Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 augustus 2016, 10:46   #1
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard Zonnepanelen en prosumententarief.

Ik heb zopas een slotafrekening ontvangen van Luminus. Een paar dagen voordien had ik van hen een brief gekregen waarin zij mij meldden dat ik in het vervolg € 191 per maand aan voorschot zou moeten betalen. Bij navraag kon de klantendienst mij uitleggen
dat dit kwam door de Turteltaks die men met een geleerd woord het prosumentarief noemt.

Op het totaal bedrag betaal ik aan Luminus voor de energiekosten € 39,24 niettegenstaande ik geen verbruik heb; dit noemt men een vaste vergoeding.

Aan Intergem betaal ik voor mijn nettarief € 492,18 waarin € 486,43 aan prosumententarief .

Tot slot betaal ik nog aan de overheid een bijdrage van € 34,80 als heffing en toeslagen voor de bijdrage aan het Energiefonds.

Samengevat :

aan Luminus 6%
aan netbeheerder 73%
aan de overheid 5%
aan de BTW 16%

En dan maar campagnevoeren om toch maar zonnepanelen te plaatsen zodat dat de CO2-emissies zouden verminderen. De waarheid is helemaal anders.
Men moet GOED GEK zijn om daarop nog in te gaan.

Ik heb intussen wel Luminus opgezegd en verbruik ik nu mijn overschot van 1.326 kWh voor electrische verwarming. Want u moet weten dat ik voor dat niet-verbruik geen enkele vergoeding krijg.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 11:09   #2
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Kom je nu pas tot deze vaststelling ? Ik zit al een tijdje te zeggen dat we met onze voeten gerammeld worden, maar ik meen mij zelfs te herinneren dat jij dat afstreed.

Het is zelfs nog erger.

Als je panelen minder opbrengen (zoals dit jaar al ongeveer 22% minder) en je moet stroom aankopen van het net, dan betaal je die stroom aan de volle pot, dus inclusief alle extra taksen, transportkosten etc. en dan betaal je evenzeer je prosumententarief omdat het berekend is op je omvormervermogen.

Van zodra er bij mij een omvormer kapot gaat, gooi ik ze weg. Dat ze hun groene stroom om aan hun emissienormen te voldoen maar ergens anders gaan halen.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."

Laatst gewijzigd door non-conformist : 12 augustus 2016 om 11:11.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 11:45   #3
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Kom je nu pas tot deze vaststelling ? Ik zit al een tijdje te zeggen dat we met onze voeten gerammeld worden, maar ik meen mij zelfs te herinneren dat jij dat afstreed.
Ja, ik was en ben nog steeds voorstander van het gebruik van zonnepanelen.

Mijnkostprijs ervan wordt door de certifikaten terug betaald in 12 jaar en intussen betaal ik niets voor mijn stroomverbruik zodat ik gerust kan stellen dat ik geen 10 jaar nodig heb om het terug te verdienen. Daarnaast help ik mee aan de bestrijding van de CO2.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 11:49   #4
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht


Als je panelen minder opbrengen (zoals dit jaar al ongeveer 22% minder) en je moet stroom aankopen van het net, dan betaal je die stroom aan de volle pot, dus inclusief alle extra taksen, transportkosten etc. en dan betaal je evenzeer je prosumententarief omdat het berekend is op je omvormervermogen.

Van zodra er bij mij een omvormer kapot gaat, gooi ik ze weg. Dat ze hun groene stroom om aan hun emissienormen te voldoen maar ergens anders gaan halen.
Mijn panelen brengen elk jaar ongeveer 7 tot 8 certificaten op. Ik heb wel in de tijd Amerikaanse panelen gekocht en niet die rotzooi uit China die nu verkocht wordt en aanzienlijk goedkoper is.
Het is wel het eerste jaar da
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 11:49   #5
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht


Als je panelen minder opbrengen (zoals dit jaar al ongeveer 22% minder) en je moet stroom aankopen van het net, dan betaal je die stroom aan de volle pot, dus inclusief alle extra taksen, transportkosten etc. en dan betaal je evenzeer je prosumententarief omdat het berekend is op je omvormervermogen.

Van zodra er bij mij een omvormer kapot gaat, gooi ik ze weg. Dat ze hun groene stroom om aan hun emissienormen te voldoen maar ergens anders gaan halen.
Mijn panelen brengen elk jaar ongeveer 7 tot 8 certificaten op. Ik heb wel in de tijd Amerikaanse panelen gekocht en niet die rotzooi uit China die nu verkocht wordt en aanzienlijk goedkoper is.
Het is wel het eerste jaar dat ik met de turteltaks geconfronteerd wordt en de bedoeling van deze draad is veel steun te krijgen zodat de verantwoordelijke politici van OvLD inzien dat hieraan iets moet veranderd worden.
Het straffe is namelijk dat het niet de kleine gebruiker is zoals ik ben, die de dupe is van die taks maar wel de grote ondernemingen die in massa produceren om te verkopen want die betalen die taks niet.

Laatst gewijzigd door Sukkelaar : 12 augustus 2016 om 11:56.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 12:51   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Ik heb zopas een slotafrekening ontvangen van Luminus. Een paar dagen voordien had ik van hen een brief gekregen waarin zij mij meldden dat ik in het vervolg € 191 per maand aan voorschot zou moeten betalen. Bij navraag kon de klantendienst mij uitleggen
dat dit kwam door de Turteltaks die men met een geleerd woord het prosumentarief noemt.

Op het totaal bedrag betaal ik aan Luminus voor de energiekosten € 39,24 niettegenstaande ik geen verbruik heb; dit noemt men een vaste vergoeding.

Aan Intergem betaal ik voor mijn nettarief € 492,18 waarin € 486,43 aan prosumententarief .

Tot slot betaal ik nog aan de overheid een bijdrage van € 34,80 als heffing en toeslagen voor de bijdrage aan het Energiefonds.

Samengevat :

aan Luminus 6%
aan netbeheerder 73%
aan de overheid 5%
aan de BTW 16%

En dan maar campagnevoeren om toch maar zonnepanelen te plaatsen zodat dat de CO2-emissies zouden verminderen. De waarheid is helemaal anders.
Men moet GOED GEK zijn om daarop nog in te gaan.

Ik heb intussen wel Luminus opgezegd en verbruik ik nu mijn overschot van 1.326 kWh voor electrische verwarming. Want u moet weten dat ik voor dat niet-verbruik geen enkele vergoeding krijg.
Waarom heeft u Luminus opgezegd? Uit uw eigen opsomming blijkt toch dat daar uw probleem niet zit?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 13:07   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Aan Intergem betaal ik voor mijn nettarief € 492,18 waarin € 486,43 aan prosumententarief .
???

Welke omvormer hebt u daar wel hangen? Het basistarief wordt berekend op een omvormer van hoogsten 10kVA... Bij Intergem komt dat dan neer op 80 euro.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 13:13   #8
Yarisken
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2011
Berichten: 792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Ja, ik was en ben nog steeds voorstander van het gebruik van zonnepanelen.

Mijnkostprijs ervan wordt door de certifikaten terug betaald in 12 jaar en intussen betaal ik niets voor mijn stroomverbruik zodat ik gerust kan stellen dat ik geen 10 jaar nodig heb om het terug te verdienen. Daarnaast help ik mee aan de bestrijding van de CO2.
Enig idee hoe vervuilend de productie van zonnepanelen is ....
Yarisken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 13:15   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yarisken Bekijk bericht
Enig idee hoe vervuilend de productie van zonnepanelen is ....
Vertel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 13:45   #10
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yarisken Bekijk bericht
Enig idee hoe vervuilend de productie van zonnepanelen is ....
De productie is niet het ergste.

Ze na hun leven gaan recycleren kan ook tellen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 13:48   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De productie is niet het ergste.

Ze na hun leven gaan recycleren kan ook tellen.
Vertel. Wat is er zo problematisch aan het recycleren van zonnepanelen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 14:00   #12
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vertel. Wat is er zo problematisch aan het recycleren van zonnepanelen?
U ziet hier geen problemen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 14:06   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U ziet hier geen problemen ?
Ik verneem graag welke problemen u meent te kunnen zien.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 14:07   #14
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik verneem graag welke problemen u meent te kunnen zien.
Dus u gaat er vanuit dat er geen problemen zijn
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 14:36   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.920
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Ik heb zopas een slotafrekening ontvangen van Luminus. Een paar dagen voordien had ik van hen een brief gekregen waarin zij mij meldden dat ik in het vervolg € 191 per maand aan voorschot zou moeten betalen. Bij navraag kon de klantendienst mij uitleggen
dat dit kwam door de Turteltaks die men met een geleerd woord het prosumentarief noemt.

Op het totaal bedrag betaal ik aan Luminus voor de energiekosten € 39,24 niettegenstaande ik geen verbruik heb; dit noemt men een vaste vergoeding.

Aan Intergem betaal ik voor mijn nettarief € 492,18 waarin € 486,43 aan prosumententarief .

Tot slot betaal ik nog aan de overheid een bijdrage van € 34,80 als heffing en toeslagen voor de bijdrage aan het Energiefonds.

Samengevat :

aan Luminus 6%
aan netbeheerder 73%
aan de overheid 5%
aan de BTW 16%

En dan maar campagnevoeren om toch maar zonnepanelen te plaatsen zodat dat de CO2-emissies zouden verminderen. De waarheid is helemaal anders.
Men moet GOED GEK zijn om daarop nog in te gaan.

Ik heb intussen wel Luminus opgezegd en verbruik ik nu mijn overschot van 1.326 kWh voor electrische verwarming. Want u moet weten dat ik voor dat niet-verbruik geen enkele vergoeding krijg.
Dat klopt niet:

- Het prosumententarief is enkel voor eigenaars van zonnepanelen omdat ze elektriciteit in een net steken dat daar niet voor bedoeld is. Dat zijn dus onkosten voor gebruik van het net, want je bent een leverancier.

- De Turteltaks is wat iedereen (dus ook de niet eigenaars) betaalt om de groene stroomcertificaten (de eigenaars van zonnepanelen dus) te betalen.

Iedereen betaalt dus. Dank zij de zonnepanelen is onze electriciteitsprijs kolosaal gestegen.
Dank U O Groenen
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 14:38   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.920
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus u gaat er vanuit dat er geen problemen zijn
Jan heeft zonnepanelen liggen van toen de Groenestroomcertificaten nog enorm overdreven waren. Hij heeft dus geen probleem
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 14:45   #17
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus u gaat er vanuit dat er geen problemen zijn
Niet meer dan bij micro-golfovens,koelkasten,computers,transformators en auto's.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 14:53   #18
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom heeft u Luminus opgezegd? Uit uw eigen opsomming blijkt toch dat daar uw probleem niet zit?!
Goede vraag maar blijkbaar vraagt Luminus een hoger voorschot dan andere maatschappijen. Ik zal nu € 35 betalen per maand ; Luminus vroeg € 181. Ik weet dat het om een voorschot gaat en dat ik per jaar alles zal moeten betalen maar in afwachting is het toch maandelijks minder.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 15:03   #19
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
???

Welke omvormer hebt u daar wel hangen? Het basistarief wordt berekend op een omvormer van hoogsten 10kVA... Bij Intergem komt dat dan neer op 80 euro.
Ik heb 50 zonnepanelen op 2 plaatsen gemonteerd.

Omvormer 1 en 2 telkens SMA Sunnyboy 1700; omvormer 3 : SMA Sunnyboy 1100; omvormer 4 SMA Sunnyboy 2500 en omvormer 5 SMA Sunnyboy 3000
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2016, 15:04   #20
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

[quote=Sukkelaar;8197082
Mijnkostprijs ervan wordt door de certifikaten terug betaald in 12 jaar [/QUOTE]

Ik had al een break-even na goed 4 jaar.Premie+GSC's+gratis elektriciteit+belastingsaftrek voor de hypoticaire lening waarmee ik alles betaald heb.Het was zo zot dat ik het niet wilde geloven dat dit mogelijk was.

1300 euro per jaar afbetalen gedurende 10 jaar.In ruil kreeg ik 4800 euro premie,650 euro minder electriciteitsfactuur ieder jaar,300 euro belastingsaftrek voor de hypoticaire lening en gemiddeld een 850 euro gsc per jaar.

Kost na 10 jaar 13000,opbrengst 22800 euro!De volgende 10 jaar zou dat normaal gezien ongeveer nog eens een 13000 euro geweest zijn.In totaal 23000 euro cado op 20 jaar!

Helaas door de Turteltax en het prosumententarief zal dit 4800 euro minder zijn.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be