Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 maart 2014, 19:05   #21
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Beweer jij...
Ja, omdat het zo is.

Citaat:
Dat Colleye de bekende uitspraak van Rogier opsmukte voor zijn eigen doeleinden: "L'avenir de la Belgique Latine".
Bekende uitspraak van Rogier? Waar heeft hij die dan wel gedaan?


Citaat:
Waarom zat onze regering niet in de Westhoek?
Een regering moet best ver van het front afzitten, dat lijkt me nogal evident. De Belgische regering was trouwens tevoren naar Antwerpen overgebracht.

Citaat:
Colleye bepleitte al in 1908 de administratieve scheiding van Vlaanderen en Wallonië en de aanhechting bij een of ander Latijns rijk.
Administratieve scheiding was nu net een onderdeel van de Duitse plannen, ingevoerd in 1917. Iets waartegen ook goede patriot Kardinaal Mercier zich trouwens hevig verzette.
In 1914 ging Colleye nog een stap verder en bepleitte de scheiding en rattachement. In London zaaide hij vooral verdeeldheid tussen Waalse en Vlaamse vluchtelingen.
Maar hij werd op het matje geroepen o.w.v. zijn stuk met die beruchte uitspraak.


Citaat:
Ik neem aan dat het al dan niet terecht koppelen van de uitspraak met Kardinaal Mercier gebeurde toen in 1920 diens boek uitkwam met een verzameling briefwisseling met de Duitse bezetter. Daaruit bleek duidelijk zijn verdediging van de verfransing via het onderwijs. De vernederlandsing van het onderwijs in Vlaanderen was dan ook ondenkbaar, en hij zette de scholen ook aan tot passief verzet.
Wat het hoger onderwijs betreft, de verpletterende meerderheid van de Vlaamsgezinden heeft ook de Nederlandstalige Gentse universiteit als Duits "geschenk" verworpen.

Wat de vernederlandsing betreft van het onderwijs: Mercier heeft zich al in december 1914 gesteld dat het gezag van de bezetter in België onwettig was (en elke maatregel dus ook).

Maar waar heeft Mercier het citaat "La Belgique sera ..." gedaan .......?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 19:06   #22
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Op de website van het Vlaams Belang staat te lezen:



http://vlaamsbelang.be/nieuws/10632

Zozo, die uitspraak dateert dus van bij het "ontstaan" van België?

Wie dat kan bewijzen geef ik hoogstpersoonlijk 1 miljoen euro.
Ik zal dat bewijzen, we gaan wel eerst even naar de bank om dat miljoen euro vast te zetten, zodat ik zeker weet dat ik die centen ook krijg.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2014, 12:44   #23
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik zal dat bewijzen, we gaan wel eerst even naar de bank om dat miljoen euro vast te zetten, zodat ik zeker weet dat ik die centen ook krijg.
Een reservespeler die midden op het veld (denkt) te staan. Een soort van herkenbare intonatie.
__________________
oerbelg
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2014, 08:00   #24
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Op de website van het Vlaams Belang staat te lezen:



http://vlaamsbelang.be/nieuws/10632

Zozo, die uitspraak dateert dus van bij het "ontstaan" van België?

Wie dat kan bewijzen geef ik hoogstpersoonlijk 1 miljoen euro.
En op welke manier is dat dan een "Vlaams-nationalistische stelling"?
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2016, 20:15   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Volgens wikipedia wordt die uitspraak verkeerdelijk aan Rogier toegeschreven, dateert ze eigenlijk uit 1915 en komt ze van de wallingant Coyelle. Dit neemt echter niet weg dat de mentaliteit en de bedoeling van de grondleggers van België perfect wordt weergegeven.
Niets aan toe te voegen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2016, 00:10   #26
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Heeft nu ondertussen iemand al bewezen dat Rogier die uitspraak deed?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2016, 10:28   #27
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Heeft nu ondertussen iemand al bewezen dat Rogier die uitspraak deed?
Eerst bewijzen dat u werkelijk 1 miljoen euro ter beschikking heeft om uit te delen.

We zouden wel zot zijn om ons bezig te houden met opzoekwerk terwijl u zich niet aan uw tegenprestatie kan houden.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2016, 10:32   #28
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
...

Wie dat kan bewijzen geef ik hoogstpersoonlijk 1 miljoen euro.
ik geloof niet dat jij dat zou kunnen waarmaken.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2016, 16:43   #29
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik geloof niet dat jij dat zou kunnen waarmaken.
Deutsche bank kan het risico wel aan.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2016, 18:18   #30
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik vrees dat u niet op de hoogte bent van de ware toedracht der gebeurtenissen.

1) Op 15 juni 1915 had Colleye in Le Cri de Londres zijn opstel besloten met "La Belgique de demain sera latine ou elle ne sera pas"
2) Maar in The Nineteenth Century and after van augustus 1915 had hij hetzelfde stuk besloten met "La Belgique de demain sera latine ou elle ne sera rien"
3) Uw theorie over een parafrasering klopt dus al niet, want "pas", dat u aan Rogier toeschrijft gebruikte hij ook
4) Er zou meer moeten zijn dat u tot nadenken doet stemmen. De uitspraak over La Belgique de demain... gaat over het België van na de oorlog. Wie weet wat Rogier daarmee te maken heeft, mag het zeggen.
5) Welk is overigens uw bron voor die "uitspraak" van Rogier? U hebt er geen, ze bestaat dan ook niet.
6) De "laffelijk gevluchte Belgische regering"? Zozo, volgens u had de Belgische regering dus in bezet België moeten blijven? Geldt dat ook voor de Nederlandse, Deense of Franse regering in 1940?
7) Colleye werd trouwens voor zijn artikel gesanctioneerd: de Belgische ambassadeur in Londen las hem de levieten, een boek van hem werd verboden en toen hij naar Frankrijk trok werd zijn wallingantisch weekblad verboden (telkens op Belgische aanvraag door de resp. Britse en Franse censuurdiensten). Ook het blad dat hij daarna poogde op te richten, werd door de Belgische regering geboycot.




Neen, dat is niet zo. Alweer beroept u zich trouwens op geen enkele bron.




Hier komen we tot de kern van de zaak in uw betoog. U gooit één of twee apocriefe uitspraken van Rogier op een hoopje met "La Belgique de demain...".

Het gaat hier uiteraard om de fameuze 'uitspraken'

- les efforts de notre gouvernement doivent tendre �* la destruction de la langue flamande pour préparer la fusion de la Belgique avec notre grande patrie la France’.
‘... que l'unité de language était la base nécessaire d'un état solide et que le français devait étre la langue de la Belgique. Le moyen dobtenir l'unité serait le choix de candidats Wallons et Luxembourgeois pour les fonctions dans l'armée, l'administration et la magistrature. Les flamands seraient ainsi forcés d'apprendre le français.’

Dat u daarmee in gedachten zat, toont u zelf aan door het jaartal 1832 te gebruiken, datum waarop dan één of twee van of allebei die "brieven" zouden geschreven zijn.

Wat het bewijs betreft dan. Dat is er niet, u geeft het zelf toe. U legt mensen woorden in de mond die ze nooit gezegd hebben.

Het toppunt is dan nog dat Vlaamsgezinde historici deze onzin al lang weerlegd hebben. Ik verwijs u daarvoor naar de

- Verslagen en mededelingen van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Taal- en Letterkunde 1902 (m.n. het artikel van L. Willems die optekende dat Rogier billijk beoordeeld moest worden. Antivlaams was hij, scripsit Willems, geweest, maar wat men tegen hem had aangevoerd om te bewijzen dat hij een verstokte verfranser is geweest, was vals).

en naar L. PICARD,Geschiedenis van de Vlaamsche en Groot-Nederlandsche beweging, Antwerpen, 1942
Dit is wat ze noemen: schaakmat!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2016, 18:19   #31
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik vrees dat u niet op de hoogte bent van de ware toedracht der gebeurtenissen.

1) Op 15 juni 1915 had Colleye in Le Cri de Londres zijn opstel besloten met "La Belgique de demain sera latine ou elle ne sera pas"
2) Maar in The Nineteenth Century and after van augustus 1915 had hij hetzelfde stuk besloten met "La Belgique de demain sera latine ou elle ne sera rien"
3) Uw theorie over een parafrasering klopt dus al niet, want "pas", dat u aan Rogier toeschrijft gebruikte hij ook
4) Er zou meer moeten zijn dat u tot nadenken doet stemmen. De uitspraak over La Belgique de demain... gaat over het België van na de oorlog. Wie weet wat Rogier daarmee te maken heeft, mag het zeggen.
5) Welk is overigens uw bron voor die "uitspraak" van Rogier? U hebt er geen, ze bestaat dan ook niet.
6) De "laffelijk gevluchte Belgische regering"? Zozo, volgens u had de Belgische regering dus in bezet België moeten blijven? Geldt dat ook voor de Nederlandse, Deense of Franse regering in 1940?
7) Colleye werd trouwens voor zijn artikel gesanctioneerd: de Belgische ambassadeur in Londen las hem de levieten, een boek van hem werd verboden en toen hij naar Frankrijk trok werd zijn wallingantisch weekblad verboden (telkens op Belgische aanvraag door de resp. Britse en Franse censuurdiensten). Ook het blad dat hij daarna poogde op te richten, werd door de Belgische regering geboycot.




Neen, dat is niet zo. Alweer beroept u zich trouwens op geen enkele bron.




Hier komen we tot de kern van de zaak in uw betoog. U gooit één of twee apocriefe uitspraken van Rogier op een hoopje met "La Belgique de demain...".

Het gaat hier uiteraard om de fameuze 'uitspraken'

- les efforts de notre gouvernement doivent tendre �* la destruction de la langue flamande pour préparer la fusion de la Belgique avec notre grande patrie la France’.
‘... que l'unité de language était la base nécessaire d'un état solide et que le français devait étre la langue de la Belgique. Le moyen dobtenir l'unité serait le choix de candidats Wallons et Luxembourgeois pour les fonctions dans l'armée, l'administration et la magistrature. Les flamands seraient ainsi forcés d'apprendre le français.’

Dat u daarmee in gedachten zat, toont u zelf aan door het jaartal 1832 te gebruiken, datum waarop dan één of twee van of allebei die "brieven" zouden geschreven zijn.

Wat het bewijs betreft dan. Dat is er niet, u geeft het zelf toe. U legt mensen woorden in de mond die ze nooit gezegd hebben.

Het toppunt is dan nog dat Vlaamsgezinde historici deze onzin al lang weerlegd hebben. Ik verwijs u daarvoor naar de

- Verslagen en mededelingen van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Taal- en Letterkunde 1902 (m.n. het artikel van L. Willems die optekende dat Rogier billijk beoordeeld moest worden. Antivlaams was hij, scripsit Willems, geweest, maar wat men tegen hem had aangevoerd om te bewijzen dat hij een verstokte verfranser is geweest, was vals).

en naar L. PICARD,Geschiedenis van de Vlaamsche en Groot-Nederlandsche beweging, Antwerpen, 1942
Dit is wat ze noemen: schaakmat!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2016, 07:29   #32
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.096
Standaard

OMG
ik dacht dat hoe je het nu aanpakt telt, en niet de rancune over iets historisch
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2016, 09:29   #33
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik geloof niet dat jij dat zou kunnen waarmaken.
Hoeft ook niet, omdat de uitspraak niet door Rogier in 1830 gedaan was.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2016, 09:41   #34
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Hoeft ook niet, omdat de uitspraak niet door Rogier in 1830 gedaan was.
Of omgekeerd: wij hoeven geen moeite te doen om de uitspraak (al dan niet door Rogier) te bewijzen, aangezien jij je hoe dan ook toch niet aan jouw kant van de deal kan houden.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2016, 14:26   #35
T-101
Burger
 
T-101's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 april 2008
Berichten: 174
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Hoeft ook niet, omdat de uitspraak niet door Rogier in 1830 gedaan was.
Kan u bewijzen dat hij deze uitspraak niet gedaan heeft?
T-101 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2016, 14:32   #36
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Hoeft ook niet, omdat de uitspraak niet door Rogier in 1830 gedaan was.
heb je al strafpunten omdat deze draad niet in 'geschiedenis' staat?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2016, 18:43   #37
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T-101 Bekijk bericht
Kan u bewijzen dat hij deze uitspraak niet gedaan heeft?
Zo werkt het niet. De bewijslast ligt bij diegene die iets wil aantonen. Anders zou ik kunnen zeggen dat u op 5 december 2013 een brief naar een familielid besloot met de volzin: "Wat mij betreft, kunnen de Walen de pot op". Of dat Caesar tegen Brutus, de dag voor hij vermoord werd zei: "ik daag u uit mij te doden". Of dat Napoleon stelde na Waterloo: "ach, ik was toch van plan ermee te stoppen".
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2016, 18:52   #38
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Of omgekeerd: wij hoeven geen moeite te doen om de uitspraak (al dan niet door Rogier) te bewijzen, aangezien jij je hoe dan ook toch niet aan jouw kant van de deal kan houden.
Ik heb al lang bewezen wie de uitspraak wel heeft gedaan.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2016, 10:56   #39
T-101
Burger
 
T-101's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 april 2008
Berichten: 174
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Zo werkt het niet. De bewijslast ligt bij diegene die iets wil aantonen. Anders zou ik kunnen zeggen dat u op 5 december 2013 een brief naar een familielid besloot met de volzin: "Wat mij betreft, kunnen de Walen de pot op". Of dat Caesar tegen Brutus, de dag voor hij vermoord werd zei: "ik daag u uit mij te doden". Of dat Napoleon stelde na Waterloo: "ach, ik was toch van plan ermee te stoppen".
Iedere partij die iets aanvoert, moet het bewijs hiervan leveren.
Als u aanvoert dat Rogier de uitspraak in 1830 niet gedaan heeft, dan moet u dat ook bewijzen. Als u dat niet kan, kan u hooguit beweren dat hij de uitspraak waarschijnlijkheid niet gedaan heeft (en moet u, gezien de onzekere factor, weldegelijk 1 miljoen euro ter beschikking hebben).

Laatst gewijzigd door T-101 : 13 oktober 2016 om 10:57.
T-101 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2016, 15:58   #40
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T-101 Bekijk bericht
Iedere partij die iets aanvoert, moet het bewijs hiervan leveren.
Als u aanvoert dat Rogier de uitspraak in 1830 niet gedaan heeft, dan moet u dat ook bewijzen. Als u dat niet kan, kan u hooguit beweren dat hij de uitspraak waarschijnlijkheid niet gedaan heeft (en moet u, gezien de onzekere factor, weldegelijk 1 miljoen euro ter beschikking hebben).
Hij heeft ze niet gedaan. Tenzij hij een 115 jaar oude man was die er als een twintigjarige Brusselaar uitzag na tussendoor dertig jaar eerder een staatsbegrafenis gekregen te hebben. Ik vermoed dat Rogier noch Dracula, noch Christus was.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be