Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 november 2010, 13:59   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Of verwacht jij dat Vlaanderen zelf initiatieven gaat nemen? Denk jij dat Vlaanderen zelf het initiatief genomen zou hebben voor een Limburgse universiteit? Je weet toch hoeveel tegenkanting er vanuit vb KULeuven geweest is?
En? Er is indertijd ook tegenkanting geweest van de RUG (nu UG) tegen de uitbouw van de KULAK. De universitaire afdeling van de KUL is er evenwel toch in Kortrijk gekomen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 14:07   #142
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat klopt niet, daar het initiatief indertijd niet is uitgegaan van de provincie, maar wel van de onderwijsinstellingen zelf.
Citaat:
Onstaan en evolutie

Begin van de jaren 60 was men overtuigd dat Limburg een eigen Limburgse universiteit nodig had om de achterstand in participatie van de Limburgers aan het universitair onderwijs in te halen. De Limburgse gouverneur en de Limburgse overheden hebben sterk geijverd om dit doel te realiseren. In 1964, na de eerste wet op de universitaire expansie, werd het Postuniversitair Centrum (PUC) opgericht en enkele jaren later, in 1968, de Economische Hogeschool Limburg (EHL) met hoger onderwijs van het lange type, op universitair niveau.

Op 28 mei 1971, gelijktijdig met de tweede reeks wetten op de universitaire expansie, werd de wet tot oprichting van het Limburgs Universitair Centrum (LUC) goedgekeurd. De Universiteit is een autonome openbare instelling die door de Vlaamse Gemeenschap gesubsidieerd wordt. De oprichtingswet bepaalde, samen met de Financieringswet (27 juli 1971), de Onderwijswet (21 juni 1985) en het Universiteitsdecreet (12 juni 1991) de structuur, de rechten en de plichten van de Universiteit.

De onderwijsbevoegdheid van de Limburgse universiteit bleef echter beperkt tot kandidaatsopleidingen in de Wetenschappen, Geneeskunde en Tandheelkunde.
bron: www.diepenbeek.be

Bijna 10 jaren om een universiteit te mogen oprichten met zeer beperkte opleidingsmogelijkheden.
Hoeveel volledige opleidingen kan je vandaag volgen aan de Limburgse universiteit?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 17:48   #143
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
bron: www.diepenbeek.be

Bijna 10 jaren om een universiteit te mogen oprichten met zeer beperkte opleidingsmogelijkheden.
Hoeveel volledige opleidingen kan je vandaag volgen aan de Limburgse universiteit?
Veel te veel.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 19:13   #144
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Veel te veel.
Waarom?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 20:24   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Bijna 10 jaren om een universiteit te mogen oprichten met zeer beperkte opleidingsmogelijkheden.
Hoeveel volledige opleidingen kan je vandaag volgen aan de Limburgse universiteit?
En dus moet ik jullie er nogmaals op wijzen dat de politieke demarches die u vermeldt, nog teruggaan op een tijd dat onderwijs nog ofwel unitair was ofwel er nog slechts een beperkte overdracht was gebeurd. Het is pas in 1980 dat de gemeenschappen de volledig bevoegdheid over het onderwijs krijgen (met een enkele uitzondering tot op heden, nl. de homologatie van de diploma's en getuigschriften).

Feit is en blijft dat de eigenlijk stoot tot samenwerking en de uitbouw van het eerste gezamenlijke studietraject er op initiatief van de onderwijsdirecties kwam. Niet van de provincieoverheden. En het is evenzeer een feit dat de Vlaamse overheid daar een heel belangrijke inspanning voor heeft geleverd. En nogmaals, het toont ook aan dat deze overheid bereid was in te gaan op een regionale verzuchting, daar waar de Belgische overheid (want onderwijs was nog unitair in de jaren zestig toen schijnbaar de Limburgse gouverneur zich ermee bemoeide) slechts schoorvoetend over de brug kwam.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 00:41   #146
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En dus moet ik jullie er nogmaals op wijzen dat de politieke demarches die u vermeldt, nog teruggaan op een tijd dat onderwijs nog ofwel unitair was ofwel er nog slechts een beperkte overdracht was gebeurd. Het is pas in 1980 dat de gemeenschappen de volledig bevoegdheid over het onderwijs krijgen (met een enkele uitzondering tot op heden, nl. de homologatie van de diploma's en getuigschriften).
Zeg zever eens niet.
Vanaf begin jaren '70 was Vlaanderen bevoegd voor onderwijs. Voldoende om te bepalen dat Vlamingen een lager diploma kregen voor dezelfde
opleiding in dezelfde tweetalige school als de Franstaligen.
Eigen ervaring. midden jaren 70.
Jij beweert dus dat het gemeentebestuur van Diepenbeek liegt als zij op hun site schrijven dat de Limburgse gouverneur en de Limburgse overheden geijverd hebben voor de oprichting van een universiteit.

Komaan zeg.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 00:48   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zeg zever eens niet.
Vanaf begin jaren '70 was Vlaanderen bevoegd voor onderwijs. Voldoende om te bepalen dat Vlamingen een lager diploma kregen voor dezelfde
opleiding in dezelfde tweetalige school als de Franstaligen.
Eigen ervaring. midden jaren 70.
Jij beweert dus dat het gemeentebestuur van Diepenbeek liegt als zij op hun site schrijven dat de Limburgse gouverneur en de Limburgse overheden geijverd hebben voor de oprichting van een universiteit.

Komaan zeg.
U bent overduidelijk niet goed op de hoogte. Na de eerste staatshervorming kreeg Vlaanderen slechts een beperkte autonomie op onderwijs- en cultuurvlak. Pas met de tweede staatshervorming kreeg ze het vrijwel volledig pakket.

En wat uw tweede alinea betreft, schijnbaar begrijpt u dus niet wat ik schrijf. Daarom even herhalen. Het daadwerkelijk initiatief tot de uitbouw van de transnationale universiteit komt niet van het provinciaal bestuursniveau, maar wel van de resp. onderwijsinstellingen. De demarche van de Limburgse gouverneur en dito overheden betrof de uitbouw van een universitaire opleiding in Belgisch-Limburg (en dat in de jaren lang voor de regionalisering).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 00:52   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Vanaf begin jaren '70 was Vlaanderen bevoegd voor onderwijs. Voldoende om te bepalen dat Vlamingen een lager diploma kregen voor dezelfde
opleiding in dezelfde tweetalige school als de Franstaligen.
Wat u schrijft, is trouwens twijfelachtig. Tot op heden is het namelijk zo dat de bepaling en erkenning van de diploma's en getuigschriften nog steeds een federale materie is.

Dit kwam trouwens enkele maanden weer eens tot uiting toen bleek dat Vlaanderen een bepaalde richting had uitgebouwd (in de geneeskundige opleidingen), maar dat de federale overheid (Onckelinkx) nog geen enkele stap tot de uitwerking van het diploma had gezet. Het resultaat was dat de afgestuurden in die richting eigenlijk geen diploma hadden, laat staan een gewettigd diploma.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 09:49   #149
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat u schrijft, is trouwens twijfelachtig. Tot op heden is het namelijk zo dat de bepaling en erkenning van de diploma's en getuigschriften nog steeds een federale materie is.

Dit kwam trouwens enkele maanden weer eens tot uiting toen bleek dat Vlaanderen een bepaalde richting had uitgebouwd (in de geneeskundige opleidingen), maar dat de federale overheid (Onckelinkx) nog geen enkele stap tot de uitwerking van het diploma had gezet. Het resultaat was dat de afgestuurden in die richting eigenlijk geen diploma hadden, laat staan een gewettigd diploma.
Ik zal toch wel weten wat op mijn eigen diploma staat zeker? Gelukkig heb ik altijd gewerkt als zelfstandige. Als werknemer had dat een serieus verschil gemaakt in loon.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 21:09   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik zal toch wel weten wat op mijn eigen diploma staat zeker? Gelukkig heb ik altijd gewerkt als zelfstandige. Als werknemer had dat een serieus verschil gemaakt in loon.
En wat staat er wel op uw diploma als ik vragen mag?

Wat u ook moge denken, de wettelijke omschrijving alsook de legalisering is tot op heden nog altijd het exclusieve terrein van de federale overheid; niet van de gemeenschappen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 22:27   #151
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Als de vos de passie preekt, boer let op uw ganzen!


Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 08:54   #152
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zeg zever eens niet.
Vanaf begin jaren '70 was Vlaanderen bevoegd voor onderwijs. Voldoende om te bepalen dat Vlamingen een lager diploma kregen voor dezelfde
opleiding in dezelfde tweetalige school als de Franstaligen.
Eigen ervaring. midden jaren 70.
Jij beweert dus dat het gemeentebestuur van Diepenbeek liegt als zij op hun site schrijven dat de Limburgse gouverneur en de Limburgse overheden geijverd hebben voor de oprichting van een universiteit.

Komaan zeg.
Doe geen moeite, Pajoske. Voor Jan van den Berghe kan de Vlaamse overheid niks verkeerds doen. Het is volgens hem altijd de schuld van de Belgische overheid, hoeveel autonomie die Vlaamse overheid ook heeft. Wat voor hem onaanvaardbaar is vanwege de Belgische overheid, vergoelijkt hij als de Vlaamse overheid krak hetzelfde doet. Dit is wegen met twee maten en twee gewichten.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 19 november 2010 om 08:54.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 20:48   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Doe geen moeite, Pajoske. Voor Jan van den Berghe kan de Vlaamse overheid niks verkeerds doen. Het is volgens hem altijd de schuld van de Belgische overheid, hoeveel autonomie die Vlaamse overheid ook heeft. Wat voor hem onaanvaardbaar is vanwege de Belgische overheid, vergoelijkt hij als de Vlaamse overheid krak hetzelfde doet. Dit is wegen met twee maten en twee gewichten.
Onzin natuurlijk. Als de Vlaamse overheid iets verkeerd doet, mag dat ook gezegd worden. Alleen komt men hier met onzin aan. En wel omdat...

de bewering niet klopt dat de totstandkoming van de transnationale universiteit het resultaat is van een initiatief van de twee provinciebesturen; dat is het resultaat van de resp. onderwijsdirecties waarop dan later de Vlaamse en Nederlandse overheid de juridische ruimte hebben gecreëerd voor de uitbouw van dit project.

En ja, zolang België unitair was, was er nauwelijks aandacht van de centrale overheid voor de uitbouw van een universitaire afdeling in Limburg. Zelfs het aandringen van de provinciegouverneur en de provinciale overheden werd slechts schoorvoetend ingevolgd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 09:55   #154
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onzin natuurlijk. Als de Vlaamse overheid iets verkeerd doet, mag dat ook gezegd worden. Alleen komt men hier met onzin aan. En wel omdat...

de bewering niet klopt dat de totstandkoming van de transnationale universiteit het resultaat is van een initiatief van de twee provinciebesturen; dat is het resultaat van de resp. onderwijsdirecties waarop dan later de Vlaamse en Nederlandse overheid de juridische ruimte hebben gecreëerd voor de uitbouw van dit project.

En ja, zolang België unitair was, was er nauwelijks aandacht van de centrale overheid voor de uitbouw van een universitaire afdeling in Limburg. Zelfs het aandringen van de provinciegouverneur en de provinciale overheden werd slechts schoorvoetend ingevolgd.
1. Mijn diploma geeft als graad middelbaar onderwijs. Dat van mijn Franstalige medestudenten Hoger onderwijs. Wij spreken dan over halfweg jaren '70. Vlaanderen weigerde op dat moment principieel nieuwe studierichtingen (of de erkenning dat het niveau hoger onderwijs was) te erkennen. Wegens 'financiële redenen'. Uw bewering dat Vlaanderen toen nog te weinig macht had is dus pertinent onwaar.

2.Waar hebt U ergens gelezen dat ik beweer dat de tUL er gekomen is dankzij de provinciebesturen? IK heb geschreven dat de Limburgse universiteit (Oorspronkelijk LUC genomes), er gekomen is dankzij de druk vanuit provinciebestuur en gemeentes.

3.Vlaanderen heeft altijd geprobeerd de uitbouw van ene echte universiteit tegen te houden. Zoals ik al eerder vroeg: hoeveel volledige opleidingen zijn er aan de Universiteit Hasselt(huidige benaming) mogelijk?

4. En dan komen we bij tUL. Omdat Vlaanderen halsstarrig weigerde deze universiteit meer (financiële)mogelijkheden te geven, (weigering voor uitbreiding opleidingen onder het mom vna : geen vraag, te weinig potentieel) en men in Nederland ook weigerachtig stond om de universiteit Maastricht te bouwen zijn de beide universiteiten gaan samenwerken. Gedwongen, uit noodzaak.

Dat is een iets ander verhaal dan U ons hier wil laten geloven.

Uiteindelijk komt het hierop neer: zowel in Nederland als in België wilde men zo weinig mogelijk geld vrijmaken voor de randprovincies. En zonder de druk vanuit de provinciebesturen was er van universitair onderwijs in Limburg geen sprake geweest. Zonder de twee Limburgse universiteiten zou er ook geen samenwerking russen universiteiten bestaan. Was er dus van tUL al helemaal geen sprake.

Laatst gewijzigd door pajoske : 23 november 2010 om 09:59.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 12:45   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
1. Mijn diploma geeft als graad middelbaar onderwijs. Dat van mijn Franstalige medestudenten Hoger onderwijs. Wij spreken dan over halfweg jaren '70. Vlaanderen weigerde op dat moment principieel nieuwe studierichtingen (of de erkenning dat het niveau hoger onderwijs was) te erkennen. Wegens 'financiële redenen'. Uw bewering dat Vlaanderen toen nog te weinig macht had is dus pertinent onwaar.
Ik heb niet geschreven wat u me toedicht. En ik schreef al eerder dat de inrichting van studierichtingen een gemeenschapsmaterie is, maar de wettelijke omschrijving van het diploma/getuigschrift dat daaruit moet vloeien de bevoegdheid is van de federale overheid.

En ja, het pakket bevoegdheden na de eerste staatshervorming was nog tamelijk beperkt in vergelijking met wat de gemeenschappen aan onderwijsbevoegdheden bij de tweede staatshervorming kregen. Dat kunt u gerust nagaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 12:46   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
3.Vlaanderen heeft altijd geprobeerd de uitbouw van ene echte universiteit tegen te houden.
Daar geloof ik niets van en dat heeft ook niet kunnen bewezen trouwens.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2010, 20:56   #157
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
1. Mijn diploma geeft als graad middelbaar onderwijs. Dat van mijn Franstalige medestudenten Hoger onderwijs. Wij spreken dan over halfweg jaren '70. Vlaanderen weigerde op dat moment principieel nieuwe studierichtingen (of de erkenning dat het niveau hoger onderwijs was) te erkennen. Wegens 'financiële redenen'. Uw bewering dat Vlaanderen toen nog te weinig macht had is dus pertinent onwaar.

2.Waar hebt U ergens gelezen dat ik beweer dat de tUL er gekomen is dankzij de provinciebesturen? IK heb geschreven dat de Limburgse universiteit (Oorspronkelijk LUC genomes), er gekomen is dankzij de druk vanuit provinciebestuur en gemeentes.

3.Vlaanderen heeft altijd geprobeerd de uitbouw van ene echte universiteit tegen te houden. Zoals ik al eerder vroeg: hoeveel volledige opleidingen zijn er aan de Universiteit Hasselt(huidige benaming) mogelijk?

4. En dan komen we bij tUL. Omdat Vlaanderen halsstarrig weigerde deze universiteit meer (financiële)mogelijkheden te geven, (weigering voor uitbreiding opleidingen onder het mom vna : geen vraag, te weinig potentieel) en men in Nederland ook weigerachtig stond om de universiteit Maastricht te bouwen zijn de beide universiteiten gaan samenwerken. Gedwongen, uit noodzaak.

Dat is een iets ander verhaal dan U ons hier wil laten geloven.

Uiteindelijk komt het hierop neer: zowel in Nederland als in België wilde men zo weinig mogelijk geld vrijmaken voor de randprovincies. En zonder de druk vanuit de provinciebesturen was er van universitair onderwijs in Limburg geen sprake geweest. Zonder de twee Limburgse universiteiten zou er ook geen samenwerking russen universiteiten bestaan. Was er dus van tUL al helemaal geen sprake.
De oprichting van een provinciaal schooltje in Limburg onder de naam "universiteit" is een van de grootste flaters geweest uit ons onderwijsbeleid. In plaats van drie grote Vlaamse universiteiten (Gent, Leuven, Antwerpen) uit te bouwen die met succes hun plaats in de top 100 zouden kunnen innemen, zitten we vandaag met een paar prutskes zoals de VUB en de LUC die op wereldschaal niets voorstellen, maar wel veel geld afleiden naar laagwaardig onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. En dat alleen maar om politieke rederen die niets met de belangen van de student of ons wetenschappelijk niveau te maken hebben. Tijd om dat op te kuisen.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be