Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 februari 2012, 16:18   #141
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
een maandje? was het niet 14 dagen?
Waarvan één avond met een verkeersinfarct.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 16:23   #142
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Even wat aanvullen, qua slijtage , ook veiligheid.

Ik heb eind oktober ´11 nog ca 21 € betaald voor de sets om te wisselen.

Per jaar is dat 42 €, ik stockeer mijn winterbanden wel thuis en neem ze mee naar mijn bandenboer.
Op een kwartiertje zijn ze gewisseld als ik niet moet wachten, ik behoef zelfs geen afspraak.

Bij elke zomer-winterwissel en omgekeerd eind oktober/maart worden de banden (ook) door mij automatisch extra nagekeken of er eventueel een nagel of iets inzit, indien nodig laat ik ook voor-achter parallel omwisselen, zodat de banden met het beste profiel op de aangedreven wielen ligt, bij 8 banden scheelt dat wat xxxx-kms winst door gelijkmatige slijtage rondom. En tweemaal per jaar een veiligheidscheck van het bandenoppervlakte van 8 banden die door de handen gaan.

Indien men steeds met dezelfde banden rijdt doet men dat alles niet, of het kost toch ook 21 € V<>A te wisselen voor gelijkmatige slijtage.
Want als men een paar type banden bvb 2 jaar eerder versleten is -op de aandrijfas- moet men best nog het zelfde type banden verkrijgbaar kunnen zijn, dit is niet altijd het geval.
Eigenlijk moeten de beste banden van achter liggen, dit ongeacht of de tractie voor of achter ligt. Dit om de beste baanvastheid te hebben bij het remmen.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 12 februari 2012 om 16:30.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 16:26   #143
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Kunnen vlaamnationaisten dan echt niets anders dan dingen eisen, verplicht maken of verbieden ?
Sinds wanneer is Wathelet een Vlaams Nationalist?
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 16:27   #144
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
De koudste temperaturen worden gemeten bij het ochtendgloren, dan is er ook het meeste kans op ijzelvorming.
Dat is zo, maar ik denk niet dat Cynara Cardunculus zo vroeg naar de supermarkt gaat.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 16:29   #145
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik heb een idee. Als de overheid nu eens stopt om overal dikke zouttapijten aan te leggen en enkel strooit op een aantal gevaarlijke plaatsen zoals bruggen, dan zullen de mensen wel vanzelf winterbanden kopen.
Zoals bij ons, hier wordt zeeer zelden gestrooid, en dan ben je blij met je winterbanden.
De binnenwegen zijn hier nog steeds glad, en hoe lang is het geleden dat ...?
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 12 februari 2012 om 16:30.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 16:40   #146
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wathelet heeft groot gelijk, het gaat in menig buitenland dus waarom zou het hier ook niet ingevoerd worden.

Be heeft trouwens voor 1/3 deel een heuvelachtig gebied waar veel meer winterse toestanden heersen, wat vele hier wel eens vergeten.

Duitsland heeft ook steden en gebieden waar veel minder sneeuw ligt of winterse toestanden, ik denk daar aan de Nederrijn, Noord-Westduitsland enz... tot aan de Noordzee en Oostzee zelfs.

Al die excuses van "watjes" tegen die winterbandenverplichting is dus puur onzin. En zeker dat financieel plaatje is een totaal belachelijke uitvlucht want totaal te verwaarlozen.

Dit van een winterbandrijder sinds de 70-ies.
Voor een keer zijn we het volledig met elkaar eens.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 18:04   #147
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Eigenlijk moeten de beste banden van achter liggen, dit ongeacht of de tractie voor of achter ligt. Dit om de beste baanvastheid te hebben bij het remmen.
´Vroeger´ was dat idd de verkondigde regel, en nog vroeger was het betere banden vooraan.
Maar dat is nu achterhaald, heb ik op deskundige sites gelezen.
Het is quasi ex-equo, maw moet iedereen naargelang auto en zijn rijvaardigheid voor zichzelf uitmaken.

Citaat:
http://www.kfztech.de/kfztechnik/fah...ifentipps2.htm
Beurteilung Michelin:
Demnach ergeben die Verteilung von "Plus" und "Minus" offensichtlich ein fast ausgewogenes Verhältnis. Zumindest könnte nun der Autofahrer, bezogen auf seine persönlichen Einsatzbedingungen und das Antriebskonzept seines Autos, selbst eine Entscheidung treffen
.
Beoordeling Michelin: ... de verdeling van "Plus" en "Minus" geeft een bijna ex-equo. naargelang auto rijstijl rijvaardigheid, vooral welke wegen hij rijdt... kan iedereen zelf zijn keuze uitmaken.
(persoonlijk tel ik wel -voor mij- meer significante minussen bij beste banden achter bij een voortractie)

Hier dus kan iedereen voor zichzelf -en zijn auto- uitmaken, waar hij bij verkeersveilighied -in verbinding met eigen rijstijl en sommige kritische situaties - zijn keuze kan maken

Citaat:
Immerhin ist schon einmal festzustellen, dass die weit verbreitete Empfehlung "die besseren Reifen nach vorne", die sich auch in vielen Bedienungsanleitungen findet, so pauschal nicht haltbar ist!
... dat de zogezegd algemeen verkondigde aanbeveling "betere banden vooraan", die zich ook in vele handleidingen staan, is algemeen zeker niet weerhouden !

De betere banden achteraan doet de wagen idd minder snel uitbreken achteraan.

Er zijn nog veel andere situaties waar het beter is de beste banden vooraan te hebben zoals je ziet. Als je onderstuurd met de neus de bocht uitgaat is het meestal te laat, dan geef me toch maar liever dat achteraan uitbreken.

Maar voor de veel minder rijvaardige bestuurder (de modale ? ) is het beter de betere banden achteraan te hebben (rijden ook meestal op voortracties).
Dat is ook de mening van ADAC in kritische situaties.
Citaat:
Ergänzende Betrachtungen des ADAC

Befasst man sich nochmals mit dem Teil II der Tabelle, den "Kritischen Fahrzuständen":

Entscheidend für die Richtungsstabilität des Fahrzeugs, sowohl in Kurven, wie auch bei Geradeausfahrt sind die Seitenführungskräfte der Hinterachse. Blockierende Räder bei einer Bremsung oder Überschreitung der Haftreibung zwischen Reifen und Fahrbahn ("zu schnell in der Kurve") können abrupt zu einem nicht mehr kontrollierbaren Fahrverhalten führen (Fahrzeugheck bricht aus, Übergang zum Schleudern). Diese Seitenführungskräfte fallen bei unzureichender Profiltiefe besonders stark und dann schlagartig ab. Ein Fahrzeug, welches über die Vorderräder zum Kurven-Außenrand schiebt ("Untersteuern") kann problematisch sein.

Mehr als problematisch ist es aber, ein ausbrechendes Fahrzeugheck ("Übersteuern"), in solchen kritischen Fahrsituationen durch Gegenlenken wieder auf den gewünschten Kurs zu bringen. Bei dieser Gelegenheit ein Tipp: Informieren Sie sich beim ADAC über das angebotene Fahrsicherheitstraining - all diese Dinge werden dort demonstriert und können so von Ihnen selbst "erfahren" werden! Bei einer Gegenüberstellung aller Vor- und Nachteile ergibt sich somit, dass kritische Fahrzustände besser beherrschbar sind, wenn die Reifen mit der größeren Profiltiefe auf der Hinterachse montiert werden. Dies gilt für Pkw mit Vorderrad-, Allrad -und Heckantrieb.

Quelle: ADAC und Michelin
überarbeitet: 01.01.10
ADAC legt vooral de nadruk op kritische situaties, voor de achtertractie en 4x4 is het heel duidelijk: beste banden achter

Voor de voortractie is het veel minder duidelijk; maar toch vind ADAC het ook eerder achteraan aan te bevelen (ook bij 4x4):

ADAC nuanceert wel duidelijk: dit kan problemen geven, maar verder vindt ADAC dat het achteraan uitbreken meer problemen kan geven als vooraan. (wslk voor Jan modaal die eerder voorzichtig rijdt en te zelden in die situatie komt)

Ik heb wel te weinig ervaring met verschillende moderne -zware- voortracties, de ervaring die ik tonutoe heb (voortracties tot max 1300 kg) is wel dat die (toch voor mijn achtertractiegevoel) toch te onderstuurd zijn en eerder te problematisch kunnen zijn bij de beste banden achteraan.

De eerste voortractie die licht onderstuurd tot neutraal rijdt moet ik dus nog ondervinden, voor die zou ik dan tenderen naar betere banden achter, alleen als deze dikwijls achteraan kan uitbreken in kritische stuaties... zijn er zulke voortracties ?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik heb een idee. Als de overheid nu eens stopt om overal dikke zouttapijten aan te leggen en enkel strooit op een aantal gevaarlijke plaatsen zoals bruggen, dan zullen de mensen wel vanzelf winterbanden kopen.
Zoals bruggen is nu ook geen goed idee, zout tast naast de beton ook de ijzeren/stalen constructies van de bruggen aan. En dat weten ze maar al te goed...
Ik zou zeggen beperk het mogelijk tot de drukke hoofdwegen en hun kruispunten, vooral daar waar frequent openbaar vervoer rijdt.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 februari 2012 om 18:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 19:32   #148
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Van voor winterbanden en vanachter gewone bandjes .
Op zich is een extra bandenset in de winter geen slecht idee, dan blijven de velgskes proper voor als het beter weer is.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 19:51   #149
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Van voor winterbanden en vanachter gewone bandjes .
Nog zotter

Dat met die velgen is idd feit.
Het zout vreet nu eenmaal alles aan, enkel omdat ...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 februari 2012 om 19:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 21:45   #150
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Kunnen vlaamnationaisten dan echt niets anders dan dingen eisen, verplicht maken of verbieden ?
Wathelet een Vlaams-nationalist

Hou uw frustraties buiten deze draad aub.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 21:51   #151
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Zoals bij ons, hier wordt zeeer zelden gestrooid, en dan ben je blij met je winterbanden.
De binnenwegen zijn hier nog steeds glad, en hoe lang is het geleden dat ...?
Ik ben toch altijd voorzichtig, winterbanden of niet.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 23:25   #152
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nog zotter

Dat met die velgen is idd feit.
Het zout vreet nu eenmaal alles aan, enkel omdat ...
Met dat truukje kan je ten volle van je wagen genieten in de winter.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be