een wagen op de markt brengt heeft weet van de produktie aantallen die ze gaan verkopen, 500.000 wagens is voor de meeste Europese modellen 1,5 tot 2 jaar produktie.

Wat zijn die 500.000 wagens in een totaal verkoop van meer dan 150.000.000 wagens die jaarlijks verkocht worden ?





Volvo zet meer in op hybrides zonder hun ICE aanbod uit produktie te halen.

Dat ze niet meer investeren in dieselmotoren is ook marketing gezien ze zo goed als al hun dieselmotoren kopen.
Jij heb de ballen verstand van hoe technologie uptake werkt.

Dit is de early majority, we zijn reeds voorbij de early adopters (Model S, Leaf, Volt...) en de early innovators (Roadster).



Uptake gaat de komende 5 jaar exploderen. Mensen zullen in grote getalen kiezen voor een e-wagen. Laadinfrastructuur gaat overal verschijnen, wat de vraag nog versterkt. Steden verbannen dieselwagens. Nieuwe dienstverleners die zelfrijdende taxis aanbieden in stedelijke gebieden komen op. De economies of scale verlaagt de prijs, wat de vraag nog eens aanwakkert....

Dit is wat men bedoelt met een disruptieve technologie. De automobielindustrie heeft dat nooit gekend omdat ze technologie na technologie heeft gemelkt: benzine, diesel, enz enz...en iedere mini innovatie heeft proberen te verkopen als the next big thing. Afgelopen 80 jaar is dat goed gegaan....nu niet meer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 20:06   #59
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

PS: De verkoop van e-wagens boomt wereldwijd, met zeer lage olieprijzen. Wat gebeurt er denk je als de olieprijzen stijgen ?

Bloomberg voorspelt dat de groei van electrische wagens de vraag zoveel zal doen zakken dat de prijzen instorten, maar niet voor 2035.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2017, 20:12   #60
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Bloomberg voorspelt dat de groei van electrische wagens de vraag zoveel zal doen zakken dat de prijzen instorten, maar niet voor 2035.
Citaat:
Royal Dutch Shell is bracing for a peak in oil demand by the end of the next decade by edging towards renewable power and the electric vehicle industry.

Shell boss Ben Van Beurden said the oil major had changed its company mindset to a “lower forever” oil price environment and is focusing on being “fit for the forties”, in reference to the faltering oil price, which has struggled to remain above the $50 a barrel mark.

The group is already shifting its production focus from oil to natural gas, but in its clearest statement of intent to date Mr Van Beurden said that within the next year Shell will reveal early plans for a deeper presence in renewable energy and the electrical chain to tap into the boom in electric vehicles.
Voor 45-50 dollar kan je een hele hoop oliereservoirs niet ontginnen. Honderden miljarden, tot triljarden, aan reserves moeten afgeboekt worden.

De slachting in de olie industrie gaat enorm zijn als men tot deze conclusie komt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be