Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juni 2010, 10:31   #21
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En wat zou dan een snelheidsbegrenzer op 120 kmh helpen ? (analogie zware vrachtwagens rijbewijs C)
Want volgens Europa gaat die eraan komen ten vroegste in 2015 of wslk 2018.

Dat "ze" dan "hun verloren tijd" op de veiligste wegen - de autosnelwegen - terug gaan goedmaken (snelheid/rijstijl) op de veel gevaarlijkere gewone wegen [max 90/70 kmh] of zelfs in de bebouwde kom [max 50/30 kmh] ?

In Europa zijn de autosnelwegen gemiddeld ca. 3 maal minder dodelijk per km als de overige wegen, bron: http://internationaltransportforum.o...d/pdf/risk.pdf laatste 2 kolommen.

Ik ken wat van de ongevallenstatistiek van die bestelwagens, er zijn Duitse studies over, waar de registratie voor zulke ongevallen voldoende bijgehouden wordt om er cijfers op te plakken.

Er was idd een zeer verontrustende piek tot 2001, die vanaf 2002 geleidelijk afnam en sinds 2004 toch een serieuze dalende tendens heeft.
Statistisch spijtig dat de volledige studie van 1996 t.em. 2006 betreft en niet tot 2009.

Samengevat: er vallen zeker niet meer slachtoffers/ongevallen met deze bestelwagens als met personenwagens als men rekening houdt met het gestegen aantal = aantal kilometers; integendeel zelfs, vanaf 2005.
(dit specifiek voor de populairste groep 2,8 - 3,5 T Rijbewijs B)

Het enige serieuze probleem dat blijft is dat bij ongevalschuld bij dze bestelwagenbetrokkenheid de bestelwagenchauffeur voor 64 % schuldig is aan deze ongevallen; terwijl dat algemeen voor personenwagenchauffeurs 55 % is.

directe link: Unfallbeteiligung von Kleintransportern - 2006 Erscheinungsdatum 18. März 2008 (.pdf)
uit Bundesanstalt für Straßenwesen (BASt) bast.de

Evolutie van het aantal verkeerdoden met bestelwagenbetrokkenheid tot 2001zeer onrustwekkend gestegen... nadien afbouwend en nadien vanaf 2004 (2005) zelfs (serieus) %-gewijs dalend als de toename van het aantal 2,8-3,5 T tussen 1996 en 2006, oordeel zelf maar:

Jaren : 1996 .. 2001 2002 2003 2004 2005 2006
Doden : 50|..| 132 120* ~132 ~132 101 111 (120* = - 9% tov 2001, bron Duitse verzekeringen: GDV)
%-toename
tov´96: *|..|164% 140% ~164% ~164% 102% 122%

aantal 2,8-3,5T 164.000 331.232 386.088 430.358 468.376 507.224 548.441 (ref p 40)
%-toename
tov´96: *|..|102 % 136% 162,5% 186 % 209% 234,4%

De toename van het aantal "bestelwagens" onder de + 7,5T op 10 jaar (1996-2006) :
3,5 - 7,5 T : - 20,1 %
2,8 - 3,5 T : + 234,4 %
2 - 2,8 T = + 0,3 %
onder 2 T = + 26,6 % (o.a. normale Post...)
Personenwagens = + 12,4 %

Spijtig genoeg niet met het aantal gereden kilometers - ook niet geschat - dan gaan we ervanuit dat het aantal km/bestelwagen gelijkgebleven is.

Zegt natuurlijk niet alles als we niet meer parameters hebben o.a afgelegde kilometers, gordeldracht zou ook zeer laag zijn in die bestelwagens, kan ook sinds 2004 rapide gestegen zijn ... wie weet, enz...

m.a.w. met statistieken kun je alle kanten uit...

het is technisch perfect haalbaar om snelheidsbegrenzers dynamisch te laten aansturen door de weginfrastructuur.

waarom moeten die dingen altijd zo traag evolueren ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 11:00   #22
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

@Micele
Begrenzen heeft inderdaad geen nut als je weet dat hij soms 24 uur rondraast als gek, knikkebollend achter het stuur, de ogen half toe, al eens met een halve bestelwagen op de pechstrook zonder het te beseffen. Hopelijk halen de flikken hem, op basis van zijn snelheid, van de straat VOOR er slachtoffers vallen. Een tachograaf daarentegen zou al wat kunnen helpen al zal de "truc met de magneet' ook voor hen niet lang een onbekende blijven.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 11:23   #23
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Een fenomeen waar ik mij echt niet aan kan verstaan, en het komt nogal veel voor.
Deze namiddag weer op de E40 Brussel-Antwerpen.

Een auto staat geparkeerd op de pechstrook (om gelijk welke reden) en wordt aangereden door een bestelwagen, maar wat een idioot kalf! De balans: 2 doden van de auto die op de pechstrook geparkeerd stond.

AUB, de pechstrook, voor wat dient dat? Voor de pechgevallen ed uiteraard. Hoe komt het dan in Godsnaam dat zovele mensen de dood vinden omdat ze geparkeerd stonden op de pechstrook? De pechstrook zou net veilig moeten zijn, maar in feite is ze erg onveilig. En let er eens op hoeveel pechparkeerders je zoals tegenkomt? Heel heel weinig.

Allerlei idiote sukkels zorgen ervoor dat de pechstrook erg onveilig is.
Vb: sommige afritten zijn felle cirkels, waar je niet verder kunt kijken dan enkele meters. Ze bestaat in 2 delen: de helft voor de gebruikers, en de rechterhelft als pechstrook. Maar ontelbare keren zag ik van die stomme mensen gewoon half of zelfs helemaal op die pechstrook rijden, gewoon uit luiheid of simpelweg domheid. Indien daar nu iemand geparkeerd stond waren er gegarandeerd brokken ervan gekomen.


Ik erger mij dus echt blauw aan die onnozele onbedachtzaamheid en onverantwoordelijkheid van die mensen. Die mensen moesten gewoon hun rijbewijs afgenomen worden, want ze zijn echt een gevaar op de weg.

Excuseer voor de vele scheldwoorden in de post, maar dit moest echt van mij af. Alweer 2 mensen vonden de dood door enkel op de pechstrook te staan. Die bestelwagen moest daar gewoon niet zijn. De stompheid en nonchalance van sommigen toch.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100629_118

Ik vind het nogal onnozel om uitspraken te doen over een verkeersongeval als je er de oorzaak niet van kent.
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 11:35   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het is technisch perfect haalbaar om snelheidsbegrenzers dynamisch te laten aansturen door de weginfrastructuur waarom moeten die dingen altijd zo traag evolueren ?
Ik denk dat het helemaal niet zo simpel is als men denkt.

En door de weginfrastructuur zal het zeker niet zijn... eerder met de nieuwste GPS-sattellieten en zeer precieze update-digitale kaarten, want als ik aan onze "onderhouden" weg(rand)infra denk...

veel leesplezier, best direct de Synthese op p 59 van 64 lezen.
http://www.bivv.be/dispatch.wcs?uri=...am&language=nl

(vergeet niet dat onaangepaste snelheid maar één van de 4 hoofdoorzaken van ongevallen is, en die ligt dan nog vaak onder de max-snelheid)
(Dit staat in het kleingedrukte onder/van de Synthese, maar hier kan ik dat niet in ´t klein zetten).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juni 2010 om 11:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 11:36   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
@Micele
Begrenzen heeft inderdaad geen nut als je weet dat hij soms 24 uur rondraast als gek, knikkebollend achter het stuur, de ogen half toe, al eens met een halve bestelwagen op de pechstrook zonder het te beseffen. Hopelijk halen de flikken hem, op basis van zijn snelheid, van de straat VOOR er slachtoffers vallen. Een tachograaf daarentegen zou al wat kunnen helpen al zal de "truc met de magneet' ook voor hen niet lang een onbekende blijven.
Idd, daarom had ik het ook alleen over de begrenzer.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2010, 19:41   #26
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Waarschijnlijk was dat iemand die op de E19 op zoek was naar de E40.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 06:15   #27
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Witte camionetten moesten ze op de rijbaan verbieden.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 10:49   #28
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het is technisch perfect haalbaar om snelheidsbegrenzers dynamisch te laten aansturen door de weginfrastructuur.

waarom moeten die dingen altijd zo traag evolueren ?
Persoonlijk denk ik

1° dat een 'collisiondetect -afstandsradar ' een standaard uitrusting mag zijn op alle wagens, beter eensubsidie voor collision detect dan voor roetfilters !

2° een 'dynamische snelheidsbegrenzer' die gestuurd wordt door de omgeving (flitspalen en staart van files) en informatie daarrond, een prima idee is, verstrooidheid en 'verkeerde inschatten' worden hierbij ook gecorrigeerd. Dus zet de standaard maar in Belgie, we zijn een klein land, maar hebben een dicht verkeersnetwerk, dus die standaard zetten kan geen probleem zijn.

3° En finaal de 'treintje rijden' mode. DIe ervoor zorgt dat je als een 'treintje' aan elkaar gekoppeld kunt rijden, zonder te botsen of accidenten te veroorzaken. Auto stuurt vanzelf, gas gaat vanzelf, remt vanzelf allemaal in functie van de voorganger.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2010, 19:51   #29
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Eén seconde later en de auto was.............

http://www.youtube.com/watch?v=a96EGYY_g-g
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2010, 14:26   #30
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Ik denk persoonlijk dat mensen die hopen dat ze via de E40 van Brussel naar Antwerpen geraken, niet moeten zagen over andere weggebruikers.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2010, 14:53   #31
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Een fenomeen waar ik mij echt niet aan kan verstaan, en het komt nogal veel voor.
Deze namiddag weer op de E40 Brussel-Antwerpen.

Een auto staat geparkeerd op de pechstrook (om gelijk welke reden) en wordt aangereden door een bestelwagen, maar wat een idioot kalf! De balans: 2 doden van de auto die op de pechstrook geparkeerd stond.

AUB, de pechstrook, voor wat dient dat? Voor de pechgevallen ed uiteraard. Hoe komt het dan in Godsnaam dat zovele mensen de dood vinden omdat ze geparkeerd stonden op de pechstrook? De pechstrook zou net veilig moeten zijn, maar in feite is ze erg onveilig. En let er eens op hoeveel pechparkeerders je zoals tegenkomt? Heel heel weinig.

Allerlei idiote sukkels zorgen ervoor dat de pechstrook erg onveilig is.
Vb: sommige afritten zijn felle cirkels, waar je niet verder kunt kijken dan enkele meters. Ze bestaat in 2 delen: de helft voor de gebruikers, en de rechterhelft als pechstrook. Maar ontelbare keren zag ik van die stomme mensen gewoon half of zelfs helemaal op die pechstrook rijden, gewoon uit luiheid of simpelweg domheid. Indien daar nu iemand geparkeerd stond waren er gegarandeerd brokken ervan gekomen.


Ik erger mij dus echt blauw aan die onnozele onbedachtzaamheid en onverantwoordelijkheid van die mensen. Die mensen moesten gewoon hun rijbewijs afgenomen worden, want ze zijn echt een gevaar op de weg.

Excuseer voor de vele scheldwoorden in de post, maar dit moest echt van mij af. Alweer 2 mensen vonden de dood door enkel op de pechstrook te staan. Die bestelwagen moest daar gewoon niet zijn. De stompheid en nonchalance van sommigen toch.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100629_118


Voordat je begint te schelden, moet je er wel zeker van zijn dat je recht in je schoenen staat.
Zoals iemand reeds zei; het fenomeen waarbij men onbewust de voorligger gaat volgen kan ervoor zorgen dat men op het een voertuig inrijdt dat zich op de pechstrook bevindt.

Los van dit vind ik het trouwens even idioot om in het voertuig te blijven zitten terwijl men op de pechstrook staat. Zelf neem ik dan plaats achter de vangrail.
Je hebt natuurlijk ook mensen die om tal van andere onbenullige redenen – alles behalve pech – parkeren op de pechstrook.

Kortom gebruik de pechstrook enkel in noodsituaties of als je effectief pech hebt. In dat geval verlaat je het voertuig en zoek je best een veilige plaats op achter de vangrail vb.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2010, 15:15   #32
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Ik denk persoonlijk dat mensen die hopen dat ze via de E40 van Brussel naar Antwerpen geraken, niet moeten zagen over andere weggebruikers.
Hahaha, schitterend! Het was me zelfs nog niet opgevallen. Kudos to you sir
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2010, 17:36   #33
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Witte camionetten moesten ze op de rijbaan verbieden.
Die met een blauwe streep idd ...
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be