Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 november 2014, 16:59   #21
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Het openbaar vervoer is gewoon onbetaalbaar.
Ooit tijdens een boerenbetoging halverwege Brussel de auto aan de kant gezet en de trein genomen van Gembloux tot Brussel.
We konden zomaar eventjes 35€ neertellen (3 personen) en voor die prijs nog lekker rechtstaan tijdens de terugrit.
Dat was toen de laatste keer dat ik nog een trein heb genomen.
Nu, om de meute ambtenaren naar Brussel te vervoeren is het wel nuttig - maar of dat veel opbrengt is een andere vraag.
15,- PP heen en terug is spotgoedkoop voor die afstand. Dat je dan moet rechtstaan is niet te verbazen. Als je de NMBS verplicht om zijn dienst aan dumpingprijzen te verkopen dan is de ruimte om een degelijk product te leveren er gewoon niet.
Stel dat je de bakkers zou verplichten om niet meer dan een euro voor een brood te vragen. Het brood zou niet te vreten zijn...
Dat is probleem #1 met het OV in België. Het is te goedkoop...
Probleem #2 is dat mensen niet kunnen rekenen. Met de auto van Gembloux naar Brussel kost meer dan 35,- euro. Ik vindt het persoonlijk hallucinant hoeveel sommige mensen uitgeven aan hun auto.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2014, 17:57   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Probleem #2 is dat mensen niet kunnen rekenen. Met de auto van Gembloux naar Brussel kost meer dan 35,- euro. Ik vindt het persoonlijk hallucinant hoeveel sommige mensen uitgeven aan hun auto.
Dat moet je me toch eens uitrekenen hoor, een niet te zware middenklasse auto kost pakweg 50 cent/km alle kosten inbegrepen (bron ADAC: 4 jaar 15.000 km/jaar, incl. waardeverlies enz.. anno 2014 ). Er zijn er ook die 40 cent/km kosten.

http://www.adac.de/_mmm/pdf/autokost...icht_47085.pdf

Gembloux-Brussel centrum = 46 km, maakt € 23 €.

Onze 2e wagen kost 34 cent/km:
http://www.adac.de/infotestrat/autod...nk/autokosten/ online rekenaar.
De onderhoudskosten, brandstof- en fixe kosten D en BE zijn ~ vergelijkbaar en quasi gelijk.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 november 2014 om 18:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2014, 18:16   #23
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat moet je me toch eens uitrekenen hoor, een niet te zware middenklasse auto kost pakweg 50 cent/km alle kosten inbegrepen (bron ADAC: 4 jaar 15.000 km/jaar, incl. waardeverlies enz.. anno 2014 ). Er zijn er ook die 40 cent/km kosten.

http://www.adac.de/_mmm/pdf/autokost...icht_47085.pdf

Gembloux-Brussel centrum = 46 km, maakt € 23 €.
En terug maakt dus 46,-

QED...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2014, 18:21   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
En terug maakt dus 46,-

QED...
Ach so H/T.

Dan moet het al een kleinwagen zijn zoals de onze, maakt 31 € voor 92 km.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2014, 18:22   #25
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Wat is vroeger? Voor ik mijn rijbewijs had?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2014, 23:45   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.387
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

€46, als je alleen rijd. Maar een doorsnee wagen kan 4 mensen vervoeren. Dan is het prijskaartje plots anders.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2014, 23:57   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
€46, als je alleen rijd. Maar een doorsnee wagen kan 4 mensen vervoeren. Dan is het prijskaartje plots anders.
De stelling was 3 personen = 35 € dacht ik begrepen te hebben (we konden...) of was het per persoon 35 € ?
Citaat:
Ooit tijdens een boerenbetoging halverwege Brussel de auto aan de kant gezet en de trein genomen van Gembloux tot Brussel.
We konden zomaar eventjes 35€ neertellen (3 personen) en voor die prijs nog lekker rechtstaan tijdens de terugrit.
Naja er zijn ook 7-zitters.
Evenzo strikte 2-zitters...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 november 2014 om 00:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 23:51   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Bilzen is gastvrij. Parkeren is er gratis en de terrasjes en café's zitten goed vol.
Als we dan toch parkeergeld moeten betalen dan gaan we naar de enige stad in de buurt dat dat waard is...Maastricht.
In Bilzen geldt de regeling voor de blauwe kaart. In de ondergrondse parking moet je trouwens wel betalen vanaf een bepaalde tijd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 23:59   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Het openbaar vervoer is gewoon onbetaalbaar.
Ooit tijdens een boerenbetoging halverwege Brussel de auto aan de kant gezet en de trein genomen van Gembloux tot Brussel.
We konden zomaar eventjes 35€ neertellen (3 personen) en voor die prijs nog lekker rechtstaan tijdens de terugrit.
Dat was toen de laatste keer dat ik nog een trein heb genomen.
Nu, om de meute ambtenaren naar Brussel te vervoeren is het wel nuttig - maar of dat veel opbrengt is een andere vraag.
Onbetaalbaar? Welneen. In België zijn de prijzen voor het spoor eigenlijk vrij laag. Als groot gezin hebben we bijvoorbeeld recht op 50% korting. In een aantal gevallen kan de auto daar gewoonweg niet tegenop.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2014, 00:02   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik vindt het persoonlijk hallucinant hoeveel sommige mensen uitgeven aan hun auto.
Over het algemeen komt er bij de meeste mensen verdringing om de hoek kijken: ze willen gewoonweg niet weten hoeveel hun wagen hen jaarlijks kost. Het is nu eenmaal te confronterend: een auto neemt een enorme hap uit een gezinsbudget.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2014, 00:07   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
€46, als je alleen rijd. Maar een doorsnee wagen kan 4 mensen vervoeren. Dan is het prijskaartje plots anders.
Ja, natuurlijk. Daarom halen we voor een aantal zaken onze gezinswagen uit de garage. Als we er met het hele gezin op uittrekken, is dat vaak de goedkoopste oplossing (het gaat om negen personen in totaal).

Wel stel ik met zovelen vast dat er veel wagens rondrijden waar er buiten de automobilist enkel nog lucht wordt vervoerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2014, 01:40   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.387
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onbetaalbaar? Welneen. In België zijn de prijzen voor het spoor eigenlijk vrij laag. Als groot gezin hebben we bijvoorbeeld recht op 50% korting. In een aantal gevallen kan de auto daar gewoonweg niet tegenop.
Jaja, U als expert spoorweggebruiker kan weer eens goed glunderen.

We hebben het hier al over gehad. Ga als werkmens zonder kinderen naar het station en vraag een rit naar plaats X. De ambtenaar achter het loket gaat U met plezier de duurdere optie aanbieden, tenzij U zelf voor de duurste optie vraagt.

Jaja, men kan mits een beetje zoekwerk de goedkopere formules vinden.

Maar uiteindelijk is zelfs de duurste optie zwaar gesponsord door iedereen.

Kort door de bocht, men kan prima berekenen wat transport kost. Massa*versnelling=energie.

Misschien dat de ingenieurs eens kunnen uitrekenen hoeveel kw/u een persoon per dag "verbruikt" door in een stad te leven. Iemand die niet meer dan een paar 100m moet wandelen om zijn leven te leiden.
Aanvoer van X liter drinkbaar water en Y caloriën, afvoer van afval.
Bedenk dan dat moeder aarde maar 40w per vierkante meter per uur gemiddeld kan aanbrengen.
Alles daarboven is of gebruik van fossiele energie , of onvervangbare materie zoals uranium. Met wat geluk kunnen we binnen een eeuw dat aanvullen met waterstofisotopen. Die evenzeer onvervangbaar zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 23 november 2014 om 01:43.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2014, 01:40   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.387
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, natuurlijk. Daarom halen we voor een aantal zaken onze gezinswagen uit de garage. Als we er met het hele gezin op uittrekken, is dat vaak de goedkoopste oplossing (het gaat om negen personen in totaal).

Wel stel ik met zovelen vast dat er veel wagens rondrijden waar er buiten de automobilist enkel nog lucht wordt vervoerd.
Zoals U aanhaalt, voor 1 persoon is een auto gewoon verspilling.
Daarvoor gebruiken we een lichte motorfiets ten andere, teveel voordelen daaraan. In dit overbevolkt landje is een motorfiets gewoon sneller door de files, geen parkeergezeik, goedkoper in gebruik en nog plezanter dan in een metalen/glazen doos te zitten.


Maar voor 1 persoon is een trein een veel grotere verspilling nietwaar.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 23 november 2014 om 01:42.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2014, 09:23   #34
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Kan een Belg hedendaags nog wel zonder auto?
Dat is meestal de eerste vraag die ze stellen als je je gaat inschrijven bij een interim.
"Kan U zichzelf verplaatsen met eigen wagen?"
En het is nu eenmaal vast te stellen dat veelal jobs niet bereikbaar zijn met openbaar vervoer. En voor een autorit van 25 min (zonder file ^^) ben je met het OV dikwijls meer dan een uur onderweg. Gezellig, lekker knus op mekaar gepropt in een bus, vooral tijdens schooldagen is dat plezant.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2014, 10:20   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.387
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Kan een Belg hedendaags nog wel zonder auto?
Zeker wel, het is alleen net dat iets minder comfortabel.
Citaat:
Dat is meestal de eerste vraag die ze stellen als je je gaat inschrijven bij een interim. "Kan U zichzelf verplaatsen met eigen wagen?"
Mijn antwoord "ik heb eigen vervoer".
Voor de eerste jaren van mijn uitzendkracht-carriere was dat weliswaar een bromfiets, maar dat belette me niet om werk in heel Vlaanderen aan te nemen.
Citaat:
En het is nu eenmaal vast te stellen dat veelal jobs niet bereikbaar zijn met openbaar vervoer. En voor een autorit van 25 min (zonder file ^^) ben je met het OV dikwijls meer dan een uur onderweg. Gezellig, lekker knus op mekaar gepropt in een bus, vooral tijdens schooldagen is dat plezant.
Werk maar eens in ploegen.
In mijn geval ben ik sneller op't werk door te wandelen, dan met het openbaar vervoer. Ik heb alleen geen zin om per dag 3 uur extra onbetaald aan mijn werkgever te spenderen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2014, 15:33   #36
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Kan een Belg hedendaags nog wel zonder auto?
Dat is meestal de eerste vraag die ze stellen als je je gaat inschrijven bij een interim.
"Kan U zichzelf verplaatsen met eigen wagen?"
En het is nu eenmaal vast te stellen dat veelal jobs niet bereikbaar zijn met openbaar vervoer. En voor een autorit van 25 min (zonder file ^^) ben je met het OV dikwijls meer dan een uur onderweg. Gezellig, lekker knus op mekaar gepropt in een bus, vooral tijdens schooldagen is dat plezant.
Dat kan absoluut. De cijfers spreken eigenlijk al voor zich; zowat de helft van de werknemers werkt op minder dan 10 km van de woonst en 70% op minder dan 20 km. 10 Km is perfect te overbruggen met de fiets en met de intrede van de elektrische fiets is 20 dat eveneens.

Probleem is dat de het autogebruik zodanig met de paplepel is ingegeven en scheef gegroeid is dat met er automatisch van uit gaat dat je sowieso een auto nodig hebt zodra je een verplaatsing moet doen. Dat vertaalt zich dan ook weer in het feit dat diabetes aan een sterke opmars bezig is en dat de helft van de Belgen te dik is ( te weinig beweging ).
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 23 november 2014 om 15:44.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2014, 15:38   #37
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

we kunnen er niet omheen dat de vaste kosten op autobezit ons aanzet om het ook te gebruiken. 0 km en 100den euro's kwijt per jaar. Als autobezit gratis zou zijn, hebben we een auto + abonnement of 2 openbaar vervoer.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 23 november 2014 om 15:38.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 07:42   #38
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Ik ben toch van mening dat het voor sommigen onmogelijk is zonder wagen.
Enfin, het is wel mogelijk maar dan verkleinen uw jobkansen.
Ik zou inderdaad een brommer kunnen aanschaffen, maar hoeveel scheelt dat met de wagen? Plus je kan je boodschappen er moeilijker in kwijt. Ik doe graag 1x grote boodschappen per maand in Nederland. Zelfs met 40 euro benzine ben ik daar goedkoper af.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 11:06   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.387
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik ben toch van mening dat het voor sommigen onmogelijk is zonder wagen.
Het is nooit onmogelijk. Maar met een wagen is het gewoon gemakkelijker.
Citaat:
Enfin, het is wel mogelijk maar dan verkleinen uw jobkansen.
Nope, tenzij je een job als courrier kleine pakketten wil doen met eigen wagen.
Citaat:
Ik zou inderdaad een brommer kunnen aanschaffen, maar hoeveel scheelt dat met de wagen?
Hangt er van af welke brommer. Nieuw varieren de prijzen nogal fel. We gaan Chinese meuk gevoegelijk vergeten.
Een 50cc scootertje (Peugot nog wel) kan je al hebben van €990. Natuurlijk, als je een Italiaanse replica van racemachine wil, dan is het een ander paar mouwen. Een top end 50cc scooter is rond de €2700, en verbruikt 2.5 liter op 100 km.
Verzekering is €150 op een jaar. Onderhoud, indien je het niet zelf kan, €100 all in.
Maar een optie, zonder motorrijbewijs, maar wel al een paar jaar een rijbewijs voor de auto, dan mag je met een 125cc rijden, en dan is het een ander verhaal. Geen goeie optie voor lange afstanden op de autosnelweg, maar voor de rest, een prima alternatief. De kleinste 125cc scooters van deftige kwaliteit beginnen vanaf €2500. De meer luxe versies (Burgman, Xmax) zijn rond de €4500.
Voor gewone schakelmodellen denk je aan €3500.
Verbruik, 3.5 liter op 100km.
Verzekering hiervoor kan varieren.

En dan is er het geplogen achterpoortje in de Europese wetgeving. De 3wielscooter. Als die voorzien zijn van een voetrem, dan is er geen beperking in vermogen en mag je die besturen met een gewoon autorijbewijs. De Piaggio MP3 en de Peugot Metropolis zijn prima voorbeelden in deze duurdere klasse (denk Dacia Logan/Citroën C1 prijs)
Citaat:
Plus je kan je boodschappen er moeilijker in kwijt.
Ik doe graag 1x grote boodschappen per maand in Nederland. Zelfs met 40 euro benzine ben ik daar goedkoper af.
Daarvoor bestaan aanhangertjes. Achter een 50 cc die 45km/u mag, kan je al uit de voeten met een fiets-aanhanger.
Voor de motorfiets denk je aan een extra investering van €1000. Maar dan heb je een echte trekhaak en alle bijkomstige zaken.

En 1 keer in de maand, dan is autodelen zeker geen verkeerde optie.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 11:21   #40
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De stelling was 3 personen = 35 € dacht ik begrepen te hebben (we konden...) of was het per persoon 35 € ?


Naja er zijn ook 7-zitters.
Evenzo strikte 2-zitters...
Als ik alleen reis of samen met mijn echtgenote is de trein voor mij veruit het goedkoopst...
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be