Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juni 2004, 20:56   #901
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin

Mooi extra paleis voor Bea en haar Duits-Argentijnse kliek
we zouden er een luxe schijthuis van kunnen maken voor buitenlandse prominenten als ze hier op bezoek zijn.
Een glazen gevangenis? "Hotel Royal"?

@ Tantist: ok minder != geen, maar ik denk dat Den Haag toch redelijke wereldwijde bekendheid geniet... En het maakt de lessen en de examens er toch een stukje moeilijker op, overal ter wereld
"Wat is de hoofdstad van *hoe-je-die-samenstelling-ook-moet-heten*?"
"A/ Brussel; B/ Den Haag; C/ Amsterdam; D/ Antwerpen"
Maar goed, als we het practisch bekijken moet ik toegeven dat Amsterdam iets makkelijker bereikbaar is vanuit het buitenland, wat ook weer een belangrijk punt kan zijn.

@ Euhm, ik weet niet meer wie: Een gedeelde hoofdstad tussen Amsterdam en Brussel? Ik kan wel volgen dat je alles wat nationaal is naar Den Haag wil brengen en alles wat internationaal is naar Brussel, en dan Amsterdam gewoon de "hoofdstad" blijft noemen ofzo (de koninklijke zetel?).
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 22:12   #902
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Mooi om te horen. Ben dan ook nog maar 2 keer in A'dam geweest...
Op zich niet erg, maar het ligt er aan wáár je bent geweest. Met alleen een rondvaart door de grachten heb je niet heel Amsterdam gezien.
Citaat:
Extra troef: Brussel heeft zelfs een eigen luchtvaartmaatschappij !
Maar geen eigen luchthaven.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 22:16   #903
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kluizenaar
Had er niet zo veel vijandigheid gegroeid, had ik gerust opnieuw voor de Verenigde Nederlanden willen streven, maar wegens godsdienstige geschillen enkele eeuwen geleden is er een te grote kloof ontstaan tussen Vlaanderen en Nederland, we zijn elk een eigen weg gegaan. Opnieuw Verenigde Nederlanden zou gewoon terug veel te veel moeilijkheden opleveren, de enige gelijkenis die Nederland en Vlaanderen nu nog hebben is de taal. Edoch raakt die gelijkenis ook in verval...
Nee hè! Je bent toch niet de zoveelste die wil beweren dat heel Nederland protestants is en de staatsgrens een godsdienstige grens?

Ik weet overigens niet over welke vijandigheid je het hebt. Ik zie in Nederland in ieder geval geen vijandigheid tegenover Vlaanderen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 22:48   #904
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Om kort te zijn: dat is maar afhankelijk van de tijd waarover je spreekt. Op korte tijd is het gewoon wenselijk om de confederatie te beperken tot Vlaanderen en Nederland. Dat heeft gewoon zijn praktische redenen: er is nu eenmaal een verschil in wetten en instituties die voor die gebieden vrij homogeen zijn.
Dan wil ik je toch maar weer graag dezelfde vraag even stellen: waarom zou de scheidingslijn tussen (West- en Oost-)Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Zuid-Brabant (m.a.w. Antwerpen en Vlaams-Brabant), West- (d.w.z. Belgisch) en Oost- (d.w.z. Nederlands) Limburg respectievelijk dieper moeten zijn dan tussen bv. West-Vlaanderen en het huidige Belgisch Limburg? Ik ben het op dit punt met Vossie eens: deze tweedeling zou toestanden kunnen creëren die op de Vlaams-Waalse tegenstellingen lijken. Ook vorm je ermee een extra bureaucratische laag die alleen maar geld kost. I.p. daarvan stel ik dan toch voor om de deelstaten (= (samengevoegde) provincies) voor een groot deel hun eigen boontjes te laten doppen door ze er voor een groot aantal zaken een eigen wet- en regelgeving op na te laten houden.

Citaat:
Een goed idee zou zijn om binnen deze confederatie aan de provincies secessierecht te geven. Zo kunnen zij zich afscheuren van een deelstaat, en binnen de confederatie zelf een deelstaat vormen. Niks nieuws onder de zon, zo creëerden de Zwitsers het kanton Jura (afgescheiden van Bern in ik dacht 1978).
Dat had, voor zover ik weet, (ja, ook!) met taalkundige tegenstellingen te maken. Ik heb zoiets van een Zwitserse gehoord (volgens mij ging het zelfs juist om dit geval). Ze heeft me er ook bij verteld dat het ook niet echt botert tussen de taalgemeenschappen aldaar. De reden waarom ze toch bij elkaar blijven is het feit dat het land een heel goede nis heeft gevonden in de wereldeconomie (de banken) en niemand zou dat natuurlijk niet in gevaar willen brengen. Maar waarom zou je het over secessies willen hebben in een taalkundig homogeen land waarin geen grote wrijvingen bestaan, vooral tussen gebieden die in elkaars naaste omgeving liggen of binnen deze gebieden?

Citaat:
Waarschijnlijker zie ik de secessie en fusie van beide Limburgen, die dan een derde deelstaat vormen. Dat zou de dijkbreuk kunnen zijn voor een spontane kettingreactie tot bestuurlijke eenheden die wenselijk zijn door deze constellatie. Op lange termijn kan er dan een veelheid ontstaan van verschillende deelstaten.
Ik ben helemaal niet zeker dat je dit soort sececcies en secessietjes een vrije beloop zou moeten laten nemen. Veel politici zouden liever de eerste rol in een klein gebiedje spelen dan de tweede rol in een groter gebied, dus zullen ze ook altijd een reden proberen te vinden om een stuk gebied te laten afscheiden, laat staan samenvoegen.

Citaat:
Dimitri en ikzelf hebben een kaartje gemaakt over een mogelijke indeling.
Ik zou niet beide Hollanden (die samen al een groot gebied vormen met een hoog inwoneraantal) ook nog eens met Utrecht samenvoegen, maar wel Utrecht (een kleine provincie) met Flevoland (een andere kleine provincie die ook geen beduidend lange geschiedenis heeft) en mogelijk Drenthe met Overijssel).

Citaat:
Maar het zou ook minder leuke scenario's kunnen tot gevolg hebben. Afin minder leuk... Als je een autoritaire zak bent die hecht aan 's lands structuren boven het geluk van de mensen en die het beter denkt te weten dan de inwoners toch... Zo zou kunnen (maar acht ik ook niet waarschijnlijk) dat beide Limburgen een Land worden van Duitsland. Of dat Friesland een compleet onafhankelijke staat wordt.
Dat zou een land zijn met een heel onzeker bestaan. Stel dat de ene of andere deelstaat ergens aan de grens op een bepaald moment heel welvarend wordt nadat er met hulp van de federale overheid een nieuwe nijverheid op poten is gezet die veel vruchten is gaan afwerpen. En dan onstaat er tegen die tijd een noodzaak om de economie in een andere deelstaat op een vergelijkbare manier te hervormen. Het zou voor de eerste deelstaat erg aanlokkelijk zijn om zich af te scheiden, zodat hij zijn rijkdom niet met de rest van het land hoeft te delen in de vorm van federale belastingen. Kortom, ik ben niet overtuigd of dit idee van je wel zo goed is.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 23:23   #905
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kluizenaar
Had er niet zo veel vijandigheid gegroeid, had ik gerust opnieuw voor de Verenigde Nederlanden willen streven,
Zoals Dimitri al heeft geschreven, bestaat er in Nederland geen vijandigheid t.o.v. Vlaanderen. Wat Vlaanderen betreft: ik ken geen Vlamingen die dit gevoel met u delen. Wat uzelf betreft: voelt u vijandigeheid voor alle Nederlanders of alleen een deel van ze en zo ja, voor welk deel? Als u niet ver van de Belgisch-Nederlandse grens woont, wilt u me ook even vertellen of dat gevoel opgaat t.o.v. de mensen die direct aan de overkant van de grens wonen?

Citaat:
maar wegens godsdienstige geschillen enkele eeuwen geleden is er een te grote kloof ontstaan tussen Vlaanderen en Nederland, we zijn elk een eigen weg gegaan.
Ik als een redelijke buitenstaander die vaak zowel met Nederlanders als met Vlamingen gesprekken heeft gevoerd, kan vaststellen dat deze kloof nogal denkbeeldig is. Er is hooguit sprake van verschillen, maar die bestaan ook binnen Nederland en binnen Vlaanderen. Vooral veel jongeren ouden u op dit punt ongelijk geven, in het bijzonder degenen die vaker de grens oversteken. Waar uit deze kloof zich in volgens u?

Citaat:
Opnieuw Verenigde Nederlanden zou gewoon terug veel te veel moeilijkheden opleveren,
Waarom en wat voor moeilijkheden?

Citaat:
de enige gelijkenis die Nederland en Vlaanderen nu nog hebben is de taal. Edoch raakt die gelijkenis ook in verval...
Niet iedereen in Nederland spreekt Poldernederlands. En, trouwens, als Nederland en Vlaanderen één worden, is het verval van de gelijkenis veel makkelijker te bestrijden.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2004, 18:22   #906
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist
Dan wil ik je toch maar weer graag dezelfde vraag even stellen: waarom zou de scheidingslijn tussen (West- en Oost-)Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Zuid-Brabant (m.a.w. Antwerpen en Vlaams-Brabant), West- (d.w.z. Belgisch) en Oost- (d.w.z. Nederlands) Limburg respectievelijk dieper moeten zijn dan tussen bv. West-Vlaanderen en het huidige Belgisch Limburg? Ik ben het op dit punt met Vossie eens: deze tweedeling zou toestanden kunnen creëren die op de Vlaams-Waalse tegenstellingen lijken. Ook vorm je ermee een extra bureaucratische laag die alleen maar geld kost. I.p. daarvan stel ik dan toch voor om de deelstaten (= (samengevoegde) provincies) voor een groot deel hun eigen boontjes te laten doppen door ze er voor een groot aantal zakenvoor een eigen wet- en regelgeving op na te laten houden.
Dat laatste is ook de bedoeling, maar het gaat om een overgangssituatie, zoals Tantist al aangeeft. Je zult eerst overheid, bestuur, wet- en regelgeving op elkaar moeten afstemmen voordat je over kunt gaan tot het samenvoegen van verschillende provincies (bijv. de Limburgen).
Citaat:
Ik zou niet beide Hollanden (die samen al een groot gebied vormen met een hoog inwoneraantal) ook nog eens met Utrecht samenvoegen, maar wel Utrecht (een kleine provincie) met Flevoland (een andere kleine provincie die ook geen beduidend lange geschiedenis heeft) en mogelijk Drenthe met Overijssel).
Utrecht en Flevoland hebben weinig tot geen samenhang, dus lijkt het me niet logisch die samen te voegen. Utrecht is wel geïntegreerd in de Randstad, dus is het logisch dit gebied met Holland als een geheel te zien. Wat Flevoland betreft zou het logischer zijn, Almere en Lelystad bij Holland, met name de regio Amsterdam, te betrekken omdat zij wel veel onderlinge samenhang vertonen. Ik gok dat driekwart van de Almeerse bevolking oorspronkelijk uit Amsterdam komt en een groot deel er werkt. Voor Lelystad geldt dit minder, maar toch ook nog vrij sterk. Zeewolde is dan weer meer verbonden met de noordrand van de Veluwe (Harderwijk, Gelderland) en Dronten op Lelystad en Zwolle. De Noordoostpolder heeft banden met zowel Overijssel als de zuidelijke Flevopolders en zelfs met Friesland. Maar van een hechte band van enig gebied in Flevoland met de provincie Utrecht is geen sprake.

Tegen het samenvoegen van Drenthe en Overijssel gelden dezelfde bezwaren als tegen Drenthe en Groningen samenvoegen, en daar komt dan nog het verschillende politieke profiel (Drenthe is vrij links, Overijssel vrij rechts) bij en eveneens een gebrek aan samenhang voor een groot deel van de provincie. Alleen Meppel en Coevorden hebben veel banden met Overijssel, maar dat is logisch gezien de ligging pal op de provinciegrens. Nog meer dan bij samenvoeging van Groningen (575.000 inw.) en Drenthe (385.000 inw.) dreigt Drenthe ondergesneeuwd te raken bij Overijssel (1.105.000 inw.). Maar het belangrijkste argument is dat de Drenten zelf hun onafhankelijkheid willen bewaren. Eerdere suggesties om Groningen en Drenthe samen te voegen stuitten op fel protest van Drenthe.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2004, 19:52   #907
Kluizenaar
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Berichten: 34
Standaard

@ Dimitri en Cunning linguist:

Nederland heeft misschien geen afkeer t.o.v. de Vlamingen als staat, maar er zijn zeer veel Nederlanders die van Vlamingen walgen en vice versa. Jullie misschien niet, maar er zijn er genoeg. Als jullie dit nog niet gemerkt hebben raad ik jullie aan je voordeur te openen en buiten te gaan.
Kluizenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2004, 20:02   #908
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kluizenaar
@ Dimitri en Cunning linguist:

Nederland heeft misschien geen afkeer t.o.v. de Vlamingen als staat, maar er zijn zeer veel Nederlanders die van Vlamingen walgen en vice versa. Jullie misschien niet, maar er zijn er genoeg.
Hoe het vice versa is weet ik niet, maar in Nederland is er echt geen afkeer of walging tegenover Vlamingen of Vlaanderen merkbaar.
Citaat:
Als jullie dit nog niet gemerkt hebben raad ik jullie aan je voordeur te openen en buiten te gaan.
Zegt iemand met als forumnaam Kluizenaar...

Ik kom vaker buiten in Nederland dan jij, vermoed ik.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2004, 22:02   #909
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kluizenaar
@ Dimitri en Cunning linguist:

Nederland heeft misschien geen afkeer t.o.v. de Vlamingen als staat, maar er zijn zeer veel Nederlanders die van Vlamingen walgen en vice versa. Jullie misschien niet, maar er zijn er genoeg. Als jullie dit nog niet gemerkt hebben raad ik jullie aan je voordeur te openen en buiten te gaan.
Ik woon alles samen al ruim 3,5 jaar in Nederland (één jaar Nijmegen, en 2,5+ Den Haag) en heb welgeteld nul keer te maken gehad met iets dat maar in de verste verte op walg of haat leek. De obligate Belgenmop of de onwetende malloot die in het Frans begint, die kom je zo nu en dan tegen, maar dat is volstrekt onschuldig... Waar opent u eigenlijk uw voordeur?
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2004, 00:44   #910
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Om kort te zijn: dat is maar afhankelijk van de tijd waarover je spreekt. Op korte tijd is het gewoon wenselijk om de confederatie te beperken tot Vlaanderen en Nederland. Dat heeft gewoon zijn praktische redenen: er is nu eenmaal een verschil in wetten en instituties die voor die gebieden vrij homogeen zijn.
Dan wil ik je toch maar weer graag dezelfde vraag even stellen: waarom zou de scheidingslijn tussen (West- en Oost-)Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Zuid-Brabant (m.a.w. Antwerpen en Vlaams-Brabant), West- (d.w.z. Belgisch) en Oost- (d.w.z. Nederlands) Limburg respectievelijk dieper moeten zijn dan tussen bv. West-Vlaanderen en het huidige Belgisch Limburg?
Dan wil ik je nogmaals antwoorden dat ze in een evolutief kader moeten komen die naar die toestand kan evolueren, mits de wil van de bevolking, maar dat je van de bestaande toestand moet vertrekken om praktische redenen. Als u niet wil lezen, is dat uw probleem, niet het mijne.

Citaat:
Ik ben het op dit punt met Vossie eens: deze tweedeling zou toestanden kunnen creëren die op de Vlaams-Waalse tegenstellingen lijken.
Vandaar dat je de kans moet krijgen om het te laten evolueren.

Citaat:
Ook vorm je ermee een extra bureaucratische laag die alleen maar geld kost. I.p. daarvan stel ik dan toch voor om de deelstaten (= (samengevoegde) provincies) voor een groot deel hun eigen boontjes te laten doppen door ze er voor een groot aantal zaken een eigen wet- en regelgeving op na te laten houden.
En dan creëer je zeker geen extra bureaucratische laag? Je spreekt jezelf tegen.

Citaat:
Citaat:
Een goed idee zou zijn om binnen deze confederatie aan de provincies secessierecht te geven. Zo kunnen zij zich afscheuren van een deelstaat, en binnen de confederatie zelf een deelstaat vormen. Niks nieuws onder de zon, zo creëerden de Zwitsers het kanton Jura (afgescheiden van Bern in ik dacht 1978).
Dat had, voor zover ik weet, (ja, ook!) met taalkundige tegenstellingen te maken. Ik heb zoiets van een Zwitserse gehoord (volgens mij ging het zelfs juist om dit geval). Ze heeft me er ook bij verteld dat het ook niet echt botert tussen de taalgemeenschappen aldaar. De reden waarom ze toch bij elkaar blijven is het feit dat het land een heel goede nis heeft gevonden in de wereldeconomie (de banken) en niemand zou dat natuurlijk niet in gevaar willen brengen. Maar waarom zou je het over secessies willen hebben in een taalkundig homogeen land waarin geen grote wrijvingen bestaan, vooral tussen gebieden die in elkaars naaste omgeving liggen of binnen deze gebieden?
Omdat er meer is dan taal alleen, tiens... Ga jij zeggen dat men in Holland dezelfde milieunormen moet hanteren als in Drenthe? Om maar effe een voorbeeld te geven.

Citaat:
Citaat:
Waarschijnlijker zie ik de secessie en fusie van beide Limburgen, die dan een derde deelstaat vormen. Dat zou de dijkbreuk kunnen zijn voor een spontane kettingreactie tot bestuurlijke eenheden die wenselijk zijn door deze constellatie. Op lange termijn kan er dan een veelheid ontstaan van verschillende deelstaten.
Ik ben helemaal niet zeker dat je dit soort sececcies en secessietjes een vrije beloop zou moeten laten nemen. Veel politici zouden liever de eerste rol in een klein gebiedje spelen dan de tweede rol in een groter gebied,
Aha, Caesar die Zwitserland bezoekt, nietwaar? Ik ken mijn klassiekers.

Bwah, in de praktijk heb je daar tegenvoorbeelden van, zoals minister-president van Vlaanderen Patrick Dewael, die zijn post opgaf om maar minister te worden in België.

En waarom zou jij autoritair de eenheid preken? Als het volk in een referendum nu beslist om een deelstaat op te richten, waar zie jij dan de machtswellust van de politicus in dat systeem? Kom zeg, doe eens een beetje normaal!

Citaat:
Citaat:
Dimitri en ikzelf hebben een kaartje gemaakt over een mogelijke indeling.
Ik zou niet beide Hollanden (die samen al een groot gebied vormen met een hoog inwoneraantal) ook nog eens met Utrecht samenvoegen, maar wel Utrecht (een kleine provincie) met Flevoland (een andere kleine provincie die ook geen beduidend lange geschiedenis heeft)
Pech dat de Randstad zich niet beperkt tot Holland, maar ook Utrecht omvat. Flevoland moet dan weer zich specifiek richten op zijn "gewonnen land".

Citaat:
en mogelijk Drenthe met Overijssel).
Drenthe en Overijssel bestaan al zoveel jaren, en er zijn weinig goedere redenen om dat te veranderen. Heeft u er een?

Citaat:
Dat zou een land zijn met een heel onzeker bestaan.
Als die staat ingaat tegen de belangen van de mensen, mag ze een onzeker bestaan hebben. Mensen zijn belangrijker dan staten.

Citaat:
Stel dat de ene of andere deelstaat ergens aan de grens op een bepaald moment heel welvarend wordt nadat er met hulp van de federale overheid een nieuwe nijverheid op poten is gezet die veel vruchten is gaan afwerpen. En dan onstaat er tegen die tijd een noodzaak om de economie in een andere deelstaat op een vergelijkbare manier te hervormen. Het zou voor de eerste deelstaat erg aanlokkelijk zijn om zich af te scheiden, zodat hij zijn rijkdom niet met de rest van het land hoeft te delen in de vorm van federale belastingen.
Elk lid van de EU kan de EU verlaten. Duitsland is de zahlmeister van Europa, en scheidt zich niet af. Daar gaat uw stelling al... Duitsland heeft veel te veel belangen om uit de EU te gaan.

En wat dan nog? Als de mensen dat willen! Die confederatie heeft de taak een meerwaarde te creëren voor zijn inwoners en deelstaten. Doet ze dat niet, dan heeft ze geen enkele reden van bestaan. Dat houdt de staat scherp om blijvend een meerwaarde te creëren. Nogmaals: mensen zijn belangrijker dan de staat.

Citaat:
Kortom, ik ben niet overtuigd of dit idee van je wel zo goed is.
Dat is uw recht, maar uw uitleg is iets te weinig doorspekt van consistente verklaringen om mij te overtuigen.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 00:30   #911
België04
Schepen
 
België04's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Berichten: 416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin

Mooi extra paleis voor Bea en haar Duits-Argentijnse kliek
we zouden er een luxe schijthuis van kunnen maken voor buitenlandse prominenten als ze hier op bezoek zijn.
Degoutant gezeik
België04 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 23:54   #912
justme
Burgemeester
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 519
Standaard

ja hallo, wat voor zever


Wat ons met holland verbind is de taal... en bijgevolg cultuur op gebied van literatuur etc...

Maar qua mentaliteit :o Wat een verschil, ook qua cultuur qua keuken, wonen, etc... zie ik gewoon veel meer overeenkomsten met Wallonië ...
justme is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 10:10   #913
Vossie
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 41
Standaard

Dan ben je zeker nog nooit in Noord-Brabant of Limburg geweest?
Dat is gewoon de wat meer Bourgondische leefstijl ofzo, iets wat ze in het noorden van Nederland niet kennen.
Maar juist de taal en cultuur op gebied van literatuur enzo is belangrijk. De keuken niet zo, die verschilt toch zeker per restaurant/huishouden... 8)
Vossie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 14:41   #914
justme
Burgemeester
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vossie
Dan ben je zeker nog nooit in Noord-Brabant of Limburg geweest?
Dat is gewoon de wat meer Bourgondische leefstijl ofzo, iets wat ze in het noorden van Nederland niet kennen.
Maar juist de taal en cultuur op gebied van literatuur enzo is belangrijk. De keuken niet zo, die verschilt toch zeker per restaurant/huishouden... 8)
tuurlijk ben ik al inde buurt van Eindhoven en zo geweest... maar dat leek me nogal anders dan wanneer ik in antwerpen kom... Tss, ik moet hier nog maar de grens oversteken naar Sluis, en ik voel me al "buitenlander" ! Hoewel dat in feite ook slechts (Zeeuws-) Vlaanderen is...
justme is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 16:20   #915
KK69
Burger
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 104
Standaard

Vlaanderen past bij Wallonie als het zout bij de rijstpap. J e krijgt er rap genoeg van( Van de Waalse politiekers wel te verstaan.).
KK69 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 21:55   #916
Vossie
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 41
Standaard

Kijk: in Nederland zijn er mensen voor een hereniging met Vlaanderen, in Vlaanderen zijn er mensen voor een herening met Nederland, maar ook mensen voor een onafhankelijk Vlaanderen.
Ik vraag mij nu of hoe alles er voor staat.
Is het binnen nu en 5 jaar mogelijk dat België niet meer bestaat? En hoe zit het dan binnen Vlaanderen, ik weet dat er veel mensen voor onafhankelijk zijn, maar hoe zit het met de steun voor een hereniging met Nederland. En zijn er ook echte partijen die dat punt in hun plan hebben staan. Hoe zit dat bijv. met het Blok?
Vossie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 22:13   #917
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vossie
Kijk: in Nederland zijn er mensen voor een hereniging met Vlaanderen, in Vlaanderen zijn er mensen voor een herening met Nederland, maar ook mensen voor een onafhankelijk Vlaanderen.
En ook natuurlijk mensen die België willen behouden, maar die groep slinkt...

Citaat:
Ik vraag mij nu of hoe alles er voor staat.
Tja, never underestimate the power of inertion. Zonder inertie bestond België al lang niet meer. Later zal dat conservatieve in het Nederlandse volk in ons voordeel spelen: dan zal er geen kat terug willen naar België

Citaat:
Is het binnen nu en 5 jaar mogelijk dat België niet meer bestaat?
Dat kan, maar of dat zal gebeuren, weet ik niet. Indertijd zagen zelfs de CIA en de KGB de val van de Sovjetunie niet aankomen. Achteraf gezien had elke analyst het natuurlijk voorspeld...

Citaat:
En hoe zit het dan binnen Vlaanderen, ik weet dat er veel mensen voor onafhankelijk zijn, maar hoe zit het met de steun voor een hereniging met Nederland.
Een grote minderheid. Gewoon omdat het probleem nog simpelweg niet aan de orde is geweest. Elke hereniging wordt onmogelijk gemaakt door Wallonië. Pas na een onafhankelijk Vlaanderen kan er pas serieus over nagedacht worden. Wat dat betreft zijn Groot-Nederlanders prematuur. Niet omdat de mensen er tegen zijn, maar omdat ze er niets over weten.

Citaat:
En zijn er ook echte partijen die dat punt in hun plan hebben staan. Hoe zit dat bijv. met het Blok?
Het Vlaams Blok rept er niet over op hun website. Een groot deel van hun publiek is Groot-Nederlands, maar ook hier geldt het principe: Vlaanderen eerst. Enkel in hun Proeve van de Vlaamse Grondwet (zie ergens op http://www.vlaamsbelang.org , ik weet ook niet waar), wordt er vaag naar verwezen in de preambule.

De N-VA zegt het met niet zo veel woorden, maar lijkt te willen laten uitschijnen een confederatie: "Om redenen van sociaal-economische, taalpolitieke (samen 22 miljoen Nederlandstaligen) en geografisch-infrastructurele aard is het in het belang van Vlaanderen om bijkomende samenwerking te organiseren met (Staats-) Nederland. De reeds bestaande samenwerking, op voet van gelijkheid, in het kader van de Nederlandse (Taal)unie moet uitgebreid worden, vooral inzake taal en cultuur, economie (bv. havenbeleid en vervoer) en onderwijs."

Ook van Nederlandse kant is er positief nieuws. CDA is er alvast niet tegen, en D66 is er zelfs expliciet voor, mits Vlaanderen zelf de eerste stap neemt.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2005, 11:37   #918
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Dan wil ik je nogmaals antwoorden dat ze in een evolutief kader moeten komen die naar die toestand kan evolueren, mits de wil van de bevolking, maar dat je van de bestaande toestand moet vertrekken om praktische redenen. Als u niet wil lezen, is dat uw probleem, niet het mijne.
Tja... Misschien heb ik dat over het hoofd gezien, maar misschien was jouw uitleg voor een dubbele vertolking vatbaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist
Ook vorm je ermee een extra bureaucratische laag die alleen maar geld kost. I.p. daarvan stel ik dan toch voor om de deelstaten (= (samengevoegde) provincies) voor een groot deel hun eigen boontjes te laten doppen door ze er voor een groot aantal zaken een eigen wet- en regelgeving op na te laten houden.
En dan creëer je zeker geen extra bureaucratische laag? Je spreekt jezelf tegen.
Het gaat om de bevoegdheidsverdeling tussen de verschillende overheidsniveaus in een democratische staat. Waarom zou dat een extra bureaucratische laag creëren?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Omdat er meer is dan taal alleen, tiens... Ga jij zeggen dat men in Holland dezelfde milieunormen moet hanteren als in Drenthe? Om maar effe een voorbeeld te geven.
Ik zie niet in waarom je voor alles een referendum moet toepassen. Er bestaat ook zoiets als overleg. Je kunt het volk niet voortdurend over van alles raadplegen: dat is duur en de kennis van Jan modaal over veel onderwerpen schiet daarvoor tekort.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Aha, Caesar die Zwitserland bezoekt, nietwaar? Ik ken mijn klassiekers.

Bwah, in de praktijk heb je daar tegenvoorbeelden van, zoals minister-president van Vlaanderen Patrick Dewael, die zijn post opgaf om maar minister te worden in België.
Ik bedoelde situaties waarin een bepaalde ambitieuze politicus grote populariteit in een bepaalde regio geniet, maar op het landelijk niveau steeds tweede rollen toebedeeld krijgt en zijn kans maar niet schoon ziet om ook de eerste viool te gaan spelen. Je voorbeeld is om nog een andere reden niet van toepassing: we hebben het over de situatie waarin de bevolking door middel van een referendum een bepaalde administratieve eenheid kan laten ontstaan. Dat is in België niet het geval.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
En waarom zou jij autoritair de eenheid preken? Als het volk in een referendum nu beslist om een deelstaat op te richten, waar zie jij dan de machtswellust van de politicus in dat systeem? Kom zeg, doe eens een beetje normaal!
Als een bepaalde partij en / of politicus erg in trek is in een aaneengesloten deel van een deelstaat cq. provincie en daarbij ook nog in de aangrenzende delen van de buurdeelstaten, zou dat in jouw systeem de mogelijkheid scheppen om een aparte deelstaat te creëren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Drenthe en Overijssel bestaan al zoveel jaren, en er zijn weinig goedere redenen om dat te veranderen. Heeft u er een?
Volgens mij, klopt deze redenering niet. België bestaat tenslotte ook een hele poos, waarom dat veranderen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Als die staat ingaat tegen de belangen van de mensen, mag ze een onzeker bestaan hebben. Mensen zijn belangrijker dan staten.
Theoretisch geef ik je gelijk, maar in de praktijk zou ik heel voorzichtig omgaan met zo'n instrument als een referendum. Er zou mijns inziens toch een duidelijke lijst moeten komen van de kwesties warover en de gevallen waarin een volksraadpleging kan worden georganiseerd. Ook zou het niveau moeten worden bepaald waarop over een bepaald onderwerp mag worden gestemd.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2005, 15:13   #919
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dat laatste is ook de bedoeling, maar het gaat om een overgangssituatie, zoals Tantist al aangeeft. Je zult eerst overheid, bestuur, wet- en regelgeving op elkaar moeten afstemmen voordat je over kunt gaan tot het samenvoegen van verschillende provincies (bijv. de Limburgen).
O, bedoel je dat zo? Dat lijkt mij ook de beste oplossing. Wel zou ik de buitenlandse zaken en de defensie en veiligheid meteen samenvoegen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Utrecht en Flevoland hebben weinig tot geen samenhang, dus lijkt het me niet logisch die samen te voegen. Utrecht is wel geïntegreerd in de Randstad, dus is het logisch dit gebied met Holland als een geheel te zien.
Bij nader inzien geef ik je gelijk. Wel zou ik de overige provincies iets anders indelen dan op de kaart aangegeven staat (daar heb ik het later nog over).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Wat Flevoland betreft zou het logischer zijn, Almere en Lelystad bij Holland, met name de regio Amsterdam, te betrekken omdat zij wel veel onderlinge samenhang vertonen. Ik gok dat driekwart van de Almeerse bevolking oorspronkelijk uit Amsterdam komt en een groot deel er werkt. Voor Lelystad geldt dit minder, maar toch ook nog vrij sterk. Zeewolde is dan weer meer verbonden met de noordrand van de Veluwe (Harderwijk, Gelderland) en Dronten op Lelystad en Zwolle. De Noordoostpolder heeft banden met zowel Overijssel als de zuidelijke Flevopolders en zelfs met Friesland. Maar van een hechte band van enig gebied in Flevoland met de provincie Utrecht is geen sprake.
Almere zou ik ook bij Groot-Amsterdam betrekken (dat laatste is overigens kleiner op de kaart dan het ROA-gebied - is dat een toeval of is er bewust voor gekozen?), samen met de tussenliggende gemeenten Muiden en Weesp.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Tegen het samenvoegen van Drenthe en Overijssel gelden dezelfde bezwaren als tegen Drenthe en Groningen samenvoegen, en daar komt dan nog het verschillende politieke profiel (Drenthe is vrij links, Overijssel vrij rechts) bij en eveneens een gebrek aan samenhang voor een groot deel van de provincie. Alleen Meppel en Coevorden hebben veel banden met Overijssel, maar dat is logisch gezien de ligging pal op de provinciegrens. Nog meer dan bij samenvoeging van Groningen (575.000 inw.) en Drenthe (385.000 inw.) dreigt Drenthe ondergesneeuwd te raken bij Overijssel (1.105.000 inw.). Maar het belangrijkste argument is dat de Drenten zelf hun onafhankelijkheid willen bewaren. Eerdere suggesties om Groningen en Drenthe samen te voegen stuitten op fel protest van Drenthe.
Als een spreker dit argument gebruikt in een discussie over een eventuele samenvoeging van Drenthe met een of enkele buurprovincies, hoe geloofwaardig komt hij over wanneer hij hetzelfde argument gaat bestrijden in een discussie over het samengaan van Nederland en Vlaanderen?

Overigens zou ik een veranderde visie op de provincie(her)indeling ter discussie willen stellen, waarin rekening wordt gehouden met een aantal van je argumenten.

1) Friesland (hoofdstad Leeuwarden);

2) Drenthe(-Groningen) (hoofdstad Groningen)
(ik blijf proberen . Volgens mij moet de overheid ook proberen om de Drentenaren te laten inzien dat ze er meer economisch voordeel uit halen als ze met Groningen samengaan. Er zit weinig logica in het bestaan van een sterk en supergroot Holland en een zwak klein Drenthe tegelijk. Sterker nog, ik zou entiteiten (1) en (2) ook samenvoegen en de nieuwe entiteit zelfs de naam Friesland geven - deels om de Friezen te plezieren, maar deels ook om de historische redenen. Gezien de bijzondere taalkundige status van Friesland, is voor zo'n samenvoeging de instemming van de Friezen noodzakelijk. Elke gemeente van deze deelstaat zou zelf zijn taalstatus mogen bepalen en regelmatig mogen herzien);

3) Gelre (hoofdstad Zwolle):
- Overijssel+
- Flevoland zonder Almere+
- Gelderland (uitgezonderd de Liemers en de gebieden ten zuiden van de Nederrijn);

4) Holland:
- Noord-Holland+
- gemeente Almere in het huidige Flevoland+
- provincie Utrecht+
- Zuid-Holland m.u.v. Goeree-Overflakkee+
- gemeente Moerdijk in het huidige Noord-Brabant;
- gemeente Culemborg in het huidige Gelderland;

5) Zeeland:
- het hudige Zeelend m.u.v. Zeeuws-Vlaanderen+
- Goeree-Overflakkee;

6) Vlaanderen (hoofdstad Gent):
- West-Vlaanderen+
- Oost-Vlaanderen+
- Zeeuws-Vlaanderen;

7) Brabant:
- Vlaams-Brabant+
- provincie Antwerpen+
- Noord-Brabant m.u.w. de gemeente Moerdijk en een aantal gemeenten ten oosten van de lijn Bladel - Lith+
- het westelijke deel van de huidige provincie Gelderland ten zuiden van de Nederrijn m.u.v. de gemeente Culemborg (de Betuwe enz.)

8) Loon (hoofdstad Maastricht):
- Nederlands Limburg+
- Vlaams Limburg+
- delen van Noord-Brabant ten oosten van de lijn Bladel - Lith+
- het overige deel van Gelderland (het Rijk van Nijmegen, de Liemers enz.).

Zeeland zie ik het liefst samengaan met Vlaanderen, maar ik vermoed dat er weinig animo voor zal bestaan bij de Zeeuwen (Zeeuws-Vlaanderen uitgezonderd) door de grote mentaliteitsverschillen. Een andere optie is de fusie van Holland en Zeeland, vooral als er stadsprovincies gevormd worden in Holland. Het nadeel van deze constructie is het uitgestrekte karakter van zo'n deelstaat.

Mogelijk zouden er stadsprovincies Amsterdam, Rotterdam, Brussel, Antwerpen en evt. Den Haag moeten komen.

Aardrijkskundig gezien zou Utrecht door zijn ligging waarschijnlijk de beste plaats zijn om de zetel voor de hoofdstad te leveren. Deze plannen hebben vroeger dan ook bestaan. Gezien de realiteit (het ontbreken van de hoofdstedelijke infrastructuur in Utrecht en de politieke verhoudingen in en tussen de huidige Nederland, Vlaanderen en Brussel) lijkt het me nog steeds de beste oplossing om Brussel als de hoofdstad van het herenigde Nederland aan te wijzen, mocht dat de wens zijn van Vlaanderen en / of Brussel als een extra waarborg voor hun belangenbehartiging en een teken van respect t.o.v. de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2005, 16:39   #920
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Dit is een overjaars topic (2002) en een al even overjaarse discussie.
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be