Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 mei 2020, 00:58   #301
spherelike
Europees Commissaris
 
spherelike's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Berichten: 6.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht
Zo'n ambtenaar die zich volstrekt aan de regels houdt ben ik nog tegen gekomen toen ik mijn nieuwe identiteitskaart ging ophalen. Het loket naast mij zat er iemand anders :

"Oh, u hebt een afspraak voor een reispaspoort, en u komt voor een identiteitskaart. Grappig, dat is toevallig ook bij mij. En U hebt in principe alles bij maar dan zal u toch een nieuwe afspraak moeten maken. Dat kan pas binnen 2 weken. Tot de volgende keer".

Waarna de plichtsbewuste ambtenaar, die volledig volgens de regels en de wet heeft gehandeld, gedurende de rest van het gereserveerde tijdsslot vrolijk verder op zijn GSM begon te tokkelen.

Fijn toch, hoe zo'n ambtenaars de wet tot op de letter naleven.

Ooit word je er zelf slachtoffer van hoor. Kijken of je het dan nog zo leuk vindt.
maak er maar een karikatuur van
Dan hoef je in deze je niet af te vragen wie alles aan zijn laars lapt, en wie zijn job naar behoren probeert te doen
__________________
alleen ezels met een geheugen stoten zich geen twee keer aan dezelfde steen
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 06:26   #302
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Wat een heisa voor een straatkat. Vroeger smeten we die van de kerktoren of bonden we die vast om op te leren schieten. Maak dat beest gewoon af en zorg dat haar baasje aan een lief geraakt. Een simpel kind dat aan het puberen is en graag in de belangstelling komt. Ik zag de eerste beelden op TV en moest direct aan Barbie denken
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 07:28   #303
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.712
Standaard

De 'liefde' voor katten is in stijgende lijn gegaan de laatste jaren.

Je ziet ze overal op straat (zwerfkatten die uw tuin wel even komen onderschijten, kans vergroten op ziektes?) in reclameboodschappen.

Je krijgt er echt genoeg van.

Niet dat ik geen dierenvriend ben maar er zijn 'grenzen'.

Tochn merk ik hier in de buurt nog steeds tal van mensen die de zwerfkatten met graagte 'onderhouden' in de zin van ze op gezette tijden eten te geven wat zelfs niet toegelaten is van de gemeente uit ...

Verder ...

Advocaat: ‘FAVV vraagt 5.000 euro per uur dat katje Lee niet wordt overgedragen’.

Een niet onaardig bedrag zou je zeggen.

Studente duikt onder met katje. (slipt undercover)

Had ze dat katje niet beter laten zitten waar het thuis was in Peru dus.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 07:36   #304
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.509
Standaard

Ten gevolge van de razendsnel op ons af komende economische ramp zoals NIEMAND er ooit een heeft gekend, zullen véél mensen honger lijden.

Dan kan zo'n kat altijd nog van pas komen; het beest is bijzonder geschikt voor een stoofpotje 'konijn met bruin bier en pruimen'.

Afmaken en dan de diepvries in, dus.

Daar kan het het confederalisme gezelschap houden
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 16 mei 2020 om 07:37.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 07:43   #305
Glennos1
Burgemeester
 
Geregistreerd: 4 april 2020
Berichten: 550
Standaard

Lol wat een kattenhaat hier.

Ik heb ook een kat en zij komt enkel buiten als ik buiten ben, bezoekt nooit de buren etc. Voor mij is zij veel belangrijker als vele mensen.

Eens je een band hebt met iets of iemand zijn deze wel belangrijk.

Zo is het vele erger voor jou als je moeder of oma sterft dan 100 random andere mensen.
Mensen met paarden zullen ook zelden paardenvlees eten.

Als men even rationeel is is overbevolking ook een groot probleem en toch doen wij er alles aan om zo weinig mogelijk mensen te laten sterven aan corona met verschillende lockdowns die een zeer groot effect nog gaan hebben op onze welvaart.
Glennos1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 08:24   #306
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht
Nee, iets te jong voor mij. Maar ik kan haar ook gewoon respecteren als persoon hé.
Tracht haar handelen te objectiveren van haar persoon. Lees er de persmededeling van het Favv er op na:

http://www.afsca.be/professionelen/p...2020-05-11.asp

Illegale invoer van een kat uit Peru: risico op introductie van deze ziekte in België!

Hondsdolheid is een dodelijke virusziekte die elk jaar meer 55 000 dodelijke slachtoffers ter wereld maakt. Sinds 2001 is België vrij van deze ziekte, maar waakzaamheid blijft nodig. De ziekte komt wereldwijd voor in meer dan 150 landen. Het virus is zeer verraderlijk: een dier kan drager zijn van het virus zonder enig symptoom te vertonen van de ziekte. Bovendien bestaat er geen enkele test waarmee hondsdolheid kan worden gedetecteerd bij levende dieren. Daardoor wordt de diagnose te laat of zelfs helemaal niet gesteld, met alle mogelijke gevolgen van dien. België moet rabiësvrij blijven en verwelkomt geen nieuw dodelijk virus!

Hondsdolheid komt voor in heel wat toeristische bestemmingen, waaronder Peru. Begin april werd een Belgische studente die in Peru verbleef (in de stad Cuzco) gerepatrieerd door de Belgische Buitenlandse Zaken. De studente was op dat moment in het bezit van een kat die ze adopteerde in een lokaal kattencafé. Een kattencafé vangt gevonden katten op waar geen voorgeschiedenis van gekend is en waar niet kan worden uitgesloten of deze katten in contact zijn geweest met het rabiësvirus. Eind maart heeft de eigenaar toestemming gevraagd bij het FAVV om de kitten naar België mee te nemen. Gezien de onzekere geschiedenis van de kat en het feit dat Peru een hoog-risicoland is voor hondsdolheid, en voor de kitten geen afdoende bewijzen konden voorgelegd worden dat ze beschermd was tegen rabiës, kon het FAVV jammer genoeg geen uitzondering op de invoervoorwaarden verlenen. Ook de Belgische ambassade gaf geen toestemming voor het invoeren van de kat. De Raad van State heeft het FAVV gelijk gegeven in deze beslissing.

Peru kampt de laatste jaren met een toename van het aantal gevallen van hondsdolheid in verschillende gebieden. Ook voor het departement Cuzco, waar het dier vandaan komt, werd in augustus 2019 door een lokale krant melding gemaakt van 5 gevallen van hondsdolheid.

Zoals covid-19, is Hondsdolheid een dodelijk virus voor mens en dier. Alle voorzorgen zijn nodig!

Elk jaar maakt hondsdolheid 55.000 dodelijke slachtoffers ter wereld. Vaak zijn kinderen het slachtoffer van deze ziekte. 40% van de slachtoffers die gebeten worden door hondsdolle dieren zijn kinderen onder de 15 jaar. In maar liefst 95% van de gevallen zijn honden en katten verantwoordelijk voor de besmetting. Wat de gemiddelde Belg soms over het hoofd ziet, is dat sommige streken in Oost-Europa, Zuid-Amerika en populaire vakantiebestemmingen zoals Turkije of Noord-Afrika nog steeds risicogebieden zijn.

Mens en dier kunnen het virus oplopen doordat ze gebeten, gekrabd of gelikt worden door een besmet dier. Eens er symptomen optreden - koorts, hoofdpijn, verminderde eetlust, keelpijn, misselijkheid - loopt een besmetting altijd dodelijk af. Zo stierf er in mei 2019 nog een jonge vrouw in Noorwegen en bezweek drie jaar geleden een Franse jongen aan de ziekte, ze waren beiden in contact geweest met een besmet dier tijdens een vakantie in het buitenland.


Voorafgaand rood licht voor import en negeren van voorgestelde alternatieven

Het is de verantwoordelijkheid van het FAVV om na te gaan welk risico de eigenaar, omgeving en andere mensen en dieren lopen. Er werden voor de kitten wel alternatieven aangeboden, bijvoorbeeld om de kat tijdelijk onder de hoede van een vriend, kennis, het kattencafé,… te plaatsen terwijl de eigenaar zelf al naar België vertrekt. Deze persoon kan zorgen dat de kat aan alle voorwaarden voldoet (microchip, geldige vaccinatie, titratietest,… ). De kat kan dan na deze wachttijd van 3 maanden volgens de reguliere voorwaarden naar België komen. Voor haar vertrek uit Peru heeft et FAVV de eigenaar hierover ingelicht. Ondanks deze weigering ging de eigenaar met haar kat aan boord van het vliegtuig.

Als de kat geïnfecteerd is met hondsdolheid, is het risico van overdracht groot. Een spoedvaccinatie en hieruit voortvloeiend antistoffen is geen garantie bij een kat in incubatieperiode na infectie. Helaas is de enige oplossing om de kat te euthanaseren om zo elk risico op besmetting uit te sluiten. Deze moeilijke beslissing is genomen met het oog op het bewaken van de gezondheid van de eigenaar zelf, zijn omgeving en mensen en dieren in het algemeen.


Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen en hondsdolheid.

België is sinds 2001 vrij van deze ziekte die voornamelijk door honden en katten wordt overgedragen, maar ze komt nog steeds voor in meer dan 150 andere landen wereldwijd. Wie met een huisdier reist heeft bijgevolg een aantal verplichtingen, want hondsdolheid is en blijft dodelijk voor de mens. Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) neemt de preventie van particulieren voor haar rekening ter bescherming van de Belgische bevolking en haar huisdieren.

Het FAVV mag dan wel bekend staan om zijn controles doorheen de voedselketen, het Agentschap is eveneens verantwoordelijk voor de preventie en bestrijding van bepaalde gereglementeerde dierziekten. Samen met de douane waakt het FAVV over de naleving van de gezondheidsregels en -restricties voor het binnenbrengen van dieren in België. Daarnaast werken dierenartsen en het FAVV samen om gevallen van risicovolle invoer van huisdieren op te sporen (aankopen via internet, terugkeer van vakantie met een puppy of kitten, …).


Het FAVV zet in op het sensibiliseren van reizigers. Via communicatiecampagnes worden de voorwaarden om veilig te reizen met dieren uitgelegd en worden de dodelijke effecten van de ziekte hondsdolheid onder de aandacht gebracht.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 08:36   #307
Tommeke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 635
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
maak er maar een karikatuur van
Dan hoef je in deze je niet af te vragen wie alles aan zijn laars lapt, en wie zijn job naar behoren probeert te doen
Karikatuur? Dat is *echt* gebeurd, en nog niet zo lang geleden.

En het is ook wel iets dat je meerdere malen mee maakt in de ambetantenarij. En daar zit volgens jou blijkbaar ook wel een bron van waarheid in anders zou je het geen karikatuur noemen...
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 08:40   #308
Tommeke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 635
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Wat een heisa voor een straatkat. Vroeger smeten we die van de kerktoren of bonden we die vast om op te leren schieten. Maak dat beest gewoon af en zorg dat haar baasje aan een lief geraakt. Een simpel kind dat aan het puberen is en graag in de belangstelling komt. Ik zag de eerste beelden op TV en moest direct aan Barbie denken
Vroeger hadden de Belgen ook slaven.

Zoals gezegd, we evolueren steeds, ook emotioneel.

Als je nu een kat van de kerktoren gooit of er op wil schieten, dan wordt dat als dierenbehandeling beschouwd. Krapuul dat dieren mishandelt kan ondertussen, terecht, 18 maanden gevangenisstraf voor krijgen:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...elen~a31bb29f/

Heb je misschien nog filmpjes of bewijs van hoe je je vroeger gedroeg? Misschien kunnen we met terugwerkende kracht werken.

Laatst gewijzigd door Tommeke : 16 mei 2020 om 08:50.
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 08:48   #309
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.018
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Dat kon wel, en was één van de mogelijke alternatieven van het FAVV. Dat heeft niets met Corona te maken.
De dame in kwestie wou wel terugkeren omwille van corona, en was zo zelfzuchtig om haar kat in gevaar te brengen, door ze tegen alle regels en verwittigingen in toch mee te brengen.

En van zo een types maken onze "dierenliefhebbers" helden.

ECHTE dierenliefhebbers zien het mogelijke gevaar voor andere dieren en mensen. En het precedent dat hier geschapen wordt voor illegale import van om het even welk dier.
Ik kan het niet beter zeggen !!!

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 08:50   #310
Tommeke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 635
Standaard

[quote=spherelike;9330589]Dat klopt helemaal niet, als ze nog maar één moment aan het katje gedacht had, dan had ze het ginder in quarantaine gelaten en later laten overkomen. Het is net egoïstisch om te denken dat dat beestje niet zonder haar zou kunnen waar het in feite net andersom is, en zij niet zonder het beestje kan. Hiervoor heeft ze tegen beter weten in dit diertje naar hier gebracht, en is nu in al haar egoïsme niet eens in staat om te zien dat zij de ENIGE schuldige is aan deze toestand.
[quote]

Ik heb nooit gezegd dat ze niet schuldig is. Wel dat ze misschien echt geen andere realistische optie had dan het diertje meenemen. Mogelijk heeft ze met de douane overlegd en ergens foutieve informatie gekregen (je weet hoe de officiele kanalen werken).

Maar nogmaals, een ander leven moet daar geen slachtoffer van zijn. En het feit dat ze zich daarvoor zo inzet, daarvoor heb ik zeker respect. Vele andere personen zouden bij een dwangsom van 5000 euro per uur al snel op een laffe manier gezegd hebben, voor mij is het niet belangrijk genoeg.

Citaat:
En wetten mogen in vraag gesteld worden en door de politiek gewijzigd worden als daar behoefte zou toe bestaan.
Of na voldoende draagvlak van de bevolking. Zonder protest zouden de vrouwen in Saoudi Arabie nog altijd niet aan het stuur mogen zitten.

Citaat:
En van dat proberen te doen zwijgen heb ik in praktijk niet veel gemerkt
Het is voorlopig afgeketst door de rechter. En alles is 2 weken uitgesteld.

Citaat:
om op dat parkeren terug te komen. Juister zou zijn dat iemand onder de neus van de parkeerwachter verkeerd parkeert, er bij een opmerking van de wachter hierover, toch zijn wagen laat staan en dan later verwonderd is dat die weggesleept is.
Een wagen is geen leven, maar een eigendom.

Citaat:
Voor mij mag alles, zolang dit geen aanmoediging is (zoals nu) om BEREKEND tegen alles in te gaan, en dan op het sentiment van simpele zielen te spelen, om de eigen fouten te verdoezelen, en de emo toer op te gaan over een onschuldig katje. Zolang u de dader van dit debacle blijft verdedigen kan ik moeilijk geloven dat u ECHT bekommerd bent om dierenwelzijn voor ALLE dieren
Het beest zat ginder al een tijd in quarantaine, en het zit ondertussen al een hele tijd in Belgie. De periode van de 3 maanden is bijna voorbij. Nu oproepen om dat beest van kant te maken is een staaltje ambetantenarij zoals die ene ambtenaar die volgens de afspraak geen identiteitskaart wilde laten aanvragen. Volgens de regels van de wet heeft hij gelijk, maar iedereen die geen ambetantenaar is wordt er razend van.
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 08:53   #311
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.018
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Het probleem hier is dat er altijd veel te snel naar euthanasie gegrepen wordt, ook bij mensen overigens, terwijl er perfect andere oplossingen bestaan die de volksgezondheid beschermen en de kat niet hoeven te euthanaseren.
Welke concrete oplossingen ???
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 08:55   #312
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.018
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht
Zo kan ik ook situaties voor mensen aanhalen. Welk lot hebben mensen in Syrië?

Dit moeten we echter proberen te voorkomen en niet ophemelen als ideaalbeeld.
Ik hemel dat ABSOLUUT NIET op ideaalbeeld.
Het is de werkelijkheid.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 09:01   #313
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.018
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ten gevolge van de razendsnel op ons af komende economische ramp zoals NIEMAND er ooit een heeft gekend, zullen véél mensen honger lijden.

Dan kan zo'n kat altijd nog van pas komen; het beest is bijzonder geschikt voor een stoofpotje 'konijn met bruin bier en pruimen'.

Afmaken en dan de diepvries in, dus.

Daar kan het het confederalisme gezelschap houden
Da's een goeie !!!

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 09:03   #314
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Wat een heisa voor een straatkat. Vroeger smeten we die van de kerktoren of bonden we die vast om op te leren schieten. Maak dat beest gewoon af en zorg dat haar baasje aan een lief geraakt. Een simpel kind dat aan het puberen is en graag in de belangstelling komt. Ik zag de eerste beelden op TV en moest direct aan Barbie denken
Amen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 09:06   #315
spherelike
Europees Commissaris
 
spherelike's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Berichten: 6.025
Standaard

[quote=Tommeke;9330691][quote=spherelike;9330589]Dat klopt helemaal niet, als ze nog maar één moment aan het katje gedacht had, dan had ze het ginder in quarantaine gelaten en later laten overkomen. Het is net egoïstisch om te denken dat dat beestje niet zonder haar zou kunnen waar het in feite net andersom is, en zij niet zonder het beestje kan. Hiervoor heeft ze tegen beter weten in dit diertje naar hier gebracht, en is nu in al haar egoïsme niet eens in staat om te zien dat zij de ENIGE schuldige is aan deze toestand.
Citaat:

Ik heb nooit gezegd dat ze niet schuldig is. Wel dat ze misschien echt geen andere realistische optie had dan het diertje meenemen. Mogelijk heeft ze met de douane overlegd en ergens foutieve informatie gekregen (je weet hoe de officiele kanalen werken).

Maar nogmaals, een ander leven moet daar geen slachtoffer van zijn. En het feit dat ze zich daarvoor zo inzet, daarvoor heb ik zeker respect. Vele andere personen zouden bij een dwangsom van 5000 euro per uur al snel op een laffe manier gezegd hebben, voor mij is het niet belangrijk genoeg.



Of na voldoende draagvlak van de bevolking. Zonder protest zouden de vrouwen in Saoudi Arabie nog altijd niet aan het stuur mogen zitten.



Het is voorlopig afgeketst door de rechter. En alles is 2 weken uitgesteld.



Een wagen is geen leven, maar een eigendom.



Het beest zat ginder al een tijd in quarantaine, en het zit ondertussen al een hele tijd in Belgie. De periode van de 3 maanden is bijna voorbij. Nu oproepen om dat beest van kant te maken is een staaltje ambetantenarij zoals die ene ambtenaar die volgens de afspraak geen identiteitskaart wilde laten aanvragen. Volgens de regels van de wet heeft hij gelijk, maar iedereen die geen ambetantenaar is wordt er razend van.
U blijft die dame tegen beter weten in verdedigen, dat maakt de rest van uw betoog ook ongeloofwaardig.
Ze was verwittigd dat het niet kon, ze had alternatieven maar heeft eigenzinnig haar wil doorgedreven en haar kat in gevaar gebracht.
Dus NIET het FAVV en NIET de ambtenaren hebben deze situatie gecreëerd. Het droeve lot van de kat gebruiken om de dader goed te praten en de mensen die hun job proberen te doen zwart te maken, pakt bij mij niet.
Zolang u dat niet wil zien, en van een dikke egoïste een heldin blijft maken heeft verdere discussie weinig zin.
__________________
alleen ezels met een geheugen stoten zich geen twee keer aan dezelfde steen
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 09:09   #316
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.018
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Tracht haar handelen te objectiveren van haar persoon. Lees er de persmededeling van het Favv er op na:

http://www.afsca.be/professionelen/p...2020-05-11.asp

Illegale invoer van een kat uit Peru: risico op introductie van deze ziekte in België!

Hondsdolheid is een dodelijke virusziekte die elk jaar meer 55 000 dodelijke slachtoffers ter wereld maakt. Sinds 2001 is België vrij van deze ziekte, maar waakzaamheid blijft nodig. De ziekte komt wereldwijd voor in meer dan 150 landen. Het virus is zeer verraderlijk: een dier kan drager zijn van het virus zonder enig symptoom te vertonen van de ziekte. Bovendien bestaat er geen enkele test waarmee hondsdolheid kan worden gedetecteerd bij levende dieren. Daardoor wordt de diagnose te laat of zelfs helemaal niet gesteld, met alle mogelijke gevolgen van dien. België moet rabiësvrij blijven en verwelkomt geen nieuw dodelijk virus!

Hondsdolheid komt voor in heel wat toeristische bestemmingen, waaronder Peru. Begin april werd een Belgische studente die in Peru verbleef (in de stad Cuzco) gerepatrieerd door de Belgische Buitenlandse Zaken. De studente was op dat moment in het bezit van een kat die ze adopteerde in een lokaal kattencafé. Een kattencafé vangt gevonden katten op waar geen voorgeschiedenis van gekend is en waar niet kan worden uitgesloten of deze katten in contact zijn geweest met het rabiësvirus. Eind maart heeft de eigenaar toestemming gevraagd bij het FAVV om de kitten naar België mee te nemen. Gezien de onzekere geschiedenis van de kat en het feit dat Peru een hoog-risicoland is voor hondsdolheid, en voor de kitten geen afdoende bewijzen konden voorgelegd worden dat ze beschermd was tegen rabiës, kon het FAVV jammer genoeg geen uitzondering op de invoervoorwaarden verlenen. Ook de Belgische ambassade gaf geen toestemming voor het invoeren van de kat. De Raad van State heeft het FAVV gelijk gegeven in deze beslissing.

Peru kampt de laatste jaren met een toename van het aantal gevallen van hondsdolheid in verschillende gebieden. Ook voor het departement Cuzco, waar het dier vandaan komt, werd in augustus 2019 door een lokale krant melding gemaakt van 5 gevallen van hondsdolheid.

Zoals covid-19, is Hondsdolheid een dodelijk virus voor mens en dier. Alle voorzorgen zijn nodig!

...
...

Het FAVV zet in op het sensibiliseren van reizigers. Via communicatiecampagnes worden de voorwaarden om veilig te reizen met dieren uitgelegd en worden de dodelijke effecten van de ziekte hondsdolheid onder de aandacht gebracht.
Die 2 advocaten weten dat ook.
Heel zeker.

...

???

Laatst gewijzigd door Boduo : 16 mei 2020 om 09:10.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 09:13   #317
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.018
Standaard

[quote=Tommeke;9330691][quote=spherelike;9330589]Dat klopt helemaal niet, als ze nog maar één moment aan het katje gedacht had, dan had ze het ginder in quarantaine gelaten en later laten overkomen. Het is net egoïstisch om te denken dat dat beestje niet zonder haar zou kunnen waar het in feite net andersom is, en zij niet zonder het beestje kan. Hiervoor heeft ze tegen beter weten in dit diertje naar hier gebracht, en is nu in al haar egoïsme niet eens in staat om te zien dat zij de ENIGE schuldige is aan deze toestand.
Citaat:

Ik heb nooit gezegd dat ze niet schuldig is. Wel dat ze misschien echt geen andere realistische optie had dan het diertje meenemen. Mogelijk heeft ze met de douane overlegd en ergens foutieve informatie gekregen (je weet hoe de officiele kanalen werken).

Maar nogmaals, een ander leven moet daar geen slachtoffer van zijn. En het feit dat ze zich daarvoor zo inzet, daarvoor heb ik zeker respect. Vele andere personen zouden bij een dwangsom van 5000 euro per uur al snel op een laffe manier gezegd hebben, voor mij is het niet belangrijk genoeg.



Of na voldoende draagvlak van de bevolking. Zonder protest zouden de vrouwen in Saoudi Arabie nog altijd niet aan het stuur mogen zitten.



Het is voorlopig afgeketst door de rechter. En alles is 2 weken uitgesteld.



Een wagen is geen leven, maar een eigendom.



Het beest zat ginder al een tijd in quarantaine, en het zit ondertussen al een hele tijd in Belgie. De periode van de 3 maanden is bijna voorbij. Nu oproepen om dat beest van kant te maken is een staaltje ambetantenarij zoals die ene ambtenaar die volgens de afspraak geen identiteitskaart wilde laten aanvragen. Volgens de regels van de wet heeft hij gelijk, maar iedereen die geen ambetantenaar is wordt er razend van.
De Raad van State heeft het FAVV gelijk gegeven.
Vanaf nu is het overbodig dat meisje nog te verdedigen.
Ook voor die 2 advocaten...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 09:39   #318
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De Raad van State heeft het FAVV gelijk gegeven.
Vanaf nu is het overbodig dat meisje nog te verdedigen.
Ook voor die 2 advocaten...
Neen, dat deed de Raad van State niet. Dat is ook niet de bevoegdheid van dat rechtscollege. Wel is het haar taak na te gaan of procedures, regels, wetgeving... werd gevolgd. Dat was immers de insteek van de advocaten, nl. dat het verzoek van het FAVV onwettig zou zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 10:12   #319
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik vraag mij af hoe dat mens door de controles geraakt is met een zieke kat in Peru?

Ik kijk (of keek) met de regelmaat van de klok op de National Geographic naar Airport Security Peru en of mocht zij met het vliegtuig gegaan zijn en niet met een roeibootje en er met een zieke kat zoooooo gemakkelijk doorkomt door die controles??? (Ok, ok airport Security Peru is meer gericht op drugs, misschien stak die kat wel vol bollen?)

In een nieuwsuitzending klonk het dan precies ook zo dat ze geld wilde zien??? (ik kan mij vergissen want ik volgde de uitzending helemaal niet omdat ik de tafel aan het afruimen was en er maar even naar keek)

Ik zag wel dat de kat de 'hondenziekte' (of andere ziekte) zou hebben, iets wat hier in ons land, al jaren niet meer voorgekomen is.

Die vrouw zou men zwaar moeten beboeten daar het risico enorm groot is zieke dieren mee te brengen uit andere landstreken.

Wat er met de kat zelf moet gebeuren dat laat ik over aan de mensen die er zich het hoofd moeten over buigen over dat 'dossier'.
Ik val in herhaling mits enkele verbeteringen op uitschuivers.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 16 mei 2020 om 10:16.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2020, 11:08   #320
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.987
Standaard

Ik blijf het much ado about nothing vinden. Natuurlijk is er een risico, maar het is klein. En aangezien het over een huiskat gaat is dat meisje zelf en haar huisgenoten zowat de enige die aan dat risico is blootgesteld.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be