Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2015, 19:28   #1
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard England kiest nucleair

De onderhandelingen met het Franse EDF om twee nucleaire centrales te bouwen in England zijn in een beslissende fase.

Ondertussen blijven wij dure gesubsidieerde zonnepaneeltjes en windmolentjes gebruiken en stijgt de electriciteitsfactuur steeds hoger.

http://www.francetvinfo.fr/monde/eur...e_1135825.html
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2015, 13:12   #2
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Tja, je weet dat de Britten die nieuwe centrale voor minstens 20 miljard euro gaan subsidiëren doordat ze de Fransen het dubbele van de marktprijs garanderen

Of je weet het niet
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2015, 20:00   #3
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Tja, je weet dat de Britten die nieuwe centrale voor minstens 20 miljard euro gaan subsidiëren doordat ze de Fransen het dubbele van de marktprijs garanderen

Of je weet het niet
Ik heb een link gezet. Het zou intellectueel eerlijk zijn dat u ook een link naar uw bewering zet in plaats van in een conclusie te insinueren dat ik een dwaze kloot ben. Klein licht is blijkbaar een goed gekozen schuilnaam.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2015, 20:01   #4
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
De onderhandelingen met het Franse EDF om twee nucleaire centrales te bouwen in England zijn in een beslissende fase.

Ondertussen blijven wij dure gesubsidieerde zonnepaneeltjes en windmolentjes gebruiken en stijgt de electriciteitsfactuur steeds hoger.

http://www.francetvinfo.fr/monde/eur...e_1135825.html
Haha, de zonnepanelen betalen inmiddels al voor de elektriciteit die ze opwekken en op het net zetten. Je loopt achter.

Redeneren dat het oplopen van de prijs het gevolg is van de zonnepanelen (toch de kleine installaties) is dus duidelijk verkeerd.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2015, 21:04   #5
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Haha, de zonnepanelen betalen inmiddels al voor de elektriciteit die ze opwekken en op het net zetten. Je loopt achter.

Redeneren dat het oplopen van de prijs het gevolg is van de zonnepanelen (toch de kleine installaties) is dus duidelijk verkeerd.
En al die royale extravagante subsidies voor zonnepanelen die met losse hand werden toegekend door de linkse gratis partijen de jaren terug? De miljarden subsidies in windmolens?
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2015, 21:25   #6
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Meer nucleaire centrales in Europa komen overeen met meer staatsgrepen in Afrika, wat op zijn beurt dan weer goed is voor de vluchtelingenstroom richting Europa, wat dan weer de lonen laag houdt.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 21 oktober 2015 om 21:27.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2015, 22:22   #7
GuidoMK
Burger
 
Geregistreerd: 24 juni 2015
Berichten: 145
Standaard

(broneia.gov) via LCOE (Levelized Cost Of Electricity) in $/MWh. Gerangschikt van goedkoop naar duur: [inclusief ontginning van grondstoffen, opbouw en onderhoud vd centrales en ontmanteling]

Geothermal 47.8
Gas Advanced CC (Combined Cylce) 72.6
Wind (onshore) 73.6
Gas Conventional CC 75.2
Hydroelectric 83.5
Coal Conventional 95.1
Advanced Nuclear 95.2
Gas Advanced CC with CCS 100.2
Biomass 100.5
Gas Advanced Combustion Turbine 113.5
Advanced Coal 115.7
Solar PV 125.3
Gas Conventional Combustion Turbine 141.5
Advanced Coal with CCS 144.4
Wind (offshore) 196.9
Solar Thermal 239.7
GuidoMK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2015, 22:33   #8
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GuidoMK Bekijk bericht
(broneia.gov) via LCOE (Levelized Cost Of Electricity) in $/MWh. Gerangschikt van goedkoop naar duur: [inclusief ontginning van grondstoffen, opbouw en onderhoud vd centrales en ontmanteling]

Geothermal 47.8
Gas Advanced CC (Combined Cylce) 72.6
Wind (onshore) 73.6
Gas Conventional CC 75.2
Hydroelectric 83.5
Coal Conventional 95.1
Advanced Nuclear 95.2
Gas Advanced CC with CCS 100.2
Biomass 100.5
Gas Advanced Combustion Turbine 113.5
Advanced Coal 115.7
Solar PV 125.3
Gas Conventional Combustion Turbine 141.5
Advanced Coal with CCS 144.4
Wind (offshore) 196.9
Solar Thermal 239.7
Dat verandert heel de tijd. Best jaartal en organisatie erbij zetten.

Solar is ondertussen erg goedkoop geworden. Maar dan krijgen we importtarieven tot 40 % voor Chinese solar om het terug duurder te maken. Lobbywerk.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2015, 23:09   #9
GuidoMK
Burger
 
Geregistreerd: 24 juni 2015
Berichten: 145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat verandert heel de tijd. Best jaartal en organisatie erbij zetten.

Solar is ondertussen erg goedkoop geworden. Maar dan krijgen we importtarieven tot 40 % voor Chinese solar om het terug duurder te maken. Lobbywerk.
Bron staat erbij, je kan zelf opzoeken hoe dit berekend werd. Het rapport is redelijk uitgebreid dus voorzie er voldoende tijd voor. Technologische vooruitgang is voor elke energiebron van tel. Zowel zonne-energie als thermonucleaire energie. Ook subsidiering van zonnepanelen enzoverder zit inbegrepen in het rapport.

http://www.eia.gov/forecasts/aeo/pdf...generation.pdf

Laatst gewijzigd door GuidoMK : 21 oktober 2015 om 23:13.
GuidoMK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2015, 23:31   #10
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GuidoMK Bekijk bericht
Bron staat erbij, je kan zelf opzoeken hoe dit berekend werd. Het rapport is redelijk uitgebreid dus voorzie er voldoende tijd voor. Technologische vooruitgang is voor elke energiebron van tel. Zowel zonne-energie als thermonucleaire energie. Ook subsidiering van zonnepanelen enzoverder zit inbegrepen in het rapport.

http://www.eia.gov/forecasts/aeo/pdf...generation.pdf
Wat met de al dan niet verdoken subsidies voor fossiele energie en kernenergie. Ik denk aan de kost van een kernramp die zeer groot is en daardoor door geen enkel verzekeraar gedekt wordt en dus op de gemeenschap afgewimpeld wordt. Of gevaarlijk afval waar we toekomstige generaties mee opzadelen. Ik denk aan de vele doden per jaar door uitstoot van verbrandingsgassen. Ik denk aan de massale subsidies waarmee kernenergie uit de grond gestampt werd. Ik denk aan de oorlogen die we denken nodig te hebben om controle over de nodige grondstoffen te moeten behouden.

Een echt eerlijke, ethische berekening zou alternatieve hernieuwbare energie veruit de goedkoopste energie maken.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 21 oktober 2015 om 23:36.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2015, 05:40   #11
GuidoMK
Burger
 
Geregistreerd: 24 juni 2015
Berichten: 145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Wat met de al dan niet verdoken subsidies voor fossiele energie en kernenergie. Ik denk aan de kost van een kernramp die zeer groot is en daardoor door geen enkel verzekeraar gedekt wordt en dus op de gemeenschap afgewimpeld wordt. Of gevaarlijk afval waar we toekomstige generaties mee opzadelen. Ik denk aan de vele doden per jaar door uitstoot van verbrandingsgassen. Ik denk aan de massale subsidies waarmee kernenergie uit de grond gestampt werd. Ik denk aan de oorlogen die we denken nodig te hebben om controle over de nodige grondstoffen te moeten behouden.

Een echt eerlijke, ethische berekening zou alternatieve hernieuwbare energie veruit de goedkoopste energie maken.
Als u dat denkt bent u gewoonweg fout, zeker indien u zonne-energie includeert. De enige goede alternatieve energiebron (zowel qua kostprijs als qua milieu impact) is windenergie. En deze is op dit moment nog tamelijk inefficiënt. (als u een vergelijking wilt met Denemarken, waar windenergie zeer populair is, zoekt u maar eens op wat het totale Deense verbruik is ivm België)

Hier nog andere officiële cijfers:

(bron IPCC 2014) In gCO2eq/kWh. Gerangschikt van veel naar weinig (inclusief ontginning van grondstoffen, onderhoud en opbouw centrales en ontmanteling)
Coal (PC) -- 820
Gas (combined cycle) -- 490
Biomass -- 230
Solar PV (utility scale) -- 48
Solar PV (rooftop) -- 41
Geothermal -- 38
Concentrated solar power -- 27
Hydropower -- 24
Wind offshore -- 12
Thermonuclear -- 12
Wind onshore -- 11

(bron: entsoe.eu) Huidige energieproductie België (te verwachten is dat door problemen met kerncentrales hun aandeel zal terugvallen tot 45%)
54% kernenergie
34% fossiele brandstoffen, waarvan hoofdzakelijk gas
12% alternatieve energie waarvan
- 7% verbranding van biomassa en afval
- 1% waterkracht
- 4% wind en zon

(bron: FOD 2014) Overheidsuitgaven budget Energie
48% fossiele brandstoffen
23% kernenergie
23% alternatieve energie
6% energiebezuinigende maatregelen.


Er moeten enorm veel verdoken subsidies aan te pas komen wil je een punt maken van over subsidiëring van kernenergie tov alternatieve energie. In 2014 kregen deze gebieden hetzelfde % van het budget terwijl de energiewinst enorm verschillend is...

Laatst gewijzigd door GuidoMK : 22 oktober 2015 om 05:43.
GuidoMK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2015, 09:07   #12
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik heb een link gezet. Het zou intellectueel eerlijk zijn dat u ook een link naar uw bewering zet in plaats van in een conclusie te insinueren dat ik een dwaze kloot ben. Klein licht is blijkbaar een goed gekozen schuilnaam.
EDF krijgt het recht om de stroom uit deze centrales te verkopen voor £92.50 per MWh, meer dan het dubbele dan de huidige marktprijzen.

Citaat:
In essence, the government has guaranteed EDF a price of £92.50 per megawatt hour (Mwh), or £89.50 if EDF develops another new reactor in Sizewell, Suffolk. This simply reflects the fact that EDF's costs will be lower per reactor if it builds two of them.

If the market price of electricity falls below this level, the government has in effect said it will make sure EDF receives the difference between the two prices.

The wholesale price of electricity at the moment is about £44/Mwh. If the wholesale price remains at this level, then EDF will receive an additional £48.50/Mwh. In practice, this money will not come from taxpayers (that would count as a subsidy), but from consumers of electricity.
The strike price works the other way as well - EDF has to refund the difference if the price of electricity is above £92.50/Mwh. For example, if the wholesale price is £110/Mwh, then it has to refund £18.50/Mwh. Again, this money goes back to bill payers, not to the government.
http://www.bbc.com/news/business-22772441


Dit bedrag stijgt dan ook nog eens met inflatie.

Citaat:
The price for Hinkley’s output is £92.50 per megawatt hour in 2012 money – twice the current market rate – and will rise with inflation for 35 years.
http://www.theguardian.com/environme...so-many-levels
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2015, 10:26   #13
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik heb een link gezet. Het zou intellectueel eerlijk zijn dat u ook een link naar uw bewering zet
Hopla

Citaat:
in plaats van in een conclusie te insinueren dat ik een dwaze kloot ben.
Nu uit vrij en breed beschikbare informatie blijkt dat ik gelijk heb...

...neem ik aan dat u met bovenstaande hebt toegegeven een dwaze kloot te zijn?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2015, 10:34   #14
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Pas op he, ik ben als groene jongen groot voorstander van kernenergie. Grote baseline energieopwekking op een zeer klein oppervlak zonder uitstoot: absoluut top.

Maar het is een cafémythe, doorgegeven van dwaze kloot tot dwaze kloot, dat het de heilige graal is die ons niet gegund wordt door de groene jongens.

Zoals je kan zien in de tabellen van GuidoMK is het gewoon zeer duur: tussen wind en zon in.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2015, 11:44   #15
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Hopla



Nu uit vrij en breed beschikbare informatie blijkt dat ik gelijk heb...

...neem ik aan dat u met bovenstaande hebt toegegeven een dwaze kloot te zijn?
Ik begrijp waarom u voorheen geen link hebt gezet, in uw copy paste "vergeet" u dit. Dat is niet het toppunt van intellectuele eerlijkheid:

The strike price works the other way as well - EDF has to refund the difference if the price of electricity is above £92.50/Mwh. For example, if the wholesale price is £110/Mwh, then it has to refund £18.50/Mwh. Again, this money goes back to bill payers, not to the government.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2015, 12:13   #16
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
En al die royale extravagante subsidies voor zonnepanelen die met losse hand werden toegekend door de linkse gratis partijen de jaren terug? De miljarden subsidies in windmolens?
Ik ken geen enkele particulier met een windmolen en daar zit een groot deel van de factuur....
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2015, 12:41   #17
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GuidoMK Bekijk bericht
(broneia.gov) via LCOE (Levelized Cost Of Electricity) in $/MWh. Gerangschikt van goedkoop naar duur: [inclusief ontginning van grondstoffen, opbouw en onderhoud vd centrales en ontmanteling]

Geothermal 47.8
Gas Advanced CC (Combined Cylce) 72.6
Wind (onshore) 73.6
Gas Conventional CC 75.2
Hydroelectric 83.5
Coal Conventional 95.1
Advanced Nuclear 95.2
Gas Advanced CC with CCS 100.2
Biomass 100.5
Gas Advanced Combustion Turbine 113.5
Advanced Coal 115.7
Solar PV 125.3
Gas Conventional Combustion Turbine 141.5
Advanced Coal with CCS 144.4
Wind (offshore) 196.9
Solar Thermal 239.7
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GuidoMK Bekijk bericht
Hier nog andere officiële cijfers:

[i](bron IPCC 2014) In gCO2eq/kWh. Gerangschikt van veel naar weinig (inclusief ontginning van grondstoffen, onderhoud en opbouw centrales en ontmanteling)
Coal (PC) -- 820
Gas (combined cycle) -- 490
Biomass -- 230
Solar PV (utility scale) -- 48
Solar PV (rooftop) -- 41
Geothermal -- 38
Concentrated solar power -- 27
Hydropower -- 24
Wind offshore -- 12
Thermonuclear -- 12
Wind onshore -- 11
Vreemd - die ga ik straks toch eens wat nader bekijken. Gut feeling based zitten beide rangschikkingen perfect logisch in elkaar, behalve dan voor onshore Wind. Die zou ik in beide gevallen nog slechter inschalen dan offshore.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2015, 13:05   #18
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik begrijp waarom u voorheen geen link hebt gezet, in uw copy paste "vergeet" u dit.
???Welke copy-paste???


Citaat:
The strike price works the other way as well - EDF has to refund the difference if the price of electricity is above £92.50/Mwh. For example, if the wholesale price is £110/Mwh, then it has to refund £18.50/Mwh. Again, this money goes back to bill payers, not to the government.
Inderdaad. Als de marktprijs voor stroom zou verdrievoudigen, moeten de Fransen dat laatste derde terugbetalen. Aangezien ze zelf aangeven dat hun centrale rendabel zal zijn aan het dubbele van de huidige marktprijs, maakt dat echter weinig uit. De Britse consument zal dan gewoon gedeeltelijk terugkrijgen wat ze teveel betalen voor hun stroom...

Ik vraag me af, mochten de Britten diezelfde subsidieregeling invoeren voor zonnepanelen ipv voor een kerncentrale, wat je er dan van zou vinden.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2015, 13:32   #19
GuidoMK
Burger
 
Geregistreerd: 24 juni 2015
Berichten: 145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Pas op he, ik ben als groene jongen groot voorstander van kernenergie. Grote baseline energieopwekking op een zeer klein oppervlak zonder uitstoot: absoluut top.

Maar het is een cafémythe, doorgegeven van dwaze kloot tot dwaze kloot, dat het de heilige graal is die ons niet gegund wordt door de groene jongens.

Zoals je kan zien in de tabellen van GuidoMK is het gewoon zeer duur: tussen wind en zon in.
Ik ben vierkant gekant tegen de politieke partij "Groen!" dus ik hoop dat u met groene jongen niet bedoelt dat u vóór deze partij stemt.
Zij zijn immers extreem gekant TEGEN kernenergie, ook al hoort (toch alleszins op dit moment) kernenergie (-splijting) bij de oplossing van klimaatproblematiek.

Ik zou tegenwoordig al tevreden zijn als "Groen!" evenveel focust op het aan banden leggen van fossiele energiecentrales dan aan de kernuitstap...

Ik zie een huidig groen beleid als samenwerking van kernenergie met de alternatieve energiebronnen om aan onze noden te voldoen en af te bouwen van fossiele energie. Nadat fossiele energie afgebouwd is, en er zijn valabele alternatieve (constante stroom, hoge productie, liefst weinig oppervlak,...) kan gewerkt worden aan een kernuitstap (zoals kernenergie nu is). Want hoewel een heel elegante techniek van energiewinning, is het niet mogelijk om deze (zoals ze nu is) eeuwen vol te houden.

Laatst gewijzigd door GuidoMK : 22 oktober 2015 om 13:35.
GuidoMK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2015, 13:37   #20
GuidoMK
Burger
 
Geregistreerd: 24 juni 2015
Berichten: 145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Vreemd - die ga ik straks toch eens wat nader bekijken. Gut feeling based zitten beide rangschikkingen perfect logisch in elkaar, behalve dan voor onshore Wind. Die zou ik in beide gevallen nog slechter inschalen dan offshore.
Onshore heeft een slechter rendement, maar productie-gewijs veel makkelijker. Geen zware schepen die liters diesel verbruiken om de componenten te vervoeren/de windmolens te onderhouden en herstellen/...
GuidoMK is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be