Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 augustus 2015, 09:15   #261
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Eens proberen de isolatiewaarde van inbraakwerend glas in te voeren (of vacuum glas). Zelfs de isolatiewaarde vinden is een hele opgave, men is niet geneigd die te geven.
Gelaagd glas heeft geen aparte categorie, om de eenvoudige reden dat het gelaagd zijn of niet de isolatiewaarde niet bepaalt. De spouwbreedte van het glas wel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 09:43   #262
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Gelaagd glas heeft geen aparte categorie, om de eenvoudige reden dat het gelaagd zijn of niet de isolatiewaarde niet bepaalt. De spouwbreedte van het glas wel.
Citaat:
Isolatiefactor

De isolatiefactor van acrylaat ligt 20% hoger dan bij glas van dezelfde dikte
Daarenboven is de isolatiewaarde van dubbel (enz..) edelgas gevuld glas (of vacuum) in functie van de tijd niet na te gaan. Gewoon dubbel glas, ook als er een waas opkomt tussen de lagen, als de vochtopslorpende stof die in de dichting zit verzadigd is, blijft denkelijk constant.
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 21:56   #263
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Daarenboven is de isolatiewaarde van dubbel (enz..) edelgas gevuld glas (of vacuum) in functie van de tijd niet na te gaan. Gewoon dubbel glas, ook als er een waas opkomt tussen de lagen, als de vochtopslorpende stof die in de dichting zit verzadigd is, blijft denkelijk constant.
Ik had het over "gelaagd glas". U citeert iets over acrylaat, wat een heel ander iets is dan glas.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2015, 09:15   #264
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik had het over "gelaagd glas". U citeert iets over acrylaat, wat een heel ander iets is dan glas.
Citaat:
Gelaagd glas
Bestaande uit twee of meer lagen glas (ongehard glas, thermisch of chemisch voorgespannen
glas of combinaties daarvan) met één of meerdere kunststof tussenlagen. De kunststof tussenlaag bestaat veelal uit -polivinylbutyral (PVB) in dikten van 0,38mm of een veelvoud daarvan of polycarbonaat dat met een polyurethaan folie op het glas is verlijmd. De slagwerendheid van gelaagd glas kan afhankelijk van het aantal lagen en soorten glas, dikte en soort kunststof variëren van beperkt tot zeer goed.
De kunststof tussenlaag kan zowat elke kunststof zijn die daarvoor in aanmerking komt. Twee glasplaten met daartussen een acryl plaat (of polycarbonaat) behoort allemaal tot de groep gelaagd glas. http://www.dehaanadviseur.nl/pdf/D03...versie%202.pdf
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2015, 23:37   #265
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
De kunststof tussenlaag kan zowat elke kunststof zijn die daarvoor in aanmerking komt. Twee glasplaten met daartussen een acryl plaat (of polycarbonaat) behoort allemaal tot de groep gelaagd glas.
Het blijft glas, ongeacht wat er tussenkomt. Daarnaast weerlegt het niet wat ik eerder aangaf over de isolatiebepaling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 23:45   #266
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.131
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
E-peil --- E80/E60
26 feb 2010

meer info: regelgeving
  • E-waarde = energieprestatiepeil (bijvoorbeeld E-80)
  • K-waarde = isolatiepeil
  • U-waarde = warmtedoorgangscoëfficiënt
Bouwaanvragen ingediend tot en met 21 dec 2009: maximum E-100
Bouwaanvragen ingediend vanaf 1 jan 2010: maximum E-80
Isolatie: maximum K-45
Maximale U-waarden: zie verder
Op deze site: http://www.energiesparen.be/epb/welkeeisen
vindt u een overzicht van de evolutie van de maximale waarden
de laatste jaren. Volgens datum bouwaanvraag.
  • Bouwaanvragen ingediend tot en met 21 dec 2009: maximum E-100
  • Bouwaanvragen ingediend vanaf 1 jan 2010: maximum E-80
  • Bouwaanvragen ingediend vanaf 1 jan 2012: maximum E-70
  • Bouwaanvragen ingediend vanaf 1 jan 2014: maximum E-60
  • Bouwaanvragen ingediend vanaf 1 jan 2016: maximum E-50
Vanaf 1 januari 2018: maximum E-40
Vanaf 1 januari 2020: maximum E-35
Vanaf 1 januari 2021: maximum E-30

(fig.: aanscherpingspad)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Verstrengingspad-EPB-eisen_1.jpg‎
Bekeken: 104
Grootte:  103,5 KB
ID: 105796  

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2017, 00:06   #267
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.131
Standaard

Informatie vanop de website van de gemeente As:
dakisolatie verplicht tegen 2020
De minimale dakisolatienorm bedraagt
een R-waarde van 0,75m² K/W,
zo’n 3 �* 4 cm isolerend materiaal.
Informatie vanop de website energiesparen.be:
http://www.energiesparen.be/vlaamsedakisolatienorm
Als isolatiemateriaal wordt beschouwd:
de materialen die een lambdawaarde hebben van hoogstens 0,10 W/mK.
Een geïsoleerde zoldervloer bij onverwarmde en onbewoonde zolder,
wordt als geïsoleerd dak beschouwd.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 18 april 2017 om 00:12.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2017, 00:29   #268
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.131
Standaard

Dit microhuisje dat er staat in zes uur? BRON

Het huisje wordt in de fabriek gemaakt en ter plaatse gemonteerd.
  • voor 27 m² = 28.000 euro
  • voor 84 m² = 62.000 euro
Het enige waar je moet voor zorgen is een betonnen fundering. Inclusief:
  • badkamer
  • keukenaansluitingen
  • technische installatie
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  763.jpg‎
Bekeken: 109
Grootte:  90,3 KB
ID: 107829  

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 24 november 2017 om 00:30.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2017, 06:08   #269
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.217
Standaard

Met zulke afmetingen mag je niet bouwen in België. De overheid weet beter wat goed voor je is.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2017, 07:42   #270
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Dit microhuisje dat er staat in zes uur? BRON

Het huisje wordt in de fabriek gemaakt en ter plaatse gemonteerd.
  • voor 27 m² = 28.000 euro
  • voor 84 m² = 62.000 euro
Het enige waar je moet voor zorgen is een betonnen fundering. Inclusief:
  • badkamer
  • keukenaansluitingen
  • technische installatie
Dit staat op openbaar domein (toch gedeeltelijk).
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2017, 21:12   #271
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Met zulke afmetingen mag je niet bouwen in België. De overheid weet beter wat goed voor je is.
Strikt genomen bestaan er in België geen verplichte minimumafmetingen, maar er is weinig kans dat een bouwaanvraag voor zo'n huisje goedgekeurd wordt. Oplossing is een zogenaamd Tumbleweed house op een trailer. Dat kan zonder vergunning.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2017, 21:40   #272
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.131
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Strikt genomen bestaan er in België geen verplichte minimumafmetingen, maar er is weinig kans dat een bouwaanvraag voor zo'n huisje goedgekeurd wordt. Oplossing is een zogenaamd Tumbleweed house op een trailer. Dat kan zonder vergunning.
Zoiets. Een huisje op een aanhangwagen. Dit exemplaar kost 56.000 euro.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  tumbleweed-tiny-house-cypress-black-roof-web-800x538.jpg‎
Bekeken: 126
Grootte:  135,5 KB
ID: 107871  

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 10:10   #273
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Informatie vanop de website van de gemeente As:
dakisolatie verplicht tegen 2020
De minimale dakisolatienorm bedraagt
een R-waarde van 0,75m² K/W,
zo’n 3 �* 4 cm isolerend materiaal.
Informatie vanop de website energiesparen.be:
http://www.energiesparen.be/vlaamsedakisolatienorm
Als isolatiemateriaal wordt beschouwd:
de materialen die een lambdawaarde hebben van hoogstens 0,10 W/mK.
Een geïsoleerde zoldervloer bij onverwarmde en onbewoonde zolder,
wordt als geïsoleerd dak beschouwd.
We weten nu in elk geval hoe de wetgeving tot stand komt: de industrie schrijft ze zelf. Ik vroeg mij al af hoe het kwam dat het ventilatievoud (volledige vervanging volume/uur) op enkele decennia vertienvoudigd was

Citaat:
From: KabTommelein_ContactCenter
Sent: Wednesday, August 9, 2017 3:49 PM
Subject: FW: Uw vraag aan 1700 inzake eisen mbt ventilatie in woongebouwen in het kader van nieuwbouw en verbouwingen (ref: 20161374)

...
Na navraag zal er dit jaar geen evaluatie plaatsvinden maar zal de volledige procedure herzien worden. Het is 10 jaar geleden dat de vorige procedure werd uitgewerkt en deze is aan vernieuwing toe. De Minister heeft daarvoor een openbare aanbesteding uitgeschreven. De inschrijvingstermijn eindigt eind augustus. Daarna zal de meest geschikte kandidaat de nieuwe procedure mogen uitwerken die vermoedelijk volgend jaar dan rond deze periode in voege zal treden.
....
http://forum.politics.be/showthread.php?t=239741
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 11:22   #274
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Ik heb ondertussen mijn opmerkingen overgemaakt aan onze 'Europese Ombudsman'. Ik ben benieuwd.

Citaat:
Sent: Sunday, November 26, 2017 11:59 AM
To: [email protected]
Subject: ventilatievoorschriften en de Seveso richtlijn

Geachte,

in bijlage mijn correspondentie over het niet naleven van de Europese, door België geratificeerde, Seveso richtlijn.


Beste groeten
Een deel van de correspondentie staat op http://forum.politics.be/showthread.php?t=239741

Citaat:
Aan de Procureur des Konings Antwerpen
BOLIVARPLAATS, 20 BUS 2 2000 ANTWERPEN,
Geachte,
zoals mag blijken uit de bijgevoegde correspondentie per e-mail poog ik sinds mei 2016 de gevolgen van een foutieve en potentieel gevaarlijke regelgeving aan te kaarten in de hoop dat daar een afdoende oplossing aan gegeven wordt.
Helaas ben ik daar tot nu toe maar in zeer beperkte mate in geslaagd.
Zo heeft de Provincie en de stad Antwerpen positief gereageerd, de verantwoordelijke voor sociale woningen en ook de burgemeester van Drogenbos.
Ook zou het kabinet Tommelein gestart zijn om de regelgeving aan te passen tegen volgend jaar.
Dat is iets natuurlijk maar over het rechtzetten van de foutieve bouwmethode (ventilatievoorschriften) van de afgelopen 10 jaar wordt niet gerept. Ook niet onbelangrijk is dat bij onze noorderburen in Nederland de regelgeving wel is aangepast (calamiteitsschakelaar en BOA-V) om de ventilatie uit te kunnen schakelen bij calamiteit.
Daar het natuurlijk maar een kwestie van tijd is voor er daadwerkelijk slachtoffers vallen rest er mij niets anders dan contact met u op te nemen, mijn mogelijkheden lijken uitgeput. Hopelijk is er nog tijd.
Mocht er iets niet duidelijk blijken uit de correspondentie in bijlage dan kan ik u uiteraard de ganse mailing op elektronische drager bezorgen of u persoonlijk uitleg verschaffen.
Hoogachtend


Citaat:
Samenvatting klacht:

– Onzorgvuldig en onverantwoordelijk handelen: de Vlaamse EPB regelgeving niet toetsen aan en/of het niet naleven van bestaande nationale richtlijnen en normen.
Mail 1-6-2016 NBN Service desk
Informatie over de normalisatie voor dit aspect is terug te vinden in de WTCB normantenne (http://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?
cat=services&sub=standards_regulations&pag=norm_en ergy&art=standards&niv01=ventilation) over ventilatie. De WTCB normantenne (http://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?
cat=services&sub=standards_regulations&pag=norm_en ergy&art=standards&niv01=ventilation) geeft een toelichting over de normen die gelden bij het ontwerp van ventilatiesystemen. Een norm die maatregelen kan bevatten is de NBN EN 15423 (2008) ‘Ventilatie van gebouwen -
Voorzorgsmaatregelen tegen brand voor luchtverdeelsystemen in gebouwen’. Deze geeft aanbevelingen betreffende het nemen van voorzorgsmaatregelen voor luchtverdelingssystemen in gebouwen, ten einde
het ontstaan en de verspreiding van brand, rookgassen en andere verbrandingsproducten te voorkomen.

– Wetgeving opleggen die niet conform is met de door Belgie geratificeerde Seveso richtlijn.*
Seveso richtlijn:
Bij rookontwikkeling bij een chemisch bedrijf kan de overheid je aanraden te schuilen.
Door binnen te blijven, zorg je ervoor dat je zelf veilig bent.
Thuis
Sluit alle ramen en buitendeuren.
Schakel alle ventilatie-, verwarmings- en aircosystemen uit.
….
Vlaamse regelgeving:
http://www2.vlaanderen.be/economie/e...ntresidentieel
.pdf Versie oktober 2016 8.2 : De ventilatoren mogen dus nooit uitgezet worden. ...

– Schuldig verzuim: niet of niet afdoende reageren op de melding. Gezien de ernst van de melding lijkt ook enkel een ontvangstbevestiging en eventueel verwijzen naar een ander bestuurlijk niveau ondermaats en onverantwoord. Er is geen enkel initiatief om de fout van het verleden recht te zetten (op zijn minst sinds 2006).
- Wordt toegevoegd in geval van een gerelateerd ongeval met doden en/of gekwetsten :
toebrengen van 'slagen en verwondingen' al dan niet met de dood tot gevolg en/of onvrijwillig 'doodslag'.
* http://www.seveso.be http://www.seveso.be/nl/schuilen

Wie schade zou ondervinden door het binnentrekken van rook of giftige gassen doordat hij bij een oproep van de overheid zijn ventilatie niet kan afzetten kan wellicht een schadeclaim indienen al zal dat niet eenvoudig zijn. Beter dus voorkomen dan te genezen.
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2019, 22:13   #275
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.131
Standaard

Prefab huisjes te koop op Amazon.

Zonder fundering, zonder isolatie, zonder electriciteit, ... BRON

Een concept dat kan aanslaan.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2020, 13:16   #276
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard groen bouwen

Ondertussen heb ik mijn dakbedekking vernieuwd (verleden jaar zomer 2019). De asbesthoudende kunstleien heb ik vervangen door nieuwe kunstleien van hetzelfde formaat. Vermits ik het zelf heb gedaan op mijn eentje heb ik aan het geheel van mei tot oktober gewerkt. Het risico was dat ik eventueel daktimmerwerk zou moeten vervangen en dan zou het dak wellicht wat langer open liggen dan enkel voor het vervangen van de leien. Ik heb gewerkt in horizontale stroken en dan bij regen het oude en nieuwe deel verbonden met zinkplaten die ik snel kon plaatsen en wegnemen.
Tot zover het niet interessant deel maar wat meeviel was dat zelfs de panlatten (die indertijd 1976) die niet gedrenkt waren nog overal in prima staat waren. Dat staaft enkel de vaststelling van deze draad dat daktimmerwerk (Oregon) dat goed verlucht is, zo goed als onverwoestbaar is. Dit in tegenstelling met daktimmerwerk waartussen isolatie is aangebracht (tot tegen de dakbedekking). Daar ik een deel van de panlatten niet kon zien voor ik aan het werk begon heb ik ze wel nieuw aangekocht en vervangen.

Wat 'hoogtechnologische' ecologische verbeteringen betreft heb ik dan weer een negatieve ervaring. Mijn wagen (10 jaar oud, 70.000 km) had tijdens het rijden soms "stotter" neigingen. Na veel garagebezoeken, vervangingen van onderdelen en twee diagnoses via internet van het diagnosecentrum in Rotterdam heb ik hem verkocht als "onherstelbaar". Men liet verstaan dat de computer vervangen wel kon maar niet garandeerde dat de storing verholpen zou zijn en ze konden hem niet terugnemen eens hij gemonteerd was. Het was tenslotte een (computer)systeem dat 15 jaar oud was en met sensoren die uiteraard niet meer origineel waren (vervangtypes zijn niet altijd 100% hetzelfde). Hopeloos dus tenzij men als hobby daar zijn tijd wil insteken als men over de nodige kennis beschikt.

Dat doet mij niet direct denken aan een opgedrongen consumptiemaatschappij maar aan een circulair systeem waarbij men hoogtechnologische apparaten "huurt" voor een tien jaar of wat meer als ge geluk hebt en dan een nieuw up to date toestel aanschaft.
Dat ondergraaft wel het idee dat ge met hoogtechnologische apparatuur "goedkoper" (financieel gezien) gesteld bent op lang termijn. Het staaft mijn eerder vermeld aanvoelen dat men de directe energiekost gewoon verschuift naar onderhoud- herstelling- en afschrijvingskosten. Het nadeel daarvan is dat men directe energiekost wel kent maar onderhoud- herstelling- en afschrijvingskosten niet.

Wat milieu betreft brengt ons dat bij de "embodied" energy oftewel de energie nodig om het toestel te bouwen, te onderhouden en te herstellen en dan te recycleren. Deze Embodied energy wordt echter in onze Energie regelgelgeving (EPC) niet meegenomen. Men kan ze wel vinden in sommige wetenschappelijke publicaties.
EPC zal natuurlijk altijd wel een schatting blijven, ik heb nu 5 jaar geleden mijn spouwmuren laten opvullen (glaswolparels) maar enig effect op het verbruik van de verwarming heeft dat niet (ik had binnenisolatie). In mijn geval van bewoning is de bijkomende isolatie dus puur verlies, zowel financieel als ecologisch. Toch daalt mijn EPC coëfficiënt. Ik vermoed dat hetzelfde zou gebeuren moest ik mijn directe elektrische verwarming (afschrijvingskost per jaar geschat 13 € (2 x 130 € op 20 jaar), herstellingskosten 0 €, onderhoudskosten 0€ ) vervangen door een computergestuurde warmtepomp met bijhorende installatie (5000 €) , onderhoud en herstelling contract en een gemiddeld rendement COP3.
Bijkomend probleem is dat het rendement, en de evolutie daarvan in de tijd, niet controleerbaar is bij een warmtepomp. De enige indicatie over de jaren is het verbruik bij min of meer gelijkblijvend gebruik (bewoning, gewoonten). In de meeste gevallen zal dan best een afzonderlijke meter geplaatst moeten worden, wat zelden gebeurt. Dat ook het klimaat veranderd is een onbekende factor die men niet op eenvoudige wijze mee in rekening kan brengen.

https://biblio.ugent.be/publication/3218268

Citaat:
Abstract
Most zero-energy concepts focus on a reduction of the non-renewable operational energy use in buildings rather than taking the reduction of their life cycle energy use as a starting point. Nevertheless, the life cycle embodied and end-of-life energy will become more important, especially in buildings with low operational energy. Therefore, the life cycle energy use of a Belgian zero-energy reference house is examined by means of life cycle energy assessment. The influence of design decisions and regulations on the building construction type, the building services, and the performance of the building envelope are investigated. In terms of thermal performance of the building, the results show that the life cycle embodied energy in zero-energy houses with passive or standard thermal performance was not substantially different. From a life cycle energy perspective, passive house requirements are not essential criteria for zero-energy houses in Belgium. On the other hand, large life cycle energy savings were obtained through a proficient selection of all building construction materials and services. For the life cycle embodied energy in building constructions, the best timber frame and masonry houses were equally efficient. Wood pellets and photovoltaic panels were decisive factors in the life cycle embodied energy of building services.
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 9 oktober 2020 om 13:27.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2020, 19:49   #277
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Het is zeker belangrijk om het aspect van de "embodied energy" verder te bestuderen. We zien dat in de studie https://dial.uclouvain.be/pr/boreal/...am/PDF_01/view

Citaat:
V.CONCLUSION
In conclusion, this paper has established that certified passive houses do not always result in net energy savings compared to less energy efficient buildings. It was shown that a standard house with the same geometry, structure, finishes, and number of occupants can have a lower life cycle energy demand. The additional materials required in a passive house,
combined with the choice of energy source have a significant impact on their total energy demand.
Current European building energy certifications and regulations, which focus mainly on space heating and operational energy aspects, do not necessarily result in a lower overall energy consumption. If the aim of these regulations
and schemes is to reduce energy consumption and associated greenhouse gas emissions, these instruments must adopt wider system boundaries, including the embodied energy in building materials.
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2020, 09:54   #278
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Een heel interessante recente studie over de duurzaamheid van de passief woning https://link.springer.com/article/10...53-019-09781-3

Durability of building fabric components and ventilation systems in passive houses

De woningen zijn gebouwd in 1990 en 1991 zodat bouwkundig toch al enkele conclusies getrokken kunnen worden.
De vraag is natuurlijk of een dergelijke "perfect" gebouwde woning vergelijkbaar is met wat in de praktijk gebouwd wordt door een "doorsnee" aannemer.
Opvallend voor mij was de (voorlopige) conclusie dat wat duurzaamheid betreft de passiefwoning kon gelijkgesteld worden met een traditioneel gebouwde woning. Uit een vroegere studie in de US bleek dat de levensduur van de passiefwoning geschat werd op de helft (40 jaar) van een traditioneel gebouwde woning. Vanwaar dat enorme verschil? Uit de commentaar op een forum door een aannemer was af te leiden dat het vooral de slechte uitvoering was die na enkel tientallen jaren de passiefwoning slecht bekwam.

https://archinect.com/forum/thread/1...haus-longevity

Citaat:
In my previous life as a carpenter/contractor I tore apart many old homes, and virtually every one built after 1950 had some level of mold and moisture issues. The worst are the ones built in the 1980's and 90's, with plywood or osb, fiberglass insulation and poly vapor barriers, flanged windows nailed to the face of the housewrap without flashing--the ones built "sort of tight" but without concern for what would happen once moisture found its way into the envelope.

The best were the un-insulated timber-framed buildings from the 19th century, such as my own 1830 home. The wall sills,window sills and other parts would eventually rot but were relatively easily replaced. But living in an uninsulated, drafty home does not meet modern comfort standards. Believe me, my wife reminds me regularly.
(we moeten natuurlijk voorzichtig zijn met het vergelijken van woningen in de US en Belgie, zelfs een woning in Vlaanderen aan de kust is totaal niet te vergelijken met een woning in de Hoge Venen wat niet belet dat we er kunnen van leren)

Vooral het luchtdicht uitvoeren van het dampscherm aan de binnenzijde blijkt cruciaal. Wat ook uit de studie van het Duitse passiefhuis blijkt.

Ook gaan zij nogal licht over het vervangen van 'kleine onderdelen' na normale gebruiksperiode zoals tochtstrips aan ramen.

Citaat:
Building fabric IV: airtightness
..
An airtightness test was repeated after 25 years on February 12, 2016 (Feist et al. 2016b). The findings reveal that only the window lip seals have lost elasticity over the years (the initial n50 value increased to 0.26 (3) h?1). When these were renewed (in line with normal maintenance cycle), the originally documented airtightness of 0.21 (3) h?1 was once again attained.
Al eens geprobeerd zo'n tochtstrips te vervangen na meer dan 20 jaar? Ik zoek nog altijd naar strips voor mijn veranda. Dat profiel bestaat gewoon niet meer en die 'dichting'strips ook niet. Toen ik na 20 jaar de versleten "hef- sluit" systemen van mijn schuifdeuren wou vervangen paste het nieuwe systeem niet in de schrijnwerkerij en zou ik nieuwe deuren hebben moeten laten maken. Hoe economisch/ecologisch is dat? Volgens mij begint in hun proefopstelling nu pas de fase van "onvervangbare" en dus onherstelbare onderdelen.
Maar we zien wel dat als het perfect uitgevoerd wordt men wel de kennis heeft om iets te maken dat aan de meeste eisen voldoet. Ook hun ventilatieopstelling en de gebruikte materialen was heel leerrijk. Zeker in acht genomen dat het 30 jaar geleden gebouwd is. Interessant zijn ook de opmerkingen van wat men vandaag anders zou bouwen.
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 10 oktober 2020 om 09:57.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2020, 08:40   #279
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Een interessante Masterthesis, ook al door de geografische spreiding (Zweden / Italie). De wiskunde moet ik overslagen maar zelfs dan zijn de thema's interessant en is het een goede bron voor verder onderzoek. Wat voor mij ontbrak (niet alleen in deze studie) is het onderhouden van luchtkanalen bv in de holle ruimten van de betonconstructies (thermal mass, hollow core)

Thermal Mass, Night Cooling and Hollow Core Ventilation System as Energy Saving Strategies in Buildings https://www.diva-portal.org/smash/ge...01.pdf;Thermal Nicola Rinaldi

Interessant is ook de oefening van een overgang van balansventilatie overdag naar nachtkoeling met enkel opgedreven afzuigventilatie en open ramen.
De bedoeling is van de installatie van koelinstallaties te voorkomen, iets wat in het huidig systeem C in de praktijk moeilijk te vermijden is.
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 13 oktober 2020 om 08:40.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be