Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 juni 2010, 18:48   #1
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard Idiote doodrijders.

Een fenomeen waar ik mij echt niet aan kan verstaan, en het komt nogal veel voor.
Deze namiddag weer op de E40 Brussel-Antwerpen.

Een auto staat geparkeerd op de pechstrook (om gelijk welke reden) en wordt aangereden door een bestelwagen, maar wat een idioot kalf! De balans: 2 doden van de auto die op de pechstrook geparkeerd stond.

AUB, de pechstrook, voor wat dient dat? Voor de pechgevallen ed uiteraard. Hoe komt het dan in Godsnaam dat zovele mensen de dood vinden omdat ze geparkeerd stonden op de pechstrook? De pechstrook zou net veilig moeten zijn, maar in feite is ze erg onveilig. En let er eens op hoeveel pechparkeerders je zoals tegenkomt? Heel heel weinig.

Allerlei idiote sukkels zorgen ervoor dat de pechstrook erg onveilig is.
Vb: sommige afritten zijn felle cirkels, waar je niet verder kunt kijken dan enkele meters. Ze bestaat in 2 delen: de helft voor de gebruikers, en de rechterhelft als pechstrook. Maar ontelbare keren zag ik van die stomme mensen gewoon half of zelfs helemaal op die pechstrook rijden, gewoon uit luiheid of simpelweg domheid. Indien daar nu iemand geparkeerd stond waren er gegarandeerd brokken ervan gekomen.


Ik erger mij dus echt blauw aan die onnozele onbedachtzaamheid en onverantwoordelijkheid van die mensen. Die mensen moesten gewoon hun rijbewijs afgenomen worden, want ze zijn echt een gevaar op de weg.

Excuseer voor de vele scheldwoorden in de post, maar dit moest echt van mij af. Alweer 2 mensen vonden de dood door enkel op de pechstrook te staan. Die bestelwagen moest daar gewoon niet zijn. De stompheid en nonchalance van sommigen toch.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100629_118
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2010, 19:05   #2
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Er wordt niet voor niets geadviseerd op de pechstrook zo SNEL mogelijk te verlaten ( waar mogelijk)
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2010, 19:10   #3
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Er wordt niet voor niets geadviseerd op de pechstrook zo SNEL mogelijk te verlaten ( waar mogelijk)

Idd maar dit zou toch zo niet mogen zijn?
Ik dacht al eens bij mezelf wat ik zou doen indien ik met panne kreeg af te rekenen.
Ik zou, indien mogelijk, mijn auto naast de pechstrook in de graskant laten bollen.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2010, 20:15   #4
Dajjal
Minister
 
Dajjal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Locatie: In mijn zwembad.
Berichten: 3.164
Standaard

Motorrijders kennen dit goed. Target Fixation.

Je rijdt naar waar je kijkt. Bij motards kan dat resulteren in het niet halen van een bocht maar het decor in te rijden omdat de ogen gefixeerd zijn op dat decor (ik haal het niet, ik haal het niet...)

Bij bestelwagens kan dat dus ook gebeuren als het kalf aan het stuur te veel aandacht heeft voor een wagen op de pechstrook...
__________________

Laatst gewijzigd door Dajjal : 29 juni 2010 om 20:15.
Dajjal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2010, 20:26   #5
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Waarom (tien)duizenden chauffeurs niet inrijden op een pechstroker en ééntje wel ? geen idee..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2010, 20:38   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Er wordt niet voor niets geadviseerd op de pechstrook zo SNEL mogelijk te verlaten ( waar mogelijk)
Idd, eerst vier pinkers op... zo snel mogelijk uitstappen, als het gaat rechterkant (passagiers toch) - fluo-vestje aan - en snel áchter de vangrails gaan staan. Dan pas hulpdiensten verwittigen.
Ook gevarendriehoek goed zichtbaar gaan opstellen - rand pechstrook- ca. 100 m voor jouw voertuig.

even googlen:
Citaat:
http://www.uitweg.be/uitweg67/de_pec..._rijsrook.html

De pechstrook is geen rijstrook

De pechstrook heet niet toevallig ‘pechstrook’: het is een strook die alleen gebruikt mag worden bij pech.

Op de pechstrook staan is levensgevaarlijk. Auto’s en vrachtwagens rijden er aan hoge snelheden rakelings langs. Het is dan ook ten strengste verboden even op de pechstrook te gaan staan om de wegenkaart te bekijken, te bellen of te plassen. Wie daar stilstaat, verhindert overigens de doorgang van de hulpdiensten (politie, brandweer, ziekenwagen, takelwagen…) bij filevorming. Ook rijden op de pechstrook – bijvoorbeeld om een file voorbij te rijden en de volgende afrit te nemen – is niet toegelaten. U moet de pechstrook dus altijd vrijhouden, behalve bij een geval van overmacht, zoals autopech of een verkeersongeval. Maar ook dan wordt aangeraden om zoveel mogelijk gebruik te maken van de vluchthavens of, indien mogelijk, via de rechterrijstrook verder te rijden naar de volgende parking of afrit.

Foto: Parkeer uw wagen bij voorkeur op een vluchthaven. Maar hou er wel rekening mee dat u niet via de pechstrook naar een vluchthaven mag rijden

Hoe de pechstrook gebruiken?
Als u bij pech of een ongeval noodgedwongen met uw auto moet stilstaan op de pechstrook, hou dan rekening met volgende veiligheidsvoorschriften:

•Parkeer uw wagen zo dicht mogelijk tegen de vangrails of in een vluchthaven en zet de vier richtingaanwijzers aan.

•Trek uw fluohesje aan en stap uit, bij voorkeur aan de rechterkant.

•Laat eventuele passagiers uitstappen (liefst ook weer aan de rechterkant) en achter de vangrail wachten, ook als het slecht weer is.

•Plaats een gevarendriehoek op ongeveer 100 meter achter uw auto.
Stap hiervoor op de pechstrook zo dicht mogelijk tegen de vangrail of zelfs achter de vangrail als dat mogelijk is.

•Verwittig de hulpdiensten: als u met uw gsm belt, geeft u het best aan in welke rijrichting uw auto staat en bij welke hectometer- of kilometerpaal. Gebruikt u een praatpaal, dan weten de hulpdiensten automatisch waar u zich bevindt.

•Wacht bij uw auto achter de vangrail. Blijf niet op de pechstrook staan of lopen, ook niet overdag of op een goed verlichte weg.

•Als uw auto niet meer kan rijden, dan mag hij in principe niet op de pechstrook blijven staan. U moet hem dan zelf zo snel mogelijk laten
verplaatsen.
Doet u dat niet, dan kunnen politiemensen dat ambtshalve doen, op uw kosten en op uw risico.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 juni 2010 om 20:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2010, 20:41   #7
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Bij plaatselijke pechverhelpingen ben je helaas verplicht van op de pechstrook te blijven..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2010, 21:47   #8
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Een pechstrook, man past daar mee op.
Ik sta met 2 wielen op de pechstrook en 2 wielen zo ver mogelijk op het gras als het mogelijk is.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 07:21   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.148
Standaard

aanzuig effect is dat
je kijkt ernaar en je rijdt ertegen...

trouwens die lichten of die pijlen snachts bvb bij wegvesmalling hebben zo ook een immens aanzuigeffect.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 07:24   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Parkeer uw wagen zo dicht mogelijk tegen de vangrails of in een vluchthaven en zet de vier richtingaanwijzers aan.

•Trek uw fluohesje aan en stap uit, bij voorkeur aan de rechterkant.
ben ik de enige die daar het belachelijke van inziet ?


the dukes of Hazard vergeten !

Laatst gewijzigd door Anna List : 30 juni 2010 om 07:25.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 08:25   #11
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd, eerst vier pinkers op... zo snel mogelijk uitstappen, als het gaat rechterkant (passagiers toch) - fluo-vestje aan - en snel áchter de vangrails gaan staan. Dan pas hulpdiensten verwittigen.
Ook gevarendriehoek goed zichtbaar gaan opstellen - rand pechstrook- ca. 100 m voor jouw voertuig.

even googlen:
Resultaat: De pechdiensten worden platgereden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 08:56   #12
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Bestelwagens, meer dan hoog tijd dat ze ook daar een snelheidsbegrenzer en tachograaf opzetten. Mijn neef werkt voor een kleine koeriersdienst en heeft een redelijk grote bestelwagen, ,een halve vrachtwagen zeg maar, van de firma. Zijn baas, tevens zijn vader, verplicht hem om onwaarschijnlijke uren te kloppen. Meermaals zit hij 24 uur zo goed als onafgebroken achter het stuur. De tijdsdruk is enorm en om dit op te vangen rijdt hij regelmatig tegen 170, de maximum wat dat ding kan halen, over de Belgische, Nederlandse, Duitse en Franse snelwegen. Dat hij zichzelf dood rijdt, tot daar aan toe maar dat hij in het proces nog anderen mee kan/zal sleuren is er mij teveel aan. Dat zijn vader/baas en zijn ma dit "rij(wan)gedrag" echter goedkeuren kan er bij mij niet in.
Bestelwagens, meer dan hoog tijd dat ze ook daar een snelheidsbegrenzer en tachograaf opzetten.

Laatst gewijzigd door lantjes : 30 juni 2010 om 08:57.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 09:02   #13
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Bestelwagens, meer dan hoog tijd dat ze ook daar een snelheidsbegrenzer en tachograaf opzetten. Mijn neef werkt voor een kleine koeriersdienst en heeft een redelijk grote bestelwagen, ,een halve vrachtwagen zeg maar, van de firma. Zijn baas, tevens zijn vader, verplicht hem om onwaarschijnlijke uren te kloppen. Meermaals zit hij 24 uur zo goed als onafgebroken achter het stuur. De tijdsdruk is enorm en om dit op te vangen rijdt hij regelmatig tegen 170, de maximum wat dat ding kan halen, over de Belgische, Nederlandse, Duitse en Franse snelwegen. Dat hij zichzelf dood rijdt, tot daar aan toe maar dat hij in het proces nog anderen mee kan/zal sleuren is er mij teveel aan. Dat zijn vader/baas en zijn ma dit "rij(wan)gedrag" echter goedkeuren kan er bij mij niet in.
Bestelwagens, meer dan hoog tijd dat ze ook daar een snelheidsbegrenzer en tachograaf opzetten.
amai, wat voor familie hebde gij !!!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 09:04   #14
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
amai, wat voor familie hebde gij !!!
Aangetrouwd, allez, bij wijze van spreken. (is aangescheten zeggen ze hier....)
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 09:05   #15
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Aangetrouwd, allez, bij wijze van spreken. (is aangescheten zeggen ze hier....)
nog erger, de kant die je zelf vrijwillig koos dus !!!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 09:07   #16
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

De vader en het neefje zijn er pas later bijgekomen, toen de bol al aan mijn been was vergroeid.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 09:08   #17
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
De vader en het neefje zijn er pas later bijgekomen, toen de bol al aan mijn been was vergroeid.
rofl !


edit : het zegt toch wat over de sellectiecriteria die de familie van je echtgenote er op na houdt !

Laatst gewijzigd door Anna List : 30 juni 2010 om 09:09.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 09:13   #18
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
rofl !


edit : het zegt toch wat over de sellectiecriteria die de familie van je echtgenote er op na houdt !
Het enige wat daar telt is hoe groot uw wedde is Mijn madam is de uitzondering op die regel.

We wijken van ons rijbaan af, straks frontaal achteraan tegen Magni's kar.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 09:25   #19
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Het enige wat daar telt is hoe groot uw wedde is Mijn madam is de uitzondering op die regel.

We wijken van ons rijbaan af, straks frontaal achteraan tegen Magni's kar.
draadjes verneuken

Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 10:28   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Bestelwagens, meer dan hoog tijd dat ze ook daar een snelheidsbegrenzer en tachograaf opzetten. Mijn neef werkt voor een kleine koeriersdienst en heeft een redelijk grote bestelwagen, ,een halve vrachtwagen zeg maar, van de firma. Zijn baas, tevens zijn vader, verplicht hem om onwaarschijnlijke uren te kloppen. Meermaals zit hij 24 uur zo goed als onafgebroken achter het stuur. De tijdsdruk is enorm en om dit op te vangen rijdt hij regelmatig tegen 170, de maximum wat dat ding kan halen, over de Belgische, Nederlandse, Duitse en Franse snelwegen. Dat hij zichzelf dood rijdt, tot daar aan toe maar dat hij in het proces nog anderen mee kan/zal sleuren is er mij teveel aan. Dat zijn vader/baas en zijn ma dit "rij(wan)gedrag" echter goedkeuren kan er bij mij niet in.
Bestelwagens, meer dan hoog tijd dat ze ook daar een snelheidsbegrenzer en tachograaf opzetten.
En wat zou dan een snelheidsbegrenzer op 120 kmh algemeen helpen ? (analogie zware vrachtwagens rijbewijs C)
Want volgens Europa gaat die eraan komen ten vroegste in 2015 maar wslk 2018. http://www.autokanaal.be/nieuws/aid9...-te-komen.aspx

Er is natuurlijk kans dat - een bepaald deel van - die bestelwagenchauffeurs "hun verloren tijd" ´verloren´ op de veiligste wegen (de autosnelwegen in Europa) terug gaan goedmaken - snelheid/rijstijl - op de *veel gevaarlijkere gewone wegen* [max 90/70 kmh] incl. de bebouwde kom [max 50/30 kmh] ?

In Europa *zijn de autosnelwegen gemiddeld ca. 3 maal minder dodelijk per km als de overige wegen*, bron: http://internationaltransportforum.o...d/pdf/risk.pdf laatste 2 kolommen.

Ik ken wat van de ongevallenstatistiek van die bestelwagens, er zijn Duitse studies over, waar de registratie voor zulke ongevallen voldoende bijgehouden wordt om er cijfers op te plakken.

Er was idd een zeer verontrustende piek tot 2001, die vanaf 2002 geleidelijk afnam en sinds 2004 toch een serieuze dalende tendens heeft.
Statistisch spijtig dat de volledige studie van 1996 t.em. 2006 betreft en niet tot 2009.

Samengevat: er vallen zeker niet meer slachtoffers/ongevallen met deze bestelwagens als met personenwagens als men rekening houdt met het gestegen aantal ~ aantal kilometers; integendeel zelfs, vanaf 2005. Dit specifiek voor de populairste groep 2,8 - 3,5 T (rijbewijs B voldoende)

Het enige serieuze probleem dat blijft is dat bij ongevalschuld bij deze bestelwagenbetrokkenheid de bestelwagenchauffeur voor 64 % schuldig is aan deze ongevallen; terwijl dat algemeen voor personenwagenchauffeurs 55 % is.

directe link: Unfallbeteiligung von Kleintransportern - 2006 Erscheinungsdatum 18. März 2008 (.pdf)
uit Bundesanstalt für Straßenwesen (BASt) bast.de

Evolutie van het aantal verkeerdoden met bestelwagenbetrokkenheid tot 2001 zeer onrustwekkend gestegen... nadien afbouwend en nadien vanaf 2004 (2005) zelfs (serieus) %-gewijs dalend als de toename van het aantal 2,8-3,5 T tussen 1996 en 2006, oordeel zelf maar:

Jaren : 1996 .. 2001 2002 2003 2004 2005 2006
Doden : 50 |..| 132 120* ~132 ~132 101 111 (120* = - 9% tov 2001, bron Duitse verzekeringen: GDV)
%-toename
tov´96*: *|..|164% 140% ~164% ~164% 102% 122%

aantal 2,8-3,5T 164.000 331.232 386.088 430.358 468.376 507.224 548.441 (ref p 40)
%-toename
tov´96*: *|..|102 % 136% 162,5% 186 % 209% 234,4%

De toename van het aantal "bestelwagens" onder de + 7,5T op 10 jaar (1996-2006) :
3,5 - 7,5 T : - 20,1 %
2,8 - 3,5 T : + 234,4 %
2 - 2,8 T = + 0,3 %
onder 2 T = + 26,6 % (o.a. normale Post...)
Personenwagens = + 12,4 %

Spijtig genoeg niet met het aantal gereden kilometers - ook niet geschat - dan gaan we ervanuit dat het aantal km/bestelwagen gelijkgebleven is.

Zegt natuurlijk niet alles als we niet meer parameters hebben o.a afgelegde kilometers, gordeldracht zou ook zeer laag zijn in die bestelwagens, kan ook sinds 2004 rapide gestegen zijn ... wie weet, enz...

m.a.w. met statistieken kun je soms wat alle kanten uit...

Aja, dit is wat meer topic
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juni 2010 om 10:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be