Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Bekijk resultaten enquête: Kan minister Schauvlieghe aanblijven ?
Nee 6 75,00%
Ja 1 12,50%
Ja, maar enkel omdat ik haar sexy vind 0 0%
Minister wie? 1 12,50%
Aantal stemmers: 8. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juni 2015, 19:35   #1
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.715
Standaard Uitholling van ruimtelijke ordening in Vlaanderen

Wat doe je als je minister bent, en de bouwinspectie haar werkt probeert te doen
Je beperkt haar werkingsmogelijkheden

Wat doe je als minister bent, en de plaatselijke deskundigen teveel kennis hebben ?
Je zorgt ervoor dat ze geen diploma meer nodig hebben

Gelukkig is er één iemand die content gaat zijt

__________________
r

Laatst gewijzigd door koe de poing : 18 juni 2015 om 19:44.
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 23:42   #2
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
Gelukkig is er één iemand die content gaat zijt
Effe on/off-topic: er zijn wel mooie exemplaren bij
Maar ook STRONTLELIJKE !!!!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)


Laatst gewijzigd door cookie monster : 18 juni 2015 om 23:42.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 07:15   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.862
Standaard

Ongeacht de Minister of Staatssecretaris is er in Vlaanderen geen "Ruimtelijke Ordening" mogelijk en wel om de volgende redenen:

-Ruimtelijke Ordening-plannen zijn slechts papier,en de streepjes er op kunnen en worden gewijzigd.
-De bevolking groeit verder aan,en er wordt daar niks tegen gedaan.
-Wat niet als "natuurgebied" aangemerkt staat kan geheel in beton en asfalt gegoten worden,zelfs landbouwgrond...(onder het mom van "bedrijfsgebouwen of dienstwegen)
-De typische Vlaming lijkt eigenlijk niet geinteresseerd te zijn in zijn/haar eigen land buiten de eigen fermette.Als hij/zij groen ,of natuur,wil zien dan gaat hij/zij naar het buitenland om dat te gaan zien.Maar o wee als een vermetele vos de "ecologische scharrelkipjes" komt stelen of als er wat everzwijnen blijken te leven in het naburige groepje bomen (in Vlaanderen" bos" genoemd)....


neen....ik zie niet hoe een politicus verantwoordelijk gesteld kan worden voor het gedrag van miljoenen onverschilligen.

Laatst gewijzigd door kelt : 20 juni 2015 om 07:19.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2015, 14:37   #4
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.715
Standaard

Het dossier Essers maakt weer maar eens duidelijk dat Schauvliege moet opstappen.

ruimtelijke ordening �* tête du client, in een dossier dat ze niet kent, en waarin ze bovendien nog loog dat ze zich "versprak" over het watergebonden karakter:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joke S.
"Dus het is een bedrijf dat ook watergebonden is en waar zij nu liggen en waar die uitbreiding plaatsvindt, dat is ook aan het water".
verspreking ammehoela !

Schauvliege buiten.

__________________
r

Laatst gewijzigd door koe de poing : 19 september 2015 om 14:58.
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2015, 15:42   #5
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Het is sowieso al geen goed idee om iemand van de partij van de boeren, wat de CD&V is, op zo'n domein te zetten. Ah ja, het zal wellicht niet zoveel uitmaken wat in Vlaanderen komt er nog steeds bos bij - althans volgens Schauvlieghe.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2015, 17:15   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het is sowieso al geen goed idee om iemand van de partij van de boeren, wat de CD&V is, op zo'n domein te zetten. Ah ja, het zal wellicht niet zoveel uitmaken wat in Vlaanderen komt er nog steeds bos bij - althans volgens Schauvlieghe.
Neen, volgens metingen
Citaat:
De Boswijzer maakt gebruik van digitale luchtfoto’s met zeer hoge resolutiebeelden waarbij in een eerste stap onderscheid gemaakt wordt tussen groen en niet-groen. In een tweede stap wordt gekeken naar welk groen hoger is dan drie meter en in een derde stap wordt die bomenkaart omgezet in een ‘boskaart’. De afspraak is gemaakt dat er slechts sprake is van bos zodra de bomen hoger zijn dan drie meter en de oppervlakte meer dan een halve hectare beslaat.
Wat weet jij nu van het aantal ha bossen ? Je staart wslk enkel op bebouwing langs de wegen, kom toch eens echt naar buiten met je fiets.

Bossen groeien overigens relatief snel. Vlaanderen heeft zelfs al een (inter)Nationaal natuurpark Hoge kempen in Limburg.

Citaat:
http://www.natuuralsgoedebuur.be/nl-...n#.Vf2IsN_tmko

07-10-13 Uit de nieuwste meting van de Boswijzer blijkt dat Vlaanderen 8.262 hectare meer bos telt dan twee jaar geleden.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 september 2015 om 17:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2015, 18:28   #7
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bossen groeien overigens relatief snel.
Er is een verschil tussen een bos en een complex ecosysteem. En dat verkrijg je niet zomaar.

Joke buiten.
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2015, 18:59   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
Er is een verschil tussen een bos en een complex ecosysteem. En dat verkrijg je niet zomaar.
Dat klopt natuurlijk.

Maar onze @BS had het over bos.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2015, 12:07   #9
Sywen
Minister-President
 
Sywen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2007
Berichten: 5.825
Standaard

reactie van Wouter Deprez:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Deprez
Mevrouw Schauvliege,

ik wou u graag nog eens spreken over het dossier Essers nv, dat in Genk dringend wil uitbreiden in natuurgebied.
Ik vind dat Essers mag uitbreiden, maar dan op de bedrijventerreinen die vrij zijn in Limburg.

U zegt me dat ik het verhaal fout vertel.

Ik heb ingezien dat dat klopt.

Ik had gezegd dat er 300 hectare beschikbare bedrijfsgronden zijn in Limburg.
Volgens de cijfers in uw commissie Leefmilieu gisteren gaat het om 900 hectare.

Mijn excuses.

Andere opmerkingen die ik gaf, beantwoordde uw kabinet al klagend met : „Je weet zeker niet hoeveel tijd we hier al in hebben gestoken.”

Ik zag u gisteren antwoorden geven op vragen van parlementairen in de commissie Leefmilieu.

Wat mij opviel : de discussie bleef verzanden in de valse tegenstelling ecologie/economie.

„Waar kan een bedrijf tegenwoordig nog uitbreiden, als je al geen bomen meer mag kappen?”, was een algemene teneur.

Wel, ik vertel u graag over het studiewerk in het Essers-dossier van advocaat milieurecht Hendrik Schoukens.
Hij bestudeerde het huidige GRUP, dat nu voorligt om de nieuwe uitbreiding van Essers mogelijk te maken.
Hij bestudeerde ook het GRUP 2009, dat werd opgemaakt om de vorige uitbreiding van Essers in dit natuurgebied mogelijk te maken.

Hij kwam tot de volgende conclusie : het hele dossier voor de huidige uitbreiding van Essers nv is een slecht gecamoufleerde poging om de juiste procedure te ontwijken voor het kappen van Natura2000-bos.
De bevoegde rechter zal bij een eventuele rechtszaak wellicht niet akkoord gaan met deze gang van zaken.

„Dat is spijtig”, dacht ik, „als je er al zoveel tijd hebt ingestoken, en dat het dan nog niet voorbij de rechter zal geraken.”

Het is dubbel spijtig omdat u hiermee de procedure eindeloos rekt.

Essers nv is in het dossier zeer duidelijk : het wil het bedrijf al uitbreiden in de tweede helft van dit jaar.

Ik moet vaststellen dat u in samenspraak met Essers voor een procedure hebt gekozen die niet klopt.

Daarmee maakt u de onmiddellijke creatie van jobs onmogelijk, aangezien deze procedure aangevochten kan worden.

„U weet zeker niet hoeveel tijd ik hier al ingestoken heb.”

De laatste keer dat ik dat gezegd heb, was tegen een leraar in het zesde middelbaar.
Toen ik op het mondeling examen wiskunde op geen enkele vraag kon antwoorden, zei ik als laatste argument : „U weet zeker niet hoeveel tijd ik hier al ingestoken heb.”

Pas bij het herexamen zag ik in dat dat een onvolwassen reactie was.

U volgt voor deze uitbreiding het foute pad, en daarmee verzaakt u aan uw verantwoordelijkheid als minister. Meer zelfs : u blokkeert de creatie van nieuwe jobs door te suggereren dat deze piste een juridische mogelijkheid is.

Als u toch nog op het ingeslagen glibberige pad wilt doorgaan : in het GRUP van 2009, voor de eerdere uitbreiding in natuurgebied, staat drie keer uitdrukkelijk vermeld en beloofd dat deze uitbreiding éénmalig is.

In het GRUP 2014 en in het bijbehorende MilieuEffectenRapport wordt met geen woord meer gerept over deze uitdrukkelijke voorwaarde.

U kunt twee dingen doen.
Of u schrijft in het GRUP 2014 waarom de belofte van 2009 een loze belofte was.
Dat moet u niet doen : dan weet het grote publiek dat je aan de Vlaamse overheid om het even wat kunt beloven, zonder je aan je belofte te moeten houden.

Of u verwijdert met Tipp-Ex de gemaakte beloftes en voorwaarden uit het GRUP van 2009.

Wellicht valt dat het minste op.
Misschien ziet de rechter het niet.
Misschien valt het de publieke opinie niet op.

Op p. 9 staat

„Omwille van de natuurwaarden van de omgeving is verdere uitbreiding uitgesloten.”

Op p. 13 staat

„Het gaat hier om een eenmalige uitbreiding in SBH-Z. Groep Essers geeft duidelijk aan in de toekomst geen bijkomende uitbreidingen in de SBZ-H aan te vragen.”

Op p. 21 staat

„het betreft een eenmalige uitbreiding; er is geen verdere uitbreiding mogelijk zonder significant negatieve impact.”

Veel schilderplezier!

P.S. Toen u gevraagd werd of de regering nog geen twijfel was gerezen of ze de juiste beslissing aan het nemen was, zei u met enige trots : „Minister Muyters is op dit moment op bezoek bij de firma Essers. Ik denk dat dat de eensgezindheid illustreert.”

Ik hoop dat andere ministers op dat moment op bezoek waren bij mensen die bezwaarschriften indienden en pertinente opmerkingen gaven in dit dossier.

Anders illustreert het bezoek van minister Muyters vooral het gebrek aan democratisch gehalte van uw regering.

Ook hier bent u steeds welkom voor een gesprek.
Stuur me een pm.
De koffie staat klaar.
in tegenstelling tot Joke, kent Wouter wel dit dossier.
Joke is alarmerend onbekwaam.
__________________
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 23 september 2015 om 12:08.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2015, 13:10   #10
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

En nu komt voor een keertje het frauduleus bedissel uit. Waarschijnlijk weten we niet eens 90% van dit soort wantoestanden.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2015, 10:07   #11
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Neen, volgens metingen


Wat weet jij nu van het aantal ha bossen ? Je staart wslk enkel op bebouwing langs de wegen, kom toch eens echt naar buiten met je fiets.

Bossen groeien overigens relatief snel. Vlaanderen heeft zelfs al een (inter)Nationaal natuurpark Hoge kempen in Limburg.
Wellicht is het nog steeds onverminderd verder verkavelen van bestaande percelen waarbij kaalkap doorgaans de regel is en het verder ontbossen van reeds bewoonde percelen dan maar een illusie.

Natuurlijk telt dit niet als "bos", maar het mag wel duidelijk zijn dat er nog steeds in toenemende mate veel groen verdwijnt - legaal of illegaal, dat zal iedereen wel in zijn of haar gemeente kunnen vaststellen. Dat er hier en daar wat bos wordt aangeplant, is niet meer dan een schaamlampje.

De volgende stap is waarschijnlijk het rooien van de bomen langs de talloze wegen in Vlaanderen waar meneer de automobilist voor pleit.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2015, 16:39   #12
knip
Gouverneur
 
knip's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 september 2011
Berichten: 1.109
Standaard

Ik heb de indruk dat ze in een hogere versnelling zijn geschoten ivm met de betonering van Vlaanderen. Bosloze grond is meer waard dan beboste grond. Ons landje telt 4 milieuministers, die moeten ook betaald worden...
knip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2015, 10:26   #13
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

Nog een staaltje van slordigheid.

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20151009_0...der-noord-zuid

Citaat:
Houthalen-Helchteren - Een foute kaart over een VEN-gebied (Vlaams Ecologisch Netwerk) legt een bom onder de omleidingsweg voor de Noord-Zuidverbinding in Houthalen-Helchteren. Als de Raad van State hierover valt, moet de hele procedure voor de derde keer van vooraf aan beginnen, waardoor dit dossier opnieuw jaren vertraging zal oplopen. Minister van Omgeving en Natuur Joke Schauvliege (CD&V) erkent de fout. “Die is gemaakt in de vorige legislatuur. Ik wil een onderzoek hoe deze stommiteit in godsnaam is kunnen gebeuren”, zegt ze.
In het nieuwe ruimtelijk uitvoeringsplan zit dezelfde kaart van het tracé als in het afgekeurde uitvoeringsplan. En dat hoewel de corridor door het VEN-gebied niet mocht van Europa.

De Europese waakhond kijkt met argusogen toe als het over beschermde groengebieden gaat.

PS - Minister van de Natuur in de vorige legislatuur was...

Laatst gewijzigd door bartelx : 10 oktober 2015 om 10:29.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2015, 10:38   #14
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

Het N-VA- verkiezingsprogramma stelt (p.56) : "We voeren de Europese en internationale afspraken inzake biodiversiteit onverkort uit en zorgen voor een aanzienlijke verbetering van de instandhouding van onze speciale beschermingszones tegen 2020."

Ook NV-A kan, als leading lady in de Vlaamse regering, de minister van natuur hierop eens aanspreken.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2015, 10:41   #15
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.862
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Nog een staaltje van slordigheid.

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20151009_0...der-noord-zuid



In het nieuwe ruimtelijk uitvoeringsplan zit dezelfde kaart van het tracé als in het afgekeurde uitvoeringsplan. En dat hoewel de corridor door het VEN-gebied niet mocht van Europa.

De Europese waakhond kijkt met argusogen toe als het over beschermde groengebieden gaat.

PS - Minister van de Natuur in de vorige legislatuur was...
Een vreselijke blunder.
Hopelijk zijn er al geen overeenkomsten met boetebeding gemaakt met aannemers....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be