Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 oktober 2012, 17:29   #61
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
groot gelijk van die vrouw om hem omver te rijden!
Ja, en wie betaalt de prijs op het einde van de rit denk je?

Groot gelijk van de gefrustreerde en compleet flippende automobiliste?
Ze zal wel terug met haar beide voetjes op de grond landen wanneer ze de rekening van haar aanslag gepresenteerd krijgt ( niet in het minst haar eigen auto die zware schade heeft opgelopen door vol op de paal te knallen ).

Dit toont hoe blind automobilisten kunnen reageren en waartoe ze dan in staat zijn.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 18:03   #62
Doa
Banneling
 
 
Geregistreerd: 14 december 2009
Berichten: 741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ja, en wie betaalt de prijs op het einde van de rit denk je?

Groot gelijk van de gefrustreerde en compleet flippende automobiliste?
Ze zal wel terug met haar beide voetjes op de grond landen wanneer ze de rekening van haar aanslag gepresenteerd krijgt ( niet in het minst haar eigen auto die zware schade heeft opgelopen door vol op de paal te knallen ).

Dit toont hoe blind automobilisten kunnen reageren en waartoe ze dan in staat zijn.
zoals ik al zei, ik zou het er wel voor over hebben
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 09:13   #63
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
zoals ik al zei, ik zou het er wel voor over hebben
U zou die dus in dezelfde situatie man ook proberen te vermoorden?
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 10:00   #64
Doa
Banneling
 
 
Geregistreerd: 14 december 2009
Berichten: 741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
U zou die dus in dezelfde situatie man ook proberen te vermoorden?
vermoorden
moto omver rijden terwijl ik stil sta en hij 2km/h rijdt...
als hij te voet afkomt stap ik wel gewoon uit.
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2012, 11:49   #65
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Borden in overvloed in Izegem (Emelgem):
men is verwittigd...

(de afstanden kloppen - ondanks foto - maar dat is ook het enige)


Een bos van borden kondigt de werken aan in Emelgem

Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...20925_00310745


IZEGEM - Geen enkele automobilist kan nog een excuus inroepen dat hij niet op de hoogte is van de werken in de Reperstraat in Emelgem. De aannemer die de wegversmallingen aanlegt, sprong wel bijzonder gul om met de signalisatie. Ter hoogte van het kerkhof geven om de vijftig meter verkeersborden de versmalling, de werken en de snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur aan. Wat resulteert in een bos van zestien borden over een afstand van amper 150 meter.

De werken startten in juli. Omdat de Reperstraat vaak ook door het zwaar verkeer als invalsweg wordt gebruikt en veel automobilisten zich niet aan de toegelaten snelheid van 50 kilometer per uur houden, besliste het stadsbestuur op zeven plaatsen de weg te versmallen om het verkeer af te remmen.
alles op de rijbaan "afremmen" daar zijn ze idd goed in, als ze maar geld kunnen verspillen om de autobestuurders - de meerderheid, die zich aan de regels houden - kunnen pesten. Die 5-10 % onverbetelijken zoeken zich echt betere wegen hoor...

Uiteraard moet het zwaar verkeer, ook (lijn)bussen, meegepest worden.
Ik dacht nochtans dat daar specifieke verbodsborden/onderborden voor bestaan en de nodige handhaving
, ook voor die 50 kmh ... uch uch...

De 50 kmh algemeen ttz meestal in de bebouwde kom (als het een echte bebouwde kom is) heeft trouwens het *grootste algemeen draagvlak van alle Vmax volgens objectieve metingen in 2003-2004-2005 (uitleg page 9 in link, met gemeten gemiddelde snelheden)
Uiteraard *na de 90 kmh op gewone 1+1-wegen waar ze nog bestaan...
Maar *90 kmh wordt ook dikwijls afgedwongen door C43-borden op een *2+2-middenberm (regel Art 11: 120 kmh i.p.), daarom die rare verschillen tussen Vgem en overtredingen bij Vmax 90 kmh


http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf

op page 10 vinden we de overtreders + 10 kmh:
Citaat:
Snelheidslimiet % overtredingen (+10 km/u)
jaren : ´03 ´04 ´05
30 km/u: 44 33 36
50 km/u: 27 19 17
70 km/u: 39 39 29
*90 km/u: 30 18 20
120 km/u: Geen meetresultaten beschikbaar
page 9 gemiddelde gemeten snelheden,objectieve methode
Citaat:
Gemiddelde snelheid
Snelheidslimiet
vgem 2003 gem 2004 gem 2005 verschil
30 km/u 38 km/u 36 km/u 35 km/u - 3 km/u
50 km/u 54 km/u 51 km/u 50 km/u - 4 km/u
70 km/u 77 km/u 78 km/u 75 km/u - 2 km/u
*90 km/u 94 km/u 88 km/u 89 km/u - 5 km/u
120 km/u Geen meetresultaten beschikbaar
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2012 om 12:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 18:26   #66
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
Gemiddelde snelheid
Snelheidslimiet
vgem 2003 gem 2004 gem 2005 verschil

120 km/u Geen meetresultaten beschikbaar
(...)
In de autogids van enkele weken geleden stonden er daar cijfers over.
De V50 ligt er op 120, de V85 op 130. (freeflow snelheden)
Maw: de helft gaat sneller dan 120. 15% gaat sneller dan 130.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2012, 18:35   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Snelheidsmeter voor stopbord, hoogste geregistreerde snelheid was 28 kmh.

Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=eWLn9...ature=youtu.be

http://www.atv.be/item/snelheidsmeter-voor-stopbord

En tot slot een verhaal dat qua absurditeit zijn gelijke niet kent. Aan de Zuidweg in Hoboken staat een snelheidsmeter nog geen twintig meter voor een stopbord. Gevolg: niet één auto heeft op die plaats ooit te hard gereden en dus is de snelheidsmeter totaal overbodig en nutteloos. En dat is nog niet alles aan de Zuidweg.
wslk na een uitgebreide studie van de wegbeheerder.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2012 om 18:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2012, 19:52   #68
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

"Man ging andere bestuurder te lijf met bosmaaier"
08/11/12 19u29 - Er is een zwaargewonde gevallen bij een extreem geval van verkeersagressie in Sint-Niklaas. Twee mannen kregen ruzie op een rotonde en die is volledig geëscaleerd, zegt VTM-journaliste Julie Colpaert. Een man ging door het lint en is met een bosmaaier de bestuurder van de andere wagen te lijf gegaan.

http://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgie...osmaaier.dhtml

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 8 november 2012 om 19:53.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2012, 20:54   #69
Black Seven
Burger
 
Geregistreerd: 14 oktober 2012
Berichten: 166
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
"Man ging andere bestuurder te lijf met bosmaaier"
08/11/12 19u29 - Er is een zwaargewonde gevallen bij een extreem geval van verkeersagressie in Sint-Niklaas. Twee mannen kregen ruzie op een rotonde en die is volledig geëscaleerd, zegt VTM-journaliste Julie Colpaert. Een man ging door het lint en is met een bosmaaier de bestuurder van de andere wagen te lijf gegaan.

http://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgie...osmaaier.dhtml
Men vind dan ook nergens meer idioten en frustro´s in het verkeer binnen Europa dan in Belgie, vind Belgen en vooral Vlamingen wel een apart volkje
Black Seven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2012, 21:47   #70
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Een volkswagen kever die vanaf het andere vak van de autostrade over de middenberm een salto doet, voor mijn neus eerst op zijn dak terechtkomt en daarna terug op zijn 4 wielen in mijn rijrichting. Hij rijdt gewoon verder naast mij met me mee. De bestuurder vertoont geen enkele reactie.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2012, 14:04   #71
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Een man ging door het lint en is met een bosmaaier de bestuurder van de andere wagen te lijf gegaan.
en die andere is ni gaan lopen toen hij die kerel met een bosmaaier zag afkomen?
ook ni slim hé

't is te hopen dat ze die kerel een tijdje achter slot en grendel gooien
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 12:40   #72
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

hupla ... nog eentje voor de statistieken;

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...ustwezel.dhtml
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2012, 15:02   #73
Rangzen
Burger
 
Geregistreerd: 18 februari 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
en die andere is ni gaan lopen toen hij die kerel met een bosmaaier zag afkomen?
ook ni slim hé

't is te hopen dat ze die kerel een tijdje achter slot en grendel gooien
Men heeft intussen het been van het slachtoffer moeten amputeren.

De dader, die de passagier was, is opgepakt maar beweert nu dat hij hardhorig is en in de war geraakte door de discussie van beide chauffeurs. Hij voelde zich bedreigd en wou het slachtoffer bang maken.
__________________
I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear.
(Nelson Mandela)
Rangzen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2012, 15:27   #74
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Een volkswagen kever die vanaf het andere vak van de autostrade over de middenberm een salto doet, voor mijn neus eerst op zijn dak terechtkomt en daarna terug op zijn 4 wielen in mijn rijrichting. Hij rijdt gewoon verder naast mij met me mee. De bestuurder vertoont geen enkele reactie.
Was dat niet in een film van Louis de Funes?
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2012, 15:32   #75
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rangzen Bekijk bericht
Men heeft intussen het been van het slachtoffer moeten amputeren.

De dader, die de passagier was, is opgepakt maar beweert nu dat hij hardhorig is en in de war geraakte door de discussie van beide chauffeurs. Hij voelde zich bedreigd en wou het slachtoffer bang maken.


Zijn kop alleen tonen was genoeg geweest

Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2012, 16:04   #76
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht


Zijn kop alleen tonen was genoeg geweest

Scary, als dat zijn profilefoto is, wil dat zeggen dat hij die de beste vond van hem.
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2012, 18:17   #77
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Was dat niet in een film van Louis de Funes?
Kan ook, maar dat van mij was in het echt. Ik heb iets dergelijks TWEE KEER voor mijn neus zien gebeuren.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2012, 20:15   #78
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Kan ook, maar dat van mij was in het echt. Ik heb iets dergelijks TWEE KEER voor mijn neus zien gebeuren.
DSL <= ?
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2012, 20:18   #79
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rangzen Bekijk bericht
Men heeft intussen het been van het slachtoffer moeten amputeren.

De dader, die de passagier was, is opgepakt maar beweert nu dat hij hardhorig is en in de war geraakte door de discussie van beide chauffeurs. Hij voelde zich bedreigd en wou het slachtoffer bang maken.
Je bent altijd met 2 hé. Beide zijn ze uitgestapt en dan weet je nooit hoe zoiets escaleert of met welke gek je te maken hebt. Wie weet betreft het wel iemand die een bosmaaier in de wagen heeft liggen! Met al dat lomp volk op de baan, zelfs al ben je in je recht, dan nog maken ze van hun oren en zijn ze niet voor rede vatbaar. In ieder geval heeft het slachtoffer zijn lesje wel geleerd denk ik, een zware les weliswaar.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2012, 22:46   #80
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...20917_00300020

Agressieve fietser aangereden

dinsdag 18 september 2012,

ANTWERPEN - Op de Kolonel Silvertoplaan is zondagavond ter hoogte van de oprit richting Breda een aanrijding gebeurd. Een automobilist kon een fietser niet meer ontwijken en de 40-jarige man uit Borgerhout werd opgeschept. Omdat het slachtoffer heel agressief was, werd hij geboeid naar het ziekenhuis gevoerd.
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...eid=NQ3PPSGB_1
Agressieve fietser

dinsdag 08 mei 2012,

LEUVEN - Een fietser maakte zich zondag erg boos toen hij op de Bondgenotenlaan bij het voorbijsteken werd gehinderd door een andere fietser. De agressieveling gooide een fiets op de man waardoor deze laatste ten val kwam. (tab)
Uiteraard gebeurt in Be veel meer - er lopen/rijden/gaan meer "criminelen" vrij rond - als men hier geen plaats heeft in de gevangenissen, dus straffen onder x-jaren niet uitgevoerd worden.

Die zot met die bosmaaier had bvb al een serieus strafblad, maar ik vind het nergens online terug hoeveel juist. Edit: hier staat iets:
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...gheid-in.dhtml

D.B. heeft wel al een veroordeling voor slagen en verwondingen op zijn strafblad voor feiten van drie jaar geleden. Hij blijft voorlopig in de cel. De raadkamer in Dendermonde verlengde gisteren zijn aanhouding met een maand.

Lees het volledige verhaal op pagina 6 in Het Laatste Nieuws.
De strafmaat voor slagen en verwondingen:
http://www.elfri.be/slagen-en-verwondingen
of hier:
Citaat:
http://www.politicsinfo.be/de-gedate...ft-t55755.html

AFDELING II. - OPZETTELIJK DODEN, NIET DOODSLAG GENOEMD, EN OPZETTELIJK TOEBRENGEN VAN LICHAMELIJK LETSEL.

Art. 398. Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot honderd [euro] of met een van die straffen alleen. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
Ingeval de schuldige heeft gehandeld met voorbedachte rade, wordt hij veroordeeld tot gevangenisstraf van een maand tot een jaar en tot geldboete van vijftig [euro] tot tweehonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Art. 399. Indien de slagen of verwondingen een ziekte of ongeschiktheid tot het verrichten van persoonlijke arbeid ten gevolge hebben, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van twee maanden tot twee jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot tweehonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en met geldboete van honderd [euro] tot vijfhonderd [euro], indien hij met voorbedachten rade heeft gehandeld. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Art. 400. (Zie NOTA 1 onder TITEL) De straf is gevangenisstraf van twee jaar tot vijf jaar en geldboete van tweehonderd [euro] tot vijfhonderd [euro], indien de slagen of verwondingen, hetzij een ongeneeslijk lijkende ziekte, hetzij een blijvende ongeschiktheid tot het verrichten van persoonlijke arbeid, hetzij het volledig verlies van het gebruik van een orgaan, hetzij een zware verminking ten gevolg hebben. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
De straf is (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar), ingeval de schuldige heeft gehandeld met voorbedachten rade. <W 2003-01-23/42, art. 66, 041; Inwerkingtreding : 13-03-2003>

Art. 401. (Zie NOTA 1 onder TITEL) <W 2003-01-23/42, art. 67, 041; Inwerkingtreding : 13-03-2003> Wanneer de slagen of verwondingen opzettelijk worden toegebracht, maar zonder het oogmerk om te doden, en toch de dood veroorzaken, wordt de schuldige gestraft met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar.
Hij wordt gestraft met opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar indien hij die gewelddaden met voorbedachten rade pleegt.

Art. 401bis. (opgeheven) <W 2000-11-28/35, art. 52, 029; Inwerkingtreding : 27-03-2001>

Art. 402. Met gevangenisstraf van drie maanden tot vijf jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot vijfhonderd [euro] wordt gestraft hij die bij een ander een ziekte of ongeschiktheid tot het verrichten van persoonlijke arbeid veroorzaakt door hem, opzettelijk maar zonder het oogmerk om te doden, stoffen toe te dienen die de dood kunnen teweegbrengen, of stoffen die, al zijn zij niet van die aard dat zij de dood teweegbrengen, toch de gezondheid zwaar kunnen schaden. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
...]
En de uitvoering van korte straffen tot x-jaar is:

Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/experts/joh...uitvoeren.aspx

1. HOE IS DE TOESTAND NU?

Al in 1984 besloot toenmalig justitieminister Jean Gol (PRL) om de korte straffen onder de drie maanden niet meer uit te voeren. Het systeem deinde altijd verder uit. Er kwam een circulaire van 17 januari 2005. Daarin staat dat straffen onder de drie jaar niet meer in de gevangenis worden uitgevoerd. Straffen onder de zes maanden worden helemaal niét meer uitgevoerd, behalve wanneer ze samen met andere korte straffen drie jaar overschrijden of wanneer ze worden opgelegd omdat een werkstraf of elektronisch toezicht is mislukt. Straffen van drie jaar worden herleid tot een derde en omgezet in elektronisch toezicht.

Onder de drie jaar hoef je in principe dus niet naar de cel. Het gaat slechts om een circulaire, een richtlijn die de minister van justitie voor zichzelf en haar personeel heeft opgesteld. De minister zelf mag van die richtlijn afwijken. En dat heeft ze nu in het geval van Belkacem gedaan.

Ondertussen blijven nog massa's andere straffen niet uitgevoerd. En daar zitten ook gevaarlijke criminelen bij. Kersvers onderzoek van het Antwerpse openbaar ministerie toonde aan dat liefst 98% (!) van de inbraken in Antwerpen en Limburg onbestraft blijven. En de inbrekers die dan toch gestraft worden, krijgen gemiddeld 15 maanden, ze moeten dus niet naar de bajes. Terwijl de strijd tegen de inbraken een topprioriteit van de politiediensten is, worden de daders bijna nooit gevonden en volgt er geen celstraf als dat wel zo is. Aldus onderzoek van alle 8.529 woninginbraken in Antwerpen en Limburg tussen 1 oktober 2011 en 28 mei 2012, dat twee weken terug werd voorgesteld door eerste advocaat-generaal Flor De Mond.

Turtelboom wil nu de korte straffen ook laten uitvoeren. Haar partijvoorzitter, Alexander De Croo, zegde zelfs dat Open Vld daarop mag worden afgerekend als tegen de verkiezingen van 2014 niet "?*lle korte straffen worden uitgevoerd". Een erg ambitieus plan. Zal dat lukken? Om dat te beoordelen zijn een aantal basisfeiten over de strafuitvoering van belang.

== Volgens een rapport van het Rekenhof van einde 2011 zijn er geen betrouwbare cijfers over het aantal korte straffen dat wordt opgelegd, en al evenmin van hoeveel kortgestraften in de gevangenis zitten. Dat laatste komt omdat vele parketten de straffen optellen tot een grens van meer dan drie jaar is bereikt vooraleer de uitvoering te vragen. Zo willen ze zeker zijn dat de dader naar de cel moet.

Een studie van de Antwerpse procureur-generaal Yves Liégeois toonde aan dat het gerecht op 21 april 2010 een "stock" had van 19.036 straffen onder de zes maanden die niet uitgevoerd zijn. Maar de cijfers van het parket van Brussel zitten daar niet in en ook enkele politieparketten hadden geen cijfers meegedeeld. Andere diensten van Justitie konden tot op heden geen betrouwbare cijfers over het aantal uitgesproken korte straffen leveren.

Het gevangeniswezen kan wel meedelen hoeveel gedetineerden een korte celstraf uitzitten. Op 12 juni jl. zaten 11.491 gedetineerden in onze gevangenissen. Onder hen: een grote groep voorlopig gehechten en ook 6.544 veroordeelden. 928 van die veroordeelden zaten straffen uit onder de drie jaar. Slechts één enkele zat een straf uit onder de zes maanden. Momenteel is er dus in heel België nog één ander persoon in het geval van Belkacem!

== Vooraleer je nieuwe kortgestraften in de bajes kan stoppen, moet er natuurlijk plaats in die gevangenissen zijn. En die is er niet. De gevangenissen zitten nu al voor 20% overvol. Zelfs als tegen 2017 alle nieuwe gevangenissen uit het Masterplan (Beveren, Dendermonde, Haren, Leuze…) zijn bijgebouwd dan nog zullen er 900 cellen te weinig zijn, zonder dat de korte straffen worden uitgevoerd, zo stelt het Rekenhof in zijn studie van einde december 2011.

De gevangenissen raken overvol door de toename van het aantal voorlopig gehechten, dat nu al 35% van de dagelijkse gevangenisbevolking bedraagt. Maar vooral door de toename van het aantal langgestraften. Dat aantal neemt groeit voortdurend. Enkele oorzaken?

* De verzwaring van de criminaliteit. De misdaadcijfers in zijn geheel zijn de jongste tien jaar niet gestegen, maar de cijfers van gewelddaden wel met bijna een derde.
....]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 november 2012 om 23:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be