Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 februari 2016, 12:19   #1801
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Uit wat ik juist hebt gehoord van mijn vakbondsafgevaardigde kan ik alleen maar 1 ding doen en dat is mijn BBQ beginnen op te warmen.
Gaat nog plezant worden.
In een groot stationneke...
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2016, 12:41   #1802
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Uit wat ik juist hebt gehoord van mijn vakbondsafgevaardigde kan ik alleen maar 1 ding doen en dat is mijn BBQ beginnen op te warmen.
Gaat nog plezant worden.
In een groot stationneke...
Rijden zelfs met een staking nog heel veel treinen...
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2016, 15:13   #1803
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Als er door de Waalse afdeling een actie gehouden word en in Vlaanderen rijdt 30% van de treinen niet dan vind ik dat een héél geslaagde actie.
Beeld u dus maar eens in als de Vlaamse en de Waalse spoorbonden actie voeren.
Let's go.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2016, 16:00   #1804
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Als er door de Waalse afdeling een actie gehouden word en in Vlaanderen rijdt 30% van de treinen niet dan vind ik dat een héél geslaagde actie.
Beeld u dus maar eens in als de Vlaamse en de Waalse spoorbonden actie voeren.
Let's go.
Inderdaad, werk maken van het doorknippen van de spoorverbindingen. Na De Lijn binnenkort Het Spoor.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2016, 18:10   #1805
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Mijn BBQ juist vanonder het stof gehaald en gereed gezet voor als er actie moet komen.
Juist kijken waar ik het bier ga halen en dan een feestje bouwen.Vlees heb ik nog over van de vorige keer en dat steek in de diepvries maar het bier was op.
Live can be sweet.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2016, 18:33   #1806
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Mijn BBQ juist vanonder het stof gehaald en gereed gezet voor als er actie moet komen.
Juist kijken waar ik het bier ga halen en dan een feestje bouwen.Vlees heb ik nog over van de vorige keer en dat steek in de diepvries maar het bier was op.
Live can be sweet.
Lessen Engels ook...
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2016, 18:37   #1807
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht



Niet noodzakelijk, kijk naar de derde wereld.
In de derde wereld kunnen bedrijven het dus zonder werknemers doen? Hoe werkt dat?



Citaat:

Ze staan niet boven de wet, maar staken is een grondrecht.
Een grondrecht dat men in de Sovjet-Unie en de DDR niet had. En dat men in Cuba ook niet heeft.


Citaat:
dikke onzin natuurlijk, Noord-Korea ken ik niet en er is ook weinig objectieve informatie over dat land beschikbaar, dus daar doe ik geen uitspraken over. Cuba daarentegen ken ik heel goed, alleen wie geld krijgt uit de VS of Europa of er woont heeft meer te besteden dan de meerderheid. Maar in Cuba bestaan geen luxe winkels, of gigantische paleizen bewoond door een enkele familie, ook geen dure luxe restaurants of peperdure bars. Jachten, golf etc. is er alleen voor de toeristen.
In Cuba controleert een enkele familie de gehele economie. Dat is een vorm van ongelijkheid die je nergens anders hebt...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2016, 19:46   #1808
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
NMBS brengt economie jaarlijks minstens 14,6 miljard op
Volgens de werkgeversorganisatie VBO heeft de voorbije staking van het NMBS-personeel 40 miljoen euro per dag gekost aan de economie. Een logische extrapolatie betekent dat diezelfde NMBS op elke niet stakende dag minstens evenveel opbrengt.
bron



geen speld tussen te krijgen, waterdichte redenering :d

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 15 februari 2016 om 19:49.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2016, 21:15   #1809
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Een geluk dat ze nog werkvolk hebben bij de NMBS of het bracht helemaal niks meer op.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2016, 01:07   #1810
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Uit wat ik juist hebt gehoord van mijn vakbondsafgevaardigde kan ik alleen maar 1 ding doen en dat is mijn BBQ beginnen op te warmen.
Gaat nog plezant worden.
In een groot stationneke...

Er was inderdaad een vergadering, en die is niet goed verlopen.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2016, 01:08   #1811
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Rijden zelfs met een staking nog heel veel treinen...
vorige keer, omdat de Vlamingen niet meedoen. Als er nu geen overeenkomst komt met de regering en de directie zal het anders zijn, dat kan ik U garanderen. Veel gewone spoorlui beginnen ook in te zien dat deze regering hen niet goed gezind is, dat verhoogt de stakingsbereidheid.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2016, 01:17   #1812
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Als er door de Waalse afdeling een actie gehouden word en in Vlaanderen rijdt 30% van de treinen niet dan vind ik dat een héél geslaagde actie.
Beeld u dus maar eens in als de Vlaamse en de Waalse spoorbonden actie voeren.
Let's go.
Belangrijk is ten eerste dat zo veel mogelijk collega's meestaken. Velen gaan ervan uit dat de treinen toch niet zullen rijden en hun bijdrage dus niet belangrijk is. (en zo verliezen ze geen dag, want de stakingsvergoeding is eerder povertjes)
Maar achteraf kan rechts en de regering de borst dan natmaken dat vele werknemers niet gestaakt hebben. Er staat veel op het spel, meer dan het beetje geld dat men verliest.
Ten tweede belangrijk dat de meeste seingevers staken, want dan rijdt er zo wie zo niets meer.
Ten derde moeten de vakbonden goed communiceren. Goed uitleggen waarom ze staken, vooral naar de reizigers toe, en hun acties goed aankondigen. Daarom ben ik geen voorstander van halve stakingen. Ofwel leg je alle treinen plat in heel België, ofwel wordt er niet gestaakt.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2016, 01:25   #1813
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Mijn BBQ juist vanonder het stof gehaald en gereed gezet voor als er actie moet komen.
Juist kijken waar ik het bier ga halen en dan een feestje bouwen.Vlees heb ik nog over van de vorige keer en dat steek in de diepvries maar het bier was op.
Live can be sweet.
Met zulke post bevestig je de stereotypen van lui NMBS-personeel dat graag staakt, terwijl dat helemaal niet met de waarheid strookt.
Natuurlijk moet het nuttige aan het aangename gekoppeld worden, anders zouden we geen Belgen zijn, maar als rechts hun zin krijgt zal de gewone werknemer straks de dupe zijn.
Als BBQ en bier helpt om meer mensen aan het staken te zetten, zoveel te beter. Zolang iedereen maar de ernst beseft, en zich correct gedraagt.
In veel landen waar ik al geweest ben, waar werknemers het veel slechter hebben dan in België, zijn stakingen een zaak van leven en dood, en riskeren mensen niet alleen hun baan maar ook hun leven door te staken. Dat was ook ooit zo in België, en het kan terugkomen, dat mogen we nooit vergeten.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2016, 01:52   #1814
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.233
Standaard

Zwitser
Citaat:
In de derde wereld kunnen bedrijven het dus zonder werknemers doen? Hoe werkt dat?
Mensen moeten een bron van inkomsten hebben om te overleven, en er zijn weinig jobs. Werkgevers weten dat, dus kunnen ze hen onbeperkt uitbuiten.
10 uur keihard werken voor minder dan 2$ per dag is niet uitzonderlijk in vele landen. En als de baas z'n zinnen heeft gezet op een 14-jarig naaistertje, is er niemand die dat zal beletten. Het meisje zelf weet dat haar ouders haar inkomen nodig hebben.

Als ze iemand ontslaan (in Kenia gebeurt het per SMS), staan er tientallen te wachten om de job in te nemen. Wie bij de vakbond gaat, wordt per definitie ontslagen, of als ze succesvol zijn en andere collega's hebben weten te overtuigen om zich aan te sluiten, worden ze met de dood bedreigd of vermoord.





Citaat:
Een grondrecht dat men in de Sovjet-Unie en de DDR niet had. En dat men in Cuba ook niet heeft.
In de Sovjet-Unie (en ook de DDR of ex-Joegoslavië) werd de vakbond betrokken bij elke beslissing van het bedrijf. De arbeiders waren rechtstreeks vertegenwoordigd bij de leiding van het bedrijf. Als ze zouden staken, was het dus alsof ze tegen zichzelf zouden staken.

Dat nam niet weg, dat er ook in de Sovjet-Unie gestaakt werd.

http://articles.latimes.com/1989-07-...oviet-russia/2





Citaat:
In Cuba controleert een enkele familie de gehele economie. Dat is een vorm van ongelijkheid die je nergens anders hebt...
Dat is natuurlijk dikke onzin, zoals alles dat ik U al over Cuba heb horen verkondigen. Je hebt een heel apparaat, op nationaal, lokaal vlak, dat beslissingen neemt. Castro is gewoon het symbool, net als z'n broer, als zij te oud worden staat er een hele nieuwe generatie leiders klaar.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2016, 05:10   #1815
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.438
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
als rechts hun zin krijgt zal de gewone werknemer straks de dupe zijn.
De gewone werknemer is ALTIJD de dupe, per definitie.

Want de mensen die niet werken, die kunt ge niet pluimen.

En rijke mensen, die kunnen iemand fulltime betalen om voor hun centen te zorgen.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2016, 05:11   #1816
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.438
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Mensen moeten een bron van inkomsten hebben om te overleven, en er zijn weinig jobs.
-> Er zijn geen jobs.

-> De vreemdelingen komen het werk doen dat de Belgen niet willen doen.

Een van deze twee is gelogen, welke?
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2016, 08:22   #1817
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
vorige keer, omdat de Vlamingen niet meedoen. Als er nu geen overeenkomst komt met de regering en de directie zal het anders zijn, dat kan ik U garanderen. Veel gewone spoorlui beginnen ook in te zien dat deze regering hen niet goed gezind is, dat verhoogt de stakingsbereidheid.
Dat zei men de vorige keer ook al en ook al bij de zovele voorafgaande stakingen. Bij de laatste algemene staking bij de NMBS waren er 3% stakers, dat zegt wel genoeg. Dat die stakers zich moeten wenden tot eht blokkeren van collega's en zelfs fysiek geweld daarbij niet schuwen is al even tekenend.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2016, 08:23   #1818
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Belangrijk is ten eerste dat zo veel mogelijk collega's meestaken. Velen gaan ervan uit dat de treinen toch niet zullen rijden en hun bijdrage dus niet belangrijk is. (en zo verliezen ze geen dag, want de stakingsvergoeding is eerder povertjes)
Maar achteraf kan rechts en de regering de borst dan natmaken dat vele werknemers niet gestaakt hebben. Er staat veel op het spel, meer dan het beetje geld dat men verliest.
Ten tweede belangrijk dat de meeste seingevers staken, want dan rijdt er zo wie zo niets meer.
Ten derde moeten de vakbonden goed communiceren. Goed uitleggen waarom ze staken, vooral naar de reizigers toe, en hun acties goed aankondigen. Daarom ben ik geen voorstander van halve stakingen. Ofwel leg je alle treinen plat in heel België, ofwel wordt er niet gestaakt.
Dat zou vandaag nog eens de beste oplossing zijn. Het stakingswapen bij de NMBS is al jarenlang uitgeput voor de grootste onbenulligheden eerst.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2016, 22:26   #1819
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Dat zei men de vorige keer ook al en ook al bij de zovele voorafgaande stakingen. Bij de laatste algemene staking bij de NMBS waren er 3% stakers, dat zegt wel genoeg. Dat die stakers zich moeten wenden tot eht blokkeren van collega's en zelfs fysiek geweld daarbij niet schuwen is al even tekenend.
3% stakers? Graag referenties...
De meeste werknemers steunen de staking wel, maar wensen niet mee te staken om geen geld te verliezen (althans wat de NMBS betreft)? Er is nog geen staat van opperste alertheid, maar dat komt wel, als de overheid de zaken zou bruskeren.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2016, 22:28   #1820
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Dat zou vandaag nog eens de beste oplossing zijn. Het stakingswapen bij de NMBS is al jarenlang uitgeput voor de grootste onbenulligheden eerst.
Vandaag is het net meer dan ooit nodig. Ik geef toe dat sommige stakingen niet nodig waren. Maar als men aan de fundamentele rechten begint te morrelen, is staken meer dan ooit nodig. Op dat vlak is eens een rechtse regering hebben goed, het toont aan wat er op het spel staat, mobiliseert mensen en houdt hen scherp.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be