Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 juli 2015, 21:27   #1
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.207
Standaard 'België zal mij worst wezen, en Vlaanderen nog meer'

Is een oud artikel over schrijver Dimitri Verhulst, maar nu pas ontdekt. Toch een paar opmerkelijke uitspraken:

BRON

- 'We zijn een land met zes regeringen en 537 volksvertegenwoordigers. We hebben het duurste staatsapparaat van Europa. Toch onvoorstelbaar? We zijn een scheet groot. Je hoort daar niemand over praten, dat we met één regering ruim bediend zouden zijn.'

- 'Ik ben een groot voorstander van democratie, ik zal democratie altijd blijven verdedigen, maar we moeten ermee stellen dat domme mensen ook deelnemen aan democratie. En da's een verschrikkelijke strijd.' (over de populariteit van Bart De Wever)

- 'Ik probeer me soms voor te stellen dat ik een Amerikaan ben en de Belgische berichtgeving lees, en ik zou naar Bart De Wever luisteren, ik zou echt het gevoel hebben dat dit een land is op de rand van een burgeroorlog.'

- 'Jawel. Ik vind het fantastisch om Belg te zijn. Wij slapen niet in onze vlag. Ik vind dat toch een teken van intelligentie. Je hebt niet gekozen waar je geboren wordt, dus je moet dat ook niet gaan celebreren, want je hebt daar zelf geen fluit mee te maken gehad.'

- 'Wat je nu hebt in in Vlaanderen, daar is me een nationalisme aan het installeren waar ik op kots gewoon. Ik bedoel die Vlaamse Leeuw, je kan naar geen wielerkoers meer kijken zonder die vlag te zien. Zelfs bij schaatswedstrijden in Nederland zie je zo'n Vlaamse Leeuw wapperen, je moet er eens op letten. Zeer akelig vind ik dat. Zeer akelig.'

Toch maar een bizar ventje.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2015, 18:30   #2
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

B'sd!!!
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2015, 18:36   #3
Indomitable
Minister-President
 
Indomitable's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2014
Berichten: 4.364
Standaard

__________________
Life is a game of Chess, changing with each move.
Indomitable is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2015, 21:46   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Ik stel me soms voor dat ik een Luxemburger zou zijn.
En dat ik vind dat ik in een groots land woon waar het leven goed is.

En dat ik me geen reet zou aantrekken wat een Amerikaan zou vinden van mijn land.

Afijn, de politieke visie van dat geval daar, kan mij niet ene kloot schelen.
Hij zijn visie, ik de mijne, en voor de rest : pies en dimokrasie.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2015, 10:00   #5
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Puntjes 1, 4 en 5 kan ik hem eigenlijk volledig in volgen.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2015, 10:30   #6
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Is de Vlaamse vlag weldra de nieuwe swastika of wat????
Jesus Christ!!!!!!!!!!
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2015, 16:00   #7
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Is een oud artikel over schrijver Dimitri Verhulst, maar nu pas ontdekt. Toch een paar opmerkelijke uitspraken:

BRON

- 'We zijn een land met zes regeringen en 537 volksvertegenwoordigers. We hebben het duurste staatsapparaat van Europa. Toch onvoorstelbaar? We zijn een scheet groot. Je hoort daar niemand over praten, dat we met één regering ruim bediend zouden zijn.'

- 'Ik ben een groot voorstander van democratie, ik zal democratie altijd blijven verdedigen, maar we moeten ermee stellen dat domme mensen ook deelnemen aan democratie. En da's een verschrikkelijke strijd.' (over de populariteit van Bart De Wever)

- 'Ik probeer me soms voor te stellen dat ik een Amerikaan ben en de Belgische berichtgeving lees, en ik zou naar Bart De Wever luisteren, ik zou echt het gevoel hebben dat dit een land is op de rand van een burgeroorlog.'

- 'Jawel. Ik vind het fantastisch om Belg te zijn. Wij slapen niet in onze vlag. Ik vind dat toch een teken van intelligentie. Je hebt niet gekozen waar je geboren wordt, dus je moet dat ook niet gaan celebreren, want je hebt daar zelf geen fluit mee te maken gehad.'

- 'Wat je nu hebt in in Vlaanderen, daar is me een nationalisme aan het installeren waar ik op kots gewoon. Ik bedoel die Vlaamse Leeuw, je kan naar geen wielerkoers meer kijken zonder die vlag te zien. Zelfs bij schaatswedstrijden in Nederland zie je zo'n Vlaamse Leeuw wapperen, je moet er eens op letten. Zeer akelig vind ik dat. Zeer akelig.'

Toch maar een bizar ventje.
Een Belg die het gesnapt heeft dus. Zoals steeds meer Belgen.
__________________
België unitair !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2015, 16:33   #8
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Een Belg die het gesnapt heeft dus. Zoals steeds meer Belgen.
Bs'd

Dus een Belg is iemand die België geen worst kan wezen?

Mij lijkt het dat hij een wereldburger is. Geen Belg, en al zeker geen Vlaming.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2015, 09:49   #9
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.207
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Bs'd

Dus een Belg is iemand die België geen worst kan wezen?

Mij lijkt het dat hij een wereldburger is. Geen Belg, en al zeker geen Vlaming.
Bs'd

Ik zou graag een antwoord hebben.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2015, 10:03   #10
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Een Belg die het gesnapt heeft dus. Zoals steeds meer Belgen.
Wel grappig dat jij niet beseft dat zijn tirades vooral tegen types zoals u gericht zijn. Maar misschien is het even goed mogelijk dat Verhulst dat zelf ook niet zo goed snapt.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2015, 10:28   #11
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Is de Vlaamse vlag weldra de nieuwe swastika of wat????
Jesus Christ!!!!!!!!!!
Nee die zal altijd gewoon even nep en geïmporteerd blijven als voorheen.
__________________
oerbelg
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2015, 10:33   #12
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wel grappig dat jij niet beseft dat zijn tirades vooral tegen types zoals u gericht zijn. Maar misschien is het even goed mogelijk dat Verhulst dat zelf ook niet zo goed snapt.
Ik denk dat u het volledige plaatje mist eerlijk gezegd. U snapt de strijd niet, laat staan het belang.
__________________
oerbelg
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2015, 01:14   #13
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matonge Bekijk bericht
Nee die zal altijd gewoon even nep en geïmporteerd blijven als voorheen.
Deze stelligheid mag u voor ons allen nader verklaren, Matonge.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2015, 05:16   #14
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matonge Bekijk bericht
Nee die zal altijd gewoon even nep en geïmporteerd blijven als voorheen.
Laatst reden wij in Borgerhout waar een cafétje was met een Vlaamse vlag buiten. Iemand stoorde zich eraan en noemde het zelfs provocatie om die vlag in die buurt te hangen. Daar werd ik me bewust hoe ver wij van onze eigen cultuur heen zijn. Maar ik kan dat niet kwalijk nemen. Wij zijn allemaal slachtoffers van het wanbeleid op elkaar gesmeten in wijken.
En allemaal aangewezen als beschuldigden en verdeeld, terwijl de echte schuldigen hun rekening meer dan 7 getallen bevat wat geld was van de beschuldigden

In plaats van onze zaken te laten hervormen moet de hele politiek hervormd worden. Dank u voor de tradios ons daarvan bewust te maken. En ja NVA U bent nu een tradio, een opportunistische posjespakker die de hele massa tegen elkaar opzet met zinloze idealen.

Wee dit land als zij weer zo lomp zijn trado te stemmen.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2015, 05:19   #15
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Versnulst, derderrangschrijvertje die bekend is geworden met subsidies van links België gaat het ook eens zeggen. Dat ventje kan mij ook worst wezen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2015, 09:06   #16
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Deze stelligheid mag u voor ons allen nader verklaren, Matonge.
Hoe moet ik dat doen wanneer er zelfs geen zekerheid over de oorsprong bestaat?

Door die onzekerheid weer te geven. Bart De Wever droomt van luipaarden (liet hij zichzelf naar eigen verluid wijsmaken op een unief). Hij heeft er ook een romantisch verhaaltje voor klaar, wat zijn versie maar zo'n 150 jaar later dateert dan andere versies van vlaams nationalisten. Anderen denken dat ze overgenomen werd van een of andere moslim ( ! ) jawel gemeenschap.. Aanvankelijk was het volgens weer anderen een gouden leeuw, zonder tong, zonder klauwen.. Allemaal erbij gefantaseerd? Dus hoogst waarschijnlijk ging het oorspronkelijk om een panda of iets. Dat moet de verbouwereerde hetze rond het beestje verklaren^^. Wanneer zelfs historici uiteindelijk dan maar gaan gissen dat een vlag 'vermoedelijk gewoon werd overgenomen door voorouders' (uit het niets wellicht dan?).. Wat moet ik daarmee man. Dingen uit de duim zuigen, ik heb er geen zaken mee, met al die verschillende verhaaltjes. Ik heb sowieso geen voeling met het graafschap. Nooit van gehoord. Ik weet ook dat ik zonder die vlaamse kat ben opgegroeid, en dat ze tussen mijn oren nietsvermoedend werd opgedrongen dm een particratie waar bottom line nooit iemand om vroeg. Zo ben ik bvb pas 20 jaar na datum gaan begrijpen waarom mijn leraar geschiedenis zo gefrustreerd overkwam, de dag dat hij ons in kennis moest stellen van het Federale België. Een beeld dat mij door het leven op het netvlies gebrand staat. (De man ging duidelijk niet akkoord, maar mocht zijn voorzienigheid niet met zoveel woorden delen met een stel kinderen).

Zelf heb ik me nooit vlaming gevoeld. Dat was Johan Museeuw tot daar de relevantie. Ik kan me der niets bij voorstellen en ik ben daar ook gewoon eerlijk in. Ze maken van de ene mythe een andere. Hij heeft rode nageltjes maar die moeten voor anderen dan weer zwart zijn. In feite is het bijna hilarisch om zien hoe men zichzelf halsstarrig in onzekerheid wentelt. Van de ene realiteit naar de andere. Misschien werd ze wel gewoon gekopieerd uit Brabant, maar die denkpiste zou een stel ballenknijpers natuurlijk niet echt goed uitkomen, niwaar? Straks gaan ze nog beweren dat hij uit het heilige land komt, (en dat zijn niet mijn woorden). No care dus. Ik voel mij immers belgae. Dat is het enige wat telt en volstaat ruimschoots. Vlaming staat voor mij in het beste geval gelijk met Nederlandstalige Belg. Het is niet omdat ik een soort tussentaaltje prevel, dat ik daarom een soort van tussenpersoontje of identiteit ben. Ik zie mijn tussentaaltje eerder als bewijs voor wie ik niet ben. Een Hollander.


Nederigheid, voorspoed en overwinning.

De kleuren zijn niet zomaar gekozen. Het zijn de kleuren van Brabant en ze hebben een betekenis. Zwart voor nederigheid, geel voor rijkdom en voorspoed, rood voor overwinning.
Dus dat is niet zwart voor leeuw, rood voor haan, en geel om het boeltje bijeen te laten plakken. Actie reactie remember. De revolutie. -Tastbare realiteit-.


"Don't be told in what you want and don't be told in what you NEED"
__________________
oerbelg
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2015, 18:05   #17
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter
 
AVV.VVK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2014
Berichten: 2.320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Een Belg die het gesnapt heeft dus. Zoals steeds meer Belgen.
Volgens mij heeft u per ongeluk de bijhorende argumentatie gedeleteted vlak voor dit bericht te sturen...

Je bent blijkbaar een overtuigd Belgicist. Nu moet je mij toch eens uitleggen waarom, je maakt me wel heel nieuwsgierig...
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2015, 18:30   #18
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 52.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Is een oud artikel over schrijver Dimitri Verhulst, maar nu pas ontdekt. Toch een paar opmerkelijke uitspraken:

BRON

- 'We zijn een land met zes regeringen en 537 volksvertegenwoordigers. We hebben het duurste staatsapparaat van Europa. Toch onvoorstelbaar? We zijn een scheet groot. Je hoort daar niemand over praten, dat we met één regering ruim bediend zouden zijn.'

- 'Ik ben een groot voorstander van democratie, ik zal democratie altijd blijven verdedigen, maar we moeten ermee stellen dat domme mensen ook deelnemen aan democratie. En da's een verschrikkelijke strijd.' (over de populariteit van Bart De Wever)

- 'Ik probeer me soms voor te stellen dat ik een Amerikaan ben en de Belgische berichtgeving lees, en ik zou naar Bart De Wever luisteren, ik zou echt het gevoel hebben dat dit een land is op de rand van een burgeroorlog.'

- 'Jawel. Ik vind het fantastisch om Belg te zijn. Wij slapen niet in onze vlag. Ik vind dat toch een teken van intelligentie. Je hebt niet gekozen waar je geboren wordt, dus je moet dat ook niet gaan celebreren, want je hebt daar zelf geen fluit mee te maken gehad.'

- 'Wat je nu hebt in in Vlaanderen, daar is me een nationalisme aan het installeren waar ik op kots gewoon. Ik bedoel die Vlaamse Leeuw, je kan naar geen wielerkoers meer kijken zonder die vlag te zien. Zelfs bij schaatswedstrijden in Nederland zie je zo'n Vlaamse Leeuw wapperen, je moet er eens op letten. Zeer akelig vind ik dat. Zeer akelig.'

Toch maar een bizar ventje
.
het wordt dan ook hoogtijd dat de huidige schijndemocratie in België/Vlaanderen vervangen wordt door een echte democratie (met BROV !!!)
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2015, 19:11   #19
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
Volgens mij heeft u per ongeluk de bijhorende argumentatie gedeleteted vlak voor dit bericht te sturen...

Je bent blijkbaar een overtuigd Belgicist. Nu moet je mij toch eens uitleggen waarom, je maakt me wel heel nieuwsgierig...

Het zou ook helpen sieren uwen heilige geest toe te laten zichzelf te verrijken. Of hangt ge nog aan de tieten van mama misschien?
__________________
oerbelg
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2015, 03:34   #20
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matonge Bekijk bericht
Hoe moet ik dat doen wanneer er zelfs geen zekerheid over de oorsprong bestaat?

Door die onzekerheid weer te geven. Bart De Wever droomt van luipaarden (liet hij zichzelf naar eigen verluid wijsmaken op een unief). Hij heeft er ook een romantisch verhaaltje voor klaar, wat zijn versie maar zo'n 150 jaar later dateert dan andere versies van vlaams nationalisten. Anderen denken dat ze overgenomen werd van een of andere moslim ( ! ) jawel gemeenschap.. Aanvankelijk was het volgens weer anderen een gouden leeuw, zonder tong, zonder klauwen.. Allemaal erbij gefantaseerd? Dus hoogst waarschijnlijk ging het oorspronkelijk om een panda of iets. Dat moet de verbouwereerde hetze rond het beestje verklaren^^. Wanneer zelfs historici uiteindelijk dan maar gaan gissen dat een vlag 'vermoedelijk gewoon werd overgenomen door voorouders' (uit het niets wellicht dan?).. Wat moet ik daarmee man. Dingen uit de duim zuigen, ik heb er geen zaken mee, met al die verschillende verhaaltjes. Ik heb sowieso geen voeling met het graafschap. Nooit van gehoord. Ik weet ook dat ik zonder die vlaamse kat ben opgegroeid, en dat ze tussen mijn oren nietsvermoedend werd opgedrongen dm een particratie waar bottom line nooit iemand om vroeg. Zo ben ik bvb pas 20 jaar na datum gaan begrijpen waarom mijn leraar geschiedenis zo gefrustreerd overkwam, de dag dat hij ons in kennis moest stellen van het Federale België. Een beeld dat mij door het leven op het netvlies gebrand staat. (De man ging duidelijk niet akkoord, maar mocht zijn voorzienigheid niet met zoveel woorden delen met een stel kinderen).

Zelf heb ik me nooit vlaming gevoeld. Dat was Johan Museeuw tot daar de relevantie. Ik kan me der niets bij voorstellen en ik ben daar ook gewoon eerlijk in. Ze maken van de ene mythe een andere. Hij heeft rode nageltjes maar die moeten voor anderen dan weer zwart zijn. In feite is het bijna hilarisch om zien hoe men zichzelf halsstarrig in onzekerheid wentelt. Van de ene realiteit naar de andere. Misschien werd ze wel gewoon gekopieerd uit Brabant, maar die denkpiste zou een stel ballenknijpers natuurlijk niet echt goed uitkomen, niwaar? Straks gaan ze nog beweren dat hij uit het heilige land komt, (en dat zijn niet mijn woorden). No care dus. Ik voel mij immers belgae. Dat is het enige wat telt en volstaat ruimschoots. Vlaming staat voor mij in het beste geval gelijk met Nederlandstalige Belg. Het is niet omdat ik een soort tussentaaltje prevel, dat ik daarom een soort van tussenpersoontje of identiteit ben. Ik zie mijn tussentaaltje eerder als bewijs voor wie ik niet ben. Een Hollander.


Nederigheid, voorspoed en overwinning.

De kleuren zijn niet zomaar gekozen. Het zijn de kleuren van Brabant en ze hebben een betekenis. Zwart voor nederigheid, geel voor rijkdom en voorspoed, rood voor overwinning.
Dus dat is niet zwart voor leeuw, rood voor haan, en geel om het boeltje bijeen te laten plakken. Actie reactie remember. De revolutie. -Tastbare realiteit-.


"Don't be told in what you want and don't be told in what you NEED"
De zekerheid over de herkomst van de Vlaamse leeuw is onder andere terug te vinden in (afbeeldingen van) wapens, banieren en tabberden uit het voormalige graafschap Vlaanderen. Als 'oerbelg' moet u toch wel een beetje verstand of voeling hebben met de provincies in 'Noord-België', of niet soms?

De twijfel over de herkomst van de 'Brabantse kleuren' springt wat dat betreft scherper in het oog:

Citaat:
Kleuren Belgische vlag verkeerd om

De Belgen hebben het al 183 jaar verkeerd: de volgorde van de kleuren van hun vlag moet niet zijn zwart, geel, rood. Nee, volgens de grondwet is het rood, geel, zwart. Precies andersom dus, schrijft De Morgen. De kleurvolgorde is vastgelegd in artikel 193 van de grondwet van 1830. Toen waren de strepen ook horizontaal in plaats van verticaal. Maar nog geen jaar later vond men dat de vlag te veel leek op die van de voormalige Nederlandse overheersers en zijn de banen een kwartslag gedraaid. En omdat het gebruikelijk was om de donkerste kleur aan de vlaggenstok vast te maken, is de volgorde van de kleuren omgekeerd. Alleen artikel 193 is nooit gewijzigd. Juristen zeggen dat de vlag niet in strijd is met de grondwet, omdat de kleuren nog steeds hetzelfde zijn. Van de andere kant is België waarschijnlijk het enige land ter wereld waar de volgorde van de vlagkleuren niet gelijk is aan hoe het in de grondwet staat.
Bron: http://www.welingelichtekringen.nl/s...rkeerd-om.html

Al dan niet rood gelakte nageltjes zouden uw probleem als 'oerbelg' niet moeten zijn. Het bovenstaande daarentegen wel.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be