Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 april 2017, 22:03   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard Het einde van Ubuntu Unity

Is het alweer zes jaar?
Zes jaar geleden dat wij,Ubuntu-gebruikers zacht maar zeker weggeduwd werden uit onze vertrouwde GNOME-,KDE-,of andere werkomgeving en moesten en zouden op "Unity" werken...

Het was vloeken,het is soms nog vloeken...

Maar kijk,we worden alles gewoon,en tenslotte paste het in het "grote" plan om Ubuntu Linux "naadloos" te kunnen gebruiken op PC's,maar evengoed op tablets en smartphones nietwaar?

https://arstechnica.com/information-...ome-next-year/


Het ziet ernaar uit dat het ubuntu-project op smartphones en tablets zal gestopt worden,en bijgevolg het ganse Unity verhaal overbodig wordt.
Dus bij Ubuntu-distributies vanaf volgend jaar wordt GNOME weer de standaard desktop....

Ik kijk er eigenlijk ook weer naar uit

Overigens,de firma Canonical die Ubuntu-linux uitbrengt,is immens belangrijk in de Cloud-wereld.Dat "Ubuntu voor de desktop" gedoe is bijna een "sidekick" verhaal....

Laatst gewijzigd door kelt : 5 april 2017 om 22:05.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2017, 15:59   #2
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.807
Standaard

Dat is de reden waarom ik nooit echt Ubuntu heb gebruikt.
Zo hebben ze vele wielen heruitgevonden die later een paar spaken bleken te missen.

Geef mij maar OpenSUSE.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2017, 19:07   #3
strijkijzer
Gouverneur
 
Geregistreerd: 27 februari 2016
Berichten: 1.030
Standaard

Ik gebruik mint wat voor gevolgen gaat dat voor me hebben want ik ken er niet veel van ?
Gebruik het nu een jaar en crashed meer dan Windows ooit deed,dat wel.

Laatst gewijzigd door strijkijzer : 6 april 2017 om 19:12.
strijkijzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2017, 21:12   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Het afschaffen van "Unity" zou geen enkel gevolg moeten hebben voor andere Linux-distributies die onderliggend ook gebruik maakten van Ubuntu...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2017, 21:28   #5
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Overigens, de firma Canonical die Ubuntu-linux uitbrengt, is immens belangrijk in de Cloud-wereld. Dat "Ubuntu voor de desktop" gedoe is bijna een "sidekick" verhaal ...
Nieuwe smartphones draaien meestal op een van de volgende besturingssystemen:
  • Apple iOS
  • Google Android
  • Windows Phone 7, 8 & 10 (Microsoft)
  • BlackBerry 10 (BlackBerry)
Toekomstige besturingssystemen voor smartphones zijn:
  • Firefox OS (Mozilla)
  • Tizen (Samsung en Intel)
  • Ubuntu Phone (Canonical)
  • Aliyun OS (Alibaba)
  • Sailfish OS
BRON
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2017, 05:31   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Nieuwe smartphones draaien meestal op een van de volgende besturingssystemen:
  • Apple iOS
  • Google Android
  • Windows Phone 7, 8 & 10 (Microsoft)
  • BlackBerry 10 (BlackBerry)
Toekomstige besturingssystemen voor smartphones zijn:
  • Firefox OS (Mozilla)
  • Tizen (Samsung en Intel)
  • Ubuntu Phone (Canonical)
  • Aliyun OS (Alibaba)
  • Sailfish OS
BRON
Zoals eerder uitgelegd;

Ubuntu Phone was al een zwakke baby en is straks dood

Voor gebruikers van Ubuntu zal het veel interessanter te weten hoe de "LTS"-versies aangepakt zullen worden.
We zijn momenteel nog in het tijdperk van 14.04 LTS en 16.04 LTS.Dit zijn de schitterende "Long term Support"-versies (iedere 2 jaar een nieuwe versie,en zeker 3 jaar ondersteuning en updates,hetgeen van de tussenliggende versies niet gegarandeerd wordt) en die momenteel zwaar leunen op de Unity gebruikservaring....

Idealiter zou 16.04 LTS bij een van zijn updates volgend jaar een gemakkelijk pad weg van Unity moeten kunnen aanbieden.
Een gebruiker van Linux kan altijd zijn systeem aanpassen zoals het hem schikt,maar er is altijd het risico dat er losse eindjes zitten,beter dit via het updatesysteem van de distributeur te laten gebeuren.Op die manier heb je altijd een systeem waarop je kunt WERKEN in plaats van "knutselen"

Laatst gewijzigd door kelt : 7 april 2017 om 05:46.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2017, 12:59   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

"De markt" wil eigenlijk niet te veel fragmentatie,en desnoods moet dat maar ten koste van innovatie.

Zelfs het machtige Microsoft heeft dat moeten ondervinden,Windows phone is nu een niche-product.

Samsung,bijvoorbeeld heeft ook een Linux-gebaseerd OS ontwikkeld,Tizen genaamd,maar lijkt geen van hun vlaggenschip-phones aan te bieden hiermee.De "markt" wil Android ,dus krijgt de markt Android...

Trouwens,innovatie......
eerlijk,wat valt er eigenlijk nog te innoveren aan die phones en tablets?

Laatst gewijzigd door kelt : 8 april 2017 om 13:00.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 07:09   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Het is ondertussen zover...

Met de recente "Ubuntu 17.10" distributie wordt al een voorproefje gegeven van de terugkeer(na 6 jaar) van "GNOME" als het "standaard" Ubuntu -scherm...(met overigens de optie om KDE te kiezen .........en zelfs Unity blijft nog beschikbaar)..


https://arstechnica.com/gadgets/2017...-of-the-gnome/

Bij volgende LTS-versie,18.04, zal de transitie dan beklonken zijn Ondergetekende draait nog steeds op 14.04,negeert 16.04 volkomen en zal overschakelen naar 18.O4 als de tijd daar is.......Voor 14.04 zie ik nog steeds updates doorkomen dus verwacht ik geen probs....Dit is het schitterende werk van Canonical (de uitgever van Ubuntu) en de "community" die als een model mogen beschouwd worden als het er om gaat hun gebruikers te blijven steunen...

In het stukje in bijlage speculeert de auteur er op dat Canonical,een commerciele firma ,sterk in server-gerelateerde software en dienstverlening en dus kijkend naar de "bottomline" mogelijk de verdere ontwikkelingen van de "desktop" versie zal afwentelen naar de "community",zoals het bij verschillende andere Linux-distributie al lang gebruikelijk is....Dat hoeft dus geen slecht teken te zijn.....Maar dat is voorlopig nog steeds speculatie...

In ieder geval,ik kijk als tevreden 14.04 gebruiker al uit naar Ubuntu 18.04 LTS ....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 1 december 2017 om 07:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 07:46   #9
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het is ondertussen zover...

Met de recente "Ubuntu 17.10" distributie wordt al een voorproefje gegeven van de terugkeer(na 6 jaar) van "GNOME" als het "standaard" Ubuntu -scherm...(met overigens de optie om KDE te kiezen .........en zelfs Unity blijft nog beschikbaar)..


https://arstechnica.com/gadgets/2017...-of-the-gnome/

Bij volgende LTS-versie,18.04, zal de transitie dan beklonken zijn Ondergetekende draait nog steeds op 14.04,negeert 16.04 volkomen en zal overschakelen naar 18.O4 als de tijd daar is.......Voor 14.04 zie ik nog steeds updates doorkomen dus verwacht ik geen probs....Dit is het schitterende werk van Canonical (de uitgever van Ubuntu) en de "community" die als een model mogen beschouwd worden als het er om gaat hun gebruikers te blijven steunen...

In het stukje in bijlage speculeert de auteur er op dat Canonical,een commerciele firma ,sterk in server-gerelateerde software en dienstverlening en dus kijkend naar de "bottomline" mogelijk de verdere ontwikkelingen van de "desktop" versie zal afwentelen naar de "community",zoals het bij verschillende andere Linux-distributie al lang gebruikelijk is....Dat hoeft dus geen slecht teken te zijn.....Maar dat is voorlopig nog steeds speculatie...

In ieder geval,ik kijk als tevreden 14.04 gebruiker al uit naar Ubuntu 18.04 LTS ....
Gaat dat dan terug moeilijker worden ? Ik ben pas Ubuntu beginnen gebruiken bij 16.04, de terminal heb ik amper gebruikt en het meeste is mislukt wat ik heb geprobeerd te doen. Ik keek ook uit naar de smartphone. Spijtig dat die er niet is gekomen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 1 december 2017 om 07:47.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 09:40   #10
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Ik ben terug ubuntu beginnen gebruiken. Ttz xubuntu op een overjaarse dell laptop (13 jaar, maar nog goed genoeg voor in mijn werkplaats) en ubuntu op een vaio .
Op de vaio die, oorspronkelijk windows7 had, stond windows10. maar sinds de laatste update verleden week kon de videokaart niet meer optimaal gebruikt worden. En dat net op het moment dat ik er een nieuwe SSD harde schijf ingestoken had om de snelheid weer een beetje op peil te krijgen.
Met ubunt 16.04 LTS kan ik weer optimaal genieten van mooi beeld (1280 ipv 1024) en een meer dan acceptabele snelheid.

Wat verschil maakt die gnome uit? Is dat enkel het uiterlijk?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 13:18   #11
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Ooit eens op een USB 3.0 stick staan gehad Ubuntu maar het kon mij niet echt bekoren.

Het is wel de 'beste' Linux distributie als je altijd Windows gewoon geweest bent.

Mochten er mensen zijn die uiteindelijk toch naar Linux willen overschakelen dan zijn er nog best veel andere distributies maar sommige daarvan eisen echt wel iets meer kennis van Linux.

Eerlijkheidshalve moet ik schrijven dat Windows 10 + Creators update en de laatste updates/upgrades het nog niet zo slecht doet.

Het testen van andere OS systemen op USB stick zetten of er ééntje in VirtualBox gooien, iets voor de echte fans.

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 1 december 2017 om 13:20.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 19:04   #12
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ooit eens op een USB 3.0 stick staan gehad Ubuntu maar het kon mij niet echt bekoren.

Het is wel de 'beste' Linux distributie als je altijd Windows gewoon geweest bent.

Mochten er mensen zijn die uiteindelijk toch naar Linux willen overschakelen dan zijn er nog best veel andere distributies maar sommige daarvan eisen echt wel iets meer kennis van Linux.

Eerlijkheidshalve moet ik schrijven dat Windows 10 + Creators update en de laatste updates/upgrades het nog niet zo slecht doet.

Het testen van andere OS systemen op USB stick zetten of er ééntje in VirtualBox gooien, iets voor de echte fans.

Als je de pro-versie hebt van windows 10 moet je zelfs geen virtualbox installeren, maar gewoon de hyper-v feature activeren. (https://docs.microsoft.com/en-us/vir...enable-hyper-v)

xubuntu heb ik nog wel gebruikt als HTPC. Momenteel gebruik ik al even centos, naast FreeBSD, wat me prima bevalt. Maar wel liever puur commandline.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 22:14   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

Wat verschil maakt die gnome uit? Is dat enkel het uiterlijk?
Voor de gewone gebruiker is dat in de praktijk het "uiterlijk".Gezien Gnome nog steeds vanuit de "PC"-gebruiker denkt en dus "muisgericht" is (zoals Windows) zult U het waarschijnlijk zelfs aangenamer vinden om mee te werken...


"Unity" was een langdurig project om,vanuit het standpunt van de gebruiker,eenzelfde soort interface te bedenken voor PC's dan wel voor apparaten met touch-screens...Voor de programmeurs die dat allemaal moesten zien te realiseren zal het best pittig geweest zijn...

We weten dat ook Microsoft met dergelijk experiment uiteindelijk in de mist verdwenen is.......


We moeten het gewoon aanvaarden,er zijn compacte touch-screen apparaten die best hun eigen type interface hebben,zoals op Android en i-phone toestellen,en er zijn apparaten met grote beeldschermen en dito toepassingen die,ongeacht of ze muis- en/of touch-screen bediend worden, best werken met hun eigen presentatie- en ingavemethoden voor de gebruiker...(Windows,Gnome,KDE,........old-school x-windows desnoods....)
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 1 december 2017 om 22:19.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2017, 16:16   #14
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Als je de pro-versie hebt van windows 10 moet je zelfs geen virtualbox installeren, maar gewoon de hyper-v feature activeren. (https://docs.microsoft.com/en-us/vir...enable-hyper-v)

xubuntu heb ik nog wel gebruikt als HTPC. Momenteel gebruik ik al even centos, naast FreeBSD, wat me prima bevalt. Maar wel liever puur commandline.
Gelijk heeft u, je kan inderdaad Hyper-v inschakelen.

Windows 10 staat ook ietwat vriendelijker ingesteld naar Linux toe ondanks sommige teksten op het net die beweren van niet.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be