Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 januari 2017, 23:58   #21
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.054
Standaard

Misschien een link die de mist wat kan doen optrekken.
Blijkbaar bestaat er een 'EC - SSTA type approval' voor series beneden de 1000 verkochte voertuigen per jaar.
1000 is nog een zeer groot aantal, ik meen me nog te herinneren dat Gillet (gevestigd in Gembloux België ) telkens een homologatie kreeg voor de productie van 10 wagens. Informatie voor zulke kleine oplage vind ik voorlopig niet terug.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  20170129_Politics_a.jpg‎
Bekeken: 41
Grootte:  164,7 KB
ID: 105384  

Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 06:05   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom je geen andere motor in een al dan niet sterkt herbouwde wagen kan steken en het zou niet de eerste keer zijn dat ik zoiets doe. Dat je hier in dit land aan de nodige documenten kan geraken om ook effectief die wagen op de openbare weg te gebruiken is een andere vraag.

De 'omweg' om via een goed werkend homologatiesysteem in de UK aan een EU homologatie te raken lijkt me geen lange toekomst meer beschoren.
De vraag is dus: Kan het via de Belgische weg of moet er gekeken worden naar een ander EU land om de taak van de homologatiediensten van het Verenigd Koninkrijk over te nemen?
Het is niet omdat het VK uit de EU stapt, dat de homologatie van het VK niet meer geldig is in België.
De veiligheids en milieuherkenningen zitten namelijk niet binnen de EU, maar binnen andere verdragen die het VK niet opzegd.

Ik heb zelf ook reeds meerdere wagen omgebouwd. In de meeste gevallen is er niemand die er overvalt dat er geen originele motor in een agen steekt, maar normaal moet je elke aanpassing eerst aanvragen bij de producent en er een goedkeuring voor hebben van de dienst homologatie.
Aanpassingen hebben immers gevolgen voor de wegligging en remweg. En de remweg mag niet te lang zijn, maar ook niet te kort.
En ja, je kan hier aan de nodige papieren geraken, maar dat is een lange lijdensweg.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 10:01   #23
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.054
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is niet omdat het VK uit de EU stapt, dat de homologatie van het VK niet meer geldig is in België.
De veiligheids en milieuherkenningen zitten namelijk niet binnen de EU, maar binnen andere verdragen die het VK niet opzegd.
Dat zou goed nieuws zijn. Waar kan ik terecht om deze info officieel bevestigd te zien? Is het mogelijk dat - gezien deze materie blijkbaar bij de gewesten zit - er in Vlaanderen en Wallonië verschillende regels gelden?

Je spreekt over eigen ombouw, wat moet ik me daarbij voorstellen?
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 10:04   #24
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.054
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En ja, je kan hier aan de nodige papieren geraken, maar dat is een lange lijdensweg.
Wat bedoel je met een lange lijdensweg? Lange maar toch duidelijke procedure of meer een knoeiboel waar je je als burger moet door wroeten?
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 10:08   #25
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wat bedoel je met een lange lijdensweg? Lange maar toch duidelijke procedure of meer een knoeiboel waar je je als burger moet door wroeten?
Zijn er in Belgie wel labo's die een auto kunnen testen voor homologatie? Ik had gelezen dat die testen meestal in de landen van herkomst gebeurden (Duitsland voor Duitse wagens) en dan in Belgie gewoon overgenomen worden.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 16:00   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wat bedoel je met een lange lijdensweg? Lange maar toch duidelijke procedure of meer een knoeiboel waar je je als burger moet door wroeten?
Een knoeiboel om U tegen te zeggen. Zelfs zo erg, dat justitie boetes moet seponeren, omdat ze er niet uitgeraken.
Ken zo enkele jonge knapen, die een wagen hadden ingevoerd, maar volgens de Belgische papieren niet aan de wet voldeed.
Hun wagen heeft jaren aan de kant gestaan om de papieren in orde te krijgen. Daarna ge-exporteerd naar het VK en papieren daar in orde gebracht en dan terug geimporteerd en alles was in orde voor de Belgische wet op enkele weken tijd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 16:02   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zijn er in Belgie wel labo's die een auto kunnen testen voor homologatie? Ik had gelezen dat die testen meestal in de landen van herkomst gebeurden (Duitsland voor Duitse wagens) en dan in Belgie gewoon overgenomen worden.
België heeft een testpiste, maar België test zelden voertuigen voor de Europese markt, wegens te grote knoeiboel.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 16:09   #28
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Dat zou goed nieuws zijn. Waar kan ik terecht om deze info officieel bevestigd te zien? Is het mogelijk dat - gezien deze materie blijkbaar bij de gewesten zit - er in Vlaanderen en Wallonië verschillende regels gelden?

Je spreekt over eigen ombouw, wat moet ik me daarbij voorstellen?
Het enige dat origineel bleef, waren de draagbalken.
Gebeurd vandaag de dag nog steeds met mobielhomes.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be