Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 februari 2017, 22:47   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard Madrid geen cadeau aan Catalonië: een martelaar

Daar moet weinig uitleg bij.

In 't Vlaams: ze schieten in hun eigen voet.

titel: Ex Catalaanse premier Artur Mas in de beklaagdenbank vanwege illegaal referendum
link: http://www.spanjevandaag.com/06/02/2...al-referendum/

Citaat:
BARCELONA – De inmiddels ex Catalaanse premier Artur Mas zit deze maandag in de beklaagdenbank van de rechtbank in Barcelona. De reden daarvoor is omdat hij tegen de Spaanse wet en de uitslag van het Constitutioneel Hof op 9 november 2014 toch een alternatief referendum, over de Catalaanse onafhankelijkheid heeft laten doorgaan. Mas wordt gesteund door vele politici waaronder de huidige premier Puigdemont en meer dan 40.000 sympathisanten die zich verzamelden voor de deur van de rechtbank in de Catalaanse hoofdstad.

Artus Mas wordt zo langzaamaan als held gezien in de regio Catalonië omdat hij tegen de wil in van het Spaans Hof in 2014 toch een verzoek deed aan het Catalaanse volk om hun mening te geven of ze niet meer bij Spanje willen horen en onafhankelijk doorgaan gaan als land. Het Spaanse Constitutionele Hof verbood een referendum en de volksvraagstelling maar Artur Mas heeft het toch door laten gaan, iets waarvoor hij zich nu moet verantwoorden voor de rechtbank.

Artus Mas liep samen met Joana Ortega en Irene Rigau, ook aangeklaagd voor de “consulta 9N”, de rechtbank binnen van het Tribunal Superior de Justicia de Catalunya, de hoogste regionale rechtsmacht. Buiten die rechtbank stonden meer dan 40.000 volgers van Artur Mas die op deze manier hun steun willen betuigen aan hun leider.

Het drietal moet zich voor de rechter verantwoorden vanwege misdaden van ongehoorzaamheid en overtreding, iets waarvoor ze tussen de 9 en 10 jaar uit hun ambt kunnen worden gezet en gedurende die tijd geen publieke functie mogen uitvoeren. Er zullen vijf dagen zijn tussen 6 en 10 februari waarbij men alle feiten op rij zet in de rechtbank om daarna te bepalen wat te doen met het ongehoorzame drietal. Ondanks het feit dat er dus twee vrouwen en een man terecht staan gaat alle aandacht naar de ex regionale premier Artur Mas want hij wordt gezien als de hoofdverdachte en grote drijvende kracht achter het illegale alternatieve referendum..

Gedurende het proces zullen vele politici langs moeten komen om hun verhaal te doen waarbij verwacht wordt dat ze allemaal positief zullen uitvallen voor Artur Mas, het zijn immers bijna allemaal voorstanders van een onafhankelijk Catalonië. De verdediging van Artur Mas wil graag dat de premier van Spanje Mariano Rajoy langs komt maar die kans zal erg klein zijn.

Daags voordat dit proces begon werden er door de Spaanse justitie enkele belangrijke en grote invallen gedaan bij instellingen in Catalonië vanwege de zaak van de “3% commissie” waarbij politici geld ontvingen voor het verstrekken van contracten. Hierbij werden diverse ex politici en ambtenaren opgepakt die gelinkt zijn met Artur Mas en de tijd dat hij de regering leidde. De 3% commissie werd al in 2005 blootgelegd maar de Catalaanse politici gingen blijkbaar vrolijk door tot 2015 met het vragen en ontvangen van illegale commissies voor het verstrekken van miljoenen euro contracten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2017, 22:56   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Daar moet weinig uitleg bij.

In 't Vlaams: ze schieten in hun eigen voet.

titel: Ex Catalaanse premier Artur Mas in de beklaagdenbank vanwege illegaal referendum
Madrid zit nog steeds gevangen in de logica van de caudillo: repressie is de oplossing. Geen grotere illusie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2017, 23:17   #3
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
....Se le juzga por desobedecer presuntamente al Tribunal Constitucional, no por independentista....
......seguro que los tres serán condenados y que la sentencia —que ser�*a de inhabilitación— está “medio hecha”. Queda por ver si se confirma y, sobre todo, la cuant�*a de la pena. En las filas independentistas se señala que “no es lo mismo un año de inhabilitación que diez”, que es lo que pide el fiscal para Mas.
http://ccaa.elpais.com/ccaa/2017/02/...84_202842.html

Riskeert 10 jaar schorsing.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 12:14   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Sorry ... tablet foutjes .... de titel moet zijn dat Catalonië een cadeau krijgt, namelijk een martelaar, een uithangbord.

Politiek bedrijven via de rechtbank: een vorm van rechterlijk activisme.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 12:21   #5
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Sorry ... tablet foutjes .... de titel moet zijn dat Catalonië een cadeau krijgt, namelijk een martelaar, een uithangbord.

Politiek bedrijven via de rechtbank: een vorm van rechterlijk activisme.

.
Mas staat boven de wet?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 15:24   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Mas staat boven de wet?
Blijkbaar bestaan er in Spanje nog steeds wetten die een democratische ontwikkeling onmogelijk maken. Je mag blijkbaar niet twijfelen aan de eenheid van de Spaanse natie en staat of het repressieapparaat komt in beweging. Dictatoriale trekjes.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 16:07   #7
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Dus separatisten moeten boven de wet staan? Je + Ze zouden graag willen
Citaat:
The politics of Spain takes place under the framework established by the Constitution of 1978. Spain is established as a social and democratic state,[1] wherein the national sovereignty is vested in the people, from which the powers of the state emanate.[1]

The form of government in Spain is a parliamentary monarchy,

Regional government functions under a system known as the state of autonomies, a highly decentralized system of administration based on asymmetrical devolution to the "nationalities and regions" that constitute the nation, and in which the nation, via the central government, retains full sovereignty. Exercising the right to self-government granted by the constitution, the "nationalities and regions" have been constituted as 17 autonomous communities and two autonomous cities. The form of government of each autonomous community and autonomous city is also based on a parliamentary system, in which executive power is vested in a "president" and a Council of Ministers elected by and responsible to a unicameral legislative assembly.
Wiki


Gelieve de zogezegde "dictatoriale trekjes" in de Spaanse democratie bloot te leggen.

Ik ben zelf een separatist, maar de zelfuitgeroepen afscheuring van Catalonië is politiek avonturistische waanzin in de gegeven omstandigheden en kan leiden tot een nieuwe burgeroorlog, zowel intern in Catalonië als tussen Catalonië en de rest van Spanje.

Naties zoals Schotland en Vlaanderen zijn homogeen, terwijl Catalonië even Spaans is als Catalaans.

Onafhankelijkheid zou Catalonië levend villen zijn.

Die dingen beslis je niet met een toevallige meerderheid van één zetel of met een paar procentpunten verschil in een referendum.

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 februari 2017 om 16:27.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 16:22   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dus separatisten moeten boven de wet staan? Je + Ze zouden graag willen

Gelieve de zogezegde "dictatoriale trekjes" in de Spaanse democratie bloot te leggen.
Vergelijk met Zwitserland: als er daar een kanton een referendum houdt om uit de federatie te stappen, dan wordt dit ernstig genomen. In Spanje mag de stem van een deelstaat niet weerklinken. Wie het toch aandurft, krijgt te maken met het Madrileens repressieapparaat.

Vergelijk bijvoorbeeld met de vorming van het nieuwe kanton Jura in Zwitserland. Zijn er toen politici uit de Jura vervolgd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 16:24   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Naties zoals Schotland en Vlaanderen zijn homogeen, terwijl Catalonië even Spaans is als Catalaans.

Onafhankelijkheid zou Catalonië levend villen zijn.
Laat de Catalanen daarover maar zelf beslissen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 16:25   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Die dingen beslis je niet met een toevallige meerdeheid van één zetel of met een paar procentpunten verschil in een referendum.
Natuurlijk wel, zo werkt democratie. Of denkt u nog steeds dat de Brexit er niet komt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 16:32   #11
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Laat de Catalanen daarover maar zelf beslissen.
Zeg dat tegen Rajoy, niet tegen mij.

Ik vind het een fout Catalonië NIET zijn referendum te geven als daar in Catalonië een meerderheid voor te vinden is.

Maar als er wel een komt, a.u.b. dan geen zoals het belachelijke adviserende en polariserende Brexit, maar een bindend referendum met voldoende condities aan opkomst en meerderheid in procentpunten.

Al de rest is waardeloos en zoals ik zei: politiek avonturisme. Crimineel politiek avonturisme, zal ik er nog aan toevoegen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 februari 2017 om 16:35.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 16:38   #12
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

de opkomst zal geen probleem zijn in Catalonië!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 16:45   #13
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk wel, zo werkt democratie.
Welke democratie? De meest stompzinnig denkbare?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

Onafhankelijkheid zou Catalonië levend villen zijn.

Die dingen beslis je niet met een toevallige meerderheid van één zetel of met een paar procentpunten verschil in een referendum.
Citaat:
Jan van den Berghe: Of denkt u nog steeds dat de Brexit er niet komt?
Ik hoop van niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Maar als er wel een (referendum) komt, a.u.b. dan geen zoals het belachelijke adviserende en polariserende Brexit, maar een bindend referendum met voldoende condities aan opkomst en meerderheid in procentpunten.

Al de rest is waardeloos en zoals ik zei: politiek avonturisme. Crimineel politiek avonturisme, zal ik er nog aan toevoegen.

Ik houd het hierbij.
ik zei wat ik er moest over zeggen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 februari 2017 om 16:47.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 16:49   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Het zou me democratisch lijken dat er een referendum mag komen, en dat voorafgaand de Catalanen geïnformeerd worden over welk soort zelfbestuur men wil: vb. in de EU blijven, relaties tussen Catalonië en Spanje wijzigen amper (zoals voor de EEG er een Benelux was, en een muntunie B en Luxemburgse Fr ..)
Misschien zelfs (alhoewel volledig overbodig gezien ze in de EU willen blijven) een garantie op vrij verkeer van personen, goederen, kapitaal, handel ... met de Spanjaarden die in Catalonië wonen, werken of er willen komen wonen, werken ....

Zodat het duidelijk wordt dat er geen "oorlogsverklaringen" zijn met Spanje.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 12 februari 2017 om 16:51.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 17:05   #15
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Zie mijn post http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=689

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 februari 2017 om 17:32.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 19:15   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Welke democratie? De meest stompzinnig denkbare?
Doe de moeite alles te lezen, dan weet u het antwoord wel.

Citaat:
Vergelijk met Zwitserland: als er daar een kanton een referendum houdt om uit de federatie te stappen, dan wordt dit ernstig genomen. In Spanje mag de stem van een deelstaat niet weerklinken. Wie het toch aandurft, krijgt te maken met het Madrileens repressieapparaat.

Vergelijk bijvoorbeeld met de vorming van het nieuwe kanton Jura in Zwitserland. Zijn er toen politici uit de Jura vervolgd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 19:17   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik hoop van niet.
Natuurlijk komt die er, zeker nu het Lagerhuis ook groen licht heeft gegeven. De stemming in het Hogerhuis zal slechts een formaliteit inhouden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 19:21   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Maar als er wel een komt, a.u.b. dan geen zoals het belachelijke adviserende en polariserende Brexit, maar een bindend referendum met voldoende condities aan opkomst en meerderheid in procentpunten.
Er is geen enkele reden te twijfelen aan de legitimiteit van het Brexitreferendum. En al zeker niet als het gaat om de opkomst.

http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=4463
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 19:45   #19
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Artur Mas: 'Pujol no es un corrupto'

- La Vanguardia
http://www.lavanguardia.com/politica...-corrupto.html

MAAR HIJ STINKT WEL...



Artur Mas Een "martelaar"

Citaat:
Handelsblatt: “El partido de Artur Mas, Convergencia está corrupto hasta la médula”, subraya. De hecho añade el diario alemán, “Durante décadas, CDC ha practicado” en Cataluña “un sistema de 3%” en adjudicaciones de obras públicas a los empresarios catalanes. Al juicio de Handelsblatt, “En cada adjudicación de obra pública” en Cataluña, “la empresa en cuestión ten�*a que pagar un 3% a CDC”, dice y añade que “a veces, -CDC- pasaba de cobrar el 3% a cobrar hasta el 80% del total del dinero de la obra adjudicada”, puntualiza la empresa alemana.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 19:49   #20
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is geen enkele reden te twijfelen aan de legitimiteit van het Brexitreferendum. En al zeker niet als het gaat om de opkomst.

http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=4463
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be