Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 april 2013, 10:52   #41
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Ik ben absoluut niet voor de Thatcher-aanpak, maar Quercus heeft jammer genoeg overschot van gelijk.

Je bent nog vergeten dat vakbondsmilitanten absoluut niet mogen ontslagen worden. Ik zeg het, ik kan nog altijd mijn allereerste loonstrook niet geloven. Het zijn fictieve bedragen, maar neem dat ik 1850 bruto had. Wel, er bleef hoop en al nog 1300 netto van over.
Zeker. En dat loonstrookje toonde slechts de ene helft van de medaille. Want de werkgever moet aan die 1850 bruto nog eens een pak sociale lasten toevoegen. En die werkgeversbijdrage gaat, naargelang de sector, van 50 tot bijna 100 % van het bruto-bedrag. U kostte aan uw onderneming gemakkelijk 3000 euro of zelfs meer.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 10:59   #42
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zeker. En dat loonstrookje toonde slechts de ene helft van de medaille. Want de werkgever moet aan die 1850 bruto nog eens een pak sociale lasten toevoegen. En die werkgeversbijdrage gaat, naargelang de sector, van 50 tot bijna 100 % van het bruto-bedrag. U kostte aan uw onderneming gemakkelijk 3000 euro of zelfs meer.
Het was een gemeente, maar dan nog

Ik verslikte me in mijn koffie toen ik hoorde hoeveel ambtenaren er bij Sint Niklaas werken, 1000!!!!

Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 15 april 2013 om 11:00.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 11:46   #43
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het heeft niks te maken met respect en noodzaak, maar alles met de overtuiging dat de loonkost moet afgewogen worden van een productie nijverheid.

Immers het is zonder twijfel zo dat wanneer er bv 1000 wagens binnen de 8 uur de band afrollen met 250 man de kost gans anders is dan wanneer er geen wagens de band afrollen met 250 man.
En dat is het verschil tussen produceren en niet produceren.
De meeste bedrijven zijn dienstenbedrijven die ook niks produceren.

Niks mis mee, maar de verhouding kostprijs en omzet/opbrengst is zoek geraakt.
Het heeft wel te maken met NOODZAAK. Als bedrijfsleiders op tv uitdrukkelijk verklaren dat ze te weinig technici hebben, dan is dat een ernstige zaak. Als ze daarenboven nog zeggen dat, als ze niet aan de nodige techniekers geraken, ze hun berdrijf verhuizen naar een ander EU land waar er wél voldoende techniekers zijn, dan verdienen de mensen die de technici & ingenieurs opleiden respekt.
Onze welvaart hangt in de eerste plaats af van bedrijven die iets PRODUCEREN en (vooral) verkopen aan het buitenland.
Van de Belgische export komt nu +/- 80 %uit Vlaanderen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 18:18   #44
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Dat ze ook eens eerlijk zegen wie ze als "rijken" beschouwen. 1500 euro per maand? 3000? 4500?

En ge wist blijkbaar nog niet dat alles de fout is van de bedrijven. Nu nog Amerika erbij en we kunnen weer lekker kleurenwiezen.
Rijk ben je, wanneer je kunt leven van de intrest op de intrest van je kapitaal. Eigenlijk nog niet helemaal want ook de intrest van je kapitaal volstaat niet om de devaluatie te vergoeden.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 18:20   #45
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Het was een gemeente, maar dan nog

Ik verslikte me in mijn koffie toen ik hoorde hoeveel ambtenaren er bij Sint Niklaas werken, 1000!!!!
Allemaal zwarte pieten?

Die moet dan toch wel echt rijk zijn.

Laatst gewijzigd door Garry : 15 april 2013 om 18:20.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 18:23   #46
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Op tv hebben de jongste weken al 3 bedrijfsleiders uitdrukkelijk verklaard dat er NU al een tekort is aan technici. Het was bijna een wanhoopskreet !
Eén ervan zegde o.a. dat, als hij niet de nodige techniekers vind, hij met spijt in het hart z'n bedrijf zal verhuizen naar een ander EU land waar er wél voldoende techniekers zijn.
Dan heeft hij nog geluk dat hij geen loodgieters nodig heeft om opgeblokte afvoerbuizen te komen vrij maken. De stront zou al lang tegen het plafond plakken.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 19:02   #47
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Het heeft wel te maken met NOODZAAK. Als bedrijfsleiders op tv uitdrukkelijk verklaren dat ze te weinig technici hebben, dan is dat een ernstige zaak. Als ze daarenboven nog zeggen dat, als ze niet aan de nodige techniekers geraken, ze hun berdrijf verhuizen naar een ander EU land waar er wél voldoende techniekers zijn, dan verdienen de mensen die de technici & ingenieurs opleiden respekt.
Onze welvaart hangt in de eerste plaats af van bedrijven die iets PRODUCEREN en (vooral) verkopen aan het buitenland.
Van de Belgische export komt nu +/- 80 %uit Vlaanderen.
Jaja ik heb al lang genoeg een eigen zaak zodat ik weet dat je geen personeel meer vind, geschoold of ongeschoold; geschoolden dikwijls zonder de nodige ervaring zelfs. Dus steek al die scholen in een doosje en doe er een strikje rond en verstuur ze naar ergens waar ze zulke mensen nodig hebben; richting Sahara of zo.

Nu daar gaat de discussie niet over dus moet je er ook geen omleiding naar doen.

Loonkost was het.

En de kost van het loon is verschillend naargelang bedrijvigheid, en productie.
Leraars produceren dus niet, ook niet als jij dat perse toch wil.
Duizenden anderen ook niet, ook niet als ze van zichzelf denken van wel.
Leger, politie, ambtenaren, facteurs...what ever : zijn geen producerende nijverheden. Geen zichzelf bedruipende instanties als je dat beter begrijpt.

En hun loon afwegen aan de kost van de productie van een fabrikant die dus wel produceert = waanzin!
En wie hier in wil verder doen is dus waanzinnig; persoon die last heeft van waandenkbeelden.

Maar what ever...we zijn als zelfstandigen/werkgevers toch aan het inpakken.
Dus discussieer hier gerust nog een 10tal jaren in, het is toch 20 jaar te laat al.

Tenzij je plannen hebt om werkgever te worden?

Laatst gewijzigd door Mambo : 15 april 2013 om 19:06.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 12:41   #48
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
...
...
Ik kan zo wisselen van werkgever. Maar of ik moet dan uren op de baan zitten, of ik moet een bult loon inleveren.
Ik blijf dus lekker bij mijn huidige werkgever.
Typisch Maddox : in 3 zinnetjes: 4 X "ik"...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 12:45   #49
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Dan heeft hij nog geluk dat hij geen loodgieters nodig heeft om opgeblokte afvoerbuizen te komen vrij maken. De stront zou al lang tegen het plafond plakken.
Even ernstig: ik woon in een appartementsgebouw.
Reeds 10 maanden zijn er in één blok problemen met afvoerbuizen.
De mensen die het slachtoffer zijn, kunnen er niet om lachen.
Loodgieters te kort.
Installateurs c.v. te kort
Elektriciens te kort, enz...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 13:10   #50
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Even ernstig: ik woon in een appartementsgebouw.
Reeds 10 maanden zijn er in één blok problemen met afvoerbuizen.
De mensen die het slachtoffer zijn, kunnen er niet om lachen.
Loodgieters te kort.
Installateurs c.v. te kort
Elektriciens te kort, enz...
En scholen teveel.

Het probleem ligt bij de lonen. Werkgevers zitten over hun omzet cijfers om personeel in dienst te nemen en te houden. Klanten kunnen de prijzen niet aan. Personeel ontevreden over te lage netto lonen.
Resultaat; ontstop jullie buizen zelf.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 16:11   #51
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En scholen teveel.

Het probleem ligt bij de lonen. Werkgevers zitten over hun omzet cijfers om personeel in dienst te nemen en te houden. Klanten kunnen de prijzen niet aan. Personeel ontevreden over te lage netto lonen.
Resultaat; ontstop jullie buizen zelf.
Een beetje simpel. Jij woont zéker niet in een appartementsgebouw.
Als ze hier met 98 zelf hun buizen ontstoppen, dan zal dat nogal de moeite zijn !
In een appartementsgebouw beslist de syndicus over dergelijke zaken.
(Opvallend: die werkgevers die hier dagelijks klagen & kriepen zijn meestal degenen die iets hebben op de Kaaiman-eilanden. Maar daarover zwijgen ze in ?*lle talen).
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 16:28   #52
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.438
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Typisch Maddox : in 3 zinnetjes: 4 X "ik"...
Awel, da's zo eigen aan een persoonlijk voorbeeld. Iets wat we van U niet moeten verwachten.

Maar , het toont wel aan waarom firma's geen techniekers vinden.
De goeie zitten op een goeie plek, zelfs al verdwijnt hun goeie plek, hebben zo terug werk.
En techniekers wegkopen, da's ook niet gemakkelijk als men de loonkost zo laag mogelijk wil houden.

Bof, laat ons nog een hoop maniokstampers invoeren, die zullen binnen 10 jaar wel uw WC komen ontstoppen, uw dak herstellen, uw 4 lagige, HR+++ met goudfolie ramen komen plaatsen enzoverder.

Mambo, U hebt wel een punt dat de scholen en daaruit volgende met moeite iets afleveren dat "handig" kan genoemd worden. Daar zijn wel een paar redenen voor.
1) Praktijkgerichte technische richtingen zijn historisch gezien de vergaarbak voor de luien, dommen en snel afgeleiden , de paar die niet voldoen aan die criteria, gingen gewoon verloren in die hoop, maar hadden nog steeds goeie kansen. Dat zijn ook de mensen die geslaagde vakmensen werden.
2) De "iedereen is gelijk" systemologie, zo communistisch als het maar kan, is er in de loop der jaren hard ingeslagen. Als men weet dat leraars en hoernalisten vooral van linkse inslag zijn.
3) Waarom zou een leraar nog moeite doen om een stel onwilligen iets te leren? Gewoon het absolute minimum vereist, en liefst nog een beetje minder.

Mare, vraagje. U als zelfstandige, kan U een jaar een loon betalen aan een beginner om die op te leren, in de hoop dat die na dat jaar bij U blijft werken aan een soortgelijk loon?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 16:32   #53
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.438
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Een beetje simpel. Jij woont zéker niet in een appartementsgebouw.
Moet dat?
Citaat:
Als ze hier met 98 zelf hun buizen ontstoppen, dan zal dat nogal de moeite zijn !
Als er eentje de pampers heeft proberen door te spoelen, en met veel frotten en duwen die prop tot in een volgende, gezamelijke leiding krijgt, dan is het al ferm spelen nietwaar.
Citaat:
In een appartementsgebouw beslist de syndicus over dergelijke zaken.
En wat is het voornaamste criterium van zo'n "syndicus", "goedkoper aub".
En dan krijg je zo'n stel heropgevoede kamelendrijvers over de vloer.

Citaat:
(Opvallend: die werkgevers die hier dagelijks klagen & kriepen zijn meestal degenen die iets hebben op de Kaaiman-eilanden. Maar daarover zwijgen ze in ?*lle talen).
Moeten ze hun appeltje voor de dorst aan U komen geven ofzo?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 19:22   #54
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hoe kun je de loonoosten verlagen zonder de koopkracht aan te tasten ?
Door de nettolonen te verhogen tiens.
Door het profitariaat aan te pakken.
Door de sociale hangmat harder te maken en misbruik uit te schakelen.
Ooit zette ik de nettolonen die m'n werknemers in dat jaar hadden ontvangen naast het bedrag dat mij dat zaakje gekost had.
Die mensen geloofden het niet.
Daar is trouwens werk voor de vakbonden die naam waardig, maak dat de lonen betaalbaar blijven.
Help het profitariaat op te sporen en uit te sluiten zodat bedrijven competitief blijven met hogere nettolonen voor de werkende bevolking.
Meer moet er niet gebeuren.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 19:40   #55
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Door de nettolonen te verhogen tiens.
Door het profitariaat aan te pakken.
Door de sociale hangmat harder te maken en misbruik uit te schakelen.
Ooit zette ik de nettolonen die m'n werknemers in dat jaar hadden ontvangen naast het bedrag dat mij dat zaakje gekost had.
Die mensen geloofden het niet.
Daar is trouwens werk voor de vakbonden die naam waardig, maak dat de lonen betaalbaar blijven.
Help het profitariaat op te sporen en uit te sluiten zodat bedrijven competitief blijven met hogere nettolonen voor de werkende bevolking.
Meer moet er niet gebeuren.
Akkoord.
Er is echter één zaak die je uit het oog verliest: China
De crisis toont de dekadentie v.h. westers liberalisme
De Nieuwe Wereldorde wordt gedikteerd door Peking
De Chinezen zijn tevreden met een KLEINE winst . De Chinezen zijn zeer pragmatisch.

Laatst gewijzigd door Boduo : 16 april 2013 om 19:41.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 20:08   #56
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Een beetje simpel. Jij woont zéker niet in een appartementsgebouw.
Als ze hier met 98 zelf hun buizen ontstoppen, dan zal dat nogal de moeite zijn !
In een appartementsgebouw beslist de syndicus over dergelijke zaken.
(Opvallend: die werkgevers die hier dagelijks klagen & kriepen zijn meestal degenen die iets hebben op de Kaaiman-eilanden. Maar daarover zwijgen ze in ?*lle talen).
Dat loodgieters wel eens iets opzij hebben voor de slechte jaren dat is geweten.
Maar loodgieters en kaaimaneilanden?
Dat is teveel eer en ook misplaatst.

Trouwens als je 10 maand met verstopte buizen zit moet je geen loodgieter bellen, maar een ontstoppingsdienst. Meestal komen die snel en kost dat een kleine 200€ voor normaal werk.

Maar de echte reden van verstoppingen in flatgebouwen is meestal dat mensen hun wc als afvoerbak gebruiken in plaats van hun vuilbak te gebruiken zoals het hoort.

En wie eens zijn deksel oplicht en een rioolrat op de hoge druk aansluit zal in 9/10 gevallen zelf kunnen ontstoppen.
Dat kost niks.

Misschien dat gezien deze omstandigheden u ook wel eens duidelijk begint te worden waarom men niet zo snel een personeelslid naar een akkefietje als dit stuurt.

Rekenen ze de gewone prijs dan komen ze nauwelijks uit de kosten, laat staan iets te verdienen die dag.
Rekenen ze buiten normaal dan staat gans dat flatgebouw hun uit te maken voor bedriegers en profiteurs.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 20:15   #57
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Awel, da's zo eigen aan een persoonlijk voorbeeld. Iets wat we van U niet moeten verwachten.

Maar , het toont wel aan waarom firma's geen techniekers vinden.
De goeie zitten op een goeie plek, zelfs al verdwijnt hun goeie plek, hebben zo terug werk.
En techniekers wegkopen, da's ook niet gemakkelijk als men de loonkost zo laag mogelijk wil houden.

Bof, laat ons nog een hoop maniokstampers invoeren, die zullen binnen 10 jaar wel uw WC komen ontstoppen, uw dak herstellen, uw 4 lagige, HR+++ met goudfolie ramen komen plaatsen enzoverder.

Mambo, U hebt wel een punt dat de scholen en daaruit volgende met moeite iets afleveren dat "handig" kan genoemd worden. Daar zijn wel een paar redenen voor.
1) Praktijkgerichte technische richtingen zijn historisch gezien de vergaarbak voor de luien, dommen en snel afgeleiden , de paar die niet voldoen aan die criteria, gingen gewoon verloren in die hoop, maar hadden nog steeds goeie kansen. Dat zijn ook de mensen die geslaagde vakmensen werden.
2) De "iedereen is gelijk" systemologie, zo communistisch als het maar kan, is er in de loop der jaren hard ingeslagen. Als men weet dat leraars en hoernalisten vooral van linkse inslag zijn.
3) Waarom zou een leraar nog moeite doen om een stel onwilligen iets te leren? Gewoon het absolute minimum vereist, en liefst nog een beetje minder.

Mare, vraagje. U als zelfstandige, kan U een jaar een loon betalen aan een beginner om die op te leren, in de hoop dat die na dat jaar bij U blijft werken aan een soortgelijk loon?
Ik en zovelen van onze sector hebben al 100 mensen opgeleid en daar geduldig geld en tijd in gestoken zonder daar winst op te maken. In sommige gevallen gaat dat vrij snel, in andere gevallen kan dat lang duren.
Maar die grap is gedaan bij alle collega zelfstandige bedrijven omwille van het feit dat het te moeilijk is om nog personeel aan je bedrijf te binden.
Wie vandaag nog 10 man op de baan krijgt is superman.
Wie van die 10 er 4 kwijt geraakt kan die nooit meer invullen in een normale tijdspanne en verliest dus circa de helft van zijn omzet.

Je kan een huis bouwen, dat renoveren met de tijd maar je kan niet ieder jaar uw eigen huis zien afbreken om het telkens opnieuw te gaan bouwen. Niemand kan dat.
En dat is zaken doen anno 2013

Mensen willen anno 2013 geen handenarbeid meer doen. Punt aan de lijn.
Dat is de cultuur die we zelf gekweekt hebben door schoolplicht te verhogen en van iedere schooljaar nu 3 schooljaren te hebben gemaakt.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 20:20   #58
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Door de nettolonen te verhogen tiens.
Door het profitariaat aan te pakken.
Door de sociale hangmat harder te maken en misbruik uit te schakelen.
Ooit zette ik de nettolonen die m'n werknemers in dat jaar hadden ontvangen naast het bedrag dat mij dat zaakje gekost had.
Die mensen geloofden het niet.
Daar is trouwens werk voor de vakbonden die naam waardig, maak dat de lonen betaalbaar blijven.
Help het profitariaat op te sporen en uit te sluiten zodat bedrijven competitief blijven met hogere nettolonen voor de werkende bevolking.
Meer moet er niet gebeuren.
Idd het antwoord is vrij simpel en effectief.
Maar ja dat zal allicht meteen ook het probleem zijn.

Wij zijn de slaven van de roofzuchtige regeringen. Dat was eeuwen geleden al zo en dat is vandaag de dag nog steeds zo.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2023, 05:11   #59
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.395
Standaard van 2013 naar 2023 wat is er veranderd?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alegria Bekijk bericht
De hoge loonkosten moeten gerelativeerd worden. We hebben inderdaad een hoge loonkost. Wat sommige bedrijven misschien kan wegjagen. Maar daar tegenover bieden de Belgische werknemers een hoge productiviteit in vergelijking heel wat andere landen met lagere loonkosten. Bovendien hebben we onze ligging mee, wat heel wat vervoerskosten kan dempen. En last but not least hebben onze wetgever ook nog. Multinationals worden in dit land aanzien als ideale schoonzonen. De schoonmoeder wil kost wat kost dat de ideale schoonzoon trouwt met haar dochter. Hij moet weinig belastingen betalen, kan genieten van notionele intrestaftrek, en haar bestuurders die hoeven geen belasting op meerwaarde van hun aandelen (bonussen) te vrezen. In de hoop dat die ideale schoonzoon enorm veel werkgelegenheid biedt en dus positief is voor haar dochter, zijnde de Belgische Staat. Een mooi voorbeeld hiervan is Arcelor Mittal. Nu wat blijkt. Die multinationals betalen amper belastingen, en smijten op de koop toe nog is duizenden mensen op straat. Met als resultaat? De Staat, die amper geld heeft ontvangen van deze bedrijven (die miljarden winsten boeken) mag werkloosheidsuitkeringen storten, hetgeen veel geld kost. Hoe moet het dan wel? Schaf de notionele intrest af, schaf de mazen van het fiscale net af en belast kapitaal. Zo kunnen de lasten op arbeid naar beneden en wordt IEDEREEN er beter van. We verleggen onze aandacht van de multinational naar de KMO. Op die manier investeren we duurzaam in onze economie ipv een tiental aandeelhouders nog rijker te maken dan ze al zijn. N-VA claimt het antwoord te hebben op deze problemen. Ze willen de rijken nog minder belasten, en de lasten op arbeid die gaan ook naar beneden gaan. Hoe ze dat gaat doen? Heel simpel: ze gaan het mes zetten in de sociale zekerheid, en al onze sociale verworvenheden in vraag stellen (naar Spaans voorbeeld). Het behoeft geen grote tekening om te snappen dat er in die casus nog een pak meer miserie ons te wachten staat. Daarenboven willen ze ons land splitsen, en hun wil eenzijdig opleggen aan de franstaligen. Speculatie tegen ons land zal uiteraard niet achterwege blijven, met gigantische rentes als gevolg, waardoor onze staatsschuld op zéér korte tijd zal aandikken. Bovendien willen bedrijven niet investeren in een land dat op springen staat. Genoeg redenen dus om te stoppen met populistische praat te verkopen en vooral om werknemers te verkopen aan rijke multinationals.


Wat dacht dit forum in 2013 van de hoge loonkosten.


En wat hebben de opeenvolgende regeringen er tegen gedaan.


Quid: De Croo 1?
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2023, 08:13   #60
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

We zijn inmiddels 10 jaar verder.

Ik stel vast en zo ook alle collega's in om het even welke sector dat het probleem nog groter is geworden.

Een zaak uitbreiden of behouden op dezelfde mankracht is zo goed als uitgesloten.

Het is niet enkel te duur maar ze komen gewoon niet werken, of het is slechts een paar dagen en dan vallen ze wel ziek of zo.

Klanten bestanden moeten dus krimpen.

Komt daar nog de problemen van verkeer bij zoals bijna geen parkeerruimte of vergunningen en rondrijden dat het een lieve lust is zodat het verdiende geld bij de klant verdampt in dat probleem.

Maw.....het is hopeloos geworden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be