Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 mei 2014, 02:36   #481
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.441
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Dat is niet correct, beste vriend.
De laatste bewering is onjuist. Onze Europese beschaving is niet alleen compatibel met de islam, maar "een kind" van de islamitische beschaving. Dit is de geschiedenis. Volgens mij wil je zeggen dat de islam niet compatibel is met Europese culturen, voor zover ze er zijn natuurlijk, of de gewoonten in Europa. Dat is waar maar niet volledig waar. Bepaalde gewoonten zijn niet compatibel, maar dit geldt eveneens voor verschillende moslimse culturen, hoor. Daarnaast maken we dus noodgedwongen een onderscheid tussen islam, islamitische culturen, interpretaties van de islam, islamitische geschiedenis en de daden of toepassingen van de moslims.

Ik geef u een voorbeeld, maar het heeft vooral met de wetgeving te maken. Kijk naar polygamie bijvoorbeeld. Volgens de klassieke juridische lezing van bepaalde islamitische passages uit de Koran en/of Hadith is polygamie toegestaan. Nu, in verschillende Europese wetten is het niet toegestaan. Niet compatibel ?!! Eigenlijk is deze vraag incorrect! Waarom? Omdat polygamie in de islam geen plicht noch recht is, maar een privilege. Nu, je kan van incompatibiliteit spreken, maar weer niet. Het is hoe je het bekijkt.

Nu, als we naar de gewoonten, dus naar de praktijk kijken, dan ligt het heel anders. Een voorbeeld is samenlevingscontract volgens Nederlandse wetgeving. Los daarvan, kijk gewoon naar de realiteit.

Begrijp mij niet verkeerd want alles wat ik probeer te zeggen is dat uw oordeel afhankelijk van hoe u "onze" en islam definieert.
Tjonge. Polygamie (eigenlijk polygynie, specifiek) verheerlijken. Je bent er vast ook van overtuigd dat er een veelvoud van het aantal mannen in vrouwen bestaat ofzo? De westerse realiteit is dat de meeste mannen bij één vrouw blijven en dat buitenechtelijke affaires (zowel van manszijde als vrouwzijde) ontaarden in jaloezie en relatiebreuk. Het is duidelijk dat we echt niet op dezelfde golflengte staan.

Laatst gewijzigd door Weyland : 30 mei 2014 om 02:37.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2014, 06:14   #482
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Ik schrijf, en wijzig, zelf wiki pages.
Jouw quote:
Citaat:
Dat is altijd handiger aangezien ik wiki niet au serieux neem.
Citaat:
Vertel mij nu niet hoe dat werkt.
Nu begrijp ik waarom je wiki niet ' au serieux ' neemt.

Citaat:
Dus, gelieve a.u.b te reageren op zaken die jij niet snapt,
En vertel eens ventje, wat ik zoal niet snap.

Citaat:
of zeg maar: verspil mijn tijd niet.
Daar kun je zelf iets aan doen hoor: Ophoepelen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2014, 06:29   #483
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
1 - Ik heb het over de mens.
En ik had het over de oorsprong van de Islam.
Citaat:
Wetenschappelijke oorsprong? De natuurwetenschap bestudeert de oorsprong van een religie niet, en het kan ook niet.
Ik had het niet over natuurwetenschappen. Ik had het over de oorsprong van de Islam.
Citaat:
De humane wetenschappen bestuderen religie als een fenomeen. Dit is de taak van pakweg sociologie. De wetenschap in het algemeen is iets anders.
Ik had het niet over humane wetenschappen. Ik had het over de oorsprong van de Islam.
Citaat:
Maar wat westerse islamologie betreft, is er wel een groot verschil gemaakt, en moderne islamologie is ver verwijderd van oudere versie. Maar dit weet jij natuurlijk niet.
O jawel hoor. Alhoewel niet zoiets bestaat als islamologie oude en nieuwe versie, zit er steeds een constante evolutie in de wetenschap, dit in tegenstelling met religie.
Citaat:
Ik ga niet vragen om bewijs, want zover zijn we nog niet.
Ik wel hoor. Bewijs me maar eens het bestaan van Adam, Noë, Abraham, Mozes en Mohammed maar eens.
Citaat:
Eerst je mensbeeld, en dan pas religie, wetenschap, koken, en gamen ..
Ik had het over de oorsprong van de Islam.

Citaat:
Dat interesseert mij absoluut niet. Het betekent uiteindelijk niets, zolang dat niet geplaatst wordt binnen je mensbeeld, nadat je het hebt kunnen rechtvaardigen.
Dat interesseert mij absoluut niet.

Citaat:
Logisch zolang jij dat ook bent, een fictie en sprookje uitgeworpen door blinde doelloze en toevallige natuurwerk.
Kop in het zand en kont omhoog.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2014, 10:56   #484
microwezen
Parlementsvoorzitter
 
microwezen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2013
Locatie: Cranleigh, UK
Berichten: 2.398
Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Kop in het zand en kont omhoog.
En dat vijf keer per dag!
__________________
Orwell's 1984 was een waarschuwing! GEEN HANDLEIDING!
Atheïsme is geen geloofssysteem.
Het vertelt niet hoe en wat je moet denken.
Het is het resultaat van denken!

Laatst gewijzigd door microwezen : 30 mei 2014 om 10:58.
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be