Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juni 2017, 15:16   #1181
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Dat is wel een zeer ontwijkend antwoord.

Dat er iets is om te evolueren is een gevolg van de big bang. Maar de wiskunde stokt en stopt op een tijdstip voor de big bang. Niet voor niets noemt men de oerknal een singulariteit, buiten bereik van de wiskunde.

En dan nog, ooit was er zeker een punt zonder dimensie waarin alle later energie en massa zat opeen geperst.

Speciaal maar logisch en dus geen mysterie? (Een neen, elke bovennatuurlijke gedachte daarbij is geen oplossing.)
Niet echt een mysterie. We weten te weinig over de Big Bang om daarover te kunnen oordelen. Wat een mysterie is, is dat de uitdeining van het heelal versnelt. Maar misschien komen we daar ooit wel achter.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Je probleem met de benaming religie is dat de gevestigde godsdiensten het begrip religie hebben gekaapt en er voor velen door gebrek aan kennis van andere culturen een paradigma is ontstaan waarbij helaas aan het woord terecht veel negatieve elementen kleven.
Dit ook, maar ik probeer ook te begrijpen wat je probeert op te lossen of te bekomen met de Oosterse filosofie en wat je daar zo speciaal in vindt. Wat wisten de filosofen toen wat we nu niet weten?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2017, 17:18   #1182
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Niet echt een mysterie. We weten te weinig over de Big Bang om daarover te kunnen oordelen. Wat een mysterie is, is dat de uitdeining van het heelal versnelt. Maar misschien komen we daar ooit wel achter.
Hoe meningen kunnen verschillen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit ook, maar ik probeer ook te begrijpen wat je probeert op te lossen of te bekomen met de Oosterse filosofie en wat je daar zo speciaal in vindt. Wat wisten de filosofen toen wat we nu niet weten?
Ik wil niets oplossen of bekomen of iemand overtuigen. Ik heb geen zieltjes te winnen. Ik probeerde een inzicht te geven in het woord religie buiten de aanvaarde westerse traditie. Oosterse filosofie draait overigens niet over 'weten', de westerse ook al lang niet meer nu ze afgescheiden is van de wetenschap.

Denk je er anders over, even goed, dat is normaal. Ik heb begrip voor jouw standpunten, al weet ik er weinig over. Misschien omgekeerd ook?

En wat er speciaal is aan oosterse filosofie? ik zal je, als kort voorbeeldje, hierna een samenvatting geven van de Kalama Sutta om dat te onderstrepen.

Even de setting: in de tijd van Siddartha Gautama (de Boeddha) waren er veel rondtrekkende predikers. Op een dag kwam hij bij de stam van de Kalama's die hem vroegen wie moesten geloven:

Natuurlijk Kalama’s zijn jullie onzeker. Natuurlijk hebben jullie twijfels. Wanneer er reden is tot twijfel dan wordt de onzekerheid geboren.

Daarom, in dit geval Kalama’s, ga niet voort op verslagen, op legendes, op tradities, op geschriften, op gissingen, op analogie, op overeenstemming, op overwegingen, op waarschijnlijkheid of op denken.

Volgende beschouwing zal onze leraar zijn.

 Wanneer je voor jezelf weet dat de leer indien uitgevoerd leidt tot nadeel en lijden, verwerp hem dan.

 Wanneer je voor jezelf weet dat de leer indien uitgevoerd leidt tot voorspoed en geluk, dan kan je de leer omarmen en volgen.


Zoek eens een religieuze tegenhanger hier in het westen met dezelfde openheid.

Maar om te weten of er waarde inzit, maar je er zelf doorheen varen, dat is: ervaren. Zelf.

En nu ben ik echt wel uitgepraat.

Toch nog dit: de titel 'religie is bullshit' kende grote bijval. Een poging om het debat open te trekken stuit op grote weerstand. Een teken aan de wand.

Sprak er iemand over vrijdenkers?

Misschien moeten bepaalde mensen eens nadenken over hoe ver hun denken niet vasthangt.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2017, 20:53   #1183
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Hoe meningen kunnen verschillen.
Ik wil niets oplossen of bekomen of iemand overtuigen. Ik heb geen zieltjes te winnen. Ik probeerde een inzicht te geven in het woord religie buiten de aanvaarde westerse traditie.
En? Zijt ge erin gelukt? (Het is een retorische vraag ...)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Oosterse filosofie draait overigens niet over 'weten', de westerse ook al lang niet meer nu ze afgescheiden is van de wetenschap.

Denk je er anders over, even goed, dat is normaal. Ik heb begrip voor jouw standpunten, al weet ik er weinig over. Misschien omgekeerd ook?


Zoek eens een religieuze tegenhanger hier in het westen met dezelfde openheid.

Maar om te weten of er waarde inzit, maar je er zelf doorheen varen, dat is: ervaren. Zelf.
Ge kunt dat eigenlijk op voorhand weten of het waardevol is. Als iedereen die beweert 'dieper ' na te denken tot verschillende conclusies komt, dan is het onzin.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht

En nu ben ik echt wel uitgepraat.
Promises, promises.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht

Toch nog dit: de titel 'religie is bullshit' kende grote bijval. Een poging om het debat open te trekken stuit op grote weerstand.
Maar ... hebt gij het debat echt open getrokken? Ik dacht het tegenovergestelde.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Een teken aan de wand.

Sprak er iemand over vrijdenkers?

Misschien moeten bepaalde mensen eens nadenken over hoe ver hun denken niet vasthangt.
Oh, ik ken een diepe wijsheid!

Verbeter de wereld, begin bij u zelf!

Laatst gewijzigd door geertvdb : 20 juni 2017 om 20:56.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2017, 21:54   #1184
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik bedoel dat iemand die zich waagt aan historische kritiek, Grote Verhalen en Mystiek, maar tegelijk een simpele regel niet snapt, best wat bescheidener mag zijn.
Je legt me bescheidenheid op omwille van een sgrijvautje ?
Simpele duif, je wil me pakken op de dt-regel, terwijl je zelf de owngoal van je grammaticale onzin niet doorhebt:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Zou de ontdekking van de dt-regel misschien ook een mystieke verdwijning van het illusoire ego kunnen oplossen of doen verdwijnen ?
Ga maar terug met je champion spelen, Zjaak, daar ben je ongetwijfeld beter in.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2017, 22:16   #1185
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Je legt me bescheidenheid op omwille van een sgrijvautje ?
Simpele duif, je wil me pakken op de dt-regel, terwijl je zelf de owngoal van je grammaticale onzin niet doorhebt:

Ga maar terug met je champion spelen, Zjaak, daar ben je ongetwijfeld beter in.
Grammaticale onzin?
Het is een letterlijk citaat van u....
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2017, 23:38   #1186
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Grammaticale onzin?
Het is een letterlijk citaat van u....
Ge snapt het weer niet he, meester Zjaak.
Lees anders m’n quote nog eens en probeer dan te begrijpen dat het ego geen mystieke verdwijning ondergaat – zoals je schrijft, maar gewoon oplost bij een mystieke ervaring:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Grappig, vierjarigen wiens ego en empirisch leervermogen nog in voortschrijdende ontwikkeling is, gelijkstellen met het onuitsprekelijke en onvergelijkbare inzicht van iemand die ervaart dat het illusoire ego juist oplost/verdwijnt, wanneer de mystieke ervaring plaatsvind.
Je moet het maar doen.
Groot verschil dus met wat jij hier komt te zeveren:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Zou de ontdekking van de dt-regel misschien ook een mystieke verdwijning van het illusoire ego kunnen oplossen of doen verdwijnen ?
Conclusie:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Grammaticale onzin?
Yep, en nog geen beetje.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 20 juni 2017 om 23:44.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 05:16   #1187
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Maar om te weten of er waarde inzit, maar je er zelf doorheen varen, dat is: ervaren. Zelf.
Ik zie geen verschil met de reflectie die een niet religieus atheïst kan doormaken.

Niet iedereen heeft de behoefte om diepzinnig na te denken over deze zaken, sommigen echter wel. Ik noem dit geen religie, eerder filosofie.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 07:37   #1188
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik zie geen verschil met de reflectie die een niet religieus atheïst kan doormaken.

Niet iedereen heeft de behoefte om diepzinnig na te denken over deze zaken, sommigen echter wel. Ik noem dit geen religie, eerder filosofie.
Welaan dan, wat ik al herhaaldelijk schreef: oosterse filosofie is ALTIJD religieus.

Het scheidingsveld is overigens ergens dun. Kant napratend gaat filosofie over wat kunnen wij weten, wat moeten wij doen, wat mogen wij geloven?
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 08:07   #1189
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Ge snapt het weer niet he, meester Zjaak.
Lees anders m’n quote nog eens en probeer dan te begrijpen dat het ego geen mystieke verdwijning ondergaat – zoals je schrijft, maar gewoon oplost bij een mystieke ervaring:

Groot verschil dus met wat jij hier komt te zeveren:

Conclusie:

Yep, en nog geen beetje.
Zeeer interessant : een zweefkees wiens ego "oplost" als hij een "mystieke ervaring" heeft...

https://www.youtube.com/watch?v=5pM9c377frk
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 08:22   #1190
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zeeer interessant : een zweefkees wiens ego "oplost" als hij een "mystieke ervaring" heeft...

https://www.youtube.com/watch?v=5pM9c377frk
Vast een gesloten afdeling psychiatrie.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 08:46   #1191
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Welaan dan, wat ik al herhaaldelijk schreef: oosterse filosofie is ALTIJD religieus.

Het scheidingsveld is overigens ergens dun. Kant napratend gaat filosofie over wat kunnen wij weten, wat moeten wij doen, wat mogen wij geloven?
Is het scheidingsveld zo dun dat we mogen stellen dat filosofie religie is? Zo zou je kunnen stellen dat alles filosofie is en dus alles religie.

Een niets betekenend woord dus.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 08:48   #1192
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Is het scheidingsveld zo dun dat we mogen stellen dat filosofie religie is? Zo zou je kunnen stellen dat alles filosofie is en dus alles religie.

Een niets betekenend woord dus.
Natuurlijk niet.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 14:08   #1193
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Natuurlijk niet.
Waar gaat religie dan over waar filosofie niet over gaat of omgekeerd?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 16:53   #1194
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zeeer interessant : een zweefkees wiens ego "oplost" als hij een "mystieke ervaring" heeft...

https://www.youtube.com/watch?v=5pM9c377frk
Tof, 'n Rockefellerpijper die een grammatica-arme schoolmeester te hulp schiet, die hadden we hier nog niet.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 21 juni 2017 om 16:54.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 17:41   #1195
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Waar gaat religie dan over waar filosofie niet over gaat of omgekeerd?
Dat is een gevoel; jongen. Een gevoel, een gok, een ervaring, een sprong in het duister, zelfmoord, poker. (religie) "Feel the burn." Het enige wat je moet doen is die persoon de afgrond induwen; een lichte duw is voldoende. Filosofie gaat over redeneren / cirkelredeneringen.

Maar ik vind het wel grappig, wat mensen die in het duister aan het grijpen zijn achter hun eigen schimmen, hun eigen spiegel.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 21:03   #1196
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Waar gaat religie dan over waar filosofie niet over gaat of omgekeerd?
Westerse filosofie gaat in de eerste plaats over ratio of wat daar voor door gaat. (Oosterse filosofie beantwoordt niet aan dat criterium omdat ze altijd religieus is.)

Religie gaat in de eerste plaats over emoties. (Vergeet de oppervlaktestructuren die de gevestigde godsdiensten fijntjes op punt hebben gesteld.)

Soms lopen de twee door elkaar.

Neem nu de levensloop van Alfred Whitehead, vader van de procesfilosofie.

Zoon van een Engelse dominee. Fed up door de verhalen van thuis en volkomen atheïst geworden. Professor wiskunde aan niet minder dan de Universiteit van Cambridge. Schreef samen met assistent Bertrand Russell (hst schriele mannetje dat de heel ouderen onder ons nog wel zullen kennen van de vredesbetogingen in de jaren 60) een basiswerk over wiskunde dat nog steeds standhoudt.

Op zijn 65e wordt hij gevraagd door de Universiteit van Harvard, toch ook geen kleintje, om filosofie te komen doceren. Hij had toen al een zekere reputatie als filosoof.

Toch zeer boeiend.

Wel, die man én atheïst werd door de filosofie die hij ontwikkelde werkelijk gedwongen om een soort godsbeeld te scheppen om coherent met zichzelf te blijven. Een boeiend beeld dat heel ver staat van het traditionele godsbegrip uiteraard. Onbruikbaar overigens voor mensen die zich van 'god' willen laten bedienen.

Daar lopen filosofie en religie (in de vorm zoals hier verketterd en uitgelachen) naadloos in elkaar over.

Schitterend man, zou hier wel niet welkom zijn.

Waarschuwing: zonder voorbereiding zijn zijn werken haast niet te lezen omdat hij een heel speciale woordenschat ontwikkelde. Maar ongemeen boeiend. Aan de Universiteit van Leuven zitten eer paar kleppers die de materie uitstekend onder de knie hebben. Het is een genoegen door hen ingeleid te worden in de procesfilosofie. ik heb er haast ademloos van genoten. Denk dat die man in het oosten meer aanzien heeft behouden dan in het westen. Hij past in hun filosofie.

Hoger in deze thread was er ook al van een boek sprake waarin een gedreven atheïst een godsbeeld schetste (waar ook niet mee aan te vangen is door god-lovers.)

En Baruch Spinoza - deus sive natura - heb ik ook al vermeld. Die arme Jood werd dan wel uit Amsterdam geflikkerd vanwege zijn filosofisch godsbeeld.

De scheidingsmuren blijken soms flinterdun.

En de lachers kunnen al die grote figuren niet blijven afdoen als onnozel. Dat staat op de duur zelf onnozel.

En dan heb ik het nog niet gehad over de Kyoto school in Japan waar verschillende figuren ook vreemde dingen hebben bij elkaar geschreven. Goddeloze heren, maar toch.....

Pik er maar uit wat je lust. Maar let op, wat je ook pikt, je paradigma loopt gevaar.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 21:18   #1197
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Westerse filosofie gaat in de eerste plaats over ratio of wat daar voor door gaat. (Oosterse filosofie beantwoordt niet aan dat criterium omdat ze altijd religieus is.)

Religie gaat in de eerste plaats over emoties. (Vergeet de oppervlaktestructuren die de gevestigde godsdiensten fijntjes op punt hebben gesteld.)
Waarom denkt u dat religie "in de eerste plaats" om emotie gaat? Aanwijzingen? Argumentatie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 21:28   #1198
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom denkt u dat religie "in de eerste plaats" om emotie gaat? Aanwijzingen? Argumentatie?
U zou dat toch niet willen begrijpen omdat je vast hangt aan de dogmas en rituelen in de bovenbouw. U bent het toonbeeld van de verwoestende werking van geloof op religie. Akelig.

Niet voor niets schreef ik een tijdje terug dat u geen christen bent.

En mocht u het willen begrijpen, dan staat er al voldoende te lezen.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 21:31   #1199
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom denkt u dat religie "in de eerste plaats" om emotie gaat? Aanwijzingen? Argumentatie?
Mwuahaha! Je hebt precies nog niet veel gedobbeld. "Jan Van Hent." Je moet al die dikke zever niet geloven hoor. Religie is voor gokkers; dat staat als een paal boven water. Alleen mensen die "All-In" durven gaan, weten wat religie is.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2017, 06:47   #1200
Rizzz
Parlementslid
 
Rizzz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2007
Locatie: Wollongong, NSW, Australia
Berichten: 1.727
Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Nog een leuke video om eens te bekijken, deze bevat een heel sterk argument tegen de “liefhebbende god” die monotheisme (maakt niet uit de welke) ons voorlegt:

https://www.youtube.com/watch?v=F4RP8WpVSmE

Deze argumentatie had ik nog niet eerder gehoord maar ik vind het wel sterk, een korte samenvatting:
(BTW, de cijfers hieronder zijn berekend en bevestigd door verschillende historici en wiskindigen, enkele van hun namen en werken worden vermeld in de video).

Sinds het begin van de mensheid zijn er ongeveer al 100 miljard mensen geboren.
Historisch gezien ligt het percentage van kindersterfte rond de 50% (het is maar tijdens de laatste honderd jaar dat we dankzij onze vooruitgang dit cijfer drastisch hebben kunnen veranderen).
Dit wil dus zeggen dat die “liefhebbende god” tot nu toe de dood van zo’n 50 miljard kinderen op z’n geweten heeft.
Niet onbelangrijk is het feit dat deze dood meestal veroorzaakt werd door ziektes zoals malaria etc. en dus oneglofelijk pijnlijk moet geweest zijn voor al die kinderen.

Als we dan nog verder gaan kunnen we ook nog het percentage van sterfte bij ongeboren kinderen/foetussen/embryo’s meetellen want volgens de kerk hebben die ook een “ziel” he.
Dat cijfer ligt rond de 75% (nogmaals, het is maar tijdens de laatste honderd jaar dat we dankzij onze vooruitgang dit cijfer drastisch hebben kunnen veranderen).
Het is moeilijker te schatten in hoeveel afgebroken zwangerschappen dit percentage resulteerde dus geeft men hier een ruwere schatting: nl. 100 tot 300 miljard kinderen/foetussen/embryo’s die stierven voor de geboorte.

We hebben hier dus nu te maken met een “liefhebbende god” die de dood van 150 tot 350 miljard kinderen op z’n geweten heeft!!
En dus die “liefhebbende god” bouwt dit immens universum SPECIAAL VOOR ONS, maar hij plaatst dan ons op deze kruimel die wij “de aarde” noemen, die eigenlijk de meest gevaarlijke plaats is waarop we ons kunnen bevinden maar toch nog net in leven blijven, hoewel de meeste van onze kinderen niet eens volwassen worden. (dit stelt natuurlijk ook het “fine tuning” argument sterk in vraag maar dit terzijde)
Ook voorziet hij ons van een voortplantingsmechanisme dat zo slecht werkt dat de meeste van onze “ongeboren zielen” zelfs nooit het daglicht zien.

Nu komt het leukste, bijna al die zielen van al die kinderen (150 – 350 miljard) zijn volgens de klassieke interpretaties van het christendom & islam naar de hel of het beste geval het vagevuur of de limbo gestuurd door diezelfde ‘liefhebbende god’ omdat ze geboren/ongeboren waren toen deze religies nog niet bestonden en dus nog niet van hun zonden konden vergeven worden, of omdat ze in een kultuur met een verkeerde religie zijn geboren, of omdat ze gewoon de leeftijd nog niet bereikt hadden waarop ze om vergiffenis konden vragen.

Wie gelooft zoiets?!
Sterker nog, wie wil zoiets geloven?!

Of om nog eens Hitchens te citeren:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Hitch
Who wants this to be true?

Laatst gewijzigd door Rizzz : 22 juni 2017 om 06:48.
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be