Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet het strafblad niet-openbaar gemaakt worden?
Ja, natuurlijk. Het legt alleen maar een stigma op, waar mensen alleen maar slechter van worden 11 35,48%
En ons met misdadigers opzadelen? No way, José! 17 54,84%
Mwa, ik weet het niet. 3 9,68%
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 december 2006, 23:25   #41
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

vandalisme dus ook?
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 00:10   #42
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Dank voor uw uitleg. Ik begrijp u wel, en een gulden middenweg, is idd de meest ideale in dit geval. Het zou bijvoorbeeld niet leuk zijn, om een rechter die veroordeeld is voor valsheid in geschrifte, aan te stellen. Of andere openbare functies. Maar ik zou het ook erg vinden, als iemand de rest van zijn leven amper aan de bak geraakt, omdat hij ooit is veroordeeld bijv als student, omdat hij op een betoging in de buurt van enkele heethoofden rondhing.
Een algemene openheid: nee, wel bijvoorbeeld voor openbare functies.
voor "kleine" misdrijven word je strafblad reeds kwijtgescholden na een periode van 5 jaar zonder nieuwe misdrijven...
Wat recidivisten betreft, en bijzonder krapuleuze misdadigers, zoals daders van seksuele misdrijven, in het speciaal als ze tegen kinderen gericht zijn, en/of gepaard gaan met sadisme en barbaarse praktijken, wel, zulke mensen, als die dan toch vrijkomen, moeten natuurlijk NIET met een blanko strafblaadje rondlopen, wat dacht je daarvan? Ik zou die eerder op het voorhoofd brandmerken...of beter nog: exekuteren!
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 00:15   #43
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Mijn probleem met het strafblad, torvix, is juist, dat het strafblad geen verschil maakt, tussen een zware misdadiger, en een "small time crook". Immers, er wordt niet gevraagd: heeft u iets misdaan, en wat dan, er wordt gewoon gevraagd: heeft u een strafblad. Als u nu bent opgepakt, omdat u betoogde tijdens een verboden betoging, en u wordt daarvoor veroordeeld, of u zat in een bende autodieven, het maakt geen verschil uit. En dat vind ik niet terecht.
Bovendien, er moet ook gekeken worden, of een straf een mens niet juist dieper in de misdaad drukt. Als je nergens werk krijgt met een strafblad, tenzij in een louche zaak als buitenwipper, ik zeg zo maar iets, is de kans dubbel zo groot om opnieuw in de criminaliteit te belanden, zelfs als iemand zijn leven wil beteren. Geef mensen de kans om uit de vicieuze cirkel te raken, is mijn motto.
men mag wel een duidelijker onderscheid maken tussen de begane misdrijven, het gaat inderdaad niet op dat je je hele leven voor dief uitgescholden word omdat je in je jonge jaren een paar veroordelingen kreeg, en je straf uitgezeten hebt, dus je rekeningen betaald hebt, zal ik maar zeggen.Als je 50 bent, en nog altijd aan het stelen bent, liggen de zaken anders, niet?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 00:27   #44
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
voor "kleine" misdrijven word je strafblad reeds kwijtgescholden na een periode van 5 jaar zonder nieuwe misdrijven...
Wat recidivisten betreft, en bijzonder krapuleuze misdadigers, zoals daders van seksuele misdrijven, in het speciaal als ze tegen kinderen gericht zijn, en/of gepaard gaan met sadisme en barbaarse praktijken, wel, zulke mensen, als die dan toch vrijkomen, moeten natuurlijk NIET met een blanko strafblaadje rondlopen, wat dacht je daarvan? Ik zou die eerder op het voorhoofd brandmerken...of beter nog: exekuteren!
In 1978 liep ik een veroordeling op van drie maanden rijverbod (verkeersovertredingen). Toen ik enkele jaren terug mijn Europees rijbewijs ging vragen zetten ze die veroordeling er terug op. Ook op mijn bewijs van goed gedrag en zeden staat het nog steeds vermeld (gelukkig waren verkeersovertredingen niet van tel toen ik solliciteerde voor mijn beroep, lang geleden). Is nu dus bijna 29 jaar geleden en ondertussen niet eens meer een boete (tenzij voor verkeerd parkeren een keer of twee) en al twintig jaar of langer op bonus malus 1 voor mijn verzekering.

Laatst gewijzigd door Karma : 6 december 2006 om 00:30.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 11:09   #45
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
strafblad vervalt na 3 jaar (als je braaf bent geweest tenminste)
Serieus?
Moest ik daarvoor vijftig jaar braaf blijven?
Neen.
Alleen mij onthouden van zware feiten, zie ik.

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 december 2006 om 11:11.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 20:24   #46
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Strafblad


Wat kunnen de gevolgen van een strafproces zijn voor het strafblad van een schuldige ?

Bij opschorting van de uitspraak acht de rechter de feiten bewezen, maar spreekt hij geen veroordeling uit. Het strafblad blijft dan ook leeg, althans tot de opschorting eventueel herroepen wordt.

Zodra er een straf uitgesproken wordt - en dat is ook het geval bij uitstel - komt die op het strafblad van de veroordeelde.

Gaat het om een geldboete of een gevangenisstraf van hoogstens zes maanden uitgesproken door de politierechtbank of de correctionele rechtbank, dan wordt de straf na drie jaar automatisch van het strafblad gewist.

Wie veroordeeld is voor een wanbedrijf of misdaad, kan na verloop van tijd eerherstel krijgen. De vraag wordt gericht aan de procureur des konings, en de kamer van inbeschuldigingstelling beslist. In voorkomend geval krijgt de (ex-)veroordeelde opnieuw een leeg strafblad.

Een veroordeelde kan ook een verzoek om genade indienen bij de koning. Die kan de strafuitvoering geheel of gedeeltelijk kwijtschelden. De koning beslist hiertoe op voorstel van de minister van Justitie. Bij genade blijft de veroordeling wel op het strafblad staan.

Tot slot bestaat de mogelijkheid van amnestie. Dit veronderstelt een optreden van de wetgevende macht, die een misdrijf uit de strafwet schrapt. In dit geval krijgt de veroordeelde opnieuw een blanco strafblad.

Of iemand al dan niet veroordelingen opgelopen heeft - en welke - staat ook vermeld op het bewijs van goed zedelijk gedrag. Dit officiële document wordt uitgereikt door het gemeentebestuur.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 20:26   #47
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Wie meer wil weten zie bron; http://www.presse-justice.be/documen...cument_id=123&
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be