Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2013, 20:40   #3861
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

echt arm zijn is...deprimerend

commentaar

maar wat een kick voor de rijkjes om de echte armen te kunnen uitlachen en kleineren

(speciaal voorbehouden voor de pathologische grote geesten, om niet te zeggen: de grote geestigaards onder hen)

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 oktober 2013 om 20:42.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2013, 21:03   #3862
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Echt arm zijn is...intenser van elke zonsondergang kunnen genieten

commentaar: als een van de bijzonderste gratis mooie momenten van de dag.
commentaar 2: aan de rijkjes gaat dat voorbij, die hebben het te druk met het minimaliseren van hun belastingsaanslagen en het maximaliseren hun zwartbeleggingen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 oktober 2013 om 21:03.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2013, 21:19   #3863
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
commentaar 2: aan de rijkjes gaat dat voorbij, die hebben het te druk met het minimaliseren van hun belastingsaanslagen en het maximaliseren hun zwartbeleggingen.
In één woord: die hebben het te druk met werken (o.a. om de niet-werkers hun zonsondergang-moment te financieren)
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2013, 21:21   #3864
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
echt arm zijn is...deprimerend
Een geluk dat hier geen echte armen zijn.

Citaat:
maar wat een kick voor de rijkjes om de echte armen te kunnen uitlachen en kleineren
Is dat waar?
Leer me zo eens een echte arme kennen, dan kan ik het ook eens proberen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2013, 23:07   #3865
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

De zon schijnt gratis voor iedereen en de zon gaat voor niks op en onder voor iedereen, daar moeten de kapitalistjes dringend nog eens iets op vinden. (=>deprimerend epigram, voor de rijkjes, zolang daar nog niets op gevonden wordt)

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 oktober 2013 om 23:09.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 10:53   #3866
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Niet echt arm meer zijn is… bepaalde verliezen kunnen incasseren bij het pokeren

Commentaar:
1 die ik in de toekomst hopelijk zal weten om te buigen naar winst. Verleden maand verloor ik nog 40€. Daarmee heb ik de armoedegrens overschreden en zit ik in de comfortzone van de discretionary spending.

2
Citaat:

Wiki
Onder armoedegrens wordt meestal verstaan: het inkomen dat iemand nodig heeft om te kunnen voorzien in de basisbehoeften (minimale voorwaarden die nodig zijn om menswaardig te kunnen leven: kleding, goed drinkwater, voldoende voedsel, goede huisvesting, goed onderwijs en goede gezondheidszorg). Bij een inkomen gelijk aan de armoedegrens gaat het inkomen geheel op aan noodzakelijke uitgaven. Er is dan geen vrij te besteden inkomen ("discretionary spending") over.
Het is in eerste instantie een statistisch begrip, dat wordt gebruikt bij het maken van overzichten omtrent de inkomensverdeling in een land.

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 oktober 2013 om 10:54.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 15:09   #3867
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De zon schijnt gratis voor iedereen en de zon gaat voor niks op en onder voor iedereen,
Een grove misvatting.
Als je tijdens een zonloze vakantie alsnog van de zon wenst te genieten, dan moet je veel uitgeven aan vliegtuig en hotel.

Citaat:
daar moeten de kapitalistjes dringend nog eens iets op vinden. (=>deprimerend epigram, voor de rijkjes, zolang daar nog niets op gevonden wordt)
Uw perceptie van rijke mensen is ongelofelijk verwrongen door de projectie van uw eigen afgrondelijke jaloezie.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 15:13   #3868
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Niet echt arm meer zijn is… bepaalde verliezen kunnen incasseren bij het pokeren


Citaat:
Commentaar:
1 die ik in de toekomst hopelijk zal weten om te buigen naar winst. Verleden maand verloor ik nog 40€. Daarmee heb ik de armoedegrens overschreden en zit ik in de comfortzone van de discretionary spending.
Heel geloofwaardig...
Mocht ik van een uitkering leven, 't zij dop, ocmw of pensioen, ik zou mijn geld niet verklakken aan sport en spel, maar frugaal leven uit respect voor diegenen die u het geld verschaffen en hun geleverde arbeid.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 17:57   #3869
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Niet echt arm meer zijn is… een tweedehandsauto kunnen kopen
Commentaar: een mens zonder geld en zonder auto is geen mens. Nu voel ik me weer mens tussen de mensen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2013, 13:43   #3870
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Echt arm zijn is...er als kind kleinere hersens en een kleinere herseninhoud aan overhouden

commentaar: met alle gevolgen van dien, zoals gebrekkige emotionele en cognitieve functies, propensie aan depressies en verhoogde stressniveau's.
Zoals een recentie studie uitwijst.

http://archpedi.jamanetwork.com/arti...icleid=1761544
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2013, 14:45   #3871
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Als het aan mij lag is er geen enkele alleenstaande moeder, gehandicapte, chronische zieke of gepensioneerde meer arm. Beter nog, moeders die hun kinderen opvoeden horen een mooi loon te krijgen, want de maatschappij heeft er alle baat bij dat die kinderen succesvol kunnen worden.

Fitte kerels horen te werken, daar zie ik het anders. Op dat gebied ben ik oer ouderwets.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2013, 15:24   #3872
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als het aan mij lag is er geen enkele alleenstaande moeder, gehandicapte, chronische zieke of gepensioneerde meer arm.
In feite moet ik toegeven dat onze maatschappij streeft naar inclusie. In hoeverre ze daar in slaagt, is een ander paar mouwen. Niet echt adequaat, zou het verdict kunnen zijn. Ik zou bovendien een en ander kunnen vertellen over de situatie van een alleenstaande ongeschoolde moeder in continue armoede, de mijne. Misschien post ik nog wel wat onder dat pijnlijke motto: "generatie-armoede"
Citaat:
Beter nog, moeders die hun kinderen opvoeden horen een mooi loon te krijgen, want de maatschappij heeft er alle baat bij dat die kinderen succesvol kunnen worden.
mmmm
stevig moot point natuurlijk
Op dop, leefloon of minimumloon kan dat inderdaad niet. Een inkomen boven de armoedegrens voor iedereen die dat nodig heeft zou in onze welvarende maatschappijen moet kunnen.
Plus een supplementaire tegemoetkoming voor single parents onder een bepaald inkomensniveau...

Citaat:
Fitte kerels horen te werken, daar zie ik het anders. Op dat gebied ben ik oer ouderwets.
Juist. Dat is een respectabele, zelfs een terechte morele stellingname. Maar de kapitalistische economische praktijk is erg hard, wreed zelfs. Volledige tewerkstelling blijft daarin een fantasme. In tegenstelling tot wat hier op forum uit zekere hoek ten treure uit beweerd wordt, wordt de werkloosheid niet veroorzaakt door werkonwilligen. Het systeem schept dat in mijn ogen. Uit de onderlinge concurrentie voor schaarse jobs volgt automatisch een zekere graad van werkloosheid.

Bestaat er niet zoiets als een "recht op arbeid", en is een uitkering niet te zien als een min of meer faire vergoeding voor het ontbreken van de vervulling van dat recht? Of bestaat dat recht niet, of niet echt?

Het woordje "fit" is ook niet allesomvattend.

Het zit soms niet helemaal pluis in het hoofd, tussen de oren. Dat is minder zichtbaar en minder meetbaar. In de (aangetrouwde) familie heb ik iemand die psychisch dermate ontregeld was, dat hij niet kon blijven functioneren. Zijn psychiater gaf hem echter geen toegang tot de ziekteverzekering. Hij heeft dat probleem krachtdadig opgelost door zijn psychiater aan te vallen....
Dat kwam hem op een paar jaar opname te staan en dus wel in de ziekteverzekering. Tegenwoordig is hij er bovenop en werkt terug moet ik erbij zeggen. Hoera een succes voor de psychiatrie...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 14:26   #3873
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Echt arm zijn is...er als kind kleinere hersens en een kleinere herseninhoud aan overhouden
Als d�*t écht waar is, dan moet ik me bij jou excuseren, want dan ben je weldegelijk écht altijd héél arm geweest...
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 15:04   #3874
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Echt arm zijn is...er als kind kleinere hersens en een kleinere herseninhoud aan overhouden

commentaar: met alle gevolgen van dien, zoals gebrekkige emotionele en cognitieve functies, propensie aan depressies en verhoogde stressniveau's.
Zoals een recentie studie uitwijst.

http://archpedi.jamanetwork.com/arti...icleid=1761544

Vele rijkjes gebruiken daarentegen hun van omvang "normale"hersens alleen om ongehinderd door morele en humane overwegingen zich verder zoveel mogelijk te verrijken, terwijl ze proberen de gemeenschaps- en sociale voorzieningen zoveel mogelijk droog te leggen en af te bouwen. Dat is een ergere vorm van hersenletsel.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 15:10   #3875
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Vele rijkjes gebruiken daarentegen hun van omvang "normale"hersens alleen om ongehinderd door morele en humane overwegingen zich verder zoveel mogelijk te verrijken, terwijl ze proberen de gemeenschaps- en sociale voorzieningen zoveel mogelijk droog te leggen en af te bouwen. Dat is een ergere vorm van hersenletsel.
De rijken hebben een een enorm maatschappelijk voordeel: we hoeven ze de mond niet open te houden, en hun handen niet te vullen, en voor hen niet te werken.
En wie toch voor hen werkt, krijgt er nog een loon voor ook.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2013, 15:39   #3876
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Echt arm zijn is...uitgebuit worden als werkende arme

Commentaar:

Citaat:
Uitbuiting van de werkende armen

In Amerika is het al langer vrij normaal dat je met een fulltime baan niet voldoende kunt verdienen om rond te komen. Daardoor hebben veel mensen er een of twee baantjes naast. Met als gevolg: heel veel uren maken en weinig tijd voor gezin en ontspanning. In Nederland gaat het helaas nu ook - voor de laagstbetaalden – dezelfde kant op.

Wil Tinnemans waarschuwt in zijn recente boek Voor jou tien anderen dat in Nederland inmiddels ook honderdduizenden mensen de dupe zijn van de vrijemarkteconomie, die niet alleen leidt tot exorbitante zelfverrijking, maar ook tot werkende armen
. Mensen die onder vaak beroerde omstandigheden hard werken voor een karig loon en van het ene tijdelijke contract naar het andere hoppen. Mensen die nauwelijks durven op te komen voor hun rechten, zoals lid worden van een vakbond, uit angst dat de werkgever hen ontslaat.
Slikken of stikken
Tinnemans noemt dat ‘uitbuiting aan de onderkant van de samenleving’ en onderbouwt dit met gedegen onderzoek. Hij maakt zich ernstig zorgen over het lot dat laagstopgeleiden treft. Steeds meer zijn zij zzp’er (zelfstandige zonder personeel); zij vormen met zestig procent de meerderheid van het totaal van de naar schatting 250.000 tot 300.000 werkende armen. Zzp’er kan je zijn uit eigen vrije verkiezing, maar hier gaat het veelal om mensen die na jaren trouwe dienst ontslagen zijn en de ‘keus’ kregen werkloos worden of hetzelfde werk doen in minder tijd, tegen een lager uurloon en zonder voorzieningen als betaald ziekteverlof, recht op WW en pensioenopbouw. Een veelvoorkomende situatie in onder andere de thuiszorg, de bouw, de schoonmaaksector, de postbezorging, de vleesverwerkende industrie, het transportwezen et cetera.
Onzekerheid in fuikbanen
Naast lage inkomens is er sprake van zware werkomstandigheden, geen cao’s, gebrek aan respect en waardering en permanente onzekerheid over behoud van werk. Veel ondernemers werken juist graag met ze, omdat het aantal werkenden snel en soepel aangepast kan worden aan de vraag naar producten en diensten. Het is triest te lezen dat deze groep niet - zoals vroeger - de kans heeft op te klimmen naar beter werk en hoger inkomen. Dit werk noemt men niet voor niets dead-end jobs of fuikbanen. Met andere woorden: een dubbeltje wordt nooit meer een kwartje.
Aktie voeren kan helpen
In 2010 gingen schoonmakers negen weken in staking onder de paraplu van FNV Bondgenoten. Zij maakten hiermee een vuist tegen ronduit onhoudbare arbeidsomstandigheden. De stakers dwongen op een vervuild Schiphol en op smerige NS-stations bewondering af. Hun acties leidden tot een betere cao en loonstijging van 3,5 %. Maar is meer wat verbeterd kan worden. Veel schoonmakers, waaronder grote aantallen alleenstaande moeders, moeten hun werk nu doen in de vroege ochtend- en/of avonduren. Voor hen zijn dat vaak onmogelijke tijden. Waarom niet gewoon overdag? Dat is bovendien milieuvriendelijker. Minder lampen aan en de verwarming lager. Zo worden schoonmakers ook een meer zichtbaar, waardevol deel van onze samenleving.
Consumentenacties
De Stichting SOMO publiceerde in 2011 een onthutsend rapport over jonge Indiase meisjes die onder erbarmelijke omstandigheden kleding maken voor onder andere Tommy Hilfiger, Marks & Spencer, Diesel en C & A.
Tinnemans roept consumenten op gebruik te maken van hét machtsmiddel dat je als consument nu eenmaal hebt: producten en diensten boycotten van bedrijven die zich niets gelegen laten liggen aan de arbeidsomstandigheden en levenskwaliteit van werknemers, of die nu in Nederland of daarbuiten wonen. Wij ondersteunen die oproep van harte. Hanneke van Veen & Rob van Eeden
Ik ben zelf zes jaar een werkende arme geweest. En daarna 15 jaar een doppende arme, zij het dat ik toen minder arm was dan als werkende arme, maar toch nog arm, want onder de armoedegrens.
Dat heet: werkloosheidsval.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 11:22   #3877
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Echt arm zijn is...uitgebuit worden als werkende arme
Commentaar 2:

Is het geval voor 7% van de werkende Belgische bevolking

Commentaar 3:

In Spanje zijn er 400000 arme werkende sukkelaars die drie jobs moeten doen om dan nog de maand te ronden met 1000€ of minder.
Citaat:
ABC.es
Pluriempleados para llegar a fin de mes

Directivo de una multinacional y repartidor de kebab, o tutora de la universidad y dependienta… más allá del paro, mucha gente se ve forzada a tener tres trabajos para sobrevivir
Hoe goed die baasjes toch niet betalen

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 oktober 2013 om 11:23.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 15:06   #3878
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
In Spanje zijn er 400000 arme werkende sukkelaars die drie jobs moeten doen om dan nog de maand te ronden met 1000€ of minder.
Hoe ze dat kunnen combineren met een hele namiddag verslapen als siësta mag een waar mirakel heten, een modern Wirtschaftswunder.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 15:29   #3879
Clicquot
Lokaal Raadslid
 
Clicquot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2011
Berichten: 382
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Hoe ze dat kunnen combineren met een hele namiddag verslapen als siësta mag een waar mirakel heten, een modern Wirtschaftswunder.
niet overdrijven Supe®Staaf, er zijn 24 uren in een dag, reken 3 jobs dus 23,4 uren trabajo, rest er 0,6 uur voor dormir... dan is < 1K€ wel onderbetaald hé
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 16:11   #3880
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Vooral de baasjes van de zwarte markt zijn toe te juichen, zowat 30% van de tewerkstelling in het Zuiden. Geen contracten, geen opbouw van sociale rechten, maar zonder de verzonken economie zouden nog veel meer jongeren werkloos zijn (nu slechts 40%)
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be