Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 april 2015, 22:28   #41
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
De LEDs zelf gaan niet stuk, de elektronica die er voor zorgt dat de LEDs de juiste spanning krijgen, die kunnen het wel laten afweten. De LEDs lusten namelijk die 230 V niet.
LEd's gaan wel degelijk stuk. Hun grootste vijand is warmte, daar kunnen ze niet tegen. Vandaar dat LED armaturen zoveel koeling vereisen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 23:57   #42
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.392
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Een LED zet 99% van de energie toegevoerd om in licht. Een gloeilamp 15%.

1% energie aan niet licht , dat is warmte.
Als die 1% niet op tijd weg geraakt is er een probleem
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2015, 08:06   #43
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

[quote=PeterCC;7630201]
Maar LED verlichting is duur en afhankelijk van het lichtpunt zal je wel of niet voordeel doen met LED verlichting. In je toilet bijvoorbeeld of in je kelder of in je garage zal een LED verlichting je nooit iets opbrengen. Daar kan je nog altijd beter een gewone gloeilamp gebruiken.
/QUOTE]

Voor mij is het grootste voordeel van LEDs dat ze lang mee gaan. Gewoon dat alleen al is mij de extra kost waard. Ik ben bezig alles in onze woning te vervangen, een hoop dan een jaar of 20 geen lampen meer te hoeven uitwisselen...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2015, 08:10   #44
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Anyways, hier alvast wat leuke lectuur voor u waarna u een moment van bezinning kan inlassen;

http://www.indymedia.be/index.html%3...252F31988.html
Na een kort moment van bezinning (en vooral de bronnen even volgend) kwam ik er al snel achter ik dat dit artikel vol onzin stond..
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2015, 14:44   #45
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Maar LED verlichting is duur en afhankelijk van het lichtpunt zal je wel of niet voordeel doen met LED verlichting. In je toilet bijvoorbeeld of in je kelder of in je garage zal een LED verlichting je nooit iets opbrengen. Daar kan je nog altijd beter een gewone gloeilamp gebruiken.
Waarom slagen mensen er steeds maar opnieuw niet in om alle probleemstellingen niet louter te herleiden tot centjes tellen? Is dat het simplisme van de mensen of is het hun vorming waarbij ze dag in dag uit bezig zijn met centjes tellen?
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2015, 14:46   #46
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Na een kort moment van bezinning (en vooral de bronnen even volgend) kwam ik er al snel achter ik dat dit artikel vol onzin stond..
Zoals?

Hier nog een artikel vol onzin;

http://www.knack.be/nieuws/gezondhei...mal-62180.html
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 26 april 2015 om 15:07.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 01:20   #47
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.392
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Manmanman, de Knack die een artikel brengt over ultraviolet licht uit spaarlampen.

Natuurlijk is ultraviolet licht een "gevaar". Loop maar eens onbeschermd in het zonnetje, dan leer je dat snel.

Nu is de vraag, hoeveel UV braakt zo'n spaarlamp uit (in welke vermogens per oppervlak eenheid dan ook).... Want concrete getalletjes, daar doet men niet aan in Blue Skies wereld.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 08:36   #48
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.262
Standaard

Ik zit in mijn living met dimbare led spots. Op 1 bepaalde kring heb ik er 6 steken, maar eentje daarvan begint te flikkeren en valt uiteindelijk uit als ik deze op een lage stand zet. Hoe kan dit eigenlijk?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 08:43   #49
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.392
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Da's simpel. Als een LED onder de drempelspanning valt is het geen LED meer.
En dat ledje zal misschien 0.1% afwijken tegenover de anderen.

Hebt U de LED's eens verplaatst van houdertje? Dat kan op zijn minst uitsluiten dat het de houder is die een spanningsverlies kan veroorzaken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 09:09   #50
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Da's simpel. Als een LED onder de drempelspanning valt is het geen LED meer.
En dat ledje zal misschien 0.1% afwijken tegenover de anderen.

Hebt U de LED's eens verplaatst van houdertje? Dat kan op zijn minst uitsluiten dat het de houder is die een spanningsverlies kan veroorzaken.
Als het in een andere houder hetzelfde resultaat geeft, gewoon een nieuwe led kopen veronderstel ik? Wat als het de houder is?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2015, 09:26   #51
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.392
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als het in een andere houder hetzelfde resultaat geeft, gewoon een nieuwe led kopen veronderstel ik? Wat als het de houder is?
Als het probleem met de LED meeverhuisd is het simpel.

Als het de houder blijkt is het meer werk.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2015, 21:46   #52
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een LED zet 99% van de energie toegevoerd om in licht. Een gloeilamp 15%.

1% energie aan niet licht , dat is warmte.
Als die 1% niet op tijd weg geraakt is er een probleem
Lumen per Watt (lm/W) is niet hetzelfde als energie-efficiëntie.
Een gloeilamp heeft iets van een 10 - 12 lm/W met een energie-efficiëntie van een 6%. Een witte LED met ongeveer 100 lm/W zal zo rond 45% energie-efficiëntie zitten. Het grootste deel van de toegevoerde energie wordt dus nog altijd in warmte omgezet.
Probleem van een LED is dat de lichtopbrengst snel daalt bij stijgende temperatuur (een LED haalt typisch de hoogste lichtopbrengst onmiddellijk na het aanschakelen). Daarom is voor een LED lichtbron koeling zo belangrijk.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2015, 22:33   #53
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

[quote=Zwitser;7630334]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Maar LED verlichting is duur en afhankelijk van het lichtpunt zal je wel of niet voordeel doen met LED verlichting. In je toilet bijvoorbeeld of in je kelder of in je garage zal een LED verlichting je nooit iets opbrengen. Daar kan je nog altijd beter een gewone gloeilamp gebruiken.
/QUOTE]

Voor mij is het grootste voordeel van LEDs dat ze lang mee gaan. Gewoon dat alleen al is mij de extra kost waard. Ik ben bezig alles in onze woning te vervangen, een hoop dan een jaar of 20 geen lampen meer te hoeven uitwisselen...
Dus voor jou is een lange levensduur alles?
Dan heb ik een eenvoudige en zeer goedkope tip voor jou.
Neem een gewone gloeilamp, een 100W bijvoorbeeld, en dim die met een dimmer tot 50 - 60W.
Gaat een leven lang mee.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2015, 22:38   #54
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Waarom slagen mensen er steeds maar opnieuw niet in om alle probleemstellingen niet louter te herleiden tot centjes tellen? Is dat het simplisme van de mensen of is het hun vorming waarbij ze dag in dag uit bezig zijn met centjes tellen?
Waarom zou je LED's kiezen als het niet gaat om de centjes? Alleszins niet omwille van de lichtkwaliteit.
Kies je voor lichtkwaliteit dan gaat er niets boven goede oude halogeen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2015, 22:46   #55
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik zit in mijn living met dimbare led spots. Op 1 bepaalde kring heb ik er 6 steken, maar eentje daarvan begint te flikkeren en valt uiteindelijk uit als ik deze op een lage stand zet. Hoe kan dit eigenlijk?
Ik zou het anders verwachten maar in de praktijk blijken LED's en dimmen niet goed samen te gaan.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2015, 10:05   #56
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik zou het anders verwachten maar in de praktijk blijken LED's en dimmen niet goed samen te gaan.
Leds werken op lage spanning; een hoop elektronica in de lampvoet zorgt er voor dat die 230V naar omlaag gaan naar een spanning die de leds wel lusten. Bij dimmers wordt niet de spanning verlaagd, maar de sinus van de wisselstroom in 'stukjes' gekapt, kleine stukjes voor veel 'gedim'; grotere voor minder. De elektronica in de lamp die er voor moet zorgen dat de ledjes hun juiste spanning krijgt is voor dimbare leds een stuk ingewikkelder (en dus ook duurder) omdat die uit de dimmer geen mooie sinusvormige wisselspanning krijgt, en moet kunnen omgaan met de in stukjes gekapte wisselstroom, en daardoor gevoeliger aan onregelmatigheden.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 2 mei 2015 om 10:05.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2015, 19:51   #57
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Waarom zou je LED's kiezen als het niet gaat om de centjes? Alleszins niet omwille van de lichtkwaliteit.
Kies je voor lichtkwaliteit dan gaat er niets boven goede oude halogeen.
Bijvoorbeeld voor het gemak om niet steeds lampen te moeten vervangen, bijvoorbeeld omwille van milieuredenen ( E zuinig, CO2 uitstoot ), omwille van de toekomstige evoluties, ...

Het is echter een veelvoorkomend iets bij mensen om steeds alles te verengen tot louter centjes tellen. Het is een teken van zijn beperktheid van kennis of breincapaciteit. Dit is dan ook de grootste reden waarom er zoveel de foute richting uitgaat op deze aardkloot. Steeds korte termijn denken en louter naar de centjes kijken in plaats van het totale plaatje te analyseren, afwegingen te maken en op langere termijn te kijken.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 13:09   #58
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

En dit? Hier blijft het heel stil rond. Eerst moeten er genoeg leds verkocht worden zeker?

http://www.anarchiel.com/stortplaats...uwe_lamp_fipel

Citaat:
FIPEL’s zijn even zuinig als LED’s. Maar in tegenstelling tot LED-lampen, die stukken van mensen kosten, zijn ze goedkoop. “Dat komt omdat ze een hoge tolerantie voor productiefouten hebben”, legde Caroll uit aan de BBC. Er hoeven dus geen ingewikkelde productiemethodes aan te pas te komen.

In tegenstelling tot spaarlampen bevatten FIPEL’s geen giftige stoffen. Aangezien ze niet van glas gemaakt zijn, kunnen ze niet breken. Ze zijn ook duurzaam: Caroll heeft een prototype in zijn bureau staan dat al tien jaar werkt, zegt hij.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 13:26   #59
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

[quote=PeterCC;7638372]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dus voor jou is een lange levensduur alles?
Dan heb ik een eenvoudige en zeer goedkope tip voor jou.
Neem een gewone gloeilamp, een 100W bijvoorbeeld, en dim die met een dimmer tot 50 - 60W.
Gaat een leven lang mee.
dank voor de tip!

Sinds ik van die eeuwigdurende spaarlampen gebruik zit ik constant met kapotte lampen. Geen idee hoe dat komt.

Maar iemand had me verteld dat een dimmer geen lager verbruik garandeert, enkel minder licht. Lijkt me zeer onlogisch, maar is het waar?
(nu zit er een spaarlamp in, die is niet dimbaar zeker?)
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 13:35   #60
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Maar iemand had me verteld dat een dimmer geen lager verbruik garandeert, enkel minder licht. Lijkt me zeer onlogisch, maar is het waar?
neen, zie mijn bijdrage #56.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
(nu zit er een spaarlamp in, die is niet dimbaar zeker?)
Zou misschien nog lukken, (zeker met de oudere, 'zware') maar je haalt het rendement naar beneden, telt ook voor gloeilampen die je dimt, ze gaan langer mee maar het percentage lichtopbrengst gaat achteruit. Voor halogeenlampen is het zelfs raadzaam voor de levensduur ze ook (regelmatig) op volle kracht te laten branden.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be